OT: Gnälltråden!
Hej alla härliga tjejer!
Ni vet såna där dagar, nätter, stunder, när man bara vill skrika ut sin frustration över sin tunga graviditet, skrikiga bebis eller oförstående man…
Då kan man göra det HÄR! :)
Här är det nämligen fritt fram, inga fördömanden eller dåliga samveten, bara förståelse och pepp från andra som vet hur det är.
Att ha en positiv inställning till livet i stort ger så mycket tillbaka, men man måste få pysa ur ventilerna också med jämna mellanrum.
Så…varsågoda!
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Inleder själv med att beklaga mig då…
Ca tio veckor kvar av graviditeten nu och ja, jag börjar, som sig bör, bli lite less :D
Alltså min kära karl luktar ALUMINIUM! Huuur är det möjligt?
*Det blir som det ska*
#1 haha ingen aning :P
Jag fortsätter :P
Jag är i vecka 33 imorgon och börjar bli less på det här. Enda sedan 5 imorse har jag haft halsbränna, känns som jag knappt kan andas längre, blir anfådd för absolut ingenting och är sjukt uttråkad. Inatt sov jag typ ingenting pga brist på syre, halsbränna, ständigt kissnödig och obekväma liggställningar.
hahaha min gubbe stank också gamla plåtkonserver, sopor och svett trots att han duschar dagligen! Sen gick det där ju magiskt över efter en viss dag ;)
Idag gnäller jag på dom där förbaskade tänderna som plågar min son! och magknipet som gör att han vaknar och gråter hela.jäkla.tiden! och sist men inte minst nästäppan som gör att han vaknar i panik för han envisas med att stänga munnen när han sover… Ja det är så klart jättesynd om honom men blä det tär på hela familjen.
Mm han andas aluminium på nåt vis, klarar inte av att pussa honom, stackarn!!
Ja jag känner igen det där, postmortum, men snart är vi klara! :)
Tanatos, ja jag ser verkligen fram emot att få tillbaka mina vanliga "funktioner" igen haha!
Åh fy ja tänder är onda, på många sätt ;)
*Det blir som det ska*
Snön… Den j*vla snö! Ja, jag älskar snö. Ja, jag har längtat efter den. Men nu räcker det, det behöver inte komma mer! Är less på att skotta och skotta och skotta. Oxh jag vill ens veta hur jävla jobbigt det kommer bli att dra barnvagn till förskolan (dom är så j*vla slöa med plogningen här så det lär vara ett hav av snö att ta sig genom ett antal gånger om det fortsätter såhär..)
Haft en lätt graviditet och är nu i v 39. Halsbrännan från h*lvetet har dykt upp för att stanna. Kan inte knyta skorna då magen är i vägen, och försöker jag så spyr jag nästan. Stackars bebbe, kan den bli knosad?
Jag vill så jävla mycket men hinner knappt nånting 😟 såhär är jag jämt! har jag saker att göra kommer jag på massor jag villhöver göra, men är jag inte upptagen så sitter jag och har urtråkigt och bara slösurfar. Meh. Jag hatar att vara utmattad.
#7 Hear hear!
Har sååå många projekt här hemma som jag vill ta tag i men jag hinner absolut ingenting. Att sy och få upp ena draperiet i hallen tog flera dagar och bara för att jag koncentrerade mig på det de få stunder jag hade till övers så svämmade disken och tvätten över istället. Galet.
tala inte om tvätt och disk! va fan är det för förbannelse som hänger över en? jag har fått exem fulla händerna av allt diskande och skrubbande 🤓 det såg ju ut som fan här efter vi var sjuka i influensan och inte orkade med ett smack.. sen fick bvc för sig att komma på hembesök den 4e, hej och hå skrubba på liksom..
Jag vill gnälla över att jag bara inte kan sova…. Sjukt trött men så fort jag lägger mig ner så kan jag inte sova, brukar Somna till Vid kl 06 någon timme om jag har tur..
Jag instämmer i ditt gnällande Zelmabus :-) Sjukt jobbigt att inte kunna sova trots att man är jättetrött!
#11 :-p Lyckades faktiskt somna vid 03:30, men då vakna vid 06 ist… Jippi
Suck, sambon har börjat runt 3-4 på morgonen nu de senaste nätterna för att köra snö. Så mornarna, som är jobbiga med mycket ont, får jag ta vår 2 åring. Just nu väntar jag på effekt från alvedon så jag kan gå upp. Pga foglossning, halsbränna, sammandragningar och igårkväll förvärkar så sover jag få timmar per natt. Dra fram tiden så bebis kan komma uy!
Jag sover bäst på eftermiddagarna, brukar tokdäcka runt 17 och sover till 20-21 och sedan går jag och lägger mig vid 00-01 och så vaknar jag mellan 05-06. Suck.
Inte roligt alls här just nu. Efter djursjukhus och hela baletten har jag fått flytta två hästar till en bekants stall. Så nu måste jag flänga fram och tillbaka två-tre gånger om dagen för att mocka åt konvalescenten och sällskapsdamen. Motionera sällskapsdamen som behöver röra på sig samt tempa, kolla sår och trixa med den skadade saken. Ungefär 15 gånger tyngre än att fixa lösdriften och jag börjar verkligen känna av det i kroppen. Finns inte så mycket kraft i magmusklerna längre ju. Det värsta är att jag tror att jag hittat löss på den ena av hästarna. Är det så så måste jag ju stå för behandlingen av resterande sju hästar som står i det stallet och det verkar dessutom inte gå att få tag i vettigt lusmedel för häst i Sverige. Sånt meck. Vad har man de här jäkla djuren för 🤔 Känns lagom kul att tala om för stallägaren att man verkar ha dragit med sig löss dit också…
Tur att jag mår rätt ok i graviditeten just nu, annars hade jag nog gått i ide och gömt mig någonstans och vägrat komma fram…

E trött på denna eviga förkylning. Känns som den bara går runt mellan oss. E inne på 4 veckan nu. Jag har så konstiga drömmar nu så jag är tröttare när jag vaknar än när jag går o lägger mig. Är i v 19 o tycker denna graviditeten är så seg. Alla andra säger oj vad fort det går o då vill jag halshugga dem hehe.
Arg på min förkylning. Har haft feber från och till sen Ellen föddest hon blev 7 veckor idag jäääääkla jobbigt och förra veckan satt en ordentlig förkylning in hes snuva hosta och hög feber och en gnällig unge. Jobbigt men jag klarar mej.. ibland är jag för trött och gråter lite men då får jag till lite sömn under nätterna iallafall
5 månader med mensverk utan mens börjar ta ut sin rätt 💣 grrrrrr
Jag har en sån pip måndag. Helt slut efter natten där joel slitit av min skalp. Vaknar sen och inser att maten jag lagade igår står kvar på köksbänken…sådär 12 timmar senare. Suck!
Lukta och smaka, det behöver inte vara dåligt :)
Vad härligt med en gnälltråd! Jag fortsätter med entusiasm här då :P Inatt vaknade jag efter tre timmars sömn (inte att klaga på i och för sig) men jag kunde inte somna om och jag vet att en jobbig dag väntar. Dessutom har jag fått stickningar långt, långt ner i magen. Riktigt obehagligt. Ska till barnmorskan idag så ska bli skönt att fråga lite.
Jag har börjat svettas också! Vad fasiken! Jag som alltid varit lite lätt frusen börjar fundera på sommartäcket medan pojkvännen klagar på att det är kallt på natten och vill höja värmen på elementet. Höja! Vad tror han egentligen? Han får väl klä på sig lite istället! Där ligger ju jag och är alldeles genomblöt av svett!

