Gravid iFokus

Gravid

Etikettväntar-barn
Läst 2248 ggr
[TanatosNyx]
2016-05-19 21:19
3

BF Mars 2016 #2

Velinga1984
2016-05-23 07:13
1

Hur går det för era små? Här hemma är det olika ljud som gäller och stort leende när man tittar på honom. Händer även att man får ett skratt, man smälter varje gång ❤️

Niini
2016-05-23 09:39
0

Första månaden var tung här med massor av magknip :/ Men sen dess är det en riktig solstråle vi fått, även om det här med längre sovpass dagtid är väldigt överskattat enligt A…

[Miiika]
2016-05-23 11:26
0

Det går för oss. Vår dotter är åtta veckor gammal idag och alldeles underbar! Hon ler när och skrattar till ibland, jollrar för fullt och är så stark i nacken. Hon sover bra nu, i ett par veckors tid så har hon sovit sex-åtta timmar varje natt. Det är en duktig tjej det! Amningen går jättebra också, allt bara flyter på:-)

MarHai
2016-05-23 12:28
0

Miranda är 8 veckor nu och är så löjligt söt och rolig! 😍 Hon älskar att ligga och prata med oss, jag älskar hennes gulliga ljud. Sover 22-05, äter lite och sover 3-4 timmar till. Så skönt. Växer så det knakar också. 😀

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

[Miiika]
2016-05-23 17:45
0

Det låter likt vår lilla tjej:-) När föddes Miranda? Ska ni döpa era barn? Vi har bokat in dop till sensommaren, vi håller på att planera för fullt och jag försöker göra inbjudningskorten själv (det blir lite dyrare och det är ganska tidskrävande men det är ju så roligt)!

MarHai
2016-05-23 18:02
1

Ja det kändes väldigt bekant det du skrev :) duktiga tjejer vi har! Hon är född 25 mars. När är din född? Vi kommer nog att döpa henne. Dock blir det nog bara ett litet dop med de närmsta vännerna och familjen.

Solbackens kaniner

mollyt
2016-05-24 20:54
0

Vad roligt med en Miranda till! 😄 Vår Miranda är nu 9 veckor och det flyter på så härligt här också! Amningen går bra, hon sover bra och är för det mesta en väldigt nöjd och glad bebis! ❤️ Älskar att vara mammaledig och bara vara med henne! Då jag har historik med mycket ångest och depression så var jag orolig att jag skulle få förlossningsdepression - men allt har gått jättebra!

LoAEmma
2016-05-24 21:00
1

Det går bra här med, lite trassel att få henne att sova bara, men när hon väl somnar på natten (vid ca 23 när vi lägger oss oftast) så sover hon till morgonen vilket är skönt!
Vi ska ha dop den 11 juni, blir bara de närmaste, ca 20 st. Blir smörgåstårta och jag funderar på om jag är kapabel att baka kakor till det själv haha, ingen stjärna i köket direkt…

Läser på massor om bebisars utveckling osv, sååå intressant!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Miiika]
2016-05-24 21:44
1

Så roligt att höra om jämngamla bebisar! Tänk att vi äntligen har dem hos oss nu:-) Vi bjuder in ungefär 60 personer till dopet, det är våra familjer och ett par vänner. Jag har stor släkt så det blir ganska många. Vi har tänkt ut fem faddrar till vår tjej, det kanske är många men jag har läst på att det är okej. Vi vill ha våra syskon samt ett kompispar (killen har jag känt sedan vi var sex år, min pojkvän har känt honom i tolv år och hans flickvän har vi känt i kanske åtta år, så vi känner varandra väl och står varandra väldigt nära). Jag har redan delat ut uppgifter till familjen till dopet. Mamma gör tårtan, farmor och svärmor bakar kakor och bullar… Vi tänkte vara hemma i trädgården efter dopet så vi får hoppas på bra väder. Vi tänkte köra på lite mingelfika:-) Jag älskar att vara mamma, jag vill ha fler barn, jag skulle kunna tänka mig att bli gravid nu med en gång. Jag älskade det, trots krämpor och illamående. Klart att vår lilla tjej ska bli storasyster! Om jag fick bestämma skulle vi kunna börja försöka till sensommaren, augusti, september typ. Jag vill helst inte vara gravid på sommaren, jobbigt i värmen! Hur känner ni? Är ni sugna på att bli gravida igen i h skaffa syskon? :-)

