Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 5765 ggr
[Synnerlig]
0

Hängmage efter graviditet.

Nu är det 8 dagar sedan jag födde min dotter och jag vägde mig för första gången efter förlossningen idag. Jag har gått ner allt som jag gått upp under graviditeten (över 10 kg) utan att ens försökt men stör mig på min mage. Vet att det bara gått 8 dagar och det tar väl typ 8 veckor för magen att återhämta sig? Ser fortfarande lite gravid ut + det jag hatar mest är att jag har fått hängmage. Hade inte det innan graviditeten men ju mer min gravidmage växte desto mer häng fick jag under gravidmagen, fattar inte varför. Så nu undrar jag om ni tror detta kommer att gå tillbaka och om hänget är något man kan träna bort? Någon som varit med om liknande? Vet inte om hänget är lös hud eller fett som placerat sig konstigt :/

Sarah
2

Titta i magen-efter-tråden. Där ser du hur folks magar går tillbaka :)

Niini
0

Efter denna grav har jag också världens hängmage.. Ser förskräckligt ut när huden hänger över byxlinningen 🤪 Snart 2½ månad sedan förlossningen och än ser jag ingen förbättring. Dock gick magen bra tillbaka efter första sonen.

Sarah
5

8 veckor för återhämtning är nog allt för positivt tänkande. Efter 8 veckor var mina magmuskler hopväxta igen, men det är inte samma som att magen var som vanligt. Jag siktar på årsdagen att se ut helt som innan och då var jag väldigt vältränad innan och tränar en hel del nu.

MarHai
0

Jag hade också rejäl hängmage direkt efter förlossningen. Tre veckor senare så hade den dragit ihop sig ordentligt, och nu tio veckor senare ser den helt normal ut :)

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Velinga1984
0

3 månader efter kejsarsnittet har jag fortfarande en hängmage samt en ordentlig mage kvar. Fick senast idag ett grattis till den väntade tillökningen 😕

Intehärutandär
2

Putet kan ta upp till 6 månader att försvinna - beroende på hur mycket man gick upp/ökade i omkrets. Hudens elasticitet är fantastisk. Tänk på att en människa som gått ner massor i vikt, måste vänta 1 år på bukplastik just för att huden kommer dra ihop sig massor med.  

Om sedan bukmusklerna inte drar ihop sig igen, så kommer putet alltid finnas där, men huden kommer vara tight.

RoxannaS
0

Sonen 1,5 år men höngmagen är kvar. Har lite vikt kvar än. Men gått Ner det mesta. Gick upp18 kg totalt. :/

Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
SoeN
0

Jag gick upp 25kg den här graviditeten (mycket vätska) och 11 dagar efter stod vågen på 60kg, vilket innebär 10kg kvar till min vanliga vikt, men ändå 15kg mindre. Min mage blev enorm och det lär ta tid med tanke på snittet, men den har gått tillbaka jättebra, ser lite degig ut men på så kort tid räknar jag inte med annat. Om 6 månader ska jag vara tillbaka där jag var från början, men just nu får jag se ut så här och mysa med bebis istället för att fokusera på det :)

Zelmabus
0

Jag tycker att min mage (snart 4 månader sen) ser gravid ut, tror dock att sårkanten på snittet hjälper till med put. Hoppad jag får bort det värsta iaf 😉

mollyt
1

Gängmagen orsakas av slapphet i de inre magmusklerna,jag köpte Lofsans träningsbok för gravida - rekommenderas! Hon skriver om hur kroppen påverkas och har ett träningsprogram för att bli stark efter en graviditet/förlossning.

[Synnerlig]
0

Det verkar ju lite som att ni som gjort kejsarsnitt fortfarande har problem med hängmage? Som tur är så har jag inte gjort kejsarsnitt. Märker att jag har mycket häng om jag släpper det naturliga magstödet helt, alltså slappnar av helt i magen. Men när jag håller det naturliga stödet så är hänget mindre. Så det är kanske som mollyt säger att det är för att de inre magmusklerna är slappa. Har laddat ner appen Mammamage men när jag ska mäta diastasen (separationen mellan magmusklerna) så går det inte. Kanske har jag för mycket fett på magen för allt känns bara mjukt och jag känner ingenting. Kan man göra alla övningar även om man inte har koll på diastasen?