#14 såpa räcker mot löss. Tvätta hela hästen. Sen brukar det inte smitta hästar med ok immunförsvar. Jag tog in en lite eftersatt häst i min hage. Visade sig senare att den här hur mycket löss som helst. Men, ingen av mina blev smittade. Den som hade tvättades med såpvatten några gånger.
#17 Åh. Har också haft mensvärk ett bra tag nu, men nu i morse kom den. Totalt oförberedd, har varken bindor eller tamponger hemma.. Så idag får jag gå med blöja. Hehe. Blir tokig på min stora pojk, trotset har slagit till med full kraft här. Det spottas och grejas, säger man till så flinar han bara en rakt upp i ansiktet. Blir många djupa andetag.
Då tar jag och gnäller över att JAG stinker! :P Likadant efter förra graviditeten. Mitt svett stank gammalt äckel svett. For/far så dåligt över att lukta trots att jag tvättar mig :( Hatar att vara ofräsch. Nytt svett luktar ju inte dåligt men efter graviditeterna så har jag luktat apa några veckor. Äntligen försvunnit för denna gången. Usch! Tänker också gnälla över att kroppen ändrats så mycket. Men mitt egna fel att gå upp en massa i vikt. Längtar tills jag kan börja träna så att jag får tillbaka mig själv. Jag har alltid fått jobba hårt för att hålla mig smal. Varit tjock hela uppväxten från 7år-20år. Då tog jag tag i det och nu är det tillbaka :P försöker att inte ha panik över det. Legat på sjukhus i snart 3 månader liksom! Det jag kan göra här är att ta bort kolhydraterna och ta extra sallad. Sen när jag är hemma och Daniel är på neo så är det så tråkigt att äta mat… lagar bara för att Elliot ska få ordentlig middag. Sen när han somnat så sitter jag med en påse godis. Jag är ingen godismänniska! Men nu är jag det. ;) Jäkla skit… man ska inte äta sina känslor!
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
#21, tack för tipset! Jag läste om såpa men det känns inte riktigt snällt i minusgraderna. Vi har kallstall och bara kallvatten, och så är det ju såklart lilleman som inte ens fyllt två och har världens vinterlurv 😕
Nu är det världens bästa stallägare som genast kom farande med Etotalpulver och pulvrade ned hela lilla hästen. Så får hoppas det hjälper.

#24 Vi hade samma problem :P Var i februari som det upptäcktes. Fick raka hästen och torka med hårtork efter varje tvätt. Var ganska synd om henne. Men, iaf smittar det inte så lätt. Dock kan det komma tillbaka på hästar som smittats ngn gång under livet, om de får en infektion etc så kan det komma.
#19 jag vet. Satte in det i kylskåpry. Är mestadels grönsaker,bönor och vatten så inget som är extr känsligt
I början av hösten köpte jag vinterstövlar från Viking till Wille, anar att ni har koll på att de inte direkt är gratis. Men jag tyckte det var värt att slippa fundera på om han skulle hålla värmen nu i vinter. Tji fick jag, igår var det typ tio minus ute, wilmer satt mestadels i pulkan på ett fårskinn, och ändå var fötterna kalla.. Sista gången jag köper kängor från Viking i alla fall.
äsh vad trist Ally!
Jag har krigat med vårdcentralen idag, fick ta fram mitt suraste PMS-kärringshumör, och då smet den fan jag skällde ut iväg. morr… jag är en millisekund ifrån att hänga ut dem i media..
#27 kuoma stövlar är inte svindyra men bra. Har ni sådana där? Joel klarar sig länge med bara tunna strumpor i. På dagis har han yllesockor också. #28 men att det ska vara svårt??!!!
#27 gah va dåligt :( #28 men åh va trött man blir!!!!♡ häng ut dom puckorna!

Blah, jag har haft ont i magen med kamper hela helgen, Elva har haft ont i magen hon med. Tror att det är ngt virus, för det som kommer ur min kropp är inte ok! Dessutom kom mensen innan helgen och jag blöder som en stucken gris.
Skittråkigt är det. Vad skorna kostar är verkligen inte viktigt, men när man väljer att lägga 1000 kr så vill man ju att de ska funka iaf.. Kouma ska jag kolla upp :) Sarah: usch då :/ Jag fick också tillbaka mensen nyligen och jag blödde tokmycket. Första tre-fyra gångerna kan tydligen vara jättejobbiga. Fick använda blöjor, bad Rasmus köpa med bindor och han kom hem med trosskydd, haha. Men jag hade knappt mensvärk i alla fall. Vanligtvis blöder jag knappt och har enorma smärtor med tillhörande svimningar och kräkningar..

