Fosterrörelser
Jag vet att man ska känna barnen varje dag efter vecka 20, men tänker på det här med minskade fosterrörelser. När ska man bli orolig och ringa in? Ringer man förlossningen eller gynjouren? Är så orolig att jag inte ska "märka" och så är det något fel! Tips tack till en väldigt nojig förstföderska:D
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Jag läste igår att det var efter vecka 26 man ska kunna känna varje dag. Känner igen din oro. Är själv i vecka 19 o blev orolig då jag hela vecka 18 kände något för att sen i vecka 19 vara helt still. Kan tyvärr inte minnas länken som jag läste det på då det var min man som letade upp den.
Det beror på vilken vecka du är i, tror från v 22 tillhör man förlossningen.och ringer dit.
Du kommer lära känna Ditt barns rörelsemönster och kommer instinktivt blir orolig och känna att det inte riktigt är som det ska. Då åker Du in till akuten eller akutgyn - direkt.
Du mäter 10 rörelser på 2 h.
Det gäller f r o m v 24

Du ringer förlossningen. Ofta brukar de fråga om du druckit kallt o lagt dig på vänster sida så det kan vara bra o göra det innan du ringer. Du kommer lära dig ditt barns rörelsemönster o känna när nåt e fel. Jag tex har aldrig nånsin känt 10 rörelser på 2 timmar. Har aldrig upplevt att de inte tar emot en på förlossningen.
http://www.niomanader.se/fosterrorelser/ Man ska inte känna varje dag förrän efter vecka 26 :-)
Eller ska och ska.. Man behöver inte känna den/dem varje dag !
Tack för allas svar! Tycker det är så jobbigt när alla säger olika och det står alltid olika på nätet..
Sajtvärd på degus.ifokus
Märker man av minskade forsterrörelser innan v 25 ska man in på kontroll (enl 1177) Vi var inne i vecka 24. innan hade jag känt efter i 4 timmar med olika metoder, druckit kallt, ätit, legat stilla. Ringde förlossningen och hon sa att det va lika bra att vi kom in. Vi frågade sen om det fanns något man kunde tänka på eller göra för att minska sin egen oro och inte komma in i onödan. Men hennes svar va att den gravida kvinnan känner sitt foster bäst och är det något som avviker så ska man alltid kontrollera. Men bebisen kan ha olika rörelsemönster olika dagar eller perioder, det är vanligt enl barnmorskan som gjorde kontrollen.
I mitt fall så har vi en riktigt aktiv bebis på morgonen, min sambo kan ibland se mig skaka till utav att bebisen sparkar till så hårt. Denna morgon var det inga rörelser alls. Jag åt frukost, för det brukar sätta igång lite aktivitet. Jag drack kallt och sen la jag mig i sängen igen. De kändes lite men fortfarande va alla rörelser väldigt svaga och efter 4 timmar så ringde jag förlossningen.
Allt såg bra ut och hjärtat slog som det skulle på både mig och bebisen :)
Men jag tycker att är man orolig så ska man kolla, efteråt så blir man lugnare och har lite mer erfarenhet än innan. Och skulle det hemska vara på gång så har man iaf gjort vad man kunnat så tidigt man kunnat och förhoppningsvis kan man rädda den lilla.
Alltså tänk så här… när du börjar känna bebis dagligen…. oavsett om det är v 20 eller v24 och du sen märker skillnad på fosterrörelserna. Då ringer du förlossningen. Och åk hellre in nån gång för mycket och kolla.
Tack för era svar! Har senaste dagarna vaknat mellan 06.00-07.00 av att bebisarna lever rövare, har lyckats somna om pch när jag sedan gått upp och ätit frukost har dom börjat igen, riktiga sparkar och rejäla fladder, sen har dom hållt gång till ca 10, vilat några timmar för att sedan börja igen efter lunch, vila igen och hålla igång hela kvällen tills jag går och lägger mig. Men idag har det vart helt annorlunda, vaknade inte av några vilda barn, kände ett lätt fladder när jag åt frukost, lite små fladder har kommit och gått under dagen och vid lunch kände jag en spark men det har inte alls vart som senaste dagarna. Ringde 1177 som sa att jag skulle ringa förlossningen, ringde dit men blev vidareskickad till min BM trots att hon bara går att få tag på mellan 10-11, lämnade meddelande om att hon skulle ringa men har inte fått något samtal, försökte ringa till vårdcentralen men då ringer dom upp imorgon, så ringde tillbaka till förlossningen och frågade om jag skulle vänta pch ringa BM imorgon varpå hon svarade att om jag är orolig ska jag åka till akuten, men sa även att man inte ska känna så mycket i vecka 20+1? Jag svarade att jag har kännt fladder sedan vecka 14 och riktiga sparkar sedan vecka 20.. Tips?
