Dagens pladder #4
Vi fortsätter här då :) Gamla tråden: Får jag uppenbarligen inte länka till för i fokus är en dum sida! Fixar det sen ;)
Vi är duktiga på att pladdra i alla fall :P
Har precis klippt Wille, det gick alldeles smärtfritt till min förvåning. Men vattenfärg och Greta Gris på datorn distraherade kanon. Försökte snygga till David också men där tog turen slut, han har några väldigt långa, flygiga hårstrån på toppen som alltid står rakt upp. Men de får väl vara kvar då :)
Ska försöka baka lite till nu, har fått ihop fyra bottnar, tror jag har kanske sex kvar. Börjar ångra att vi bjöd så många, haha.

Fick precis veta att en bekants barn dött i magen :( hon har haft problem med vården och tydligen inte fått den hjälp hon bett om. Från att barnet dog tog det dessutom en vecka innan han kom ut. Blir så fruktansvärt ledsen och arg för hennes skull.
#2 åh fy! hur långt gången? vill ni ha ett änglapaket?

Tror att hon var i slutet av 7:e månaden nu. Nej inget paket, men stort tack ändå. Jag står inte tillräckligt nära för att "lägga mig i" deras sorg nu. Vi umgås inte till vardags, men haft lite internetkontakt sen hon blev gravid. Just nu känns det bara som att man kan skicka sin "beklagan" tyvärr.
Fy vad tråkigt att höra, det är sånt man inte ens önskar sin värsta fiende :-( Här lyser solen och vädret är underbart. Slutade tidigt idag så ska passa på att ta en lång promenad med vovven idag. :-)
Skicka blommor. Det var väldigt fint att få. Det allra viktigaste är att säga att man beklagar. Och visa att man bär vitt 20 mars. 6 anslag ? Oj, flera hundra gäster.
Idag var jag hos min bm(v25+5), är så himla glad att jag hamnat hos en så bra bm! Hon har 13 års erfarenhet och även jobbat på förlossningsklinik, så hon informerar om allt och vet precis vad hon ska säga för att lugna mig :) idag illustrerade hon med en liten docka hur bebisen ligger och frågade om hur jag upplever fosterrörelser. Hon sa att barnet börjar röra sig mer regelbundet nu så jag ska hålla koll på det och vart jag troligen kommer känna sparkar. Blev så glad när hon berättade om det eftersom jag hört att många inte får tillräckligt med info..
#2 Usch så hemskt :( #6 Japp, fast fyra av dem ska sätta ihop och sedan skäras till. Ska bli Noaks ark, så där försvinner det ju en del. Är lite olika sorter, så därav antalet. Och som tur är kommer det inre flera hundra. Då hade jag grinat.
#4 Ah då förstår jag. Beklagar sorgen ändå
#4 så sorgligt 🌹 Vågar man egentligen någonsin slappna av och lita på att allt kommer att gå bra? Känns inte så. Här har varit strålande solsken idag. Jag och hunden har börjat med att rensa bort gammal taggtråd från blivande beten (gäller att passa på så länge man kan. Bara tio veckor kvar nu. Hjälp!?) eller hunden var ju inte till någon vidare hjälp, han sprang mest runt och stänkte lera överallt, men han var trevligt sällskap i alla fall. Sen har jag experimenterat med hemmagjord chokladpudding på sojamjölk och egna ägg. Ska bli spännande att se om det blir gott. Så ikväll blir det förhoppningsvis ordentligt fredagsmys här.