#32 samma här, brukar blöda lite men ha väldigt ont första dagen. Nu är det tvärtom :p har hellre som innan.
#33 Samma här, hellre som innan. Då kunde jag iaf ta en värktablett och komma lindrigt undan.
Jag är inte gravid än. Men har en rygg som tar kål på mig. Kan knappt ligga ner utan det gör ont som bara den. =( Undrar hur ni har det som är gravida!
#35 Ja ryggproblem blir ju sällan bättre av påfrestningen av en graviditet.
Stärk upp ryggen allt vad du kan, är ju bra ändå för att kunna bli bra i ryggen liksom.
Ta hjälp av sjukgymnast/kiropraktor/naprapat/PT!
*Det blir som det ska*
Åkte kommunalt i morse. Skulle ut genom spärrarna , då jag hade en av mina hundar (mellanstor) och jag är gigantisk (som man är i v 39) så ville jag gå genom den breda spärren där man ex ska gå med hund. Finns bara en och fast jag hade stått där och väntat en stund så fortsatte folk passera genom den (inåt, jag skulle ut) fast det var min tur sen länge. Tillslut blev jag upprörd och ställde mig i vägen, tjejen som då försökte gå igenom fick backa. Att folk bara tänker på sig själva….
Joel har vaknat/ varit orolig ungefär varje timme i natt. Vår nya soffa kom precis kl.21 och jag kunde inte sova förrän vid 22…stor suck. Idag är liten febrig, vilket förklarar natten, snoret rinner och pruttarna luktar död… tycker det är ganska skönt att få vara hemma med honom eftersom man är aningens sliten efter natten. jag
#38 åh, samma som här då :(
Men fyfan vad jag HATAR den här dåliga smaken jag har i munnen typ varje dag!!!!
Nån fler som har detta graviditets"symptom"?
*Det blir som det ska*
Idag är en sån där dag då jag är på väg att explodera, har jobbat i natt och vid 12 ringde en telefonförsäljare som bara la på i örat, idiot. Sen var det dags att hämta hem huliganerna från förskolan, det är inte plogat, så får vada ut i 45-50cm snö för att våran hyresvärd är lat och vill inte skotta, fast det står i hyreskontraktet att de ska göra det, jaja ytterligare en vända med hyresgästföreningen får det bli. Hämtar ungarna och noel är gnälligare än gnälligast, ingenting duger just nu. Kommer hem och då står ena hundskrället på bordet och har rivit ner gårdagens disk som sambon inte plockat in i diskmaskinen trots att han lovade, ena hundbädden är upptuggad också. Hela lägenheten ser ut som hej kom och hjälp mig och dö och jag är så himla trött på tomma löften om att sambon ska plocka i ordning. I helgen är jag ledig och han, barnen och hundarna åker till svärföräldrarna sp då blir det sanering
Jag kan flika in att jag har så ont i ryggen att jag bara vill gråta. Jag försöker sitta upprätt när jag jobbar och inte hänga över skrivbordet men det hjälper ju ändå inte. Idag har jag höjt skrivbordet så att jag måste sträcka på mig och ha ryggen rak för att nå ordentligt, jag har också stått upp i omgångar men mina fötter gråter då. Jag har också fått sammandragningar igen, har varit lugnt ett litet tag nu men idag har det varit jobbigt igen.
Härligt med en gnälltråd 🙂
Jag är extremt tråkig, känner jag. Inget tålamod och blir arg för minsta lilla, ja på sambon 😉 men det är kanske inte så konstigt eftersom jag inte orkar/kan göra så mycket. Från att vara 100% aktiv till 5% 🥵
I övrigt, mindre gnäll, men funderingar. Jag har min foglossning, bättre/mindre bra vissa dagar. Men jag vaknar ofta av att jag lagt mig på rygg i sömnen, fastän jag inte mådde (mår?) bra av det? Blir ju orolig för bebisen? Kände också fosterrörelser mycket tidigare vid andra graviditeter, men hen ligger kanske i lite mer vatten just nu i och med de tre hinnsäckarna som blivit en, eller? Går in i vecka 17 om några dagar. Har också börjat få en kliande mage, inget jag kände av tidigare. Men jag det är väl så den här gången, jag får känna på det 🤪
Och en annan sak, förutom Granny Smith äpplen (som jag fått dille på) gäller det även salt godis. Det är ju inte bra alls, ja att äta för mycket. Gaah 😭🙂
Gnäller på sjukstugan här hemma, och på symaskinsjäveln som tuggade ihop igen och förstörde en dress, morr… Jag vill bara sy färdigt det jag håller på med nån gång så jag kommer vidare i sömnaden! 🤓
Joel var som en piggelin hela dagen och sov krasst hela natten. Sov 2 timmar och var vaken 90min medan han kastade sig hit och dit… jag är en helt död mamma :(
Jag äter en Mars om dagen… På eftermiddagsfikat på jobbet köper jag alltid en Mars. Jag måste sluta! Jag har gått upp SÅ mycket i vikt, kah vill inte gå upp hur mycket som helst!
Det ÄR magsjuka.. nu är maken sjuk….
Nu har mensen kommit tillbaka efter förlossningen… fyy vilken smärta! Däckad i sängen i fosterställning…
"Du har plats 213 i kön, vi hjälper dig så snart vi kan" *morr på försäkringskassan* 😕
#49 Men usch då! :( min mens kom tillbaka för 2 veckor sen. Blä :P Blivit påmind om hur det är att inte få sova på nätterna…. Zzzzzzz
Åter igen avslag från försäkringskassan :'( har hållt på med dem sen i oktober… all energi är totalt slut! Jag tror dock att det närmar sig en lösning nu. De vill att jag har en behandlingsplan, så jag ska återuppta min sjukgymnastik genast bland annat. Kunde dom inte ha sagt det direkt!? Först var läkarutlåtandet tokigt och de fick in gamla papper från 2013 med inaktuella uppgifter, sen stod det att jag arbetar(!? Öööööh…) och sen har det bara varit grej på grej… vill bara spy på allt strul! Min journal ser ut som om nån har släppt en bomb i den… jag vet inte ens vem/vilken instans jag ska vara arg på..
#51 stackare, det var snabbt :( nu slipper jag smärtan tack och lov. Och så fick jag användning för förlossningsbindorna till slut som jag köpte inför förlossningen hahaha :p jag är inte van att blöda mycket direkt…
Usch tanatos! FK är inte roliga att bråka med, jag höll på i ett halvår jag med. Jag avskyr dom och bävar för tanken att jag måste ha kontakt med dem för föräldrapenning… För min egen del: MÖSS I SLAFFERIET :( Har nu på morgonkvisten rensat ut allt, slängt det som tuggats på och varit öppet i ena skåpet. Måste verkligen skaffa tillslutna lådor så de små rackarna inte kommer åt :(
Att dra lätta vagnen genom snöslask har trasat sönder axeln. Inget ovanligt med nått söndertrasat men axeln var ny… ska se hur vi klarar oss idag.Jag ska lämna joel på dagis…med vagn…
Ne fy FK är inte roliga att ha och göra med (eller virriga läkare heller för den delen) Det hade underlättat om deras regler åtminstone var begripliga. Ibland vet dom ju inte ens själva vad som gäller. Förstår att du är väldigt trött på allt strul Tanatos!
Idag vill jag bara gråta, legat vaken hela natten och haft/har ont överallt. Har som grädde på moset fått en rejält svullen lymfkörtel i ljumsken så att allt gör lite extra ont. Som att det inte räckte med allt annat :(
jag har alltid i alla år haft jättebra kontakt med FK, tills nu. Tack gode för en jättebra handläggare som gör allt hon kan iallafall, så det kommer att lösa sig tack vare henne, men det tar sån himla massa onödig tid och ork.
Var största delen av gårdagen hos doktorn. Holly är sjukskriven 1v till. Virus med förhöjd sänka. De ville dock ha urinprov men saknade helt potta! Holly ogillar toaletten. Fick iaf åka hem efter 1h och då skulle jag vara kissjägare och så skulle vi tillbaka efter det… Räknade ut att jag hade två försök på mig. Ställde fram pottan och tjatade. Var som en igel på henne i 3h sen. Inget kiss! Sen rätt som det är sätter hon sig på pottan och kissar, som om hon alltid gjort det. Hurra vad jag blev glad, för kiss! Allt var iaf bra med kisset! Så nu tar vi vår andra vecka och försöker bli friska!
#57 Det är ju skönt iaf :) Jovisst finns det bra folk där också tack och lov!
Nu har jag haft sjukt ont i ryggen sen i lördags/söndags, så där superkraftig mensvärk med extra allt (typ ilningar ). Till och med att två alvedon inte hjälper. Samtidigt med det en brännande känsla i blygbenet . Detta är underbart…
Och jag lägger till ryggont i övre delen av ryggen. Boxvila för häst med tunga luft och slit tar ut sin rätt när inte magen finns med som stöd. Inte skönt alls. Brännande smärta som int riktigt vill ge med sig. Usch!

Elva sover mindre på dagarna nu och det tar längre tid innan hon somnar. Trots att hon är skittrött så ska hon kämpa för att inte somna. Idag jobbar killen och jag är hemma, men, jag har löjligt mycket på jobbet och behöver verkligen jobba. Ungen bara gnäller och gnäller, sen 2 timmar tillbaka. Inget funkar och jag är sur. Blah.

Jag är så trött på att känna mig helt paranoid… I vanliga fall är jag realist, har inga problem med att vara "klinisk" i mitt tänkande, men det där plusset har verkligen gjort mig till ett nervöst vrak. Nu har jag bokat in ett ultraljud till nästa vecka, bara så jag vet om det finns något där inne eller ej, ska jag vänta till KUB:en om 4-6 veckor kommer jag hinna bryta ihop. Lite nojig blir jag över att läsa om alla andras gravidsymptom, om allt illamående som alla verkar ha, bröst som är så ömma att man knappt kan röra dem, inte fixa dofter eller mat man tidigare inte haft problem med. Jag har ingenting… Jo, liiite illamående, knappt värre än att det skulle kunna vara magkatarren som spökar. Mina bröst är ömma och hårdare och bröstvårtorna ömma, men inte extremt. Visst, det är också symptom, men som sagt, min logiska hjärna har ballat ur totalt. Känns så skönt att kunna gnälla lite här, för min man håller nog på att få ett bryt på min nojjighet :P fattar inte hur ni andra kan vara så coola :P
#63 jag hade ett enda symtom med sonen - blodtrycksfall. Sen hade jag en gnagande känsla i kroppen… Bara 8 veckor innan hade jag fått ett MA där jag hade mer symtom och innan det blev jag (tyvärr) gravid som slutade i abort men jösses så illa jag mådde då.
#63 Jag hade nada symptom. Först v 9 slog det til med buller å brak. Så ta det lugnt å andas.
Illamående i flera dagar samt spyr flera gånger . Har sovit lite och vakande nyss , tycker jag har ätit bra idag men ändå så känns det som jag kommer att spy om jag rör på mig. Typiskt då jag måste gå och handla nu… Var ävens hos bm idag och mitt blodtryck har helt plötsligt blivit högre, har haft bra (vet ej värdena) men nu låg de på gränsen (130/80). Hon frågade om jag hade huvudvärk vilket jag iaf inte har, för om jag fick det skulle jag kontakta förlossningen. Är även väldigt öm under magen… Suck
#66 Konstig kommentar kanske, man jag tror att det kan vara på G snart för dig :) (baserat på skrock förvisso, men jag ser i BF listan att det är dags att börja hoppas ;) )
#63 jag är i vecka 11 nu och det enda symtomet jag har är att min hy blivit taskig på rygg och bröst. Var lite illamående och hade lågt blodtryck med yrsel veckorna efter plusset, men senaste månaden är jag så gott som symtomfri. Jag hade inte mycket symtom förra graviditeten heller, men då hade jag iaf lite mer än nu. Är jättenojig att bebben inte lever, har kub om drygt 2 v så bara att vänta ut det…
#67 å hoppas!!! Bf i morgon så 😉
Känner mig som värdens gnälligaste, men just nu känns det som jag inte orkar mer.
Trodde att jag hade en rejält svullen lymfkörtel i ljumsken, det blev bara värre så igår bad jag bm ta en titt på det. Hon misstänkte att jag kunde fått ljumskbråck, blev opererad för ljumskbråck på båda sidorna när jag var liten och det gjorde inte så ont som det här gör, men det var väldigt längesedan så minns inte helt och hållet. Bm blev iaf väldigt bekymrad och efter en massa samtal fram och tillbaka så fick jag åka till akuten, därifrån blev jag istället transporterad till förlossningen. Förstod inte riktigt all uppståndelse men man blir ju väldigt orolig. Jag trodde att jag skulle få en tid på vårdcentralen istället får jag åka sjuktransport till förlossningen (?!) Efter att ha suttit där en heldag och undrat vad tusan det är frågan om så kunde dom konstatera att det inte var något ljumskbråck utan en rejäl infektion i ljumsken. Snacka om att man känner sig dum när man sitter och tar upp tid på förlossningen med en svullen ljumske.
Förstår dock varför det blev sådan fart nu i efterhand, hade det varit ett ljumskbråck och det hade blivit klämt så kan man tydligen behöva akutoperera och i vissa fall ta ut bebisen i samma väva eftersom att operationsärret inte kan hålla emot tyngden från magen.
Självklart är jag enormt lättad att det bara är en infektion och inget som hotar bebisen. Men fy satan vad ont det gör! Svullnaden är som en baguette som sträcker sig på hela insidan av ljumsken. Hoppas att antibiotikan börjar värka snart för det här nästan tortyr. Foglossningen och graviditets ischiasen är ju extra mysig ihop med det här eländet. Håller ju nästan på att kräkas av smärta när jag skall ta mig till badrummet.
Ursäkta för mitt eviga gnäll men jag är bara så trött på det här och behövde skriva av mig lite😓
Oj nej men herregud vilket elände! Hoppas det läker ut fort! Fyy vad hemskt
#70 Tycker att det låter som att du har all rätt att gnälla! :/
Håller med de båda ovanstående! Gnäll på det har du verkligen anledning till!

