Gravid iFokus

Gravid

Etikettkänsliga-situationer
Läst 1201 ggr
Anonym
0

Risk vid abort?

Om man behöver göra en abort finns de några risker med det? Man har ju hört en hel del skräckhistorier om att man inte kan bli gravid igen efter en abort osv. Jag är en person som har väldigt svårt för att bli gravid och få behålla de, jag har fruktansvärt oregelbunden mens, har inte ägglossning varje gång heller, har haft i alla fall 3 missfall tidigare innan jag fick mitt första barn. Om jag nu skulle behöva göra en abort, skulle de påverka att jag kan bli gravid igen då?

oh-la
0

Alla ingrepp innebär en liten risk. Kirurgisk abort innebär en högre risk än medicinsk för att man ska få svårare att få barn. Anledningen är ju att man är inne i buken och livmodern med instrument. Sedan är det som med alla andra ingrepp, vissa klarar sig utan minsta påverkan och andra får problem. Däremot kan man säga att det är många fler som klarar sig utan komplikationer.

Anonym
0

Vart går gränsen för vilken av metoderna de blir?

[Thiah]
0

Innan v.12 är det medicinsk abort som gäller.  

Jag fick ett piller för att stoppa graviditeten och sen cytotectabletter att föra in i vaginan för att starta aborten.

Velinga1984
0

#2 Sjukvården vill helst att man gör medicinsk abort men man kan få kirurgisk abort. Ibland kan man dock  få argumentera om varför man ska få kirurgisk abort ;)

#3 Nej, man kan få kirurgisk abort redan innan vecka 12.

[Thiah]
0

#4 Jaha, är det standard att få välja? 

Jag gjorde min abort i finland och här pratades aldrig om något annat än medicinskt innan v.12

Velinga1984
0

#5 Nja, man får som sagt argumentera emot ibland ;) 

Tror inte att sjukvården ger ett val, utan man får helt enkelt ifrågasätta. Jag har gjort två kirurgiska aborter i tidigt skede pga att jag vägrat medicinsk abort av olika orsaker.

Anonym
0

Så pass. Men hur är de med riskerna då? Någon av er som märkt om de blivit svårare att bli gravid sen?

Velinga1984
0

#7 Nej, jag tillhör en av dem som blir gravid väldigt lätt.

Anonym
0

Okej :) Som tur är så är det inget som är aktuellt utan jag var mer nyfiken på hur de är med tanke på att man hör så lite om sådant. Så tack snälla för svar. :)

[Thiah]
0

Jag hade inte heller direkt svårt att bli gravid. Då har jag tagit cytotec vid 2 tillfällen, en abort och ett missfall.

Anonym
0

Okej :)