Velinga1984
2016-05-25 06:52
1

Vad komiskt med två st Miranda i tråden, är ju inget jättevanligt namn. Inte här i Skaraborg iaf :)

Vi ska ha namngivningsfest i trädgården i slutet av juli. Än så länge har vi bara två faddrar bestämt;  min kusin som är som en bror för mig och vår äldsta son.  Vi blir ett 20-tal personer så jag hoppas på fint väder även om vi kommer köpa ett partytält utifall att det regnar. Eftersom det är så långt fram så vet vi inte än vad vi ska bjuda på men troligtvis grillat kött och sen kaffe med tårta. Funderar på att köpa en annorlunda tårta, vid mellanpojkens namngivning så blev det en boktårta från en fd arbetskollega. 

Detta är mitt tredje barn (sambons andra) så eftersom mina graviditeter är tuffa både fysiskt och psykiskt så ska vi inte ha fler barn. Så jag njuter av tiden lite extra mycket ;)

mollyt
2016-05-25 08:24
1

Vad härligt att hon sover så bra #8! Miranda vaknar ofta fortfarande och äter 2 gånger under natten, ibland bara en. Men nu samsover vi och liggammat under natten (hon nattas i egen säng men jag lyfter över henne vid första natt-amningen och sedan får hon ligga kvar).

#9 Vad roligt med planer på dop! Här blir det "bara" namngivelsefest, har faktiskt inte planerat så mycket… men borde väl det snart! Det kommer i alla fall också att bli en trädgårdsfest med tårta och sådär. Perfekt för släktingarna att träffa henne (de som inte redan gjort det). Jag hade tänkt att fråga en gammal klasskompis som gjorde vår bröllopstårta förra året. 

Jag älskar också att vara mamma men är osäkra på syskon. Jag var HELT inställd på att jag absolut ville ha två barn - tätt - tidigare. Men min man har börjat tveka och känner att han nog bara vill ha Miranda då allt gått så djävla bra(!) att han nu är orolig att vi inte kommer ha samma tur nästa gång. Jag tänker nog att jag låter det vara ett tag, för om vi ska ha fler barn så vill jag ha dem ganska tätt, så första året nu för Miranda känns helt okej om vi skjuter lite på det men då vill jag nog ha bestämt mig… Jag har fortfarande en inre längtan efter fler barn, för att jag sett mig som en tvåbarnsmamma, men å andra sidan håller jag med min man om att allt verkligen går så himla bra nu!

#10 Ja jag håller med! Jag har inte träffat någon Miranda förut. Jag bestämde mig för det namnet som barn - efter filmen Resan Till Melonia (från Shakespeares Stormen) där huvudpersonen heter Miranda = världens snällaste, modigaste och mest omtänksamma tjej.

#10 bestämde ni er nu efteråt för att detta var sista graviditeten - eller bestämde ni det under resans gång?

Niini
2016-05-25 08:55
0

Vi ska ha dop på lördag, blir bara de närmsta familjen + faddrar (iofs ändå närmare 20 pers) precis som på storebrors dop.
Jag har väl alltid sagt två barn, men efter att ettan kom har ett tredje inte varit uteslutet - men som en sladdis i såfall. Dock sa jag nej, aldrig, glöm det efter denna förlossning. Efter att de tagit hinnorna gick ju allt så snabbt så det blev endast lustgas vilket inte alls var vad jag hade tänkt mig. Så blev nog lite av en chockad tvåbarnsmor där så nej - inga fler barn här. Nöjd med mina två underbara killar ❤️

mollyt
2016-05-25 08:58
0

#12 usch, jobbigt att det gick så fort för dig den här förlossningen! Känns det okej nu tycker du?

Niini
2016-05-25 09:00
1

#13 Joo, nu har jag nog smält det tror jag. Kanske glömt lite redan ;) Men hade lite svårare att ta till mig lillebror första tiden. Tror det nog delvis berodde på den smått traumatiska förlossningen och sen också att han hade sån magknip och skrek mycket.