Oh fy, det lär hemskt! Och du känner dig dum som tar plats på förlossningen :p du har ju all rätt i världen att vara där. Hoppas att antibiotikan funkar snart!

Insåg idag att jag fortfarande inte kan prata om förlossningen utan att vilja gråta. Varit och fikat hos en kompis och på vägen hem i bilen var jag så ledsen och förbannad. Kommer upp nu när vi börjar prata om när vi ska försöka få en till bebis.
#75 Usch vad tråkigt, har du varit och pratat med någon om förlossningen? *** Jag är så trött i kroppen, känner nästan hur de få muskler jag har förtvinar sekund för sekund. Känns som att ryggraden är en stel pinne och allt annat bara fladdrar löst runt om. Sover dessutom dåligt, har ofta en unge hängandes i bröstet och en uppklämd i nacken. Ligger som en ostbåge.. Hög tid att börja träna. Annars kommer min kropp aldrig orka en graviditet till.
Är så sjukt trött, lilleman ville inte alls sova inatt utan ville vara vaken och snutta tutte :p har även jag tappat all ryggmuskulatur så den värker hela tiden. Bättre dagar kan man ha hehe

Jag ska ta tag i det om jag blir gravid igen. Är eg inte rädd för att föda igen, men maktlösheten och känslan av att man inte lyssnade på mig, gnager fortfarande.
Har sån magknip… Jobbit med hård mage. Det enda roliga i det hela är att om jag ojar mig så blir min sambo sjukt nervös… "Ska vi åka in nu?" Han tror att han inte låter nervös men det är han. Å sen blev jag biten i magen av en av hundarna när de bråkade i kväll , mindre roligt , blev tack å lov bara ett pyttelitet skrapsår.

Sambon har smittat ner både mig och Valter med förkylning, lillen snorar och vill inte sova, bara bli buren och amma konstant, jag har värk i hela ansiktet (bihålorna) och dessutom funkar inte internet på annat än mobilen just idag när jag skulle ha ett skype-möte. Känns som om jag vill krypa ner i sängen och bara gnälla och tjura hela dagen idag.
Ok nu har jag börjat dregla när jag sover också…?!??!?!
Höjden av konstiga graviditetsbesvär eller…!
*Det blir som det ska*
#79 är också besviken över min förlossning. Va så inställd och såg fram emot en normal förlossning så när det blev snitt blev jag riktigt besviken. Men ta proffesionell hjälp och ta tag i personalen nästa gång, man ska inte känna sig ignorerad
Sååå trött. Har jobbat i natt, fick knappt sova något igår, någon måste ju ta hand om barnen och sambon sov väl en 15timmar den dagen typ. Avklarade natten på jobbet med nöd och näppe, kom hem, gick ut med hundarna och gick och la mig. Sen vaknar Noel och är grinig, sen alwa och är ännu griniga sambo. Sen har det varit fullkomligt kaos här hemma tills jag gav upp vid 12.30. Väldans tur att jag inte ska jobba i natt igen. Förstår dock inte hur svårt det ska vara att ge barnen frukost, klä på dem och gå ut i snön en stund eller åkt med dem tillleos och rastat av dem
Och jag är trött trött trött. Vill mest sova dagarna igenom just nu.
#84 vad trist! Blir galen när mn inte får sova!

Jag är sjuk! Så nu har jag gnällt lite jag också ^^
golf.ifokus.se
Nu verkar det som ena kaninen är dålig , suck inte så passande just nu. Sen har vi en konstig smitta i stallet (veterinärena vet ej vad det är, ej kvarka iaf) där flera hästar har blivit sjuka. Flera har/är på ultuna. Inte passande det heller om min häst skulle bli sjuk just nu.

Uppdatering: Har feberfrossa (y)
golf.ifokus.se
Har inte sovit en minut inatt… Klarvaken från kvällen till morgonen och nu sitter jag på jobbet. Tur att jag bara jobbar från 9-13. Det blir en lugn eftermiddag!
På fredag kommer svärmor och sover över så nu har jag storstädning hela veckan typ, hemma hos henne är det kliniskt rent. Kan inte påstå att det är det här direkt, haha. Jag gillar min svärmor mycket, det gör jag, men jag tycker att det är så fruktansvärt irriterande när hon kommer hit och lägger sig i städningen. Hon frågar inte om hon ska ta disken t ex, hon bara gör det och vägrar sluta när jag säger att jag tar det senare. Bah. Jag vet liksom att det är stökigt, jag gör så gott jag kan..

#92 Visst är det irriterande! Vad de inte verkar fatta är att det är att klampa in på andras privata liv. Jag orkar inte ens säga ifrån längre.
Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete liksom. Ska man städa konstant så försvinner värdefull tid att vara med familjen.
I helgen hade Elliot 40' feber stackarn. Men annars pigg måste jag säga. Igår fick vi ringa efter ambulans till William. Han hade flera oräcka pulsfall/hjärtstopp. Så nu är vi tillbaka på neo med honom och han är i Sipap igen. Dom vet inte riktigt vad det är än. Tar massa tester… Jag är hemma med resten av barnen. Blä rent ut sagt. Var så skönt att vara hemma allihopa :( Men viktigast är ju att W klarar sig…
Nej, vad hemskt Emma :( hoppas han får komma hem snart igen. Sarah: nej, fattar inte hur de inte kan inse det. Mitt hem är min borg, låt den va. Orkar inte heller säga ifrån, jag klistrar bara på ett leende och tackar nu för tiden. Men precis. Jag hänger hellre med ungarna.
#94 usha lilla vännen :( en liten tröst kanske är att det brukar komma några rejäla dalar när man har så små som du. Det svänger fort, men förhoppningsvis går det bra! Han är en riktig kämpe :)
Jag kan tycka sånt är lite skönt, men det beror ju rätt mycket på hur personen ifråga gör det.
Har en vän som alltid börjar organisera och städa hemma hos mig. När hon gör det känns det helt okej, hon vet ändå alla mina mörka hemligheter och hon dömer inte - hon bara är sån. Sist rensade hon hela kylskåpet, torkade av och slängde gammal mat. Det var så skönt! Men hade någon annan som jag känner mindre bra gjort likadant så hade jag nog inte varit lika bekväm :P
#97 Jag är likadan, jag fullkomligt svämmar över av tacksamhet :) men hade jag sagt nej utan effekt hade människan åkt ut!

