Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 854 ggr
[AnnaRen]
2016-05-15 20:02
0

Vikt.

Hej. Jag fick mig en chock när jag ställde mig på vågen i helgen. Har gått upp 15 kg och är bara i vecka 22. Vid inskrivningen vägde jag 76 kg och är 169 cm lång. Så jag var överviktig reda då. Nu väger jag 90 hemska kg och är bara i vecka 22. Förstår inte hur det har blivit så här. Jag har ätit hyfsat nyttigt.. nyttigare nu än före graviditeten. Jag har varit sugen på sallad och citron. Har aldrig varit mycket för socker så jag har inget godissug. Älskade cola innan jag blev gravid och drack det nästan varje dag. När jag blev gravid så slutade jag med cola och andra kolsyrade drycker eftersom jag mådde illa av kolsyran. Har väl kanske ätit större portioner mat men inte så där farligt mycket. Men mår sjukt illa över min viktuppgång.. är rädd för att jag kommer gå upp mycket mer och det vill jag verkligen inte.. vad ska man göra? Hur mycket har ni gått upp? Känner mig extremt ledsen och ensam.. har läst andra trådar där många gått upp ca 8 kg i vecka 22.. 😭

Sarah
2016-05-15 20:24
1

Gick också upp så mycket till ungefär v22, dock vägde jag 54 innan och behövde nog lite extra. Iaf, efter det gick jag bara upp 4 kilo till, så det behöver inte betyda att du går upp mycket bara för att det gick fort i början.

Madde
2016-05-15 21:23
0

Jag är i slutet av vecka 21 nu och vägde 67 kg till 165cm innan jag blev gravid och idag ställde jag mig på vågen och jag vägde 70 kg. Det känns som att det är väldigt individuellt hur mycket man går upp i vikt. Har en kompis som gick upp 40 kg totalt under sin graviditet.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

[Synnerlig]
2016-05-15 22:22
0

Du kan inte jämföra dig med hur mycket andra har gått upp. Det är så mycket som spelar in. Jag har gått upp 10 kilo och är i vecka 41 imorgon, men då hade jag ca 30 kilos övervikt innan jag blev gravid. Förutom extra blod, bebis, livmoder osv som väger så lägger man även på sig lite fett och så kan man lägga på sig mycket vätska.