Velinga1984
2016-05-25 09:01
1

#11 Innan tredje graviditeten så pratade vi om att vi ville ha max 4 barn men att tiden fick utvisa lite.  Under graviditeten så bestämde vi oss båda två att det blir sista eftersom mitt mående påverkade hela familjen.

Vi bekräftade beslutet på tre barn  vid kejsarsnittet, det uppstod komplikationer som gjorde att kejsarsnittet tog 2 timmar.  Jag låg  i en båge medan tårar sprutade och jag var riktigt nära en panikattack av all smärta som uppstod av komplikationerna. Narkossköterskan förklarade att kroppen får för sig att det gör ont och  sänder därför ut smärtimpulser till hjärnan trots att kroppen egentligen inte känner smärta.  Vilket jag egentligen visste då det var mitt tredje snitt men just då i all smärta så var det svårt att tänka på det.  De fick ge lokalbedövning runt magen samt extra morfin utöver det som redan var i ryggmärgsbedövningen.

LoAEmma
2016-05-25 12:17
0

Jag vill inte ha fler barn!
Har gruvat mig för att vara gravid sen jag var typ 17 så det var med stort mod jag gjorde detta, och fick preeklampsi och vi var inlagda å allt så jag har inte blivit mer sugen direkt.
Älskar min lilla tjej så mycket och känner mig jättelycklig att vi har henne.
Jag blir 37 i år också så det känns rätt att inte skaffa fler med tanke på hälsorisker osv.

Hur gör ni med dopklänning?

Har ni märkt av utvecklingsfaserna?

*Det blir som det ska*

mollyt
2016-05-25 19:22
0

#14 Det förstår jag ställer till det lite för anknytningen i början! Skönt att skrikandet lugnat ner sig!

#15 usch, det låter verkligen obehagligt! 

#16 vi har märkt av utvecklingsfas 1 och 2, haha! Fas 2 kom redan vid vecka 6-7… så hoppas att det inte kommer en ny nu utan att hon håller sig tills nästa fas!

[Miiika]
2016-05-26 07:34
0

Var hittar man info om de olika utvecklingsfaserna?:-) Idag ska vi på läkarbesök och prata om nästa graviditet. Eftersom förlossningen var svår vill de ju inte att det ska komma tillbaka som en chock nästa gång…

MarHai
2016-05-26 08:58
1

Var på efterkontroll nu på morgonen. Fick mycket väl godkänt, det syntes inte ens att jag hade fött barn =) Otroligt lättad!
Fick reda på vilka poäng Miranda fick vid födseln, 9-10-10. Det var skönt att höra 🙂

Solbackens kaniner

MarHai
2016-05-26 09:02
0

Solbackens kaniner

[Miiika]
2016-05-26 15:38
0

Tack:-) Jag var på efterkontroll hos läkaren idag. Fick också godkänt:-p Känns jätteskönt, nu kan man bara tänka på lilla tjejen och njuta av livet med henne:-) Ska ni gå med i någon föräldragrupp? Jag ska börja i augusti (tror jag det var). Det ska bli riktigt roligt:-)

Niini
2016-05-26 18:25
1

Var också på efterkontroll idag och allt såg bra ut! Bara jag skulle få tummen ur med träningen nu också. Men då det är så långt till bokhyllan o öppna Olgas bok 😃

[Miiika]
2016-05-26 19:10
2

Jag är faktiskt riktigt nöjd över hur jag har kommit igång! Jag sprang en sväng förra veckan men efter det hade jag lite ont, det var obehagligt, så ett litet tag till nöjer jag mig med promenader. Jag tänker på hållningen när jag går, in med rumpan, bak med axlarna och ut med brösten. Då tränas ju magen! På bara ett par dagar har magen blivit mycket plattare, känns roligt faktiskt:-) Visst, det är åtta kilo kvar men jag har ändå gått ner väldigt mycket:-) Jag går väldigt mycket, har ju hund, så idag har jag gått milen och annars blir det i alla fall en halvmil i rask takt och sedan lite smårundor på det.