Jag ska väl erkänna att jag tar det bättre och bättre. Det ÄR skönt att få det städat, men det tar emot att ngn som inte bor här ska "döma" hur vi har det och anse att det inte duger.
Ja, om det känns så så är det ju inget man uppskattar. "My home - my rules". Men vissa kan konsten att bara göra det utan att döma eller värdera det. De bara gör. Mitt ex sambo var en riktigt stökig herre med noll engagemang eller ordningssinne (en stor anledning till att det inte höll i slutändan) och han lyfte aldrig ett finger i försök att packa upp flyttkartonger eller städa. Så jag tror det började där, varje gång hon kom så passade vi på att städa och organisera tsms :)
Vi ska flytta den 26/2. Vi ska alltså lämna ett städat och tomt hem samma dag vi får nycklarna till det nya boendet. Jag är ensam hemma på veckorna med en 2åring och en 2 månaders, hur fan tänkte vi?! Gah kaos. Som att det inte räcker stod det en fucking varg på gräsmattan igår kväll!! Behöver jag säga att pulsen var hög hela kvällspromenaden med vovven?!
#94 men usch vad obehagligt! Stor kram till er! Vi får oxå besök av svärisarna i helgen, men nån storstädning lär ci inte hinna med. Svärmor bryr sig inte så mycket så det kvittar. Hade min mamma här idag däremot och hon kan inte låta bli att städa och plocka ;)
Jag tror att min motvilja grundar sig i att jag har väldigt höga krav på mig själv. Och att någon då börjar städa och indirekt menar att jag har det skitigt är inte alls kul, då känner jag mig bara misslyckad.
#92 jag vet känslan! Det är sjukt jobbigt. William har inte RS thank you God. Han har däremot influansa A. Vilket inte är så bra för hans lungor men vi kan vara vänta ut det…
#104 åh nej men jävlar, lille vännen :'(
104 Tänker på er! Hoppas allt fort är bra igen! Varg? Vart bor du?! Vi hade Björn och varg för ett tag sen här. Helt fel ställe. Man blir rädd! Även om de säkert är ännu räddare så vill man inte gärna möta en. Min mamma har det kliniskt rent hemma. Här är det ganska bra ordning men visst fixar jag lite extra när hon ska komma mot när svärmor ska komma. Syster har ofta väldigt stökigt och där kliar det i fingrarna när man kommer. Frågar dock alltid om jag får fixa men hon är den enda jag skulle våga göra nå sånt hos också. Man vill inte trampa nån på tårna. Jag mår sååååå sjukt illa! Kan det inte bara bryta ut nåt ist?
#106 vi bor mellan Göteborg och trollhättan så här ska det inte heller finnas varg. Men den har setts ute i skogen av jägare och igår var den inne i bostadsområden. Så läskigt!
Jag behöver gnälla av mig om min hypothyreos.. är inne i nåt **** skov eller nåt så jag är sjukt astrött större delen av dagen, så blir det kväll och katching sitter jag med stirrig uggleblick och kroppen går på högvarv. Blä jag vill varva ner och sova. I stället har jag nu precis diskat, städat och möblerat om i skafferiet, fixat massa tvätt och diverse annat. Skitkul när Alvin vaknar mellan 5 och 6 numera. Dessutom vaknar han ofta runt 3 med magknip och behöver komma upp en stund.
#108 Usch vad jobbigt, har du möjlighet att sova i vardagsrummet eller något så kanske maken kan ta Alvin när han vaknar? Eller blir det automatiskt mamma som går upp hos er också? Jag har mensvärk from hell, magen är så svullen, ser ut att vara i sjätte månaden minst. Är bara tre veckor sedan jag hade mens sist, så jag antar att den lever sitt eget liv nu. Hoppas innerligt att den återgår till att vara regelbunden :/
Jag har den senaste veckan fått mer finnar i ansiktet än vad jag haft i hela mitt liv typ. Helt värdelöst. Tror det har med hormoner att göra. Ska ringa vc i dag och be om tid för nått pmedel. Urk
#109 maken tar honom majoriteten av gångerna, han gör allt han kan för att underlätta när jag mår piss. Nu har vi börjat ta varannan morgon. Jag försöker kompensera genom att ta Alvin en stund på dagen så maken kan sova middag eftersom jag mår bättre på eftermiddagen, men det är tufft med en rishög till kropp. Detta är dock något som tynger mig enormt mycket.
#108 Fy vad du har det jobbigt med hypothyreosen! Det måste vara riktigt tufft när det svänger så.
#112 ja just sömnen är så viktig för mig, jag får migrän av sömnbrist.
I kväll är det mycket tårar och många uppvaknanden här, stackarn verkar helkass i magen. Det bubblar och bullrar, han rapar och fiser om vartannat. Gråter i sömnen också stackarn.
#111 Svälj det dåliga samvetet, jag är säker på att S inte misstycker när situationen är som den är. Du har ju inte valt detta. Jag är fortfarnade jättesvullen men ingen mens har dykt upp. Blev så lättad i morse när jag var sugen på kaffe för jag låg i natt och räknade på om vi trots allt fick till det under ägglossningen. Jag är inte redo för fler barn just nu.. Men just avsmak för kaffe har vart mitt första symtom med båda barnen. Måste ringa barnmorskan och få en tid för insättning av spiral. Typ igår.
Tanatos, tänker på dig! ♡ WickedAlly haha jag med. Skulle gjort i måndags men Elliot var så sjuk och nästa tid är 1 mars. Suck. Men blir inte mycket sex nu ändå. Tack för alla tankar ♡ ikväll ringde jag 112 ännu en gång då Viggo, som ocksp fått influensan, slutade andas och blev vit/blå. Nära till paniken men lyckades hålla mig lugn trots känslan att han höll på och dö för mig. Men han kom igång efter vad som kändes som en evighet. Stackars Elliot satt på golvet och var ledsen. Han märkte på mig att jag var smått hysterisk. Men nu är även Viggo tillbaka på sjukhuset och ska bli av med flunsan. Blä jag orkar snart inte mer! :'(
#115 men nej nej nej vilket elände! 😢

Fy fan alltså! Kollar på One born every minute, och en tjej som föder där ville ha Epidural. Men det kunde dröja en timme innan narkosläkaren kunde komma, så hon fick Petidin undertiden, sen fick hon Epidural. Så jäkla orättvist! När jag fick Petidin så sa de att man inte fick Epidural på 6 timmar! Sen fick jag ändå vänta typ 10 timmar för läkaren gjorde annat. Alltså… Nä 😒
golf.ifokus.se

#115 Shit :/ Tur han kom igång igen. Dumt att de skulle åka på influensan när de är så små :/ Kanske värt att stanna på sjukhuset lite extra nu då?
golf.ifokus.se
#114 ringer du åt mig också? ;)
Knappt sovit inatt, så jävla orolig. Blä.
*Det blir som det ska*
Jaha.. Då har man/håller på att bli sjuk. Halsen har svullnat upp och jag kan inte prata och jag hostar och känner mig allmänt dålig. Kul
#118 ja gud ja vi åker inte hem fören dom är 18 år! :'D nä men allvarligt, ja vi stannar tills dom är friska. Jäkla influensa. Vad olika det är! Vad är sant kan man ju undra då. :/ I usa tex får man inte föda naturligt efter 1 ks. Här i Sverige gäller efter 2 snitt. Men i USA blir dom ju stämda till höger och vänster. Inatt sov jag på soffan. Vill inte ligga i dubbelsängen ensam längre. Och kunde ju inte väcka Elliot och lägga honom hos mig ;)

Blir galen på dessa fogarna. Har så ont så jag ej kan gå. Haltade mig igenom jobbet igår. Så idag blir det filmmys med sonen

