Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 1358 ggr
[Liinda]
0

Får inge hjälp

Jag är nu i vecka 24 och har haft många sammandragningar varje dag i flera veckor sedan typ vecka 16-17. Dom har inte gjort ont, utan endast fåtal av dom har varit lite tryck i. Men igår så startade dom som vanligt och sen kom 3 st som gjorde ont och direkt efter fick jag en sjuhelvetes smärta i magen så jag kunde inte röra mig, jag bara skrek och grät efter sambon som ville ringa ambulans. Efter att sambon släpat mig till sängen så släppte det och jag ringde FL som inte tog mig på allvar och inte ville ta emot för jag var ju så tidigt och smärta är normalt sa hon. Hela kvällen kom SD av allt jag gjorde och med tryck i men inte någon mer smärta. Så jag ringde BM nu på morgonen och bad henne ordna tid att få kolla upp tappen så jag inte börjar öppna mig. Eller någon slags koll för det där var inte normal smärta. Ingen kan hjälpa mig! Hon hänvisa till att jag skulle prata med min BM nästa vecka eller åka in till förlossning om jag fick så ont igen och jag blev arg och fräste åt henne om det finns risk att man börjar öppna sig så vill man väl kolla i tid och hinna stoppa en förlossning. Men nepp jag får ingen hjälp, jag är så jävla ledsen nu och vill bara gråta. Jag vet inte vad jag ska göra!

Sarah
0

Säger också att du borde åka till förlossningen. Fråga inte, meddela bara att du kommer. Alternativet är att du bokar tid hos läkare själv.

[Liinda]
0

Kan jag åka idag in till förlossningen fast jag inte har smärta nu? Kan dom kontrollera tappen ordentligt med VUL? Hur gör jag för att boka läkartid själv? Vart ska man då? Många frågor :)

[TanatosNyx]
0

Ja åk in bara, jag var med om samma grej sen sprang maken in efter personal, då jävlar gick det fort. Vi åkte dock in när det pågick för jag skrek så maken trodde att nu dör både fru och barn. Jag hade då regelbundna värkar och en orolig bebis som var stressad pga dåligt flöde pga alla kramper i livmodern.

Intehärutandär
0

Åk in. Du kan välja akuten med så får de slussa dig vidare. Skrik lite extra , så de tar dig på allvar.

Sparven88
0

Hoppas det går bra för dig Liinda! Jag håller med de andra, åk in utan att ge de några alternativ. Så ont ska man ju inte ha :/ Nu lite OT.. Förlåt! Jag blir dock så skrämd när jag läser "skrik lite extra, så de tar dig på allvar".. Är det inte sjukt att vi i Sverige ska behöva överdriva för att bli tagna på allvar..? Min sambo var inne på akuten men hjärtproblem och yrsel i vintras. Läkaren sa "yrseln kommer nog för att det är en mörk årstid nu"… Känns så tryggt.. eller inte. Förlåt TS, för att jag lånade lite av din tråd, men blir på riktigt så upprörd över sådant. Sjukvården borde veta bättre än att neka sjukvård. Man åker ju inte in för att det är roligt..

[Liinda]
0

Vad säger jag när jag ringer?! Usch jag blir så nervös.

Intehärutandär
0

Tyvärr är det ju så. På VC säger man att man ska överdriva allt med minst 10 procent för att de ens ska lyssna. Tänker också på kvinnan för några månader sedan som var gravid med vägrades hjälp. Hon låste in sig på toa och vägrade komma ut förens hon fått hjälp. Det hjälpte. Hade hon åkt hem hade babyn dött.

[Liinda]
0

Det är sjukt att det är så! Önskar jag kunde stå på mig på det viset men jag hatar att bli misstrodd och tjata liksom. När sonen var född så tyckte jag han verkade för slö, fick liksom ingen kontakt. Jag sa det till dom och ringde på klockan flera gånger på bb och alla sa det är normalt. Nästa dygn fick han andningsuppehåll och blev medvetslös. Han hade lågt blodsocker och jag hade haft rätt. Jag lova mig själv att lita på min magkänsla i framtiden men det är svårt när dom blir sura och höjer rösten åt en i telefon när man försöker stå på sig.

[Liinda]
0

Vad säger jag när jag ringer FL nu?