Velinga1984
2016-05-26 20:51
0

Pga kroppens slit med två kämpiga graviditeter och extremt tunga barn för tiden så tränar jag mest bara hållning, rygg och mage med mina pilatesband. Gamla övningar från sjukgymnast, men hoppas kunna börja simma i sommar och sen träna från hösten. Sen gör jag iofs en hel del i trädgården och huset så kroppen tränas lite ändå ;) Vår 2 1/2 åring väger dessutom 18 kg och vår 2 1/2 månad bebis ca 8 kg så det blir en hel del träning både när man bär dem och kör syskonvagnen med dem i :P

[Miiika]
2016-05-26 21:34
0

Poff och så var magen nästan helt borta:-D Vad hände?! :-D Jag kommer i smaljeansen och hade det inte varit för mina bröst hade jag kommit i XS nu. Det går men det blir så humla tight över brösten så än kör jag på en storlek större, är ju bekvämare så! Men vilken sporre! Måste prova fler kläder imorgon:-p

LoAEmma
2016-05-26 22:13
0

Jag har efterkontroll nästa vecka, vad görs egentligen när man födde med snitt?

Nu har vi haft besök av prästen inför dopet, det var intressant!

*Det blir som det ska*

[Miiika]
2016-05-27 04:34
0

Jag födde vaginalt så jag vet inte… Prästen skulle ringa oss för att boka in ett möte. Jag vet att vi vill ha "Tryggare kan ingen vara" men sen är det en till psalm som jag tycker om som jag inte har en aning om vad den heter… Vilka har ni valt? :-)

Niini
2016-05-27 05:16
0

#27 Vi kommer ha tryggare och måne o sol denna gång. Förra gången hade vi tryggare och en som hette typ lyfter händera mot himmelen eller nåt sånt.

Velinga1984
2016-05-27 07:00
0

#26 Det är olika, efter första snittet blev det gynkoll för att se hur jag knep, lite om snittet och preventivmedel. Efter andra snittet pratade vi preventivmedel och om snittet. Nu tredje gången kommer jag hoppa över efterkontrollen, när det finns tid så ska det sättas in en spiral så för mig blir efterkontrollen onödig.

LoAEmma
2016-05-27 18:14
0

Vi valde Tryggare kan ingen vara och Den blomstertid nu kommer samt Afzeliuslåten Sång till friheten, så fin!

Här kan du kika, massa förslag och man kan även lyssna på dem!

https://www.dopguiden.se/musik/

*Det blir som det ska*

MarHai
2016-05-27 18:31
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Idag har vi suttit och kollat videos på youtube, det gillade hon =)

Solbackens kaniner

MarHai
2016-05-27 18:43
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

😍

Solbackens kaniner

[Miiika]
2016-05-29 16:24
0

Ska kolla på den sidan:-) Jag gillar ju Magnus Ugglas Första gången också!

mollyt
2016-06-14 13:23
0

Åh vad de växer fort! Imorgon ska Miranda få sitt 3månadersvaccin! Jag är lite nervös faktiskt men jag har köpt hem supp-alvedon och jag har en febertermometer om hon blir dålig efteråt. 

En av mammorna i min mammagrupp är naprapat och personlig tränare, hon går nu sådan utbildning för att träna mammor (liksom MammaMage). Så hon har erbjudit sig att "öva" på oss under utbildningen. Var på kontroll hos henne idag (vi börjar med gruppträning på torsdag). Jag hade inte så mycket diasats - ca 1cm bred och 0,5cm djup men nästan 15cm lång så den sträcker sig över större delen av magpartiet. Men ja, jag är nöjd ändå med att det inte var värre.

Niini
2016-06-14 13:42
0

#34 Verkligen!
Vilken lyx att få gratis mammaträning ^_^

LoAEmma
2016-06-14 16:52
0

Ja verkligen lyxigt!
Här blir det inte mkt träning än, blää…

Våran tjej fick vaccin förra veckan, hon sov hela kvällen sen men annars inga men efteråt, inget feber eller så.

