Ultraljudsmonitor
Någon som har någon sorts ultraljudsmonitor, doppler, eller allt vad det heter ! Har kollat på den ifrån clearblue: http://se.clearblue.com/clearblue-graviditet/prenatal-ultraljudsmonitor För-/ nackdelar med att skaffa en sådan?
Fördelar är att du kan höra hjärtljuden när du vill. Nackdel är att det ibland är svårt att träffa rätt med dopplern och hör du då inga ljud blir du väldigt orolig.
Vi köpte på teknikmagasinet, och jag håller helt med thiah. Det är dessutom svårt att inte lyssna ofta och man vet inte riktigt hur det påverkar bebisen.
Nä det påverkar ju bebisen på nåt sätt, den märker ju det helt klart eftersom man ofta ser att den "gömmer" sig när man kör igång.
Och kan tänka mig att det leder till mer oro än lugn faktiskt…
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Inget jag skulle köpa. Det räcker att jag får lyssna hos barnmorskan. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
#3 Joel var riktigt svår att kolla hjärtat på. Han blev arg och sparkade dopplern varje gång.
Jag har precis en sån som i länken. Jag tyckte att det var väldigt skönt att kunna lyssna till hjärtljudet där i veckorna innan RUL och innan det första rörelserna. Det stillade min oro mycket.
Nackdel är ju att det kan skapa onödig oro om man har svårt att hitta hjärtljudet. Plus att man inte vet riktigt hur det påverkar bebisen, så man får ju se till att begränsa användandet av den.
Jag funderade på att skaffa en men läste på lite innan och förstod att det snarare kan skapa oro och att det stör bebis. Min bm lyssnade på hjärtat med doppler på varje besök från v 9, det blev mycket roligare att höra det då :) tyckte spökveckorna var ganska jobbiga men såg till att sysselsätta mig med en massa (typ fixa barnrummet) så jag inte hann tänka så mycket på det.
jag som har gjort väldigt många ultraljud säger låt bli. Jag har för många gånger sett min bebis göra allt för att komma undan i magen. 😕 på slutet de sista veckorna kollade jag aldrig på skärmen ens.
Skaffa hellre ett stetoskop. Det använde min ängla-väninna. Annars är det mest vi änglaföräldrar som skaffar sådana här + andningslarm - för vi är på andra sidan av verkligheten och behöver trygghet.
Själv skulle jag inte skaffa något av det, skulle bli stressad - vilket skulle göra barnet stressat. Men jag har full förståelse för dem änglaföräldrar som vill ha dem.
För min del fungerade ultraljudsmonitorn jättebra under graviditeten. Jag använde den väldigt restriktivt, kanske högst fem gånger allt som allt. Hade inga problem att få in båda barnens hjärtljud. Sen förstår jag verkligen de som säger att dopplern skapar onödig oro när man inte får in hjärtljuden. Jag hade tur som fick in fina ljud!