Intehärutandär
0

Säg att Du har fler sammandragningar än normalt och att Du vill kolla tapp och testa för Gbs. Att Du har fler barn väger lite tyngre för då känner Du på annat vis hur det inte ska vara. Sammandragningar ska sluta så fort man vilar.

[TanatosNyx]
0

Säg vad dom har hänt och att du har rätt till en kontroll även om det har lugnat sig. Påpeka att barnets liv ligger i deras händer så blir det nog fart

[Liinda]
7

Tack!! :) Jag fick en tid 13:30 med en läkare och BM som skulle undersöka och göra dom undersökningar som behövdes sa hon. Jag försökte stålsätta mig innan jag ringde och så svarar världens empatiska och trevligaste tjej! Snacka om skillnad vem som svarar liksom :)

[TanatosNyx]
0

Typiskt, de brukar vara svåra när de har mkt att göra

[Liinda]
0

Allt såg bra ut, dom kolla med ultraljud så flödet såg bra ut, ingen blödning och moderkakan såg bra ut. Gjorde vaginalt UL och livmoderhalsen var 4,5 cm och stängd så det var bra sa hon. Lämna urinprov och dom kolla UVI och det fanns det inga tecken på. Men GBS sa dom inget om? Funderar på om jag ska be BM testa det speciellt sen nästa vecka när jag ändå ska dit. Jag är iallafall otroligt lättad att tappen inte är påverkad och bebis mår bra! Hon visste inte varför jag fått den smärtan men SD kan bero på lättretlig livmoder.

[Liinda]
0

Tanatosnyx när du var inne för värkarna, den hemska smärtan. Hitta dom orsaken då? Vad fick du för svar?

Intehärutandär
0

Lämnade Du urin och blod ? Då kollade dem Gbs.

[Liinda]
0

Nej jag lämnade ett urinprov som hon doppade något i och satt i en maskin typ. Något blodprov lämnade jag aldrig.

[TanatosNyx]
0

dom hittade inget, jag fick exakt samma svar. Dock skyllde dom på min EDS, alla läkare gillar att skylla på det när de inte har svar att ge…

LoAEmma
0

Men kollas inte alltid för GBS?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

RoxannaS
1

Vad står eds och gbs för?

Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Intehärutandär
1

GBS är streptokocker B som var tredje gravid ovetandes bär på. Det visar sig oftast i UVI-känslor och sammandragningar som inte vill sluta. Behandlar man inte det med antibiotika så kan bäbisen avlida inom det första dygnen utanför magen - om den inte redan avlidit i magen på slutet av graviditet. Det kan också gå bra, men en onödig risk att ta. 

Och nej, BM i Sverige kollar inte det. Och det är en vanligt bakterie som återfinns vid obduktion på barnet. Utomlands (t ex USA och Arabländerna) kollar man det i graviditeten minst 1 gång/graviditet och efter beskrivande av symptom. 

http://www.ehlers-danlos.se/

RoxannaS
0

Aha vad läskigt :O

Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
[Liinda]
0

Tanatosnyx det är typiskt! Enklaste för dom liksom om dom inte har svar men känns ju inte rätt! Läst om fler nu som upplevt samma och där inga fel hittades.

[Liinda]
0

Om man nu ska be dom kolla GBS är det smartast att göra det nu eller senare. Kan det visa inget nu och sen utvecklas senare under grav? Är det blodprov man tar alltså? Får nog läsa på lite om GBS känner jag, läskig sjukdom! Och sjukt att dom inte kollar per rutin egentligen!

villavägen
0

#24 På vissa ställen kollar de. Min barnmorska gjorde det, det var så det upptäcktes att jag bär det i urinen. Googla inte för mycket… Jag gjorde det och det skapade mycket oro… Har du en bra barnmorska kan du prata med henne. De kan ge information. Jag hade mycket sammandragningar med min förste och jag trodde att det berodde på gbs, var jätterorolig, men det var ingen fara, hade bara aktiv livmoder. Fick antibiotika under mina förlossningar och det gick bra båda gångerna.

[TanatosNyx]
0

#20 Ehlers Danlos Syndrom

Intehärutandär
1

#24 Blodprov och urinprov behövs. Av någon märklig anledning kan man få tjata sig till detta prov och precis som alla andra förebyggande av spädbarnsdöd, så informerar de inte och man får läsa på själv. Vilket inte är lätt då man iskallt räknar med att "det händer inte mig ".