LoAEmma
0

Helt som det ska att magen är slapp och du inte har kontroll på magmusklerna än. Spänner du och gör den rörelse som beskrivs i appen när du ska känna delningen?

Jag har inte problem med hängmage, jag har gjort ett kejsarsnitt för snart fyra månader sen, så det är inte så för alla.

Du har ju redan gått ner alla gravidkilon och det är ju ett stort plus, verkligen inte alla som lyckas med det så snabbt :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Velinga1984
0

#11 Nej, inte alla med snitt får hängmage. Mitt kommer efter att ha haft två gigantiska magar och två 5 kg bebisar mellan tiden dec 2013 och mars 2016. Min delning av magmuskler är för stor, därav häng-och putmage.

[Synnerlig]
0

#12 Jag hittar inte i appen hur man ska göra för att känna delningen, fick kolla på deras hemsida men där stod det bara att man skulle ligga på ryggen och lägga fingrarna på rad och känna efter och lyfta huvudet typ, stod inget om att göra någon övning och spänna :/ Hehe, jag måste ha gått upp väldigt mycket i vattenvikt och inget i fett då, har redan fett att ta av, haha :P

LoAEmma
0

Japp du ska lyfta huvudet så att magen spänns, och ha knäna böjda om jag inte minns fel :)

*Det blir som det ska*

Sarah
0

Är det ngn vits att mäta delningen redan? Det har ju inte ens gått två veckor och musklerna har inte börjat växa ihop. Försök satsa på att hitta de inre musklerna före att hjälpa dem dra ihop sig.

[Synnerlig]
0

#16 Ingen aning. Har läst igenom allt i appen men inte sett något om att vänta 2 veckor, vad jag minns i alla fall :P Hur hittar jag de inre magmusklerna? Eller det kanske är det man tränar på nivå 1 i appen?

[Synnerlig]
0

Googlade och hittade detta på mammamages sida. Men det står så mycket och jag blir så nervös över att jag ska träna fel muskler osv trots instruktionerna :/ http://mammamage.se/om-mammamage/trana-sa-har/

LoAEmma
0

Följ bara instruktionerna du så blir det rätt :)

*Det blir som det ska*

Sarah
1

De inre hittar man när man andas och magen dras in och ut. Men, det viktigaste är att stärka bäckenbotten nu. Du borde inte fokusera så på magen ännu :) knipövningar och de första stegen för de inre magmusklerna. Gå promenader också, är bra för bäckenet.

smurfis
0

Jag hade häng över snittet första veckorna. Men det försvinner sen. Huden drar ihop sig och kilona försvinner…. Det tar olika lång tid för olika personer. Kan även ta längre tid ju fler barn du fött. En del blir inte riktigt av med slappa huden helt… för andra syns det knappt att de fött barn. Jag har däremot mer "putmage" än innan men det försvinner säkert med tiden det också.

[Miiika]
1

Det var tio veckor sedan min dotter föddes och min mage hänger fortfarande, "gravidputet" är borta men magen hänger över byxkanten om jag har tajta byxor eller om jag ligger ner på sidan i sängen. När jag började med promenader så tänkte jag mycket på hållningen, in med rumpan och ut med brösten, så tränade jag magen och bara på ett par dagar drog magen ihop sig rejält! Men som sagt, ursprungsmagen är inte tillbaka än men jag brukar tänka att jag faktiskt har burit vårt barn, det är ju helt fantastiskt, vad gör en hängmage då liksom? Vi kvinnor är ju helt fantastiska. Heja våra magar:-p

SoeN
0

Nu tre veckor efter snittet har faktiskt magen dragit ihop sig jättebra! Det är inte, som jag trodde det skulle bli efter tredje barnet och en megamage, hängigt utan i takt med att magen blivit mindre har skinnet hängt med. Det är en liten kula kvar, men jag stressar inte utan det får komma som det vill. Jag vill ju såklart få tillbaka magens utseénde som det var, men kanske inte kan kräva det. Om någon månad kommer jag börja med lite övningar, nu är det promenader 🙂