Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 3586 ggr
[Synnerlig]
0

BF maj 2016

Skulle vara kul att se hur många här som har BF i maj :) Hur går det med graviditeten tycker ni än så länge? Själv känner jag mig tung, jobbigt att andas och väldigt obekväm i kroppen, men längtar så efter mitt lilla hjärta :)

[VinterMaran]
0

Jag har BF 31 maj men eftersom det är tvillingar säger läkaren att de kan komma tidigare:) (men jag hoppas de får stanna on the inside tills maj:) Jag har ont i ryggen, är yr och trött, har halsbränna, kan inte stå upp och ner längre stunder utan att få blodtrycksfall. Har också börjat må lite illa igen! Jag har svårt att andas och får hjärtklappning emellanåt! antagligen blir det kejsarsnitt vilket jag egentligen inte vill, men barnens bästa går ju före allt annat givetvis.

[Synnerlig]
0

#1 Åh, glömde säga att jag har BF 15 maj :) Ja, hoppas de stannar kvar och gräddas ordentligt i magen :) Just ja, den otäcka halsbrännan glömde jag och jobbiga smärtor från foglossningen :( Förresten, jag tar Samarin mot halsbrännan om inte dricka vatten hjälper, tycker det funkar bra. Har du testat det? Varför behövs kejsarsnitt?

[VinterMaran]
0

Då kan vi sjunga "när lillan/lillen kom till jorden, det var i maj, när göken gol" :) Jag har ont i korsryggen, kanske foglossning eller dålig hållning, vet inte vilket! i november vägde jag 61 kg, å nu 76 så jag har ökat en del i vikt:) Samarin har jag inte provat, tack för tipset! barnmorskan rekommenderade omeprazol så det har jag tagit två dagar, men jag blev lite skeptisk till att man ska ta det varje dag å bara en särskilt tid, vad gör man sen då med halsbrännan när man inte får ta det längre.. .det står att om halsbrännan kvarstår efter Kuren måste man kontakta läkare, men anledningen till att man har halsbränns från första början är ju graviditeten! Båda barnen hade vänt sig med huvudet uppåt på förra ultraljudet i början på mars, och barnmorskan sa att det inte är säkert att de vänder sig på rätt håll igen. Jag tror att det är bebisen som ligger längst ner (och som kommer ut först) som ska ligga med huvudet ner för att det ska kunna bli vaginal förlossning. Så jag hoppas verkligen att hon vill vända sig på rätt sätt! Känner du mycket sparkar? mina håller mest på om dagen och mycket på kvällen när jag sitter ner! då kan hela magen hoppa till:)på natten är de lugna!

plommon1
0

Jag har bf 23:e Maj enligt RUL. Har gått från 62 kg till 75kg, men det är ungefär vad alla tillbehör och barnet väger, så det oroar mig inte så mycket - met än att det är jobbigt att släpa runt på kroppen. Känner en del sparkar, oftast mer när jag tagit det lugnt en dag :) Är fortfarande igång en hel del, rider och pysslar så mycket jag orkar och kan nu. Har jättetryck upp mot revbenen på höger sida - något ni känner igen? Har ont i lederna längs ryggraden och var hos sjukgymnasten och fick lite övningar som hjälper bra. Sen har jag skaffat stödbälte att ha när jag rider framförallt. Tycker det börjar bli lite pirrigt nu. Det var februari nyss och nu har snart halva mars gått. Sedan är det vår månad. Börjar ni bli klara med att boa in er? :)

[Synnerlig]
0

#3 Ja, det kan ju vara något utav båda. Yoga verkar vara väldigt bra både mot foglossningssmärtor och dålig hållning pg a tung mage. Jag följer en video på youtube med yogaövningar för gravida som bara är 10 minuter lång och jag tycker att det har hjälpt :) Jag har ingen aning om vad jag väger nu. Hade koll på det förut men nu de senaste veckorna har jag ätit lite mer onyttigt än jag borde så nu vågar jag inte väga mig mer. Väger mig hos BM och säger att jag inte vill veta :P Hm… Ja och det låter ju lite onödigt att ta mediciner varje dag speciellt om man kanske inte har halsbränna exakt varje dag :/ Jag tar bara Samarin när jag väl har halsbränna, men jag tror att man ska undvika att ta det för tätt inpå då man ska äta då magen behöver vara sur för att bryta ner maten bara :) Ja men exakt, vad ska en läkare säga? "Orsaken till din halsbränna är för att du är gravid, grattis!" Då ska jag hålla tummarna för dig! Jag var på sista ultraljudet idag (gick in i vecka 32 idag) och bebisen låg redan med huvudet neråt, men den kunde såklart fortfarande snurra runt än sa hon som kollade. Ja, jag känner massor, det verkar vara en väldigt aktiv bebis jag har i magen :P Så var det för mig för några veckor sedan, mest på dagen och sen på kvällen. Men nu tycker jag att jag känner något hela tiden :P

[Synnerlig]
0

#4 Förstår det. Har BF 15 maj och jag är redan trött på att vara gravid. Känner mig jättetung och obehag i kroppen :( Duktig du är som orkar! Hm… Nä, inget konstant tryck förutom bebis som ibland sparkar åt höger under revbenet. Men man känner ju obehag i bröstkorgen pg a organ som flyttar på sig. Är det någonting du oroar dig för? Bra att du fått övningar. Själv så har jag klarat mig bra med hjälp av yogaövningar på youtube :P Ja, inte långt kvar! Känns som att tiden går fort nu. Jag tror det, vi har köpt nästan allt nu som bebis kommer behöva direkt efter födsel. Måste bara bli bättre på att städa här hemma men jag är så trött i kroppen så det blir mest sambon som får städa tror jag :P Vill ha ett fint och städat hem sen när det gäller :)

plommon1
0

Vi har en hel del backar där vi bor, och på vägen hem med hunden börjar det kännas tufft uppför de värsta uppförsbackarna. Då märker jag verkligen av den extra vikten. Pust. Och det här med att böja sig ned och resa sig från soffan… Känner mig så tacksam över att ha gått lyft- och flytteknikskurser med utbildningen. Det är verkligen till hjälp!

Jo, jag har förstått att det inte är helt ovanligt att man känner det här trycket. Det oroar mig inte direkt, men däremot så blir det svårt att sitta längre stunder utan att ta en paus, röra sig eller lägga sig. Så det är mest frustrerande. Framförallt när man vet att man inte kan göra så mycket och är mitt uppe i sina skolarbeten :)

Hoppas det fortsätter att gå fort! Jag har så mycket saker jag vill göra som börjar bli svårt (ex. rida mina unga hästar, åka iväg på träningar mm.) helt plötsligt så är ALLA iväg och gör sådana roliga saker och jag blir ju sjukt sugen på att följa med. Men det är ju en säkerhetsrisk som känns dum att ta och dessutom så tror jag inte kroppen skulle palla det tempot.

Vad skönt att ni är klara! Jag måste nog börja ta itu med det där nu inom det närmaste.

[VinterMaran]
0

Jag har inte boat någonting, vi har köpt en tvillingbarnvagn som får plats i vår lilla volvo men annrs har det inte blivit så mycket annat! När jag slutar skolan i början på april kommer jag att ha lite mer tid för at fixa med grejer så jag tänkte att man får ta den obligatoriska vi - ska - ha - barn - utflykten till ikea då för att köpa barnattiraljer:) Vi måste riva ut den äckliga heltäckningsmattan i sovrummet också och lägga dit laminatgolv. Jag vill inte ha matt - dammslukaren no 1 när barnen ska ligga där inne och sova. Jag funderar lite på bilstolar för folk pratar om att man får låna det på BB när barnen är nyfödda, men det verkar ju vara lite olika från landstingen. Jag såg igår att de har bilbarnstolar för nyfödda på Biltema för 350 kr/st, svårt det där för man vill ju ha det bästa och säkraste… Jag har börjat få ett tryck över bröstet fast mer över hjärtat, det kanske är diafragman som trycks ihop för jag tycker det är svårt att andas ibland också. Igår var jag på ultraljud, nu har barnen vänt sig igen. Båda två ligger med huvudena neråt, så jag hoppas verkligen att de stannar där:) Jag orkar knappt hålla igång över huvud taget, att ta en promenad är en pärs. Så jag vilar mycket i mellan aktiviteterna!

mjioo
0

#8 oj 350kr för bilbarnstol/babyskydd låter väldigt billigt! Har inte heller hört att man kan få låna från BB, det är ju superbra om det går! Vi kommer få en av ett par vänner vars barn precis växt ur sin men innan jag visste om det så kollade jag lite på ställen man kan hyra ifrån (googla på hyr babyskydd så får du upp några hemsidor). De verkar ha vanliga större märken.