Penicillinkuren vi åt för halsflussen var slut i fredags, jobbade helgen och då bryter magsjuka ut på 4 av 6 avdelningar…åker till jobbet i tisdags men får åka hem efter en dryg timme för att jag hade lyckats dra på mig magsjuka ändå, blir friskförklarade ikväll vid 8 så jag hoppas det har hjälpt att jag hållit mig totalt isolerad från maken och tösa… Det går bra nu!! -.- Men fy då emnord! Håller tummar och tår för att pojkarna piggar på sig snart <3
Magsjuka här med verkar det som.. Willes blöjor luktar död bäver och jag mår illa.
Men usch :( hoppas ni kryar på er snabbt allihop - och extra tanker till dina pojkar em.nord! Vi har strömavbrott sådär lagom oväntat. Hoppas det inte blir långvarigt den här gången…
Jag är hemma med mellantjejen. Hon har feber och hosta. Jobbet var måttligt glada men jag orkar inte riktigt bry mig. Har sagt att det är jag som är hemma. Är maken hemma förlorar vi för mycket. Kidsen tycker det är bäst när jag är hemma också och oftast vaknar vi ju sjuka å då är maken sedan länge på jobbet. Blir bara så less på attityden. Är jag oersättlig på jobbet?! Knappast! Många sjuka nu… Krya på er!
34+0 idag och fy fabian vad slut jag är.. Jobb + veckohandlande tycks vara too much på en o samma dag.. 🤦♂️ Men.. bara fem skift kvar o sen äntligen ledigt!
Jaha tack då, åkt på en dunderförkylning . Precis vad man behöver just nu.
Sjukskriven på halvtid men har inte hunnit vila på två dagar, sen att jag inte sover på nätterna gör inte saken bättre. Igår kväll bröt jag ihop när jag tappade tvätten på väg mot torkstället. Sen när jag skulle hänga upp tvätten tappade jag T-shirten på mattan som är jättedammig efter marsvinens och kaninens bus i spånen. Efter det gav jag bara upp och la mig i soffan och sen vidare till sängen. Pojkvännen ge alla djuren mat, ta ut hunden, ta disken, förbereda matlådorna till idag, släcka ljusen och lamporna. Jag njöt lite av att höra honom dona i lägenheten när jag låg där och slappnade av!

Tror att jag har pms… Aldrig haft problem med det innan, men just nu blir jag irriterad bara jag ser killen. Räknar med mens om ca en vecka. Hoppas att det här inte är ngt ihållande.
Idag har inte börjat bra. Kom hem efter att ha sovit över hos vänner pga strömavbrottet och hela huset luktade sunk.
Helt plötsligt var allt liksom dammigare, sunkigare, äckligare och smutsigare än någonsin. Kylen var fesljummen och luktade illa.
Jag blev bara helt matt. Jag har massor med skolarbete att göra och känner mig stressad och efter.
Egentligen vill jag bara ta stora sopsäckar, tömma hela huset och städa varje vrå. Men jag har varken tid eller ork. blä.
Alice har börjat vakna vid 06 på mornarna… Ett par dagar i veckan måste hon upp så tidigt när hon ska till förskolan och tydligen har hennes väckarklocka ställt in sig på den tiden nu ;( som tur är så är hon inte panikhungrig näe hon vaknar aå hon får härja runt i sängen i minst en timma medans trötta mamman halvsover ;) Idag vaknade jag dessutom med halsont, så idag är ingen rolig dag alls.
Alice är risig i magen. 5 vattentunna diarréer sen kl 8 :/ gnällig som tusan är hon också, men rätt pigg ändå. Tänderna krånglar helt klart, men undrar om det int rör magsjuka också :( Och jag blöder så jag tror att denna graviditet är över för min del.. Ingen rolig lördag här hemma med andra ord.
Alvin vaknade 02.30 och vägrar äta/sova/leka…
soundtrack, vilken vecka är du i?
*Det blir som det ska*
#137 12+2. Mer info och tankar finns i "vi som väntar barn"-tråden
Mannen har just börjat om att jobba efter sina 10 dagar hemma. Nu sitter jag ensam med lillan i soffan och hör på hennes andetag, nyss somnat efter massa gråt. Nu tar jag mig inte från soffan och hade behövt gå på toa…
Verkar som alwa har ärvt sin far och farfars dåliga tandkvalité, 3st hål i mjölktänderna, varav ett är så pass stort att det måste lagas snarast för att det inte ska bli problem. Någon som har tips på hur man kan förbättra tandkvalitén? Borstar tänderna två gånger om dan, försöker undvika småätande och för mycket sött.
flourtuggummin
Ja det finns flourtabletter att suga på :)
#142 det finns flourtabletter som ska vara bra för barn! Jag fick såna när jag gick i mellanstadiet eftersom jag hade svårt för floursköljningen i skolan.
Så nu har den stora hungern drabbat mig och jag vill verkligen äta hela tiden. GE MIG MAT NU! Och ju onyttigare desto bättre… I början ville jag ju inte äta något som var sött eller fettigt alls.
Och på kvällarna så kryper det i hela kroppen och jag vill bara skala av den som en overall och bli av med eländet. Känner mig så galet obekväm i kroppen när det händer.
#140 finna flertalet, tuggtabletter,sugtabletter och alla med olika goda smaker fast fyllda med fluor. :)
#140 finna flertalet, tuggtabletter,sugtabletter och alla med olika goda smaker fast fyllda med fluor. :)
Har haft lite lätt feber de senaste dagarna, och i natt gick det upp en del, har även haft migrän sen i måndags …. (Och efter min icke positiva upplevelse från sjukhuset så drar jag mig från att kontakta dem).
#148 Ring! Tänk om du åkt på en infektion, bättre att få det stoppat nu.
Ja har du feber måste du kontakta dem!
*Det blir som det ska*
du måste in akut, du kan bli livshotande sjuk!
Men just nu har jag ingen feber, bara liten temperaturhöjning från mitt normala (ca 0,5 grader ). Om man har en infektion borde man inte ha feber hela tiden?

152# jag hade kraftig livmodersinflammation, men hade ingen feber vilket gjorde att de inte tog mig på allvar först… De hade glömt kvar fosterhinnor i samband med snittet. Jag hade vansinnigt ont i magen, var orkeslös och avslaget började lukta apa…samt att kroppen började försöka stöta ut hinnorna själv. Så ring! Bättre att ringa en gång för mycket än en gång för lite!
#152 kan även vara tecken på havandeskapsförgiftning så ring och hör med dom. Du måste vara rädd om dig nu ♡
Nja va hon är ju förlöst :'D
Själv har jag precis blivit inlagd över natten igen 😢
*Det blir som det ska*
#156 usch då, låter inte kul, hoppas det går bra
Var på gyn idag och fick med mig cytotec hem som jag ska ta imorgon, bävar inför det ;( måtte det gå fort och tämligen smärtfritt så vi är klara med den här skiten sen.
Tack Zelma! Ja fy detta är inte kul! Soundtrack: <3
*Det blir som det ska*
kram till er alla, och krya på er ❤️
#158 jag har blandade erfarenheter av cytotec. Första gången tog det kanske 3 dagar och knappt någon smärta. Andra gången blödde jag längre och hade värkar. Vi håller tummarna för att du får det lätt
#161 eftersom jag blödit i en snart en vecka nu, och det känns som att det börjar klinga av nu, så hoppas jag att kroppen redan tagit hand om det mesta själv och att det kommer gå smidigt. Men jag är inställd på raka motsatsen ;)
Blä, idag släpar jag mig runt på kryckor. Skulle egentligen behöva min rullstol, men den har fröken envis lämnat in på hjälpmedelscentralen, den skulle jag aldrig mer behöva ju.
#155 haha ja då är det inte havandeskapsförgiftning :'D
#163 :'( men usch!
Mjölkstockning med hög feber (39,4) fast jag har tagit Ipren , det är inte kul 😔
Tre grinattacker idag, vi flyttar I morgon och allt kaos! Suck.
Sydde en snygg body till Alvin, satt som ett jävla korvskinn, fick nästan klippa av den haha. Storlek 80. "stor modell, motsvarar en storlek större" -my ass att den gjorde.