#10 haha, det hade varit en syn med det lerskvättande hunden :-) Idag är en stor dag för mig, inte bara pga inskrivningen men för att hunden idag var ensam hela 3 minuter själv och lekte hela tiden med sina leksaker och inte en tillstymmelse till att sakna mig. Ett mycket stort steg med en vovve som tidigare skällt redan när jag tar på mig ytterkläderna. Har läst att när man kommer upp i några minuter så går resten av träningen snabbt, håller tummarna för det :-)
Ju mer vatten eller lera som stänker omkring desto roligare verkar det vaa att springa. Springa är visserligen alltid roligt, men det verkar vara något speciellt just när det stänket och skvätter överallt. Haha stackarn har fått bara tre gånger denna veckan. Åh, duktig hund! Det är så mycket skönare när de klarar av att vara ensamma :)
Haha, jo det kan jag tro. Ja, verkligen. Har inte varit ens till affären i lugn och ro sedan jag tog hem honom då jag alltid behövt hundvakt eller om jag ska göra något riktigt snabbt så får han tyvärr vänta i bilen där han mår dåligt. Men jag ser äntligen en förbättring, väldigt lättande :-)
Bah, 3 för 2 och fri frakt på Kappahl och så mycket fint, och jag har köpstopp.. Är för mycket framöver så allt onödigt får vänta. Bah.
#14 samma dilemma här. Och än värre blir det av att jag måste in på kappahl och byta en mössa, huuuur ska jag kunna motstå frestelsen!? Men Alices garderob svämmar liksom över snart..
Herrwgud vi har liknande både på lindex och kapphal och Joel behöver nya mjukisar snart… Eeeek. Tur att erbjudandet tar slut på söndag och jag får lön på tisdag. Jag är yberfattig. :p
Apropå kläder… Vilken storlek ska man packa ner i BB-väskan? Tror att vi har tagit med storlek 50, kan det vara för litet?
#17 50 låter helt vettigt i mina öron. Joel drunknade i 56 :)
Bra, då låter vi kläderna vara kvar:-)
#17 det brukar funka bra :) jag packade även ner lite i strl 56 ifall 50 skulle va för litet men det visade sug i slutändan att han hade 44 haha
Jag kanske skulle ta och lägga ner några plagg i 56 med då… Man vet ju inte, det kan ju vara en stor tjej där inne:-)
Packade också ner 56, och fick också 44:or. Haha. Men några plagg i 50 och en pyjamas i 56 kanske :)
Har för mig att jag packade ner 50 åt sonen. Denna gång satsar vi på en body i liten 56:a 😉 För det är ju så med babykläder… Det kan vara såå stor skillnad på två 56:or 😟
#23 det håller jag verkligen med om, provade en 56:a för första gången idag och den va lika stor som hans kläder i strl 50 :o
#24 Fanns många plagg som sonen nästan hann växa ur innan jag tog dem i bruk 😓 Så denna gång har jag suttit o mätt varenda plagg mot varann istället för att se på lapparna. Värsta jag hittade var nog en 56:a som var lika stor som en 68:a 😮
#25 vad har du tyckt om mammalådan? ( De flesta plagg i den använde vi aldrig, för dom hade fel storlek eller konstig passform.
#26 Tjaa.. sådär.. Minns vi använde nåt plagg åt sonen, men joo de var i allmänhet väldigt breda och tappade formen nästan direkt. Märkte att materialet är ju ännu sämre denna gång än 2013, kändes så himla tunt och sladdrigt. Vinterhalaren däremot går ju att göra till en påse numera så den funkar betydligt längre. Annars är det ju väldigt få som lyckas pricka så de kan använda den känns det som.
Vi har tagit lådan mest för sovpåsen faktiskt 😇
#27 joel använde några bodys och lite byxor. Men aldrig slovpåsen eller halaren. Vet inte om jag skulle ta lådan igen om det blir syskon. Iof var den ju bra som säng där i börjar.
Jag har packat ner 50 och 52, men jag har bara omlottblusar med mig i BB-väskan och jag tror inte att de är så speciella i storlek, utan man knyter dem ju omlott så det går säkert att anpassa efter hur stor bebisen är. Har nog packat ner en body också och sedan några byxor och strumpor. Svårt att veta hur många ombyten man ska ha? Jag har kanske 4 ombyten med mig.
Kom på i efterhand: jag har packat ner två filtar också, för jag tänkte nog satsa mycket på hud-mot-hud på BB med en filt om oss båda. Men skönt att ha lite ombyten till bebisen också såklart! 🙂
Ja, hud mot hud har man ju hört att det är viktigt så det vill jag med! Vi har bara omlottbodys med oss men ingen med knytning utan bara med knappar men jag tror att väskan är färdigpackad nu. Videokameran är laddad och ligger i väskan liksom vanliga kameran:-) Nu få hon gärna komma!