[VinterMaran]
0

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Barn-i-bilen/Barnstol/Babyskydd-2000031774/ Här är länken, jag tyckte också att det lät väldigt billigt! man har ju inte det särskilt längre heller utan uppgraderar väl till en större modell efter ett tag. Tack för tipset, det ska jag gå in och kolla! tycker det är en djungel med allt man ska köpa som barnvagn, spjälsängar och babyskydd, så det gäller att utforska alternativen så tidigt som möjligt:)

plommon1
0

Ja det här med babyskydd och bilbarnstol är något jag tänker på mycket. Vill ju gärna att det är bra och säkert liksom. Tänkte kolla på det snart. Var hos BM idag och allt såg bra ut som vanligt följer tillväxtkurvan nästan exakt och hjärtljuden lät fina. Skönt, för jag har faktiskt varit lite orolig eftersom jag inte känt av bebis så ofta. Fick faktiskt lite bassning av BM för att jag inte ringt när jag varit lite orolig. Samtidigt är jag ju igång ganska mycket och då är man ju fokuserad på annat. Är jag ute med hästarna så fokuserar jag ju inte på rörelser i magen. Vi hittar inte sambons gamla bebiskläder så det verkar som att vi måste köpa en del ändå. Jag som hoppats på att slippa det. Nåja, det kanske blir lite mysigt att handla bebissaker ändå, avskyr att shoppa annars! Vi har långt till både Ikea och Ullared, men har någon annan liknande affär här i närheten, så vi får väl åka dit. Hur tänker ni kring blöjor? Jag är väldigt sugen på baby potting och tygblöjor. Vill ha så miljövänligt och så lite sopor som möjligt - men frågan är om man orkar hålla på när det är dags :)

Pontiac57
0

#10 rekomenderar inte biltemas babyskydd! Förut har dom inte varit godkända och hanteras oerhört dåligt. Bättre att köpa typ acta graco logico s eller brio primo, båda väldigt billiga men bra.

[VinterMaran]
0

#11: Jag känner inte heller av mina så ofta trots att det är tvillingar, och bara på högersidan då märkligt nog. Det är så svårt att veta vad som är rätt eller fel och hur mycket fosterrörelser man ska känna tycker jag. Synd att man inte kan kolla in i magen och se så att allt är bra:) Jag bor också långt ifrån Ullared och IKEA. Typ fyra timmars bilfärd till Ullared och en till IKEA i Älmhult så det får bli IKEA. Tycker att Ullared är helvetet på jorden så jag undviker det helst nu i mitt välsignade tillstånd! Jag har funderat på tygblöjor och att sätta bebisarna på potta, eftersom jag gärna köper eco och man slänger ju mycket pappersblöjor. Men har inte kollat upp det än, som du skriver kanske man inte orkar med sånt sen^^ #12: Tack för tipset, brio har jag kollat lite på. Men jag funderar på att hyra babyskydd från if, de har en hemsida som heter www.barnibil.se. Känns som att det kan löna sig när man inte använder babyskydd så länge, sen kan man byta till en större modell!

Pontiac57
0

Absolut kan man hyra för det är ju max 1 år msn använder babyskyddet :)

[Synnerlig]
0

Vi tänkte köra på tygblöjor. Vi tänkte nog vikblöjor med PUL-skal men vi har inte köpt några blöjor än förutom tre paket med engångsblöjor från Naty att ha i fall att och de är nedbrytningsbara osv :P Det är egentligen helt sjukt vilka berg av blöjor det blir som folk slänger flera gånger varje dag. Det är skrämmande :/

plommon1
0

Ja, man får nog vara beredd på lite både och i blöjväg. Men hade känts skönt att inte ha det där sopberget. Har också funderat på baby potting eller vad det nu hette :) Hm smart att hyra! Värt att kolla upp helt klart!

Louen
0

Hej tänkte hoppa in här med om det är okej! Har BF 7e maj och längtar hela tiden! Min graviditet har varit ganska jobbig med foglossning och sjukskrivning men det är ju värt det :)

plommon1
0

Välkommen :)

[Synnerlig]
0

#17 Välkommen in till gemenskapen :) Usch, jag har också haft det jobbigt med foglossning till och från men inte behövt sjukskriva mig så jag är tacksam som har klarat mig rätt bra från hemska smärtor. Men lider med dig. Men nu är det inte långt kvar :D

Louen
0

#18 tack:) #19 tack! det är skönt att du sluppit sjukskriva dig foglossning är aldrig trevligt hur "lite" det än känns av. Det är rätt skönt att det närmar sig men hade gärna sett maj idag ;p Vet ni vad ni väntar eller ni vill ha det som överraskning? :)

[Synnerlig]
0

#20 Nej verkligen inte! Vissa dagar kunde jag knappt gå, men det har gått i perioder för mig. Jag har största delen av tiden sluppit :) Jag vill också ha maj nu. Tycker tiden har gått i en rasande fart men ändå långsamt! Vill hålla min bebis nu :D Vi tror att vi väntar en flicka. Barnmorskan (eller läkare kanske det är?) som gjorde ultraljud hade svårt att se då bebis knep ihop med benen men hon tyckte sig se en flicka. En kollega fick komma in och kolla och hon trodde också på flicka. Men jag blir ju så osäker på hur säker det är, så just nu är det en hon vissa dagar och en hen andra dagar för jag och sambon vågar inte ställa in oss på könet för mycket ifall det skulle komma ut en han :) Du då? :)

Louen
0

#21 nej men fy! Det där kan jag känna igen. Tur att det bara varit i perioder! Jag förstår känslan av att tiden kan gå sakta! Man vill ju bara ha dem i famnen! Såg att någon frågat tidigare men känner du mycket rörelser och så? Haha en liten buse/busa helt enkelt! Ja man vill ju inte riktigt ställa in sig på något om det är lite osäkert :) Kan tänka mig att det är lite spännande även om ni kanske har ett hum :) Med 99% väntar vi en flicka :) Hon som utförde ultraljudet sa att där saknades delar för att det skulle kunna vara en pojke :). Makens kommentar var "jag får det inte lätt!" Vi är redan två tjejer här hemma så en tredje blir nog kul :)

[Synnerlig]
0

#22 Ja, det är jag väldigt tacksam för :) Har du mycket ont hela tiden? Den senaste veckan har rörelserna varit mycket svagare. Blev så nervös över det så var inne på förlossningen för några timmar sedan faktiskt och lyssnade och allt var helt normalt :) Hur känner du rörelserna? Ja, alltså jag frågade dem hur säkert det var och fick till svar typ att de var säkra på vad de såg men att man inte kan säga till 100% osv så det svaret hjälpte inte direkt, haha :P Men vi har ändå köpt lite "tjej"-kläder :) Åh men vad roligt att veta :D Haha, din make får adoptera en hanhund eller något så är han inte ensam kille i huset :D

plommon1
0

Jag kom över ett klädpaket i strl 50/56 plaggen kostade 6kr/styck i snitt. Jättenöjd för det var fina kläder i fint skick. Men jag vet ju inte vad det blir och nu på senaste tid har jag fått för mig att det är en pojke… Och det var bara flickkläder så risken för cross-dressing är överhängande :P

[Synnerlig]
0

#24 Haha, jag försöker att inte bry mig om färger. Är det en pojke så får han väl ha lite rosa, jag har ju ändå köpt lite blått också ;P Men klänningen blir kanske lite knepig, haha :D

plommon1
0

Vi får väl komplettera lite med kläder som vi kan ha om vi ska åka någonstans tänker jag. Så får han i sådana fall ha den rosa klänningen med nyckelpigor hemma om det kniper. Haha. Det är ju faktiskt bara de första två månaderna antagligen, och det kan ju vara en liten flicka också ;)

plommon1
0

Vi får väl komplettera lite med kläder som vi kan ha om vi ska åka någonstans tänker jag. Så får han i sådana fall ha den rosa klänningen med nyckelpigor hemma om det kniper. Haha. Det är ju faktiskt bara de första två månaderna antagligen, och det kan ju vara en liten flicka också ;)

Louen
0

#23 jo tyvärr har jag ont hela tiden varje dag. Ibland mer ibland mindre. Jag föredrar de dagarna då det är mindre. Vad skönt att allt var normalt! Hade de en förklaring? Vår dotter la fötterna inåt för några veckor sen och då kände jag ingenting. Det är väldigt läskigt, så kan tänka mig att oron fanns där. Men det känns bättre nu hoppas jag? Hon är aktiv varannan timme ungefär men det är mer buffar och bök nu, hon har inte så mycket plats längre :) Hehe! Nej jag tror de måste säga att de inte vet till 100% för de små barnen kan ju gömma könet i 1 - 2 % av fallen. Det sa min bm iaf :) Haha ja i framtiden kanske han får göra det! :) #24 Vilket fynd :)!

[Synnerlig]
0

#28 Usch vad jobbigt, men snart är det över :) Barnmorskan sa att det kunde vara att bebis låg med händer och fötter inåt eller att det är en lugn bebis. Så man vet inte riktigt. Men nu rör sig bebis på sig massor så nu är jag lugn :) Åh, men det låter mycket och bra :) Ja, då får vi se vad det blir helt enkelt. En liten överraskning… Men jag har en känsla att det är en flicka, kände det även innan ultraljudet :P

Louen
0

#29 ja tyvärr är det 5,5 vecka kvar om damen inte bestämmer sig för att komma tidigare ;p Just nu är det regelbundna sammandragningar och ett väldigt tryck neråt haha. Ooh! Vilken tur att den rör sig! :) När började du känna rörelser första gången? Hehe alltid spännande att se vad det blir! Jag tror din magkänsla är rätt :)

plommon1
0

Jag har inga sammandragningar alls än, men börjar känna av att det är tungt nedåt. Fundersam på hur förvärkar och sammandragningar känns eftersom jag inte riktigt fått uppleva det :) Här har rörelserna övergått till mer svepande och buffande, men jag känner av bebisen oftare än innan. Nu får tiden gärna gå snabbt!!

