Graviditetsdiabetes.
Var till barnmorskan och tog prover. Hade ätit gröt med en massa socker till lunch och två timmar efter tid hon blodsocker på mig. Det visade sig att jag hade 8 i blodsockervärde. Barnmorskan sa att jag ligger på gränsen till graviditetsdiabetes och måste ändra min kost. Hon sa att jag inte får äta nå socker överhuvudtaget. Måste röra på mig 30 min varje dag och äta mer sallad. Är i vecka 23 och har gått upp 11 kg. Vi har ingen i vår släkt på långa vägar som haft diabetes. Så det förvånade mig.. Frågade barnmorskan om jag kunde få träffa en dietist och sjukgymnast. Men det jag fick till svar var att kg får ut och promenera varje dag 30 min. Bara promenader hjälper.. och sen äter enligt tallriksmodellen och inget socker resten av graviditeten.. Känns surt som bara den .. men jag vill inte riskera mitt barns hälsa eller min hälsa. Hur har ni andra gjort? Vad äter ni när ni är sugna på något sött? Osv. Kom gärna med alla tips som ni har! Tack på förhand.
Men hon tyckte inte att ni skulle kolla sockret på fastande mage och vid annat tillfälle, istället för att bara dra dessa slutsatser? Visst socker är väl inte bra för någon, men i normal konsumtion, till mat och annat är ju inget märkligt - om man nu inte har diabetes vill säga. Oavsett tycker jag att du ska be om ett glukosbelastningstest, då vet ni säkert, för om det är diabetes du har måste man ha mer koll än att bara säga "sluta äta socker".
Åh, det där är nog jättejobbigt för många det är tyvärr ganska vanligt. Jag har inte haft men har många syskon och två utav mina systrar fick graviddiabetes, vi har inte det i släkten heller. Det händer så mkt i kroppen så det blir en kombo. Plus en chockkombo! 😅, Min ena syster ( 1) åt inte så mkt sockerintag, hon blev mest förvånad . Hon käkade mkt på helger och nyttig på vardagar. Min andra syster (2) åt allt hon kunde komma åt! Syster 1 , hon slutade käka det hon tyckte om bytte ut salladen till mörka salladsblad, ruccola , spenat osv. Hon bytte ut glassen till en kanelbulle . Nångång. Åt hon, syster 2, tog min syster veckomeny, vardagar bra mat och helger åt hon till måtta det hon ville ha. Å, resultatet visade sig snabbt att dom kom ned till vanlig nivå och systrarna med barnen i magen nådde sitt resultat med plus i kanten och barnen mådde bra! Syster 1, när hon var runt dom veckorna ( som du är i nu) vägde 14 kg ,syster 2 vägde 16 kg, Jag däremot , åt jättenyttigt och självklart unnade jag mig slutade ära fredagsmys i fyra månader. Sen började jag äta chips och allt annat på helgerna! Jag gick med min mage och 11 kg, i slutet. Du ska inte äta för två som folk säger, du ska äta för en , eventuellt lite oftare. Jag åt som vanligt ibland var det mkt sug på mat valde jag äta nyttigare även om jag var sugen på dounuts, kaffelatte, tog det på helgen. Med gott samvete. Gick på promenader varje dag för ingen sa nått jag var ute varje dag. Gillar och röra mig. Systrarna gick simning och promenader. Hoppas att det går bra för dig 🌷
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Jag hade vägrat, de hade fått ta nytt sockerprov på fastande mage och om det varit högt även då så skulle jag krävt glukosbelastning. DÄREFTER tagit ställning till att eventuellt lägga om kosten.
Med tredje barnet gjorde jag glukosbelastning december-15 och januari-16 med perfekta siffror. I februari-16 ville de ta en tredje glukosbelastning pga att bebisen beräknades väga 5,5 kg vid födseln. Men jag gick redan på täta sockerkontroller så kallade p-glucos som också visade perfekta siffror. Arbetar som undersköterska så jag krävde svar på sockerproven direkt på lab så jag själv höll koll på eftersom jag låg i riskzonen då mitt andra barn vägde 5270 gram när han föddes veckan innan BF. Men även med honom låg mitt socker bra trots att hans beräknade födelsevikt var 5,4 kg. Gällande graviditetsdiabetes ska man vara observant då riskerna är stora men man ska också ha en bra grund innan man skrämmer upp folk med ordet graviditetsdiabetes.

Oavsett om du är på g att få graviddiabetes eller ej, så är det ju bra råd. Alla borde följa de råden, även folk som inte är gravida. Om du vill gå till sjukgymnast eller dietist så kan du ju boka det själv om inte bm vill hjälpa till.
Vet inte om det kom ut i mitt första inlägg. Jag tror att det är graviditeten och inte vi som orsakar sockerintaget, det blir mkt förändringar och det vi äter oavsett socker eller inte , det blir en effekt i kroppen! Men sen kan man inte undgå att det finns vissa som stoppar i sig munkar, hamburgare , godis, mm. Och får graviddiabetes . Detta menar jag generellt. Inte mot ngn specifikt . Sen finns det Som du har bara får det… Jobbigt .
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Det behövs fler tester eller glukosbelastning för att dra några slutsatser. Men visst, rådet att sluta äta socker är förvisso bra. För min del hade jag diabetes redan innan jag blev gravid. Jag blev erbjuden dietist, läkare och gud vet vad! :) Under min graviditet var jag mer eller mindre beroende av Pink lady-äpplen. Söta och lena :) Mörkt choklad slank det också ner en hel del av :)