Sajtvärd på degus.ifokus
åk in! extra viktigt med tvillingar då det räknas som riskgraviditet
Åk in på akuten, inget att vänta på. Lita på Din intution.
Jag hade också åkt in direkt. Det är ju som du beskriver stor skillnad på hur det brukar vara å hur det är idag.! Det är vad som betyder något, inte när du bör eller inte bör känna enligt någon annan.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Jag håller med de andra! Åk in och kolla upp det! Bättre att göra det och få vända hem igen med stillad oro:-)
Kom till akuten och fick vänta i 1/2 timme innan vi fick komma in i nästa väntrum. Där satt vi i 1 1/2 timme och under tiden hann det komma och gå många sjuka, hann se att det var blod på en av stolarna vilket inte är hygieniskt för fem öre. Vi fick iallafall komma in i rummet till slut men fick vänta på gynjouren. När vi kom in i rummet insåg jag att den förra patientens journal var öppen på skärmen (läste givetvis inte), det var blod på handfatet och en öppen blodig binda inne på toaletten. När han väl kom rusade han fram och hälsade, frågade i all hast om det var första barnen och bad mig lägga mig i gynstolen för UL. Såg då att det var blod på lampan, instrument låg framme och jag tvivlar på att skyddet jag satt på var bytt för det såg ut som någon setat där innan. Drog upp tröjan och han hade på gelén, började kolla snabbt så in i bengen, såg att båda rörde sig och brast ut att allt såg bra ut. Ultraljudet tog alltså MAX 1 1/2 minut! Sen torkade han av magen snabbt och sa att allt var bra och att jag kunde vara lugn och sen kastade han ut oss direkt efter. Allt detta tog 5 minuter från att han rusade in i rummet till vi var tvungna att gå! Är glad att jag åkte in eftersom det KUNDE vart något och det skulle jag inte kunna leva med! Men är sjukt besviken över att läkaren inte ens kunde sätta sig och prata med mig i lugn och ro och förklara att "det här kan vara anledningen till att du kände så här idag" osv..
Sajtvärd på degus.ifokus
Först och främst var det ju jätteskönt att allt var bra, nu behöver du inte oroa dig! Men vad &@#%! För det första är det ju ohygieniskt med blodet och det, och läkarens sätt! Usch alltså! Det spelar ingen roll om läkaren var stressad, du är patient och orolig blivande mamma, det borde han ha haft förståelse för! Fy vad illa! Hoppas inte det händer igen och att det gör att du tvekar att åka in om det skulle behövas någon mer gång. Sådant här tycker jag att man ska ta vidare! Jag vet inte var dock… Fråga din bm! Hon kanske har koll på vem läkaren är också!
Jag tycker det va konstigt att du inte fick komma in till förlossningen. Nog för att de kanske har det hektiskt men de vet iaf hur man behandlar en blivande mamma. På akutmottagningen kan det ju sitta alla möjliga smittsamma människor och som du skrev, fanns det blod, som även det kan vara smittat/infekterat med något.
Det borde gå att hitta var man gör anmälan om man googlar på Lex Maria eller lex Sara anmälan. Borde genom det gå att hitta vilken som är korrekt.

Man hör inte till förlossningen innan v22. Inte innan de små har chans att klara sig om de föds.
#19 Ok!
vilken otur ( eller vad man ska säga) att ts inte va längre gången.
Tro inte att det är såhär på förlossningen nu bara! När jag har varit på förlossningen, både i samband med att dottern föddes men också tidigare i graviditeten på grund av komplikationer, så var de helt underbara!
#21 Jag pratade om akutmottagningen inte förlossningsavdelningen. Eller var det något annat du syftade på? :)
Nej, det förstod jag:-) Jag syftade på hennes besök på akuten, så man inte tror att det är likadant på alla avdelningar:-)
Nej detta besök var bara under all kritik! Kontaktade någon högre och fick svar samma kväll och blev uppringd och fick berätta dagen efter, tyckte mest hon jag pratade med försvarade hur det vart dagen innan, att dom hade mycket osv. Men jag hade gärna väntat en timme extra på att dom skulle sanera.. 1177 vill egentligen inte att man som gravid åker till akuten pga riskerna men jag var ju tvungen! Snart tillhör jag förlossningen iallafall och det känns lugnare!:) Men är bara glad att jag fick se att barnen mådde bra❤️
Sajtvärd på degus.ifokus
Det är ju det viktigaste men samtidigt vill man huvudet utsätta sig för några risker såsom risk för att bli smittad av något annat när hygienen inte var ok! Men bebisarna mådde bra, det var skönt att höra:-)