[Synnerlig]
0

#30 Ja, men det går fort, bara lite mer än en månad kvar :) Spännande med sammandragningar, då känns det nog ännu mer som att något är på g kan jag tänka mig :) Jag känner inga sammandragningar nu men brukade göra det förut, ganska tidigt i graviditeten, varje gång jag la mig i sängen så spände det och magen blev stenhård. Kändes lite obehagligt minns jag. I vecka 19 började jag känna något litet för första gången. Kändes som små muskelryckningar längst ner i magen. När kände du? :)

[Synnerlig]
0

#31 Jag känner nog lite som du, osäker på hur det ska kännas. Hade ju som sagt lite sammandragningar tidigt i graviditeten som kom när jag la mig till sängs, då kändes det som att det liksom sögs inåt och nedåt och magen blev stenhård, lite obehagligt :P Men jag undrar om dessa sammandragningar man kommer att känna såhär i slutet av graviditeten kommer att kännas likadant. Min bebis sveper också och buffar samt trycker ut magen vilket känns rejält obehagligt ibland :P Ibland känns det som att bebis gör vågen i magen, haha :D Ja, snälla kan inte tiden gå fortare! Blir tokig av längtan efter att få uppleva en förlossning för första gången, att få se min sambo i den nya situationen, få hålla om min bebis, få se sambon gulla med bebis (han som i princip aldrig hållt i en bebis) och få slippa känna känslan av att vara fånge i sin egen kropp och få sova gott på mage igen :D

plommon1
0

Nu har det känts rätt mycket neråt faktiskt. Så jag tror att den lilla krabaten inte ligger i tvärläge just nu i alla fall :) Jag har ju inte känt något sådant alla och det känns ju lite konstigt. Men har börjat känna av någon mensvärksvariant till och från nu och det undrar jag om det kan vara någon variant av förvärkar. Ska fråga BM i morgon tänkte jag. Jag vet inte riktigt om jag längtar till förlossningen. Känns fortfarande läskigt. Men det här med att ha sin bebis ute, graviditeten färdig och få anpassa sig till allt det nya och den lilla nya människan i familjen, sova hur jag vill… Ååh gärna igår tack :P

Louen
0

#32 haha jo, men har jag "tur" blir det inte ens så lång tid.

Jag var hos barnmorskan idag för kontroll och hon har lagt sig till rätta, lite ruckbar bara, men annars så är hon fixerad!
Jag pratade med min barnmorska iom att jag haft regelbundna sammandragningar och mensvärk, plus att jag i tisdags vaknade av ett "plopp"-ljud, så hon gjorde en kontroll och livmodertappen är mjuk och har öppnat sig, så jag hoppas att det inte är för långt kvar även om hon gärna får stanna i 1 - 2 veckor till :)

Hehe, jo sammandragningar är lite jobbiga ibland, speciellt när magen blir stenhård :)

Oooh, va mysigt! :D Visst är det härligt första gången man känner bebisen?
Jag kände en rätt hård spark i vecka 14 tror jag det var.

#32, 34, oooh sova som man vill hade varit underbart :)

#34, har du funderat något över förlossningen med smärtstillande och sånt? :)

plommon1
0

#34 du är beräknad till 7:e Maj? Eller har jag blandat ihop er? För då verkar du ju få en Aprilbebis :)

Lite grand. Jag har mest tänkt att jag är öppen för förslag och stundens behov. Det kanske är världens baggis och går fort, och det kan ju också vara en lång utdragen historia där jag verkligen känner att jag vill ha allt jag kan få. Det är första barnet för min del och alla har så olika upplevelser. Mamma hävdar ju att hon satte sig på cykeln till förlossningen när hon kände att det var dags, och när det var färdigt knatade hon hem med vagnen efter ett par timmar. Kan ju inte ha varit så illa för hennes del eftersom hon orkade med att skaffa sju stycken ungar… Men sen har man ju hört om dom som har haft många komplikationer och riktigt jobbiga förlossningar också. Det enda jag vet är ju att barnet ska ut på ett eller annat sätt liksom.

Hur tänker du Louen? Och ni andra?

Louen
0

#36 jo jag är beräknad till den 7e maj. Från början var det den 25e april haha. Men är ju andra barnet så vem vet :) Haha oj! Nej det verkar som det gick rätt lätt för henne! Det är ju lite häftigt :) Jo det verkar absolut vara olika för alla. Har kompisar och släkt som legat från 5,5 timme till 33 timmar :) Får hoppas det inte tar några 33 timmar för dig :) Men du verkar ha en sund inställning till det :D När jag väntade första dottern så hade jag planerat att få ta mig ett varmt bad men det blev bara lustgas för min del. Min första förlossning gick snabbt. Så jag hoppas på bara lustgas denna gången med :)

plommon1
0

Spännande att se när det kommer då :) Känns ju skönare om det kommer tidigare, såklart inte för tidigt, men i alla fall så man slipper gå över! Jag har läst att det brukar gå lättare och smidigare med andra barnet :) men å andra sidan så vill man kanske inte att det går för snabbt heller! Hon överdriver säkert lite, hon brukar göra det. Men ja enligt henne är det verkligen en baggis. En häftig baggis. Kanske :) på ett sätt är det ju bra att veta så mkt som möjligt och på ett sätt är det ju lätt att skrämma upp sig själv ganska duktigt innan och det vill jag undvika. Tänkte få tag på "föda utan rädsla" på bibblan och läsa för att förbereda mig :) Spännande och skrämmande på samma gång helt enkelt.

Louen
0

Haha jo, jag hoppas på kalla fall tills 37. Så två veckor. Men jag tänker inte vila eller så för att stoppa det :) Får leva som vanligt och det behövs med dottern på 1,5 ^^. Jo jag har med hört det. Första gången gick jag över 11 dagar efter att jag blev tillsagd att vila i vecka 33 :p Men det behöver inte gå snabbare. Sist tog det 2,5 timme från första värken så är livrädd! Haha, jag håller nog inte med din mamma. Förutom att det är häftigt :) Oh ja! Speciellt om folk kommer med sina hemska förlossningshistorier! Har du sluppit det? Men att läsa på tror jag är en bra idé :) bara för att veta lite :)

plommon1
0

Oj, ja 2,5h känns ju som en riktig snabbis! Hon säger säkert så för att vara lite häftig :) Usch ja, sedan flera år tillbaka. Sprickningar, uppklippningar, dygnslånga förlossningar där barnet varit för stort för att komma ut normalt men läkarna vägrat kejsarsnitt… Smärta, blod och panik ungefär. Försökte titta på one born every minute, men jag la ned det snabbt. Jag tål smärta från slag och liknande ganska bra. Hållit på med lite fighting och sånt, men just ihållande smärta i kroppen och framförallt magen är inte min grej…

Louen
0

Haha jo lite chockad blev man! Nej usch och fy! Det är sånt man inte vill höra! Jag hade blivit livrädd! Är det mindre sånt nu? Ah, vi får hoppas att det inte blir allt för jobbigt för dig :) Smärtan är ju olika för alla. Har du börjat fixa för rummet? Vi har gjort iordning vaggan till tösen sen har vi inte plockat fram resten vi är lite lata haha. Verkar som att vi borde för magen ser ut att ha åkt ner efter natten o.O Lägger upp en bild på bebisens sovplats! :D

Louen
0
Louen
0

Trodde jag :(

plommon1
0

Ja, jag har nog blivit bättre på att stänga ute det i alla fall. Men ibland känns det som att många går in för att skrämma upp unga tjejer om förlossningens alla faser.  Det syntes ju inte på mig att jag var gravid förrän för ungefär 1,5 månader sen ( då sa det POFF och magen blev enorm på två veckor) så jag har liksom kunnat hålla det väldigt mycket för mig själv och sluppit mycket oönskad input :)

Vi är lite trångbodda, så bebisen får sova i vårt sovrum i början helt enkelt. Sen håller vi på att göra om lite på vår minimala ovanvåning så får vi se hur vi ska göra. Det är snedtak och inte många kvm stort, så vi ska riva ut en garderob som tar upp halva utrymmet och försöka göra något kombinerat av alltihop. Som det ser ut så ska vi kanske byta hus med en familjemedlem om kanske 5-6 år eller så. Så vi får lösa det bäst vi kan tills dess :)

Sambon har lite planer på att bygga egen säng till bebisen, men vi är rätt spartanska av oss på det sättet och eftersom vi bor litet så försöker vi hålla nere på saker. Lite tråkigt, för det verkar ju hur mysigt som helst att pyssla och dona och riktigt "boa". Synd att inte bilden kom med :(

Åh, men oj vad spännande :D Då är det nog ganska mycket dags nu. Är det så stor skillnad som alla säger när magen sjunkit?

