Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 1774 ggr
Josefineutank
0

Plugga under mammaledighet

Är det någon som har erfarenhet av att plugga samtidigt som man är mammaledig? Jag väntar barn i början på november men kommer börja plugga till undersköterska 15 augusti på distans. Pallar man med det eller kommer man vara helt slutkörd ?

Fridaaaa
0

Får man plugga samtidigt som man är ammaledig?
Vet de jag pluggat med,de har inte fått plugga och vara mammalediga? Inte på heltid i alla fall?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jackiejohn
0

Om jag förstått det rätt så kan du säg plugga 50% och vara mammaledig 50% till exempel. Hurvida du kommer orka eller inte är svårt att säga för oss, men påbörja studierna sen kan du ju ta ett uppehåll om det blir tufft/eller när bebis föds :)

Lilolizeit
0

Min mor pluggade under båda föräldraledigheterna (mig och min bror) och tyckte det funkade bra.

Ang om man får plugga när man är föräldraledig så har det väl bara med det ekoniomiska att göra, att man inte får ta ut csn och föräldrapenning.

Min sambo kommer att gå på föräldraledighet i september och fortsätta med sina studier (har tidigare arbetar och pluggat). Känner han att han inte hinner så har han möjlighet att sänka hastigheten på studierna, kanske kan du göra något liknande?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

be86
0

Jag har bf om två veckor och jag ska plugga i augusti igen. Blir lite tufft under mammaledigheten men så får det bli. Har min sambo som kan avlösa mig när han kommer hem så 😀

fluffis
0

Det är jätteolika vad man orkar och hinner med. Själv var jag ett vrak och hade aldrig klarat av att plugga.

Juvela
0

Jag har också sökt till en distans utbildning med start nu efter sommaren och har ju samma bf som dig 😉 Hoppas på att det går. När jag pluggade för några år sen (distans med träff varje månad) var en av mina kursare gravid och fick barn efter första terminen, hon lyckades klara av den två åriga utbildningen utan problem. Det var ju hon, men jag hoppas på samma energi.

Velinga1984
0

#0 Under föräldraledigheten med mellanpojken studerade jag 75% distans på komvux från det att han var 2 månader gammal.  För mig var det rätt lagom då jag hade en bebis, en 9 åring samt majoriteten av hemmet att sköta då min sambo arbetade mycket övertid.  Jag tog aldrig CSN, där kan försäkringskassan vara hårda ifall du tar CSN samtidigt.  I mitt fall ville de veta att jag studerade, hur mycket samt att jag fick lämna tillåtelse att de kollade med CSN att jag inte fick pengar från dem.  

Man får studera på distans vid föräldraledigheten och havandeskapspenning eftersom försäkringskassan anser att du då kan vara i ditt barns närvaro.   Men det är inte säkert att din bebis/barn får vara med på lektionerna. Har du barnvakt den tiden, för även distans kräver närvaro ibland?

Zelmabus
0

Jag pluggar , började 30/5 på distans men vissa saker har jag behövt göra i skolan, då har jag fått ta med min dotter. Hon blir 5 månader på fredag. Jag studerar på heltid (redovisning och HR) och hittils har det ej varit några problem.