Men vad spännande! Här är det 67 dagar kvar enligt appen. Känns som hög tid att börja förbereda och tänka igenom BB-väska och sovplats till barnet. Tiden har liksom flugit iväg och jag känner mig knappast i fas med magen om man säger så :O
Haha, har haft lite sammandragningar eller förvärkar nu ikväll, pojkvännen har ställt fram babyskyddet och BB-väskan vid trappan så vi är redo om vi skulle behöva åka in:-p Men det kommer säkert att avta och bli lugnt igen!
#33 Spännande :D Hoppas det drar igång! Här sitter jag och väntar på mensen. Skulle ha kommit igår. Eek. Risken, eller chansen eller vad man nu ska säga, att jag är på tjocken är minimal men ändå blir jag fundersam.
#33 hoppas på att det är dags nu då! :) #34 Var det så att ni försökte men bestämde er för att vänta? Eller har jag blandat ihop det?
#33 Nä, vi försöker inte just nu. Fick barn -14 och -15 och det är dags för en paus :) Men vi är så dumma och skyddar oss inte så samtidigt så finns ju chansen/risken. Fast jag kan inte påstå att det är mycket action, fast det var det iofs inte när David kom till heller…
Oj, #35* :)
Hoppla. Ja då kan det nog vara skönt med en paus!
Hehe, Japp. Tre bebisar på raken känns sådär lagom lockande :p
kanske kan vara bra att låta kroppen vila lite ;)
Om du skulle bli gravid, behåller ni barnet då? Vad spännande! Det kanske är ödet!

#34 ehem, var du inte orolig för samma sak för några månader sedan? :p Men, så regelbunden blir den "förhoppningsvis" inte så snabbt :)
#41 Ja, då behåller vi. Tanken är att vi ska ha ett tredje barn så småningom, är väl därför jag är så trög med att skaffa skydd, för att ett barn nu inte skyllde vara en katastrof egentligen.
#42 Haha, jo, är väl tid att ta sitt ansvar och skaffa skydd ändå. Fast sist hade jag inte hunnit få tillbaka mensen. Fick det strax därpå och den har vart regelbunden sedan start :)
Fast det är klart, dippa kan den ju göra för det.
Vad spännande! Och vad roligt att planera fler barn! Hoppas det blir som ni önskar nu och att det kommer ett småsyskon någon gång framöver sen då:-)

Sjukdomstiden var då över för denna gången! Ska snart åka och lämna på dagis för att sedan åka och jobbar kväll! Har vart hemma i över 1 vecka…känns sådär att åka till jobbet nu då ;) Har lite smått "panik" då vi bestämde oss för att testa detta med säkra perioder tills vi vet om jag kommer in på skolan eller inte, det var tydligen inte så enkelt som jag trodde.. Har 1 app som heter ovia och en cykel på 28-30 dagar. Trodde det räckte att kolla sekretet och följa appens data men en vän sa att jag skulle tempo och grejer också 😳 Så ja nu inväntar jag nervöst mensen! Är jag gravid så får bevis stanna då vi inte haft så enkelt att bli gravida men vore så typiskt om det blev nu när jag sökt skola.