Louen
0

Jag tror absolut att det kan vara så. Det är nog lite av en sport haha. Vad skönt att kunna hålla det lite för sig själv! Vem berättade du först för när du gick ut med det? :) Ah men det är mysigt att kunna ha barnet i sovrummet! Haha :) Men det låter ju endå som att ni har en liten plan :) Kan tänka mig att det är lite tråkigt att inte kunna boa "riktigt" men va kul att han vill göra en egen säng till bebisen! Önskar min man var händig haha :) Vi har redan haft allt hemma så har inte kunnat boa på samma sätt denna gången och det är lite trist det med. Det är ganska stor skillnad tycker jag. Men det är olika från person till person, jag tyckte aldrig att magen sjönk förra gången men nu är det iallafall enklare att andas och mindre halsbränna. Tyvärr har jag haft värkar till och från nu med. Vilket gör att jag är skitgrinig. Stackars dotter och make haha. Idag får jag däremot mat hos min svärmor så lite bra är det trots att man är tung som ett hus ;p

plommon1
0

Hm, måste tänka. Mina närmaste vänner fick veta först. Sedan sambons familj efter ultraljudet och sist min mamma, för ca två veckor sen. Nu går det ju inte att dölja. Men så är det ca 50 dagar kvar bara. Men fortfarande många som inte vet :) Det är rätt skönt. Egentligen är jag händig jag med. Men efter utmattnindssyndromet så har jag fortfarande svårt att sätta igång med saker som jag inte gjort innan så att säga :) Åh, håller tummarna för att din lilla håller sig på plats ett tag till! :)

plommon1
0

Nu är det snart dags för oss. Hur går det för er? :)

[Synnerlig]
0

#47 Det går väl helt ok här. Inte så mycket energi, känner mig tung som en flodhäst och sammandragningar/förvärkar varje dag som känns obehagliga :P Packade nyss bebisens väska, senare blir det att packa min och sambons väska :) Hur går det för dig? :)

plommon1
0

Spännande att packa väskorna! Det är ju verkligen snart dags för oss också! Ah jag känner igen det där. Tung som en flodhäst och kroppen säger ifrån om jag gör för mycket, men inga smärtsamma sammandragningar eller förvärkar än :) Försöker göra så mycket jag orkar men det är liksom igång 30-45 min och sedan behöver kroppen vila. Vi har iaf börjat få ordning på lite bebissaker, säng och sånt. Tänkte sy ett babynest så fort jag är klar med skolan i mitten på Maj. Hoppas jag hinner bli klar med allt! Men å andra sidan är det kanske inte en katastrof om allt inte blir klart. En bebis behöver ju egentligen inte så mycket saker och man kan ju införskaffa efter hand också :) Hur känns det inför förlossningen?

[Synnerlig]
0

#49 Ja, jag är bara lite orolig att jag inte har packat tillräckligt med kläder åt bebis då det verkar som att de flesta packar ner hur mycket som helst :P Jag har inga smärtsamma sammandragningar/förvärkar heller. Känns bara obehagligt när magen blir stenhård och blir typ spetsig :P Oj, då orkar du mer än mig om du klarar av att hålla igång i 30-45 minuter, haha :) Jag flåsar bara av att vända mig i sängen, haha :D Duktig du är som gör babynestet själv. Är det inte svårt? Hoppas du hinner :) Nej det är sant. Jag tror jag har köpt bara det som jag tror är absolut nödvändigt innan bebisen anländer och min BM påpekade också att bebisar inte behöver en massa lullull och att nya föräldrar ofta köper på sig för mycket onödigt. Det var lite skönt att höra med tanke på att det inte är billigt att köpa saker till första barnet, haha :P Än så länge ser jag bara fram emot förlossningen då det är en helt ny upplevelse för mig och det ska bli intressant att se hur mycket ens kropp klarar av. Tänkte försöka med bara lustgas för jag vill inte bara anta att det ska göra så ont att jag inte kan hantera det pg a andras erfarenheter och för att jag förstått att om man fått epidural så kan det bli jobbigt om man t.ex. vill förflytta sig, jag tror att jag faktiskt vill känna vad jag håller på med under förlossningen och ha lite mer kontroll över min kropp och så kan det ta ett tag för det att gå ut ur kroppen efteråt. Jag vill, om möjligt, komma upp på benen så snart som möjligt efter förlossningen och må normalt :) Hur känner du inför förlossningen? :)

plommon1
0

Ja, jag har ju då inte ens börjat packa än :) Men har fått en packlista/checklista av BM som jag tänkte gå efter. Det vi saknar av är mössor och strumpor. Hm, min mage blir ibland lite hård och obehaglig när jag varit igång för mycket. Kan ju kanske vara sammandragningar då, det känns mest spänt. Jag är ju fortfarande igång med hästarna till viss del. Så det ska promeneras ned till betet och kollas till med hunden två gånger om dagen. Och så ska det tränas lite försiktigt med en eller två av dem om jag orkar. Men det blir en i taget, sen måste jag vila. Fötterna blir trötta och ibland så trycker det neråt mot bäckenet. Då är det pausdags. Men ingenting går ju särskilt fort och andfådd blir jag med för ingenting :) Det verkade inte så svårt faktiskt, men jag har ju sytt en del innan och faktiskt gått ett år på textillinje så jag borde reda ut det. Det är som att allt det står "bebis" framför är jättedyrt. Vi har köpt/fått en del begagnat och tänker att vi liksom löser det efterhand. Vi har en hel del vänner som har barn kring 1-2 år som har en del utväxta saker. Känns ju lite onödigt att köpa massa nytt som man inte ska ha så länge och vi vill ju inte ha fler heller. Blocket och fb-grupper har varit riktigt bra att leta i :) Jag resonerar lite som du! Det känns bättre att vara så kroppsmedveten som man kan, samtidigt så vill jag vara öppen för bedövning om jag känner att det behövs. Sen växlar jag mellan att vara livrädd, förnekelse och "det klarar jag!" Jag förväntar mig nog att det kommer att kännas väldigt illa, göra förbannat ont och vara sjukt smärtsamt. Så blir jag positivt överraskad om det inte blir så illa :) Räknar in två veckors övertid i beräkningen också så börjar ställa in mig på att det är allt mellan 3-7veckor kvar (38-42) så senast den 6:e juni så är det förlossning. Så blir det inte så fixerat vid bf. Men jag har det gärna överstökat! Ju snabbare desto bättre liksom :)

Louen
0

Ett tag sen man skrev här! Hur går det för er? Själv har man BF imorgon och jag är i latensfasen som aldrig verkar gå över till nästa fas haha. Ont och på grinigt humör nästan hela tiden känns det som. Även gått upp ca 23 - 24 kilo så känner mig som en valross :D (väger dock fortfarande mindre än med första men att ha gått från 47 - 70 är hemskt :p) Är ni klara med allt? Min förlossningsväska är i bilen tillsammans med babyskyddet och min "barnvakt" har bott här i över en månad. Jag längtar! Men bästa nyheten är att det är Max 15 dagar kvar för sen blir det igångsättning för att man når 42+0 :)

plommon1
0

Spännande! Undrar om det blir första majbarnet då :) hoppas på det så du slipper vara för länge i latensfasen. Jag har väl nu ungefär 17 dagar kvar tills BF och magen har inte sjunkit och bebis är inte fixerad.har gått från 62 kg till 82 och det blir nog en fortsatt uppgång på 1kg/v. Ska bli skönt när det är över :) Jag har i allafall börjat packa förlossningsväskan och bebisens saker är klara. Mina däremot… Jag har ju snålat på kläder och de som jag kan ha använder jag ju! Annars börjar det faktiskt bli lite organiserat här. Så vi hinner nog bli relativt klara innan det är dags :) Lyxigt med barnvakt som är beredd. Jag är lite orolig för hur vi ska göra med alla djuren och framförallt hunden, men jag tänker att sambon får lösa det. Sätter det igång på dagen så tar jag taxi in till FL och så får han köra från sitt jobb (han har resväg ca 1h45min till FL från sitt jobb), lösa babyskyddet och hunden och komma i efterhand helt enkelt. Jag har påbörjat förlossningsbrev också men det är svårt. Har ni andra skrivit ett? Jag tänker som du där, senaste datum som bebis är här/förlossningen startar är 7:e juni. Bättre att sätta det som mål än att stirra sig blind på BF :) Det vi inte har klart är tygblöjorna. Det är inte löst och organiserat än. men vi får väl ha vanliga så länge i värsta fall :)

[Synnerlig]
0

#52 Vad spännande! Snart så :D Jag har BF om 9 dagar, alltså den 15/5 men min sambo tror stenhårt på att bebisen kommer den 17/5 på Norges nationaldag och jag har en känsla att det blir 18/5, så får se vem som har mest rätt, haha :P Men än så länge har jag bara haft lite sammandragningar (förvärkar?) som inte gör ont, känns bara obehagligt. Ibland trycker det neråt rätt ordentligt ungefär som att man har en boll som trycker på mellan musen och rumpan om ni förstår hur jag menar :P Mitt humör är okej, har väl varit lite grinigare kanske och känner mig tung trots att jag bara gått upp 10 kilo, trött, svullen osv. Annars mår jag bra men vill så gärna få det överstökat nu! Orkar inte vänta längre :P Min BB-väska är så gott som klar. Bebisens saker är nerpackade och det mesta av mina saker är nerpackade förutom sådant som jag använder dagligen. Har blåbärssoppa och Tartex (vegansk pastej) ståendes i kylskåpet med mitt namn på, godis i väskan och så ska väl sambon packa ner något till sig själv också men han behöver inte mycket :) Åh, jag hoppas jag slipper bli igångsatt, jag vill känna värkarna hemma, kunna säga till min sambo att nu är det dags och allt sånt där :)

[Synnerlig]
0

#53 Har ni familj eller vänner som kanske kan ta hand om hunden? Antingen att de har hunden hos sig eller kommer förbi er och rastar och umgås lite med hunden? :) Jag har ordnat kaninvakt. Min lillasyster älskar att ta hand om min kanin så hon ska få nycklar så hon kan komma in till oss och umgås med den lilla skuttrumpan som älskar uppmärksamhet, haha :D Jag skrev ut förlossningsbrev från gravidappen, där står det väldigt bra lite exempel på vad man kan skriva :) Jag skrev t.ex. att jag vill försöka med endast lustgas och andning men jag är öppen för epidural ifall det skulle behövas. Att jag vill ha hjälp med att inte spricka. Att jag vill att de ska se till att amningen funkar som det ska. Skrev att jag önskar att sambon får sova över med mig ifall det blir så att vi måste stanna kvar då han är min trygghet och detta är vårt första barn. Sen skrev jag att vi är veganer och vad vi inte äter. Det var nog allt :) Vi var också sena med att ordna tygblöjorna, fick de förra veckan tillslut efter att vi skjutit på det så länge. Så nu har vi en massa vikisar, torrskikt, skal och PUL-påsar :) Har redan börjat vika vikblöjorna så att de är redo att användas :) Vi har också tre paket med engångsblöjor från Naty ifall det skulle behövas.

