Sovproblem
Håller på att bli galen! Ligger jag på höger sida får jag ont i ljumsken och så får jag panik över att jag inte ska ligga på höger sida, ligger jag på rygg känns det konstigt i magen och samma där panik över att man inte ska ligga på rygg, ligger jag på vänster sida får jag svårt att andas och kan då inte sova alls! Tips tack! Är livrädd att jag skadar mina barn, att dom får syrebrist eller något som kan ge men..
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Om du inte är i sista trimestern så kan du ligga på höger sida, det är ingen fara :) annars kuddar! Kudde mellan knäna, kudde bakom ryggen, kudde bakom rumpan. Jag sover halvt på rygg/halvt på vänster iom att jag bullat upp med kuddar på höger sida om ryggen. Kroppen får avlastning och det blir inget tryck på kroppspulsådern. :)
Sov som du känner är så bekvämt som möjligt och använd kuddar :) Alla är inte byggda på samma sätt så om du känner att du kan ligga på rygg eller höger sida utan att du mår dåligt av det så kan du göra det, du märker ifall du inte kan. Detta fick jag veta från min barnmorska då jag också var orolig över det där. Jag är i vecka 40 och brukar fördela mina sätt att sova under natten så att jag inte bara sover på ett sätt för då får jag ont. Så när jag vaknar mitt i natten så byter jag position annars får jag väldigt svårt att somna om pg a att jag får ont av att ligga på samma sätt för länge.
Men som sagt alla kan inte sova på rygg eller höger sida men då märker man oftast det med att man blir yr osv. Jag frågade BM om bebis kan dö i magen av hur jag sover utan att jag själv märker det och det kan man inte då blodtillförseln går genom mig först eller något sådant, minns inte exakt svar :P
Eftersom du väntar tvillingar kan det vara så att du får problem före sista trimestern, du blir ju både större och tyngre tidigare :/ du får försöka bulla upp med kuddar så gott det går, under magen, mellan benen mm.
Försök att inte bli för orolig, det kommer inte göra det lättare att sova. Jag vände och vred också - på rygg ibland, på höger sida ibland och vänster ibland. Försökte att ta det lugnt i vetskap om att jag vänder och vrider under sömnen också.
Men som de andra skriver, KUDDAR! Bulla upp för ryggen, knäna och tja… överallt där det känns som om det avlastar!
Tack för era tips! Försöker givetvis att inte tänka på det för mycket men lite panik får man när man inte kan ligga på något vis haha! Har köpt en gravidkudde vilken jag älskar, har den alltid på vänster sida men får pallra upp kuddar bakom också! Kanske får sova gott inatt!:D
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus