vad gör man..
..mer exakt på ett inskrivningssamtal? När kan de kolla så allt säkert är bra med barnet osv? Jag oroar mig att nåt skulle ha hänt eller så och vill absolut inte behöva vänta ca 10 veckor på besked att allt förhoppningsvis är bra..
På ett inskrinvingssamtal får man inofrmation om en massa saker, tar prover etc men man kollar inte så att barnet mår bra. Första gången man kollar barnet är vid rutinultraljud i ca vecka 18 och därefter brukar man hos sin barnmorska börja lyssna på hjärtljuden vid besöken.
Är du orolig kanske du kan gå privat och göra ett vaginalt ultraljud?

Lite krasst är det ju så att alla vill veta att allt är ok, ingen vill behöva vänta, men alla får gå igenom det. Annars får man betala för det själv. Mödravården är redan väldigt belastad och att göra extra kontroller i en period då man inte kan göra ngt, görs inte :(
Det beror lite på vilket landsting man tillhör när man får göra sitt första ultraljud. Jag bor i Jönköpings län, här har man som rutin att göra RUL vid 12 veckor. Detta för att se så fostret lever, hur många foster det är och hur fostret ligger i magen. Alltså så det ligger i livmodern så det inte är utomkvedshavandeskap. Andra RUL fick vi göra vid 19e veckan, då kollade man igenom hjärnan, hjärtat och övriga organ så allt ser bra ut. Även hur moderkakan är placerad.
#3 är det inte kub dom gör då? Många jag ju kub för att få se fostret och det görs runt v 12 om jag inte missminner mig. Tyvärr får man försöka ta det med lite is i magen, om du inte gör kub förståss och det kommer du nog få info om :-) Jag var väldigt orolig för några veckor sedan att bebisen var död men nu har jag börjat känt den lilla i magen, v 20, RUL imorgon :-) Det löser sig nog på ett eller annat sätt :-)
Jo jag vet att det är lika för alla, visste bara inte hur det funkade… undrade mest om det var nån kontroll snart då jag senaste veckan till och med har legat vaken på nätterna pga oron och tankarna. Jag har diagnos med ocd (tvångssyndrom) vilket gör att jag, i princip i alla situationer, har större behov av kontroll och bekräftelse på olika saker. I jobbiga, oroliga, nervösa eller oklara situationer blir ocd'n mer påtaglig och psykiskt väldigt påfrestande - så just nu gör den att jag mår ganska dåligt :-/
Jag vet inte i vilken vecka du är, men runt v 12 kan man som sagt göra kub test och då får man se bebisen :-)
Var ärlig och berätta att du lider av ocd, även om de är hårt belastade så är de flesta av dem mänskliga. Du ska också må bra. Kanske de kan klämma in dig på ett snabbt ul.
Där jag bor så gör man inskrivning i vecka 8, med samtal, prover och sådär. Fastställer ett "ungefärligt" bf. Sen i vecka 12 får man lyssna på hjärtljuden. Vecka 18 UL där man får sitt "rätta" bf. :)
#8 fick du lyssna på hjärtljud i v 12? :-o med monitor eller ultraljud?
Tack för alla svar! ♡ Jag har tagit prover och sånt redan, men inskrivningssamtalet är nästa vecka då jag kommer vara i vecka 8+4. Hoppas ni har rätt i att det kommer ordna sig med allt på något vis. Vore skönt om det var åtminstone som för dig #8 - att man kan få höra hjärtljud redan v12 :-)
Jag fick höra i vecka 14, lite motvillig var hon allt men det är ju för att de inte vill oroa en i onödan om de inte hittar hjärtat då. Det ska ju tydligen vara svårt, bebisen är ju inte så stor :)
Jag bor i Norrköping, i och med att jag ville göra Kub test ( kombinerat ultraljud och blodprov) så gjordes första ul i v 12.
Jag trodde kubtest erbjöds i alla landsting men i vissa kanske det bara erbjuds om man är en "riskgrupp".
Ett tips som jag fick höra bara för ett tag sen. Endel landsting erbjuder KUB även om man är under 35 eller inte i riskgrupp.
Så om man bor i ett landsting som inte erbjuder så kan du ringa och boka i ett landsting som erbjuder gratis. Du får då betala för som ett vanligt läkarbesök tror jag 300 eller 500. Beroende på vad det kostar där.
Jag bor i Stockholms län och blev erbjuden KUB både förra gången då jag var 31 och nu när jag är 33, utan kostnad då.

Gällande KUB ska man ju ha i åtanke att det i första hand är ett diagnostiskt verktyg för att hitta kromosomavvikelser. Viktigt där är ju att först ha bestämt om man vill veta om barnet har ex. Downs och hur man ställer sig till det. Känner man att man inte vill stå inför det beslutet ska man inte göra KUB. Du kan ju boka ett tidigt ultraljud också privat. Tror vårt kostade 600 kr, men det var värt det… Har också varit fruktansvärt orolig under de första 16 veckorna typ, tills jag började känna fostret.vi gjorde KUB också, det är gratis i Stockholm för alla. Vi ville dock veta om barnet hade någon avvikelse och hade långt innan bestämt oss för vad vi skulle göra om det visade sig ha stor sannolikhet för någon trisomi. Viktigt tror jag… Det är inget kul att behöva fatta så omvälvande beslut då på kort varsel…
#4 Vi blev inbokade för RUL vid 12e veckan , och när vi väl var där frågade barnmorskan om vi även ville göra KUB. Vilket vi inte ville göra. Det var alltså ultraljudet vi fick gå dit för, och att vi hade möjlighet att göra KUB om vi ville. Så har det även varit för andra jag känner som fått barn, att dom gjort första ultraljud vid 12 veckor. Så det är olika i olika landsting! :)
#9 #10 ja, det ingår iaf där jag bor (Hässleholm i Skåne) en monitor, 30×30 cm typ, bärbar:)
#17 vad skönt att höra, har vägrar dom innan v 20. :-o Att erbjuda RUL vid v 12 i de kommuner som har fri kub vore ju en bra idé, de flesta tror jag nog gör kub för att se bebis, inte för att veta risken, Iom att oavsett vad man får för svar så är det inte säkert iallafall. Just därför avstod jag, då jag tyckte att det var slöseri med resurser.
Det är inte gratis med kub överallt i Sthlm, det är Sthlms landsting som erbjuder kub till alla. Jag går hos mama Mia och de erbjuder bara gratis till de över 35 eller de som ingår i en riskgrupp, jag fick remiss och gratis kub eftersom jag tar medicin som kan påverka barnet och hade precis slutat med antidepressiva så min bm trodde det var bra för att stilla min oro. Jag var dock villig att betala för kub. Jag har fått lyssna på hjärtat på varje besök sen v 9, hon hittade hjärtat direkt. Men hon varnade också för att hon kanske inte skulle hitta det och att det var helt normalt. Jag har kännt bebisen sen v 12 också som jag fick bekräftat på Ul men det var ändå väldigt skönt att få höra hjärtljuden. Min bm är fantastiskt bra och jag känner mig väldigt trygg hos henne, hon tar mina tidigare problem med ångest och mycket migrän på stort allvar och har pga det bokat in besök hos läkare och Aurora och dokumenterat noga under varje besök hur jag mått samt gått igenom förlossmongsplan extra tidigt. Så prata med din bm tidigt om det ocd och oro, du kan eventuellt få remiss till tidigt Ul och extra stöd under graviditeten :)
Härligt att höra att ni har haft sån tur med att få lyssna på hjärtljud och RUL tidigt, måste varit guld värt speciellt i början när man är så orolig. Har får man bara ett RUL, runt v 20, vad jag vet om. Sen börjar man lyssna på hjärtljud efter RUL. Det enda dom gjort innan är att prata en massa svammel och tagit några prover, det mesta har dom kunnat tagit över telefon och det har känts som slöseri med uttagen övertid från jobbet :-/
Lustigt ändå det här med privat ul. Då jag var gravid, kände liksom du och typ alla andra kvinnor att jag inte ville vänta till RUL, så jag kontaktade en privat klinik i skövde och berättade att jag ville göra ett tidigt ul för att "kolla läget". Kvinnan i telefonen nästan skrattade åt mig och sa "men du får väl vänta till ditt RUL. Sånt kan vi inte hålla på med"… Trots att det är en tjänst som kostar, ville hon alltså inte ens boka in mig.
#22 nämen, haha va sjutton! Hon måste ju vara ovan att vara i receptionen :p
Har oxå bott i jkp län och där har dom infört som standard 2 ul. Ett i v 12 (inte kub) och ett i v 18-21 Det första kollar dom om fostret lever, hur många det är och hur moderkakan ligger och datera längden på graviditeten. På det andra är det organscreening
#20 om det var mig du tänkte på så var det kub i v 13 inte RUL :) Man kan via mama Mia boka in extra ultraljudet (finns info på hemsidan) men jag förstår att de inte bokar in det i första taget, där jag går finns det inga ul-tider på över en månad framöver. Om jag går över tid (bf på lördag) så kommer de klämma in mig emellan det som redan är inbokat på någon tid som inte finns i bokningssystemet.. Däremot tycker jag att de borde kunna lyssna på hjärtat med doppler eller tratt om man ber om det sålänge de förklarar att de kanske inte hör nåt. Det går så snabbt och borde hinnas med under ett vanligt besök hos bm..
#35 Nja, rent allmänt :-) trodde att alla körde första RUL runt v 20 men många verkar få tidigare :-)
Nån som vet hur det funkar i skaraborg/västra götaland?
Ja i skövde får man kub (gratis) i mån av tid om man är under 35. Har vi ens privat klinik i skövde? Det har jag missat totalt…
Jag har för mig att den kliniken jag vände mig till ligger i skövde. Kommer dock inte ihåg vad den heter..
Ikväll testade min man att lyssna på hjärtat med en pappersrulle, han hörde hjärtat jättetydligt :) men vi vet ju hur bebis ligger och jag är i v 39+3 så det gjorde det nog lite lättare. Men skadar ju inte att testa om man är i tex spökveckorna..