Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 846 ggr
oh-la
0

Sammandragningar

Jag har lite funderingar på det här med sammandragningar… Är i v 21+5 och har börjat märka att jag får sammandragningar på jobbet. Har tidigare känt att jag inte riktigt orkar hela mina pass. Jobbar 13h per pass, uniformsyrke, en hel del spring och ibland obehagliga situationer. Växlar mellan natt och dagpass, vissa pass helt själv. De senaste passen har jag inte mått riktigt bra och har känt sammandragningar som ibland är lite obehagliga. Bebis röjer runt som hon ska, så hon är opåverkad, men jag blir ju så klart orolig!! Är jag hemma känner jag inget. Har jobbat två ensamnattpass den här veckan, går av det sista imorgon bitti och kör sedan helg, totalt 61,5 arbetade timmar den här veckan. När ska man börja oroa sig, och när är det läge att ringa bm? Dom har planerat in mig på 5 veckors ensamarbete under semestern, under graviditetsvecka 30-35, varav många pass är helt utan kollegor i huset där jag behöver ut bland lastbilar och meckla. Börjar bli riktigt orolig för det! Hur funkar det om man ska begära havandeskapspenning? Är det något som går genom läkare eller hämtar jag blanketter nån annanstans? Nu tänkte jag kämpa på ett tag till och börja ta snacket med min chef. Hon är trots allt bra att prata med, men känner mest så jag vet hur jag ska agera. Främst, är sammandragningarna något jag ska vara orolig över?

Annette
1

Vissa arbeten är inte lämpliga att utföra som gravid. Jag tycker du skall kontakta barnmorskan och diskutera havandeskapspenning.

På din beskrivning låter det som du har ungefär samma yrke som min man. Med tanke på de situationer som kan uppstå är det direkt olämpligt att utsätta sig för dessa risker som gravid.

Madde
1

#0: Jag är idag i vecka 20+0 och jobbar på lager. Jag har börjat få riktigt ont i magen/ryggen och det är så pass att jag måste gå iväg till läkaren för eventuell sjukskrivning. Mitt jobb här försökt att omplacera mig men det är lika illa på nya avdelningen. Vill helst inte vara hemma, men det är påfrestande att ha ont hela tiden och bara ikväll har jag problem när jag reser mig efter att jag har suttit still. Då får jag riktigt ont. Hoppas det löser sig för dig.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

oh-la
0

#1, jo, det är lite så jag känner också, och främst är jag orolig för om något händer mitt i natten när jag är helt själv. Har ingen möjlighet att larma om jag har otur, plus att vi saknar rutiner för om något skulle hända. Vi har bra skalskydd, men dom försvinner ju om jag måste ut plus att jag saknar möjlighet att dra mig tillbaks och vila vid behov. Om jag redan börjar få sammandragningar är jag orolig för att förlossningen ska dra igång för tidigt för att jag jobbar som jag jobbar…

Pontiac57
0

Jag har ett fysiskt tungt arbete (lastbilschaufför) och sa då till min chef att skriva intyg till försäkringskassan ang gravpenning. Så känns det inte bra nu så ansök redan nu då det kan ta tid att handlägga. Om jag minns rätt så ansöker du först och sen får arbetsgivaren fylla i några blanketter :)

oh-la
0

Tack för input!! Jag börjar prata med min chef. Så länge som jag slipper vara själv och får möjlighet att kunna dra mig undan och vila (vilket jag inte kan vid ensamarbete) skulle det kunna funka. Alternativet är att flytta mig till en dagtjänst. Jag får se vad hon har att säga om det. Vet inte om man annars kan gå via facket?

Pontiac57
0

Ja facket kan gå in och kräva lättare uppgifter om det finns, jag drog in facket och dom hjälpte mig fram till jag gick på gravpenning i v 32. Men börja prata med chefen hen kan ju vara medgörlig :)

Madde
0

Chefen ska underlätta för dig som är gravid. Det står i arbetsmiljölagen. Sen om de gör det är ju en annan femma. Jag har alltid med mig ett skyddsombud som stöd när jag pratar med min chef. Även om de inte ser något problem med vare sig sjukskrivning eller havandeskapspenning med tanke på mitt tunga jobb.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.