plommon1
0

Vi bor ju en bra bit ut på landet och de flesta jobbar ju dagtid. Men vi ska se ned några av grannarna som har hundgård och några andra som är pensionärer och rätt förtjusta i djur. Åh vad skönt att det löst sig med kaninvakt! Härligt att ha familjen så nära på ett sätt. Min närmsta familjemedlem är dryga 2,5h bort enkel resa. Tryggt att lämna i goda händer även om man oftast inte är borta så länge :) Jag väntat på att min ena syster ska se om hon hittar sina tygblöjor som hon använde till sitt senaste barn. I så fall behöver vi ju inte köpa. Men samtidigt kanske mab får investera i några ändå för säkerhetsskull. Tänkte också vikblöjor + ullbyxor. Är inte säker på vilket ilägg än, rispapper eller något annat. Så att de hade billiga på Ikea som man kunde använda. Får nog ta tag i det där :) Just nu håller vi på att ordna med sköthylla och förvaringshyllor i badrummet. Gamla duschutrymmet ska få hyllplan så vi kan ha en stor, bred som skötbord och sedan flera mindre hyllplan över för välbehövd förvaring. Skönt att komma i ordning och organisera. Börjar känna av kroppen mer nu. Tror jag har någon lättare foglossning nere i ljumskarna nu. Känner av om jag reser mig upp från liggande eller gör häftiga rörelser med benen. Nu behöver jag också gå upp och kissa 2-3ggr/natt. Det har jag sluppit innan. Och går jag längre sträckor så blir magen spänd, obekväm och hård och jag får ont i knän och anklar. Jag inser att jag haft en på många sätt enkel graviditet hittills helt enkelt :) Nu är det snart över för oss! Äntligen!

Louen
0

Haha bra att jag skriver här inne och sedan inte svarar! Jag läser iaf vad ni skrivit :) #53 inget händer… Alls! Haha gått fem dagar över tiden och det suger. Men är bara 10 dagar kvar sen är det vräkning som gäller! :) Oj! Låter lite jobbigt att han har så långt till förlossningen men tror att allt löser sig den dagen :) Jag skrev bara att jag vill enbart ha lustgas och helst igen beröring om möjligt, gäller såklart inte när de ska ta emot bebisen men inget kladd i ansikte eller så haha. Oh tygblöjor? Du får säga om de är bra att ha. Vi är lite för lata/bekväma för att köra med det. Vilket egentligen är dumt. Hoppas att ni båda mår bra :)

plommon1
0

Åh, vad frustrerande att vänta! Fast jag räknar med att gå över. Var hos BM idag och bebis är inte alls fixerad. Väldigt rörlig ner mot bäckenet och dessutom sparkade den tillbaka mot BM när hon skulle lyssna och känna. Riktig liten integritetsfylld krabat verkar det vara :) var på förlossningen häromdagen på studiebesök typ. Blev faktiskt lite taggad på förlossningen. Även om vissa saker de visade var lite småläskiga. Har ni varit där och kollat läget? Ja, det är lite jobbigt, men samtidigt så tror jag det löser sig, och det kan ju mycket väl sätta igång den halvan av dygnet som han är hemma också och då är det ju ingen fara :) Jag har börjat tänka att det kanske inte måste vara så detaljerat. Det viktiga för mig är nog dialogen med BM, att få information om vad som händer och guidning genom hela proceduren. Känns som at jag ändrar mig hela tiden om hur jag vill ha det och då känns det dumt att skriva :) Absolut! Vi har valt vikisar. Saknar fortfarande blöjbyxor och så har jag sytt egna inlägg av microfiber inklätt i frotté, ren frotté och så ska vi ha rispapper också. Jag och mina sex syskon hade det allihop så jag är lite luttrad! Sen är det billigt! De räknade på att blöjor till ett barn kan gå upp emot 18000kr medan 30st vikisar (det ska man klara sig på) kostar ca 400kr om man väljer enkla. Blöjbyxor kostar 200-400kr paret ungefär och man behöver 3-5 st i varje strl. Sen tillkommer inläggen och det beror ju på vad man föredrar. Och blir det fler barn så kan man återanvända, eller sälja/ge bort. Sedan sägs det att barn med tygblöjor blir blöjfria snabbare eftersom de känner av att det är blött :) så det känns värt det för oss. Men så bor vi ju i hus och har egen tvättmaskin och möjlighet att tvätta ofta och så vid behov :)

Louen
0

Haha japp! Men fått en lite mindre "blödning" så nu hoppas jag att det ska gå igång snart! Haha vad gulligt! Men har den lilla krabaten huvudet neråt iaf? Vilken förlossning har ni valt? Jag var på studiebesök förra gången och var inne senast i söndags för minskade fosterrörelser igen, men ingen fara haha. Jag bara vill ha det överstökat så man har båda barnen :) Jag hoppas han är hemma när det sätter igång för er! Det är lite "roligare" om man är med hela vägen :) Hehe sant! Men det behövs ju inte skrivas heller utan man kan ta det som det kommer med! Barnmorskorna på förlossningen brukar vara rätt bra iaf :) Ooh! Ekonomiskt låter det ju absolut bättre! Haha vi har också hus men jag är lat, däremot hade det varit trevligt att slippa betala för alla kilon blöjor som blir. Dessutom lät det ju mycket mer miljövänligt också :)

plommon1
0

Ååh! Då håller vi tummarna för att det är på gång nu! :) Ja den är på rätt håll tack och lov! Och nu lär den ju inte vända på sig i första taget. Karlskrona. De ska vara riktigt bra, jobba väldigt mycket förebyggande för komplikationer som bristningar mm. Alternativen hade varit Växjö eller karlshamn, men det är både längre och så har de inte lika gott rykte. Kändes skönt när de sa att de alltid är två BM som hjälps åt krystfasen så en kan hålla perinealgrepp och den andra kan vara extra resurs där det behövs. Åh, ja men då är ju kanske studiebesök inte så viktigt om ni varit där tidigare :) vi hade ju aldrig varit där så det kändes bra att kolla läget och se sig lite omkring. Ja, jag hoppas faktiskt han inte är på jobbet. Framförallt som det kan vara lite knepigt om vattnet går och jag är själv iom att bebisen inte är fixerad. Om du är sugen på att prova så ska det gå att hitta lite begagnade av olika varianter så kan man se om det är något man orkar med och vilken typ av blöja som passar bäst. Finns massor med information om man söker runt lite :) jag gillar att tänka miljömässigt och så har vi bara sophämtning varannan vecka och liten tunna. Sen är jag studerande och har fyra hästar så även om min sambo har en väldigt bra lön så försöker jag ju bidra så gott jag kan med billiga och begagnade alternativ så inte han ska behöva stå för allt och dra hela det lasset. Så spännande med blödningen, hoppas så att det är på gång, måste bara skriva det igen :)

Louen
1

God eftermiddag! Igår satte det igång vid 21.34 och hon föddes inatt 00.24 :) Skönt att den är på rätt håll! Mjo kan vara lite läskigt men jag tror bebisen fixerar sig om vattnet går. Men jag hoppas absolut att han är henma när det sätter fart. Men jag hoppas att ni blir nöjda med förlossningen och BB som ni väljer! Det är ju alltid en fördel när de är två :) Jag ska absolut fundera på det iaf :) Men jag förstår tanken bakom det absolut! Alltid skönt att vara miljövänlig! Själv sorterar jag all plast så gott det går haha, inte riktigt samma sak kanske ;p Hur går det för er?

plommon1
0

Åh grattis! Vad härligt att väntan är över! Verkar som en rätt så kort förlossning :) gick allt bra? Det blir nog bra i slutändan :) fast jag känner att det kanske är jobbigare för honom att behöva köra den långa vägen med alla tankar snurrande i huvudet och så. Inga tecken på att bebis vill ut än så länge :)

Louen
0

Jupp kort och bra. Typ iaf! Både jag och bebis mådde bra i slutet men när man var i krystvärkar och hör "hon är nog för stor för bäckenet" så fick jag lite panik och kände bara nej inte snitt. Var egentligen ingen fara för hon kom ut ett par minuter senare :) 3570g och 49 cm lång :) Hehe jo. Allt löser ju sig! :) Jag tror det kommer gå bra för er båda två! :) Men är inte jättelång tid till beräknad va :)?

plommon1
0

Nä det vill man nog inte alls höra! Skönt att det inte var så :) Jag tänker som så att den ska ut på ett eller annat sätt och vilket som blir bäst det löser sig på plats. Men jag hoppas ju att det går lagom snabbt och enkelt. Idag är det tio dagar till BF. Så det är ju ingen brådska egentligen. Men nu börjar jag bli rastlös. Och jag har ju lite grejer inbokade i början av juli så hellre tidigt än sent nu när den är "färdigbakad" :)

[Synnerlig]
0

Hej! Och förlåt att jag varit så frånvarande här. Jättemycket grattis till Louen och bebis :D Idag har jag gått över tiden med 1 dag. Förvärkarna har kommit oftare men gör inte ont, känns bara obehagligt. Längtar till smärtan, haha, men det är för att då vet jag att jag snart ska få hålla i min lilla älskling :)

[Synnerlig]
0

#64 Förstår hur du menar att man blir rastlös. Har känt mig rastlös i ett par veckor nu, man går bara och väntar :P Känns som att livet står still just nu.

plommon1
0

Ja men visst gör det!? Livet känns verkligen som om det står still. Om en vecka exakt är beräknad BF och de förvärkarna jag kände av har försvunnit helt. Jag längtar inte direkt till smärtan, men längtar tills det är avklarat! Hoppas det sätter igång snart för oss båda! :)

[Synnerlig]
0

#67 Nu har jag gått fyra dagar över tiden. Orkar inte vara gravid längre! Vill ha min bebis NU 😭 Har fortfarande förvärkar och de kommer tätare men de gör inte alls ont, känns bara obehagligt ibland.