Jahapps då har man recept på minipiller. Vill inte sätta in spiral eller kapsel eftersom vi ännu inte bestämt om syskon. Och pring fick jag inte ha pga att det finns migrän hos mig. Inte haft ett anfall på erm. 15 år men ändå…
Man skulle kunna tro att det är gubben min som är gravid, han har värsta cravings på popcorn. Haha
Åh. Men vad gott! Kanske något att göra till ikväll! Vilka goda grejor du kommer med hela tiden #densomundrar
Ja, lakrits och popcorn, det är grejer det ;-)
Snödropparna hade överlevt och dessutom fått sällskap :)
Tjusigt :-)
Åh vill också ha snödroppar på tomten! Såg idag att våran persilja ute i landet har börjat växa, lite vårtecken iaf :)
#8 Som konditor är jag ju nyfiken på resultat. 😃
#53 åh, örter vill jag också ha. Måste ta tag i det där. #54 Lägger upp om jag vågar, haha :))
Haha, min gubbe är för go :-) "Det är tydligen inne att vara jättesminkad igen" säger han och visar lite makeup moves i ansiktet. "Har det någonsin varit ute?…… Hur det du det föresten?!" säger jag förvånat. "Min chef sa det" Jag var ännu mer förvånad, hans chef är en ung, manlig sportfåne och frågar därav hur han vet det. "ingen aning, han sa det. Kanske har hans tjej sagt det" Haha, alltså, vad pratar som om på jobbet egentligen? :-P
Vi har haft sånt underbart vårväder idag så har passat på att gå promenad och busat och kastat boll med hundarna när lillen sovit i vagnen. Han verkar tycka det är skönt att sova ute :)
Andra dagen i rad som jag å sonen varit ute i 4-5 timmar å promeneras, gungat å bara myst i solen! Så härligt.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Ja, vilket underbart väder det varit ute idag :-) här har vi en till som passade på att vara ute lite extra med hunden, han kom dock hem sent med gubben så det vart inte så länge. Jag är så otroligt glad att det börjat ljusna när jag ska gå till bilen, en snöfri vinter är skit för en som är mörkrädd. Nu känns det verkligen som att sommaren är på g, vi går mot ljusare tider :-)
Vi var också ute i solen idag hela förmiddagen, sen hem för lunch sen åkte vi till leklandet och var där hela eftermiddagen. Gissa vem som stupade i säng haha, han somnade raklång vid matbordet..
Det kan jag tro, det vart en hård dag för den lille :-)
Hihi ja, vi var upp till stan och handlade :) bla var vi in på PoP och handlade mockasiner samt chockade damen som hjälpte oss med storleken. Eller "hjälpte". Jag talade om vad han skulle ha, men hon ville inte tro mig.. Så hon frågade om hans ålder, tar fram rätt mycket mindre storlek och jag säger kort och gott att det inte finns en chans att han kan ha dem.. Så hon fiskade upp hans båtar ur åkpåsen i vagnen och kuttrade glatt till Alvin att de skulle lära mamma om storlekar (jag skrattade gott redan inombords) och utbrast "oj nej men herregud, dom här kan jag inte sälja till dig!" 😂😂😂 Det blev storleken jag föreslog från början 😎
Haha. Sådant är alltid lika roligt :-)
Heheh ja 😃
#62 Haha :D
Vi har btw lite samma "problem". Sist jag handlade strumpor åt Eddi så fick jag ta 28/30 (och hans skostorlek är 27-28). Vilket ju motsvarar storleken för en 5-6-åring 😂 Förstår inte varifrån han fått såna fötter :P
#66 Vi ligger inte superdupermånga storlekar bakom 😂 (24)
Åh just ja, vi har börjat fingra på storlek 92 på kläder nu erm. Lite luftigt, men vissa 86 erm. Ja. *host* han blir snart 11 mån, 10 korrigerat. 🤦♂️
Haha men så stor han är TanatosNyx! Samson har typ precis kommit ur storlek 62.. :)
Wille, strax två år, badar i en del 86:or och har 25-26 i skor. Står stabilt iaf 😃
Ja haha han är enorm! 😂 Vi träffade en 8 månaders idag på leklandet, han var typ huvudet kortare 🤐
Vi borde kika förbi bvc snart på drop-in, jag är nyfiken.
Just ja, i morse tröck jag ner honom i ett par jeans märkta 18-24 månader, det gick inte att knäppa dem, satt som korvskinn hahaha!