Började med Enbrel i torsdags. Man får sämre immunförsvar av det. Känner mig sjuk i halsen idag :/
golf.ifokus.se
någon har haft en riktig skitdag här och förpestat hela familjen… ingen nämnd, ingen glömd. 50 min sömn totalt på 2 omgångar på hela dagen. Rena rama wrestlingen i sovrummet sen efter timmar av wuuuuuu huuuuuu uuuuuuu hääääääää spark vrål bit gnäll…. tog ca 2 timmar att natta "någon" trots detta.
Åkte till vårdcentralen för att kolla upp handleden som jag haft ont i sen jag trillade på jobbet. 4timmar senare kommer jag hem från sjukhuset med gipsad hand, misstänkt fraktur på båtbenet, tid till MR om en vecka för bättre koll och en 2v sjukskrivning till att börja med. Fint när man började på ny tjänst för en månad sedan..
#171 Aj!! Förstår att det är lagom kul på en ny tjänst. Samtidigt är det ju bättre att du kollar upp det än att det kanske får för sig att läka ihop fel. Och du kan ju inte hjälpa att du trillar. Jag har äntligen börjat sova bättre och har sedan sambon förvisades till soffan där nere (vi har liten säng, och i takt med att jag växer så blev det för trångt) så har jag inte alls ont i kroppen när jag vaknar! Annars börjar jag bli lagom frustrerad och tjurig på den här konstanta tröttheten och att bli andfådd av en liten hundpromenad, eller att gå up för trappan. Täppt i näsan på nätterna, hungrig konstant och samtidigt kan jag inte äta så mycket för det får liksom inte plats. Det har börjat trycka som satan mot det högra revbenet med. Känns av direkt om jag ska köra någonstans. Körde två timmar i helgen, inte skönt!!!
#171 Aj!! Förstår att det är lagom kul på en ny tjänst. Samtidigt är det ju bättre att du kollar upp det än att det kanske får för sig att läka ihop fel. Och du kan ju inte hjälpa att du trillar. Jag har äntligen börjat sova bättre och har sedan sambon förvisades till soffan där nere (vi har liten säng, och i takt med att jag växer så blev det för trångt) så har jag inte alls ont i kroppen när jag vaknar! Annars börjar jag bli lagom frustrerad och tjurig på den här konstanta tröttheten och att bli andfådd av en liten hundpromenad, eller att gå up för trappan. Täppt i näsan på nätterna, hungrig konstant och samtidigt kan jag inte äta så mycket för det får liksom inte plats. Det har börjat trycka som satan mot det högra revbenet med. Känns av direkt om jag ska köra någonstans. Körde två timmar i helgen, inte skönt!!!
Jag börjar känna att jag inte längre orkar! Vad gör man?! Min make har under 2 års tid gått på utredning utan framgång. Sista tiden har varit värre än någonsin… Hans problem, jo han sover. Han jobbar kommer hem och sover. Ingen tar honom på allvar heller. Han har gått från att träna massor till att träna en gång i veckan, han har varit aktiv i föreningar och styrelser men sagt ifrån sig allt, han har gått ner 10kg och allt han vill är och sova. Jag är ensamstående med 3 barn… 4 med honom. Han minns inget man sagt så måste alltid kolla att han kommer ihåg att typ hämta barnen. Jag väcker honom på morgonen. Jag gör allt! På lunchrasten gör jag kvällsmaten fall jag jobbar sent. När jag jobbar helg tar släkten oftast 2 av 3 barn. Jag orkar inte mer nu. Jag är slutkörd. Finns inte någonstans där jag kan andas ut el få tid till och andas ut. Jag håller på att gå åt skogen i mitt i detta så går ju inte det! Jag vill ha tillbaka min make! Blev mycket jag men behövde tömma mig. Önskar bara att allt kunde bli bra. Vill kunna andas.

#174 låter hemskt. Hoppas att de hittar vad som är fel snart.
#174 Vad har man kollat under dessa utredningar? låter helt galet att de inte har hittat ett skvatt 😮
#174, låter precis som min pappa när han hade twar! Han hade det i 5 månader innan dom hitta det, dom gjorde inte testet för att han inte "uppfyllde" alla kriterier.
Jag tycker att det låter som depression/utmattningsdepression. Konstant trötthet, dra ner på sina aktiviteter, svårt med minnet. Stämmer bra in på de symtom jag själv hade när jag blev sjukskriven. Anhöriga drabbas ju ofta rejält när någon blir sjuk. Så jag tycker att du ska försöka vända dig till någon anhörigstödjarförening/organisation. Inte så lätt när man inte vet vad exakt som är problemet dock. Hoppas ni får rätt hjälp ❤️
#174 åh herre gud ♡ vet inte vad jag ska säga. Att ni inte blir tagna på allvar är fruktansvärt! Först och främst borde han väl bli sjukskriven?! Förstår att det måste vara hemskt för dig. Har du ingen som kan slåss med dig? Mamma/syster/moster/pappa/vän you name it. Någon som orkar fightas för er när du inte gör det. :'(
#174 Åh, era stackare! Önskar att jag bodde närmare, då hade jag gärna avlastat dig.
Tack för snälla ord. Gårdagen var riktigt tung. Det har tagit massa blodprover och han har toppvärden. Ingen deprition, det började dom med. Grejen är ju den att han lider ju, han har inget liv. Så har han ingen deprition så kommer han väl snart få! Han åkte ju ambulans för nån månad sen och då röntgade de huvudet och letade proppar och annat konstigt. Han går upp 5 och jobbar till 16. Är hemma 17, äter och sover sen. Har jag rejäl tur får jag 1h med honom… Som han ändå inte minns. Släkten ställer upp massor så det är skönt. Jag är sprallig, pigg och glad och ganska envis. Nu känner jag mig mest tom. Det är han som är sjuk och det är han som behöver hjälp. Jag försvinner i allt detta…. Jobbar blir min chans att andas ut. Tyvärr har vi praktikanter just nu som givetvis lagts på mig och nyanställningar just nu. Blir tyvärr att man får barn på jobbet då också. Allt som allt blir det lite för mycket när livet hemma är tungt.
#181 Vad jobbigt. Hoppas verkligen det löser sig!
Funderar också på sjukskrivning så de måste göra något med honom. Tyvärr tror jag att det kan bli värre. Skulle han inte komma iväg till jobbet så skulle han sova hela tiden. När jag är ledig fre-sön kommer han hem kl 14 på fredagen och sover till söndag kväll. Då vaknar han till en stund innan han lägger sig igen. En frisk människa kan inte sova så! Han har fått nån medicin som ska hålla honom fokuserad och vaken men det fungerar inte….
Det låter ju verkligen inte som att han mår bra! Något är ju uppenbart fel. Frågan är ju vad. Ibland kan det ju verkligen vara bra att vara sjukskriven och få möjlighet att sova dygnet runt en period. Men det kan ju också, som du säger, bli helt fel. Beror ju verkligen på vad som är fel. Minnet låter ju också väldigt skrämmande att det försvinner så. Även om det är han som är sjuk så behöver du avlastning och stöd för att inte ta ut dig själv och bli sjuk du med. Finns det ingen du kan be om hjälp för att kunna komma ifrån lite?
Släkten tar som sagt varannan helg… De vet om vår situation och då de inte erbjudit nå annat så vill jag inte tvinga dom. De är snälla så skulle jag be så skulle de ställa upp fastän de inte vill. På hans sida finns bara hans mor och hon har massa ändå. Så nej så många finns inte… Känns så hopplöst när man inte ser nån snabb lösning.
Det förstår jag verkligen! Låter ju utan tvekan som att du sitter i en väldigt svår situation. Har vården gett upp? Eller är det fortsatta utredningar? Han kan inte prova att gå ned lite i arbetstid för att se om det gör någon skillnad?
Vården har gett upp… Så känns så tröstlös. Man kan inte ha ett sånt här liv… Kanske att han skulle kunna gå ner. Han är i snitt hemma 1v varje månad så blir väl samma sak pengamässigt. Grejen är den att jag tror inte att det hjälper. Man behöver hitta felet, för nåt är det. Han skulle ringa företagshälsovården idag och kolla om de kunde skicka honom på nåt. Han är populär på jobbet och en arbetsmyra så de tycker det är jobbigt när han är borta. Idag ska de äldsta två på disco i 2h. Lyx! Så vi ska äta på restaurang! Slipper laga mat och får sitta i över 1h, längtar.
har man tagit mer avancerade prover på honom? spinalvätskeprov och sådant?
Har han något annat symptom alls än trötthet?