Hur går det för dig?

plommon1
0

Men då är det nog på gång snart! kommer det tätare och tätare så närmar det sig :) Jag känner ingenting alls nu, mer än lite sammandragningar om jag gör för mycket. Suck. Fyra dagar till BF men det känns ju som att det kommer att gå över. Tror inte den dyker upp innan juni. Känner mig så galet otymplig och tung.

[Synnerlig]
0

#69 Tror du det? För jag har bara fått höra att det kommer plötsligt och därför har jag så svårt att tro att det skulle betyda något även om sammandragningarna kommer allt oftare, har ju inte ett dugg ont av det :( Förstår vad du menar. Man är så trött på att vara gravid. Men som sagt så kan det komma plötsligt :) och sen är det mer vanligt att bebisen kommer innan eller efter BF än på själva BF.

Sarah
0

Vill inte vara tråkig, men förvärkar kan man ha i veckor :(

[Synnerlig]
0

#71 Jo, jag har hört det :/

plommon1
1

vi får ju se det som att varje minut som går tar oss en minut närmare…

Louen
0

#65 tack :) Hur går det för er? Mycket sammandragningar kan innebära att det är på g även om det inte alltid är så. Jag hade ju mycket båda gångerna när det satte igång :)

plommon1
0

Kom precis hem från förlossningen - nog är det bebis på g. Öppen två cm och regelbundna värkar. Nu ska vi vara hemma ett par timmar och åka in igen när det blir mer intensivt. Inom de  närmaste två dygnen sa BM. Fullt möjligt att bebis kommer ut på BF i morgon :)

Louen
0

Nej va kul! Hoppas bebisen kommer snart! Det hade varit lite kul om den kom på BF dagen! :) Lycka till! :) Allt redo för den nya familjemedlemmen? :)

plommon1
0

och lite läskigt :)

Ja, och jag som varit övertygad om att jag skulle gå över.  Men jag har ju tjatat på magen om att punktlighet är en dygd - det kanske faktiskt gick fram ;)

Tack! :)

Det mesta är nog faktiskt ganska så färdigt nu. Vissa småsaker behöver fortfarande ordnas upp, men det viktigaste och nödvändigaste som kläder, säng, sovplats, skötbord, blöjor mm är fixat.

Louen
0

Hehe förstår det! :) Lite avundsjuk är man på att du slipper gå över haha :) Men det är kul att du slipper :) Vad bra! Man hittar alltid lite som man kan fixa oavsett hur förbered man var innan :) Haha försökte slänga upp en bild på barnen men sidan är inte riktigt min vän ;)

Louen
0

Hehe förstår det! :) Lite avundsjuk är man på att du slipper gå över haha :) Men det är kul att du slipper :) Vad bra! Man hittar alltid lite som man kan fixa oavsett hur förbered man var innan :) Haha försökte slänga upp en bild på barnen men sidan är inte riktigt min vän ;)

Louen
0

Och dubbla inlägg -.-

[Synnerlig]
0

Åh vad spännande plommon1! Hur går det för er? :) Själv har jag gått över tiden med 8 dagar och var nyss och gjorde ultraljud för att kolla så bebisen såg ut att ha det bra och mängden fostervatten. Allt såg bra ut. Sen pratade vi om plan B ifall bebisen inte vill komma ut av sig själv och då passade jag på att fråga om hinnsvepning och det kunde ordnas. Så jag fick göra en hinnsvepning och det gjorde ont(!) men jag var tydligen väldigt tålig för hon hade bråkat rejält där nere sa hon och nu har jag som en rejäl mensvärk, mest ont i ryggen. Hon tyckte att det kändes som att det skulle kunna hända någonting nu i natt eller imorgon bitti och nu är jag jättenervös! Jag känner mig redo men ändå inte. Känner man sig någonsin redo att föda?

plommon1
3

Det kom en liten bebis 04:19 i morse :) Det blev en liten pojke på 3738gram och 50cm lång - exakt på BF. Allt gick bra och vi mår bra båda två! Skriver lite mer när vi kommit hem! Lycka till ni andra så länge! :)

[TanatosNyx]
0

Grattis!!!

[Synnerlig]
0

Åh grattis :D Har för mig att det bara är 5 % som föder på BF, häftigt va :)

Madde
0

Grattis. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Louen
0

Grattis! :)

Pontiac57
0

[Synnerlig]
0

Bebis anlände spontant 26/5 :) HEMSKA värkar, kändes som att jag skulle svimma av smärta ett par gånger. Lustgasen hjälpte inte tillräckligt och EDA:n tog inte och bebis kom precis innan de hann sätta in EDA på nytt. Jag vill inte föda barn igen känner jag :P

Pontiac57
0

Grattis! Blev det en stor bebbe eller höll den sig till första ca vikten du fick? :)

Sarah
0

Grattis till bebis :)

Louen
0

plommon1
0

Stort grattis :)

Idag är sista dagen för Majbebisar. Sen är det redan Juni. Tänk att vår resa på ett sätt är över och på ett sätt bara börjat :)

Louen
0

Rätt svårt att tänka sig att det redan är slutet på maj. Hur går det för er där hemma? Här är det full rulle hela dagarna med stora syster som vill trösta den lilla när hon blir ledsen. Var på BVC kontroll idag och vår minsta väger 4100g nu och har växt till 53,2 cm.

Louen
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Försöker slänga upp en bild på minsta :3

plommon1
2

Vilken liten söt!

Jag tycker det är tufft. Har haft rätt ont av stygnen och sömnen har verkligen inte varit och är inte bra. Vår lille pojke vill helst äta hela tiden och jag har ett rätt stort behov av att få vara ifred och skärma av lite för att orka - något som ju såklart inte hinns med. Tur att jag har en grym sambo som verkligen är närvarande och involverad. Han går tillbaka till jobbet på tisdag och jag fasar lite för hur det blir då. Liten är rätt bestämd och om vi inte lyckas klura ut vad han vill snabbt nog så är han inte sen att tala om sitt missnöje. Han styr vårt hem som en riktig liten envåldshärskare. Pust. De var här från BVC i tisdags och då hade han gått upp till 3700gr så han saknade 38 för att ha nått sin födelsevikt. Så det var vi alla nöjda med. Men med tanke på hur ofta och hur mycket han äter så är det inte så konstigt kanske. Ska börja ta itu och trixa med tygblöjorna nu - de i papper är ju ganska värdelösa. Han kissar igenom dem…  

Vi samsover på nätterna. Läskigt men samtidigt det enda som funkar just nu.  Har fortfarande den här konstanta oron för att han ska sluta andas eller liknande. Nu är vi ju två som kan hålla koll - men det är svårt att släppa och slappna av.

[Liinda]
0

Jag tipsar om ett andningslarm! Det finns såna man fäster på blöjan!

Louen
0

Oh vilken sötnos! :) Oj, det låter lite jobbigt med sömnen! Det är bra att han går upp i vikt! Antar att amningen fungerar då iallafall? :) Jag tror du klarar det fint! Även om det är jobbigt att bli lämnad ensam med de små i början men det löser du säkert! :) Haha ojdå! Hoppas det fungerar bättre med tygblöjorba då. Hur tar han värmen? För antar att det varit varmt i hela landet. Vår dotter vill helst bara sova på mig och äta. Hon vaknar för det mesta om jag lägger ner henne. Så bärselen är guld värd här hemma när man ska leka med hennes stora syster. Oh det är så mysigt med samsovning! Jag har båda mina troll i sängen. Tur vi har en dubbelsäng hemma! Jag tror aldrig man slutar oroa sig, jag kollar fortfarande om äldsta andas ibland.

plommon1
0

Jag har beställt hem ett respisense. Känns värt det när man oroar sig så. Amningen fungerar väldigt bra faktiskt. Ungefär var 2-4:e timme. Pust. 

Tycker det funkar rätt bra. Använder inte bärsjalen när det är för varmt ute - och vi tar oss igenom dagarna i bara blöja och tunn bebisfilt. När det var som varmast baddade vi honom med svalt vatten på huvudet och i nacken. 

Vi har en knytsjal som är lite trixig, han gillar inte bärselen alls än. Tror  han tycker vår modell inte är tillräckligt nära i kontakten.