*Det blir som det ska*

[Miiika]
2016-06-16 23:18
0

Vår tjej ska vaccineras 28/6, är nervös redan nu:-p Hon är lite sjuk nu och vi är så oroliga, vår lilla älskling! Stackars liten! Är täppt i näsan och rosslig i halsen. Hon hostar och nyser, stackarn:-(

mollyt
2016-06-19 18:02
0

#35 #36 ja det är lyxigt! jäklar vad roligt men tufft det är! Ser fram emot att få tillbaka styrka i kroppen!

#37 vad jobbigt, stackars! :( Hoppas hon piggnar på sig snart! Vaccinationen kommer säkert att gå bra! Jag var också jättenervös men det gick bra! Miranda sov nästan hela eftermiddagen/kvällen med bara kortare bus-stunder för amning och mys (då skrattade hon och var glad!) men var generellt väldigt trött. Natten var ungefär som vanligt, lite extra närhetssökande kanske(?). Dagen efter var hon som vanligt egentligen.

mollyt
2016-06-19 18:04
1

Jag kommer ofta(re) av mig att kontrollera iFokus nu. Finns det något intresse från er sida att göra en lite MarsBF-ifokus-grupp på Facebook? Det är roligt att fortsätta följa er!

Jag är med i marsmammor på Facebook men det är så många(!) där att det blir väldigt opersonligt för min del, men ett bra forum för att ställa frågor såklart.

MarHai
2016-06-19 20:49
0

Jag är gärna med i en sån grupp :)

Solbackens kaniner

mollyt
2016-06-20 11:20
0

Jag skapade gruppen "BF Mars 2016 iFokus" och har gjort den till en sluten grupp nu, för då tror jag att alla kan söka på den? Sedan kan vi göra gruppen hemlig när ni gått med.

Jag la till min man i gruppen nu när jag skapade den - för det gick inte att skapa en grupp utan att bjuda in en medlem (och jag vet ju inte vad ni heter…). Jag kommer att ta bort honom ur gruppen sedan när någon annan blivit medlem!

Niini
2016-06-20 11:37
0

Hittade inte när jag sökte.. Nån annan som hittar?

MarHai
2016-06-20 13:46
0

Hittar den inte heller.

Solbackens kaniner

mollyt
2016-06-20 23:08
0

Jag ändrade gruppen till "Öppen" nu (=alla kan se gruppen men även inläggen som skrivs om jag förstår rätt).

Niini
2016-06-21 10:24
0

Hittar den fortfarande inte 😕 Borde inte ha att göra med om den är öppen eller sluten.. Borde bara vara om den är hemlig som det inte går att få upp den bland sökresultaten.

MarHai
2016-06-21 11:31
2

Lägg in länken här direkt :)

Solbackens kaniner

LoAEmma
2016-06-21 14:51
0

Jag kommer inte att gå med då jag vill vara lite privat med min identitet här på forumet :)

*Det blir som det ska*

Nnina
2016-06-21 22:34
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, läste mycket på de olika trådarna här inne när jag var gravid med min lille pojke. Men livet som mamma är verkligen uppbokat 24/7, så var ett tag sedan jag var här inne!;-) jag hade bf den 24/2, men han var inte alls intresserad av att komma då så gick över tiden 8 dagar. På kvällen den 3/3 kom vår lille Alfons, blev igångsatt den 1/3 pga havandeskapsförgiftning. 3865g och 52 cm lång fick vi äntligen träffa den sötaste pojken vi någonsin sett!<3 tiden rusar iväg och jag har snart fått vara hans mamma i fyra månader! Han är väldigt mammig och har ett otroligt närhetsbehov, men man får väl passa på medans han vill vara nära!;-) Han är en glad och bestämd pojke som har mycket att säga till om trots att han är så liten!;-) grattis till er alla som fått era små gryn!

Velinga1984
2016-06-22 08:24
0

Jag håller mig kvar på iFokus, har ingen facebook eftersom jag valt att hålla mig ifrån sociala medier bortsett från lite forum ;)

mollyt
2016-06-26 21:20
0

https://www.facebook.com/groups/1111013925609024/ är länken för er som vill. Förstår anonymiteten! Därav tänkte jag göra gruppen hemlig sedan när vi gått med i den.❤️

Pontiac57
2016-06-27 23:49
2

Får man gå med även om man har ett januari barn? :)

mollyt
2016-07-06 19:30
0

Det går bra för mig!