Gravidförsäkring?
Jag är verkligen urusel på de här med försäkringar. Tänkte kolla om ni här inne har lite tips och råd på vad man ska tänka på osv? Samt om ni har några erfarenheter när de gäller att få ut ersättning? Vilka har varit bra osv?

Tecknade hos Swedbank kostade 1500kr. Då vår dotter föddes i v 31+1 och jag blev akutsnittad så fick jag 200kr i dagersättning tills dess hon blev utskriven samt 1200kr i kompensation för snittet. Ringde bara och talade om vad som hänt och ett pat dagar senare hade jag första utbetalningen. Aldrig något krångel, förresten så ringde min man jag pratade aldrig ens med dom själv även fast det var mig det gällde.
Vi hade länsförsäkringars plusförsäkring, för 1200:-
Födde prematurt, ej snitt, ingen gravidkomplikation. 1 månad neovård och försäkringen betalade igen sig flera gånger om.
Min personförsäkring betalade bättre (dubbla beloppet) så jag tog ut på den för min egen sjukhusvistelse som blev lång innan barnet kom.
Har samma goda erfarenhet som Jackie, fick ringa ett samtal och fick pengarna inom några dagar både för egen del och sedan för sonen.
Hade länsförsäkringars plusförsäkring. Fick ut 1700 kr för att min dotter hamnade några dagar på neonatalavdelningen. Fyllde bara i på nätet 2 sedan ringde dom upp mig ett par dagar senare. Ansökte även om ersättning för foglossning och operation av karpaltunnelsyndromet. Men det ingick inte i deras försäkring som jag vet ingår i vissa andra.
Hade folksam betalförsäkring (finns även en gratis)
Min son kom i vecka 30+6, akutsnitt - 1000kr
Vårdades på neonatalavdelning i nästan 6 veckor - 200kr/dygn
Samma som för TanatosNyx och jackiejohn så var det bara ett samtal bort att få in pengarna på kontot.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Tack snälla för alla svar :) Dem verkar dock ha ändrat om nu. Kollat på bland annat Länsförsäkringar, trygg hansa och Folksam. Hittills har Folksam varit billigast med 1500kr de andra låg närmre 2000kr 🙈 Men trygg hansa verkar ha bäst ersättning för mest grejer 🙈
Hade Trygg-Hansa, har för mig jag betalade ca 1200. Sonen föddes och blev dålig i fulltid. Inlagda 2 veckor på Neonantalen och fick dygnsersättning. Det var samma här ringde och några dagar efteråt hade jag pengarna på kontot. Dessutom var det hon i telefonen som själv frågade om jag varit inskriven svarade ja och då gav hon ersättning från min försäkring också.
Däremot så fick vi inte teckna någon sjukdomsfallsförsäkring hos trygg Hansa efteråt utan endast olycksfall. Just för att vi inte kunde veta förens han blev över året om han fått några men av allt.
Kom ihåg att de täcker vi dödsfall med. Begravning och gravsten är dyrt. Med facket och gravidförsäkring så täcker det begravning, sten och resor m.m.
Trygg hansa tecknade jag i förra veckan o den kosta 1195kr den summan får man sedan som rabatt på barnförsäkringen om man inom 6 månader efter barnet e fött tecknar barnförsäkring hos dom.
Jag tog trygghansas betalförsäkring eftersom de drar av hela det beloppet på barnförsäkringen sen så nu kan vi ha maxförsäkring på våran plutt utan att det blir för dyrt (150kr/mån istället för ca 300kr/mån). Jag har dock inte behövt ta ut något på försäkringen eftersom jag hade en normal födsel (man får tex ersättning om man spricker grad 3-4, tappar minnst 2 liter blod osv förutom neo och dödsfall osv)
#10 låg du inte inne något i samband med förlossningen? För det kan man ju också få ut några 100-lappar på. Vi har/hade trygg hansa till dottern med och vill minnas att vi fick ut för de dagarna vi låg inne. Nu ligger jag kvar i sängen och papperna ligger på bordet, men har för mig att det är samma nu.
#11 nja inte så försäkringen täcker det tror jag. Fick feber i samband med förlossningen men de fick ner den inom ett dygn. De sa ok på att jag åkte hem men åkte in för att lämna extra blodprov några dagar senare samtidigt som vi hade bebisens efterkontroll. Jag antar att min förlossning räknad som en normal förlossning ändå? Kanske borde ringa dem och fråga..
Här finns en jämförelsesajt med försäkringar. Bra att titta på och jämföra tycker jag. När jag själv valde för 1 1/2 år sedan så tyckte jag gravidförsäkringarna var väldigt likvärdiga, därför började jag jämföra barnförsäkringar också. Man kan ju såklart välja annat bolag men det är ju smidigast att låta gravidförsäkringen övergå till barnförsäkring i samma bolag. Även om gravidförsäkringarna brukar täcka de första sex månaderna när barnet är fött så täcker en barnförsäkring mer. Därför rekommenderar jag att fixa barnförsäkring så snabbt som möjligt efter man har kommit hem från bb. http://www.konsumenternas.se/forsakring/olika-forsakringar/om-gravidforsakringar/jamfor-gravidforsakringar
#8 Åh tack för att du nämnde det. Hade aldrig tänkt på de annars 🙈 #12 Visss bolag betalar bara ut om man ligger inne 3 dagar eller mer så vitt jag förstod så de kan vara därför du inte fick ut något #13 tack snälla den var kanon bra! Precis vad jah behöver. :)
#14 jag kom hem i måndags så har inte kollat :) jag kikade bara på vad som gällde när man spricker och tappar blod men jag hamnade under gränsen på båda.
#15 Vsd typiskt :/
#16 äsch hellre spricka lite än att få ersättning :)
#17 Haha ja de är ju sant. Men jag tänkte eftersom du skrev att du hamnade precis under gränsen att du kunde hamnat såpass att du fick ersättning i alla fall.