Hur gammal är din äldsta? Vi flyttade ned en madrass till nedervåningen så sambon sover på soffan och så sover jag och liten på madrassen. Det börjar kännas mindre läskigt nu. Skönt att kunna liggamma på nätterna :)

Första dagen ensamma hemma idag… Känns förvånansvärt okej, men så är klockan inte nio än :P

Louen
1

Haha va skönt! Då har du lite tid mellan iallafall :) Här är det amning nästan en gång i timmen men så sover hon nästan hela natten och äter en gång. Får han värmeutslag eller det räcker med bara blöja för att han ska bli svalare? Här kör vi på samma stil bara blöja utom när vi måste iväg och handla då får hon både body och mössa (en sval såklart) Hur är det med en bärsjal? Har aldrig använt det. Men det ser smidigt ut när den är knuten. Min äldsta är 1 år och 10 månader. Fyller 2 den första augusti :) Oh smidig lösning :) Hehe klart det går okej :) Nu har det gått lite tid och det går bra? :)

Louen
1

Haha va skönt! Då har du lite tid mellan iallafall :) Här är det amning nästan en gång i timmen men så sover hon nästan hela natten och äter en gång. Får han värmeutslag eller det räcker med bara blöja för att han ska bli svalare? Här kör vi på samma stil bara blöja utom när vi måste iväg och handla då får hon både body och mössa (en sval såklart) Hur är det med en bärsjal? Har aldrig använt det. Men det ser smidigt ut när den är knuten. Min äldsta är 1 år och 10 månader. Fyller 2 den första augusti :) Oh smidig lösning :) Hehe klart det går okej :) Nu har det gått lite tid och det går bra? :)

plommon1
0

Vilka sötnosar 😍Du har ju lite uppbackning från storasyster ser jag :)

Det var två dagar då han började få antydan till värmeutslag, men annars har det fungerat med bara blöja. Undviker också sjalen när det är så varmt. Vi kör på att en av oss handlar medan den andra är hemma. Vi bor en bit utanför samhället så att köra, trixa med vagn eller liknande är bökigt.

Jag tycker den funkar bra. oftast somnar han som en stock eller blir väldigt nöjd i den. Det är lite trixigt att lära sig hur hårt man ska knyta och att krångla i och ur en sprattlande liten herre, men väl i så är den väldigt skön att bära i. De säger att de flesta barn verkligen uppskattar närheten, för de sitter direkt mot kroppen och att de sitter så tight. Har krånglat i och ur honom x2 nu och det har fungerat bra. Nackdelen är att jag inte vet hur jag ska få till amningen. Jag är helt slut. Han har varit vaken och orolig största delen av natten så jag har inte sovit särskilt mycket, och nu börjar jag verkligen bli trött. Men inte många timmar kvar tills avlösning anländer.  Men det känns fortfarande helt okej.

Hur har ni det? Är det bara du som ska vara hemma i början?

Louen
0

Hehe jodå visst har jag det! Hon gillar sin lilla syster och är inte sen med att komma med både filt och mjukisdjur ifall hon gråter. Ah, men tur att det fungerar annars! Det är olidligt med värmen så här… Jag själv klarar den inte alls. Ja det fungerar ju det med. De säger väl också att man ska vara försiktig med stora folkmassor med de små? Okej men det är ju bra! Du kanske lyckas klura ut det där med amningen sen! :) Skönt att det känns okej. Det där med sömn kan vara väldigt trixigt. Speciellt om de inte sover. Vi har det ganska bra tror jag. Hon är väldigt lugn, och gör inte mycket ljud ifrån sig. Sover bra och så. Just nu är vi hemma alla fyra, för han tog 2 veckor föräldraledigt men på måndag börjat maken jobba igen och äldsta tösen ska tillbaka till förskolan. Det ska bli intressant. Speciellt då han jobbar skift. Men om 4 veckor så har han semester med! Efter det går jag hemma fram tills januari sedan är det hans tur :) Tar du hela eller tänker ni dela ledigheten?

plommon1
0

Men vad fint! Bra jobbat av storasyster :)

Jag är inte heller glad i värmen just nu! En sak om man kunnat bada eller orkat göra något, men nu ligger man ju halvdäckad med badförbud och har ett litet varmt och svettigt barnelement på sig hela tiden… inte så skönt. 

Ja,samtidigt så sa de att det var okej att hälsa på en annan avdelning på sjukhuset där en släkting till oss låg inlagd eftersom barnet har så bra skydd via amningen. Så jag vet inte :)

Sover gör han, men väldigt korta perioder och väldigt sprattligt. Så det är svårt att slappna av. Sen vaknar han ju sällan nöjd utan skriker ganska direkt. Men det är han nog inte ensam om.

Det låter skönt!

Jag ska vara hemma och studera på distans till hösten. Nu i sommar är båda hemma, jag för att det blir lättast så med amning plus att det i mitt fall hade varit sommarvikariat som varit aktuellt och man känner sig ju inte redo att jobba sådär en månad efter sin förlossning tror jag. Sambon är lärare så han kommer automatiskt att vara hemma från 20:e Juni till mitten på Augusti. Hoppas få lite mer ordning på sömnen tills dess! Sen är han hemma en dag i veckan och jag resten fram till nästa sommar är det tänkt. Han har rätt stora ansvarsområden och har svårt att vara föräldraledig tyvärr :(

Nu är jag rejält trött. Undrar lite vad jag gett mig in i kan jag säg.

Louen
0

Haha ja, vi är riktigt glada för det. Vi var oroliga för hon är väldigt mammig men accepterade bebisen direkt och är inte ens lite svartsjuk :) Nej jag förstår dig helt och hållet. Den här frågan känns väl egentligen lite dum eftersom det är andra barnet, men visst är det badförbud tills avslaget är borta? De hade inte riktigt tid med mig på BB så glömde fråga dem innan jag åkte hem vid 11 samma dag. Det var mycket folk. Haha där ser man! :) Oh, kan nästan tänka mig det. Det är ganska vanligt att de sover korta perioder dock är det fortfarande jobbigt när det kommer så. Vår första tös hade dille på att vara vaken från 21 - 02 på natten under sin första månad. Okej! Vad ska du studera? Haha njae man är väl inte direkt taggad på jobb :) Jag tänkte börjat jobba halvtid när dottern är tre månader de veckor som maken jobbar kväll men de tar bort skiftet om 3 veckor så det blev inte så. Tyvärr. Oh va mysigt att ha honom hemma nästan hela sommaren! Synd med att han inte kan vara hemma mer men det lilla han kan får man nog vara glad över :) Fick du sova lite igår/i natt?

plommon1
0

Jag har en teori om att mycket har att göra med hur man introducerar bebisen och att man ser till att ge det större barnet mycket tid och uppmärksamhet och kanske inkluderar det i bebishanteringen - men jag har ju verkligen ingen aning eftersom jag inte har erfarenhet alls :)

Precis. Varken bad, sex (kanske var ok med kondom) eller tamponger så länge man har avslag. Ingenting som man för in pga infektionsrisken.

Där ser man! Vi är inte vakna så långa stunder, försöker vara med och närvarande när han är vaken, men har jag chansen så slänger jag över honom på sambon så jag får vila och göra annat då.

Jag ska läsa färdigt min uskutbildning. Den är på 75% men jag tänkte kombinera den med en annan kurs eftersom jag inte har rätt till studiebidrag på gymnasienivå. Har lägsta föräldrapenningen och det hade varit skönt med studietillskottet. Det får man ta så länge man studerar på distans om jag förstått det hela rätt. Åh, vad tråkigt. Jag tror det är viktigt att komma ut lite - i alla fall för mig. Annars blir man nog lite prillig. Bor man som vi gör så träffar man inte så mycket folk heller. Jag vill komma igång med mina hästar men det får nog dröja 1-2 veckor till, eller tills sambon är hemma för sommaren. Tänkte börja pumpa så att han ska kunna mata vilket skulle ge mig lite mer fria händer och egentid. Galet, men jag saknar det redan och liten är bara 16 dagar idag. Var det skift på ditt eller din partners jobb?

Det är guld att han är hemma de första månaderna. Då är liten iallafall tre månader innan jag blir själv med honom igen och då hoppas jag att allt känns lite lättare. Det är ju skönt att kunna avlasta varandra med och så gör det inte så mycket om nätterna blir jobbiga för det finns ingen tid att passa på morgonen för någon av oss :) 

Jag har fått sån sjuk respekt för alla kvinnor som går och har gått igenom detta. Inte minst de som är hemma själv och har en ganska frånvarande partner. Hatten av!!

Louen
0

Jag tror det med! Hon får vara med så mycket det får, hon kan inte bära den lilla bara haha. Men vi körde på att det är henens bebis. Och det köpte hon. Hon vägrar till och med sova utan att vi har med den lilla! Tack! Njae sex är man väl inte sugen på nu ändå :) Blir med kondom här tills vi pluggat igen rören här ;p Oh skoj! Är det en svår linje? Okej. Hoppas du får det! Varenda öre räknas ju när man är hemma med barnen. Jo det är ganska viktigt, även för mig. Jag hoppas föräldrakurserna går igång snart. Hade varit trevligt att träffa andra mammor. Förra gruppen var sådär. Har ni mammagrupper? Pumpa är smidigt, vad har du för hästar? Haha men blir lätt så när man är van vid mer egentid. Vi jobbar på samma företag! Det var där vi träffades fast då jobbade vi på bemanning båda två :) Avlastning är verkligen skönt ibland :) Samma här! Förstår inte hur min mor orkade med 6 barn! :o

plommon1
0

Men vilken liten pärla hon är! 😍 Ni verkar ju ha hittat helt rätt strategi. Min syster berättade om en vän som talade om för sina vänner, framför sitt äldsta barn, att hon inte alls tyckte om henne lika mycket som den lilla bebisen. Den äldsta var ju bara jobbig och krävande. Så hemskt! Klart syskonen inte gillar varandra då..