Puh har börjat svullna upp om mina ben nu så får ha stödstrumpor annars har jag riktigt ont i benen oxå. Men ett jäkla jobb o få på dessa strumporna när jag har foglossning. Går in i v 26 imorn så inte så långt kvar nu men tiden släpar sig fram o jag känner mig redan stor o tung fastän jag inte gått upp något.
Ryggmärgsprov har man tagit. Nej han är bara trött, enda felet. Kom nyss hem och sover redan…
Jefo det där låter inte bra eller roligt. Föestår att du är trött. Joel vaknar runt 04.30-05.00… Snark. Bra att han iaf kommer till vår säng först vid 3..
Och så har vi plötsligt inget varmvatten i duschen… Och jag som skulle åkt på föreläsning idag. Kan ju inte påstå att jag hanterade det så bra. Blev asarg, försenad och kände att nej. Oduschad åker jag INGENSTANS idag. Egentligen dagens I-landsproblem, för jag hade väl kunnat leta reda på en hink och kört en raggartvätt och tvätta håret i den. Men jag var redan försenad, stressad och skitförbannad. Tur att det inte är något obligatoriskt ><
Uppdaterar lite positivt i negativa tråden! 😬🙃😁 Var med maken till läkaren idag. Efter att ha berättar hur vi har det så blev han sjukskriven 50%. Fick hålla inne tårarna men hon såg igenom mig. Man ska ha ett liv också och detta klarar ni inte länge till var hennes ord. Maken ska nu göra en sömnutredning och lämna massa prover igen, han ska även göra nån psykundersökning då hans hjärna jobbar konstant och om de inget hittar blir det annat…. Vi har äntligen fått lite hopp!
Men vad skönt!! Vad härligt att höra. Hoppas så att det löser sig och ni får veta vad det är och kan få någon behandling som hjälper på lång sikt!
#193 åh så bra! ♡
En sån där allmän skitdag när ALLT går fel… Värst var nog att jag misstog mig på tiden på efterkontroller på mvc, var helt säker på kl 13, sitter i väntrummet och av någon anledning kollar jag kalendern, tydligt stog det kl 11! Och nu har min bm sem så måste vänta 2 1/2 v
Idag är en sån där dag då jag bara vill ta mitt pick och pack och dra härifrån. Vi ska ha kalas för alwa här imorgon, så idag tyckte sambon att det var en bra idé att rensa stora garderoben, det är skit överallt just nu. Och nu bjöd han hem hans kompis med dotter som jag inte har mycket tålamod över, utan att säga något och tydligen ska jag bjuda dem på mat med för det har sambon lovat. Jag kommer inte ens in i köket för det är massa skit i vägen. Sen har det blivit tre vassa kanter på handortrosen så den skaver satan, men arbetsterapin hade stängt idag pga utbildning så kan inte fixa det och utan får jag svinont efter 10min om jag använder handen.
Har du sporttejp, gasbinda eller annat hemma för att fixa ortosen provosoriskt?
Jag har typ fluffig tygtejp på mina.
Testade med gasbinda innan men den ena vassa kanten gick igenom och la jag tjockare lager satt den för tajt över tummen istället. Men ska se om jag hittar ett sandpapper någonstans och kan slipa ner det vassa lite, är som en pigg som sticker ut så det borde gå. Eller värma ner den, hela otrosen är i plast så
Aaaj, menar du att den inte är klädd? :s
Varför finns inga platser att SKRIKA ut sin sorg - utan att bli inlåst!?!
Men fy det är ju tortyr! Jag är glad att mina inte ersätter halvcirkelgips. Visst hade du misstänkt båtbensfraktur?

Har blivit förkyld o tydligen klarar inte denna gravida kropp en förkylning särskilt bra utan jag känner mig dödssjuk. Så nu lutar det åt att sjuka sig från jobbet igen då bara att gå från soffan o köket tar livet av mig. Har grym foglossning oxå o den blir värre o värre för varje dag.

#202 skogen. En långpromenad där det inte är folk. Så skönt för själen.
#202 Tänkte också säga skogen…läkande omgivning och man får vara ifred <3
#205 Sjukskriv dig! Man BLIR sjukare när man är gravid, mkt sämre immunförsvar.
*Det blir som det ska*

#207 jag har sjukskrivit mig har sovit nu i 4 timmar o har ingen aptit o fryser. Jo har märkt det. O ha ett barn på förskolan när man e gravid är inte kul känns som jag får allt han drar hem.

#207 jag har sjukskrivit mig har sovit nu i 4 timmar o har ingen aptit o fryser. Jo har märkt det. O ha ett barn på förskolan när man e gravid är inte kul känns som jag får allt han drar hem.
#204 ja de trodde det, men MR:en visade ingenting så nu tror de på inflammation i främre dominala senfacket. Lyckades få till den vassaste kanten med hjälp av en tändare sen iaf, men de andra får jag be arbetsterapeuten fixa :/
Hurpass tätt inpå gjordes MRen? De måste gå en viss tid innan den frakturen kan ses med MR. Man får ta till scintigrafi annars.
#211 4v efter att jag trillade och 9dar efter att handen blev gipsad. Jag har dock svårt att tro att det bara är en inflammation, tycker det borde blivit bättre nu isf, speciellt när jag var gipsad, men det blev det inte
När jag ramlade på en isfläck och tog emot mig med handen satt jag i samma sits. På mig hade ett ben i handen hoppat ur led, syntes inte på röntgen så det tog månader innan det upptäcktes. Var inte roligt att få det tillbakalagt men smärtan försvann på sekunden det var gjort.
Jag fick en liten benknöl på det smärtande området, tänkte inte på det något specellt innan, men det var alltså att det låg snett i handen men såpass lite att rtg inte gav nåt. Gjorde både slätröntgen och MR 2 ggr.
Bumpar denna lite och passar på att gnälla över att kroppen bestämmer sig för att börja ha grav-symtom efter att man fått missfall. Nödvändigt.. *muttrar*
krupp.
Nu när jag har jobbat i några veckor med ett fysiskt tungt jobb kan jag bittert konstatera att jag fick framfall efter förlossningen iallafall. Suck… Jag trodde jag hade klarat mig då jag inte märkt något på ett helt år, men tji fick jag. En kväll hängde "halva kalaset" ut. 😕
Oj, vad jobbigt:-( Inte ta ut sig! Jag utnyttjar tråden lite med nu, har varit sjuk ett litet tag och känt mig så svag:-p Bara förkylning och feber men har varit tufft, jag brukar ju svimma när jag är sjuk och nu har jag lågt blodtryck med så det har snurrat rejält i ett par dagar! Det värsta är att jag nog smittat dottern, hon rosslar och hostar och är täppt i näsan:-( Var på vårdcentralen och läkaren lyssnade på hennes lungor men det verkar vara en "ytlig" förkylning bara!
#216 Men nä!? Fy fan vad tråkigt :(

Bf idag o inga tecken på att bebis vill ut… Har mer ont i fogarna bara. Suck känns som jag kommer få gå över 2 v o få en 5 kg bebis. Haft en hemsk graviditet o den verkar aldrig ta slut. " är på dåligt humör"
#219 Är det någon tröst så gick jag över 11 dagar och ungen vägde bara 2950, så du behöver nog inte oroa dig :)
#219 Äsch, vad är det för fel med 5 kg bebis ;) Skämt åsido, det är sällan som bebisar väger 5 kg även om man går över tiden. Nu har jag aldrig gått över men kan förstå att tiden känns segt men bebis kommer ut, antingen med tvång eller frivilligt :) Håller tummarna att det blir snart :)
/Hon som fått 5 kg tunga bebisar, 1 resp två veckor FÖRE BF.
Jag har bf imorgon är och känner samma sak, vill att den ska komma ut nuuu! :) gör inte saken bättre att jag har sammandragningar hela tiden plus magknip, får för mig att det är värkar hela tiden..

Jobbig kväll med övertrött bebis. Hon vägrade sova på eftermiddagen. Sen har hon börjat skrika med gällare röst och idag var det högt! Ringde i öronen under tiden. Nu sover hon äntligen och jag äter kex med ketchup, haha, fanns inget jag var sugen på hemma så jag tog det som stod närmst :D
Dottern blev sjuk för första gången för en månad sen i en rejäl förkylning. Den avlöstes med ännu en rejäl förkylning. Snorig, hostig & hög feber. Läkarbesök som visade virus, så bara att härda ut. Igen. Hon har svårt att sova & svårt att äta så hon ammar bara men det är också svårt då hon är så täppt. Stackare… Lite kämpigt är det just nu. Hon blir 9 månader idag iaf, det är ju lite roligt åtminstone :)