Sover ni allihop i samma säng? Funkar det bra? :)

Haha nä, inte direkt sexsugen för tillfället… Känns fortfarande rätt mörbultat där nere alltså. Ni är nöjda med två?

Nej jag tycker faktiskt inte det. Lite småjobbig ibland men det är när motivationen brister och prestationen inte riktigt vill släppa taget. Ja, det är ju inte något man blir rik på alltså - att vara hemma med barn. Vi ska ha föräldragrupper någonstans. BVC pratade om det, men tror inte de börjar förrän till hösten. Jag tänkte gå i alla fall. Kan vara bra med första lilla barnet tänker jag.

Fyra stycken mer eller mindre knasiga typer. 2 oinridna unghingstar som jag vill sätta igång nu, en 6-åring som jag tänkte komma igång och utbilda ordentligt, det har ju legat nere sedan jag blev gravid och så en lite äldre promenadhäst som mest går och blir tjock. Så det kliar i fingrarna! Så hoppas verkligen det funkar att pumpa och hitta någon matningslösning som inte förstör amningen :)

Se där :) Vad jobbar ni med?

Nä, min mamma skaffade sju under loppet av nitton år. Jag förstår inte riktigt hur hon orkade med det… Men hon hade nog inte så många andra hobbys tror jag. Eller så tyckte hon så mycket om småbarn att hon skaffade ett nytt när föregående blev lite större, så kunde hon lite smidigt ge  bort den äldre till pappa och fokusera på den lilla gulliga bebisen ;) Nä skämt åsido, det är ju inget om man jämför med familjerna annorlunda, men en rätt rejäl prestation ändå.

Louen
0

Nej men fy, sa hon verkligen det framför barnet?! Det är ju hemskt :( Jupp alla sover i samma :) Det är mysigt! Har den minsta på höger sida äldsta på vänster sen maken. ^^ Haha mjo, fick du sys mycket? Japp helnöjd! Det är även rum och sånt som spelar in i beslutet. Plus att jag vägrar gå igenom detta igen så jag har bett om en remiss för sterilisering. Vi är helt 100 på detta :) Vilken tur! Vet att syrran läste det men blev aldrig klok själv när man tittade i böckerna ^^. Nej verkligen inte! Okej :) Du får berätta när de kommer igång. Kanske får fråga min bm när det kommer börja här. Aw! Hästar är mysiga men tänker att det är en hel del jobb? Jag håller tummarna för att det går bra! Just nu jobbar vi på ett lager. Nellys lager till och med haha. Tanken var att jag bara skulle vara där över sommaren men jag blev tillsvidareanställd :) Är egentligen utbildad inom nätverk. Oj! Va mysigt med en sån stor familj endå :) Har ni valt namn på er pojke?

plommon1
0

Tydligen hade hon gjort det, så knäppt!

Men vad mysigt! Jag är ju nojig för att det är rekommenderat att inte samsova, samtidigt verkar de flesta göra det och det verkar gå hur bra som helst för alla så jag börjar kunna släppa det lite nu. Däremot är det obehagligt när jag är så väldigt trött.

Ett par ytliga stygn bara, så egentligen inte mycket tror jag. Men just att de sitter ytligt gör ju att det känns väldigt svullet och ömt utanpå - även om det börjar gå ner och läka ihop precis som det ska nu :) Man känner sig ju inte döfräsch med avslaget heller. Skönt! Jag känner mig väldigt nöjd med en och då har vi i framtiden inga begränsningar vad gäller plats och så, men jag har ju  mitt behov av att få göra mina grejor och hobbys så jag ställer mig väldigt tveksam till om jag orkar en sån här lång period till utan att kunna göra det och liksom ta hand om mig själv. Jag förstår er verkligen!

Nä, det mesta är väl typ värderingar, bemötande och så lite medicin på det. Jag tänkte läsa vidare så småningom - men det är en bra grund att ha och det finns gott om jobb inom det yrket  så det kändes som en vettig investering :)

Ja, man vet ju aldrig med grupperna - det kanske blir riktigt bra med supertrevliga föräldrar!

Jo visst är det jobb. Men vi har dem hemma och har effektiviserat allt extremt mkt så det är inte så mkt jobb. De går ute dygnet runt och nu på sommaren har vi godkänt vattendrag genom hagen så vi behöver inte ens fylla på  vatten till dom. Bara känna igenom, plocka fästingar, och se så de mår bra varje dag. Så jag kör fri utevistelse, fri tillgång på mat och lite sånt jättesmidigt när det funkar :) Men sen har man ju dem av en anledning och det är inte att titta på dem i hagen liksom.

Där ser man! Men då trivs du? Tänker att det kanske är ett tungt jobb att gå tillbaka till tidigt efter en graviditet? Eller det kanske inte är så krångligt som det låter?

Ja, efter en hel del om och men så blev det en liten Emil. Bestämde ni namn innan?

Louen
0

Vår barnmorska är jättenegativ till samsovning. Tyvärr. Men du gillar samsovningen endå? Okej, nej men det kan jag tänka mig! Skönt att det börjar läka! Ne avslaget är äckligt haha. Men det är ju sånt man får stå ut med när man får sina guldklimpar (men hade gärna hoppat) Förstår dina tankar helt och hållet :) Jo absolut! Och jobb finns det ju! :) Haha ne förstår det! Men vad bra att det är så "lite" att sköta iaf :) Men måste kännas bra när du kan jobba med dem igen! Njae, jag trivs sådär men det betalar bra! Jag plockar och packar kläder så det är inte speciellt tungt :) Men jag får skippa det denna gången också haha. Oh Emil är ett fint namn! Vi valde innan, det passade henne utmärkt. Minsta heter Saffron :) Hur har det gått idag?

plommon1
0

Det finns så väldigt många olika teorier och så kring samsovning nu när jag googlat runt lite. Vissa säger att säker samsovning är det absolut bästa och andra säger att det är livsfarligt, men det verkar hur som inte vara så vanligt med PSD alls egentligen så kanske man oroar sig i onödan… Jag börjar vänja mig och så har jag tagit efter de tips som finns för säker samsovning, dvs hårdare madrass (AJ höfter och rygg nu efter 20 nätter), egen filt till honom och tunt lakan upp till naveln på mig och så glider jag ner så jag har honom i ansiktshöjd när han somnat.  

Ja, nu har det läkt ännu mer så nu känns det knappt alls :) Ja, alltså man får stå ut med en del för att få dem. Tur att man släpper smärtan så fort det läkt, tror att det kanske varit svårare att uppskatta sin bebis på riktigt om man gått rejält sönder och fått men för livet.

Jag lämnade faktiskt Emil med sin pappa ensamma häromdagen så jag fick två timmar med hästarna och hunden. Efter mycket funderande så har jag kommit fram till att jag nog ska försöka göra det en gång om dagen och så får pappa liksom ge honom ersättning om det skulle behövas när jag är borta. Jag kan bli galet frustrerad över att vara matmaskin till och från. Framförallt på natten när han ligger och sover medan jag har flera rundor av blöjbyte och amning. När han slutat jobba så är jag lite inne på att kanske lägga över en nattmatning på honom så att jag får slappna av lite mer :)

För bra lön kan man stå ut med att det inte är det mest givande jobbet kanske ;)

Men vilket gulligt namn! Och ovanligt också. Hur kom det sig att det blev det?

Det har faktiskt funkat rätt fint. Jag placerar honom i bärsjalen och promenerar om han blir sådär rastlöst arg och inte lugnar sig ens vid bröstet. Den är superbra och hjälper honom verkligen att rapa och få ut gaser och så brukar han somna efter 5-10 minuter och sedan snarkar han gott i 2-3 timmar tills det är  dags att äta igen och jag har två händer fria så jag kan göra lite grand i alla fall. 

Hur går det att vara hemma ensam med två stycken? :)

Louen
0

Ouch det låter inte kul med en hård madrass, men bra att du läst på om det. Jag sover utan täcke haha :) Skönt att det läker som det ska! Ja det är väldig skönt att man släpper det. Kan vara så, men är rätt glad att jag inte själv varit där :) Oh va skönt! Blev det en sådan runda till? :) Jag kan förstå att set är lite frustrerande. Maken får byta blöja på nätterna trots jobb :p Men matningen tar jag helst själv även om det är jobbigt att vakna till på natten x) Jo än så länge iallafall :), jag får bättre om jag byter jobb men jag klagar inte över lönen! Haha :) Tack :) Jo de är nu 7 som heter det i Sverige haha. Maken gillade en grupp när han var mindre och sångerskan hette Saffron. Plus klingar så fint med Cortana, som hennes syster heter :) Oh va skönt! Tur att något kan lugna ner honom om han blir så arg. Det är ju bra att kunna få göra lite med :) Jo det går rätt bra, igår var faktiskt första dagen då jag var hemma med dem helt själv en hel dag! Haha. Var på BVC igår och vägde minstingen. Nu väger hon 4550 g och är 56 cm :) Däremot tyckte största inte om att läkaren kollade på henne haha. Mammas bebis :)

plommon1
0

Men vilka fina namn båda har :)

Försöker komma iväg lite varje dag - men det är inte alltid vi orkar eller hinner riktigt. Sambon får ge ersättning när jag är iväg och liten är inte så förtjust i det och tar det inte alls lika bra som amning och han nappvägrar fortfarande.

Det är lite roligt med BVC-besöken. Vi ska vara på vårt första läkarbesök på måndag nästa vecka och då får vi reda på längden :) . Sist vi ar där så vägde han 4320gr. Det innebär att han gått upp 35-40gr per dag. Hjälp vad de växer :O

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.