Jag drog på Wille strl 74 häromdagen, lite korta i benen men passade fint annars. Dock mjukisar :)
#71 Förstår förresten att era ryggar tar stryk om ni vaggar honom till sömns :o
#69 😮 Alvin hade 62 vid 3 månader 😂
Joel är en 92 med storlek 24 i fötter. Tycker dock att hans fötter inte växt på hela vintern.. :p Idag ville Joel ha min vattenflsks medan jag sa nej och tyckte att han kan sjunga blinka lilla + klappa mig på huvudet. Då gick Joel iväg sjungandes rätt melodi men med orden dumma mamma…. :D
Haha :D Jag vaknade av att jag blev sparkad i ansiktet. Mysigt.. Är den lilla som är skyldig, rejäla karatemoves. Sen vakande wilmer och blev inspirerad så då fick jag en spark därifrån med. Börjar faktiskt bli rejält trött på samsovningen nu, det känns alltid som man fått stryk. Idag har vi massor att göra, men börjar dagen på öf så att Wille kan leka av sig. Svägerskan och killarnas kusin ska med också så det blir kul :) Sen ner och handla allt till dopet, är inte en grej direkt. Sen hem och läggq ihop alla tårtor, stryka, laga maten osv. Puh.
Idag blir det bara vila här efter en kass natt och en superförkyld mamma. Måste till ett mirakel för att inte lillan ska bli sjuk, både jag o karln blev förkylda.
Hon har väl inget skydd stackars liten…
Förresten, när man pratar om korrigerad ålder, tänker man då den beräknade födseln, alltså bf, eller v 37+0 eller hur räknas det?
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Bf är korrigeringsdatumet :) så dra av en månad
Usch då, krya på er @):-
Igår packade jag BB-väskan! 🥳 *klappar mig själv på axeln*
#77 Om du ammar så har hon väldigt bra skydd :)
#81 Ammar inte :)
*Det blir som det ska*
Någon som vet om det finns något annat ord för gammelmormor? :-)
#83 Vi kallar min mormor för Xmommo (där X står för hennes namn). Sen kan man väl säga stormormor, mammas mormor.
Anledningen till att jag frågar är ganska kul egentligen, när jag föddes vart min gammelmormor jättearg när dom sa gammelmormor åt henne, hon tyckte inte alls att hon var gammal och ville inte heller bli kallad för gammal :-P Tänkte på om jag kunde hitta på något annat att skriva på mitt "hej gammelmormor" kort, bara för skojs skull Iom detta, det var ju ändå hennes mamma så det kanske ligger i generna :-) Om jag inte fått det helt om bakfoten så heter det bäste mor eller bäste mormor eller något liknande, men törs nog inte skriva så för att undvika svartsjuka, ja, min familj fungerar tyvärr så.
Min mormor kallar sig själv för Gmormor :P
Min mormor kallades gammo av sina barnbarn. Min farmor ville inte kallas gammel (hon blev ju bara 95 :P) så hon kallades fammo Hilda av alla barnbarn och barnbarnsbarn.
Tror de e få som vill ha "gammel-" som namn. Hos oss är hans mormor bara mormor och hans "gammel-mormor" är Mommo. Hans gammel-farmor föredrar "morfars mor". Krångligt värre. :P
Kul att ni delar med er :-)
Är det bara jag som ser "gammel" som en riktig hederstitel? :) jag längtar till det blir min tur. Men så har jag som livsmål att bli en gammal "bulltant" också som bjuder på saft och bullar :P

Oldemor kallar vi min mormor och oldefar för min morfar :) Min mormor är norsk och oldemor är samma som gammelmormor. Till min gammelmormor har vi alltid sagt mormor *hennes namn* och till Lilli är ju hon gammelgammelmormor men ingen orkar säga de mer än hon själv vid presentation till vänner och bekanta :p
Jag tror att några i familjen har lite åldersnoja.. När jag berättade för mamma att hon skulle bli mormor utbrast hon "jag känner mig kränkt, jag är ju bara 23!" Min pappa sa dom "va bra, de va på tiden". Haha
#23 inte hoppas jag att hon vart mormor vid 23? :-) Kul att ni delar mer er om hur nu gör i era familjer :-) Jodå, jag tycker att gammelmormor och liknande titlar känns respektfulla men man får nog en liten identitetskris när man redan känner sig gammal men vill va ung och sedan bli kallad för gammal, som grädden på moset lixom, haha
Haha nejdå, hon är mer än det dubbla, hon är nog i förnekelse.. :P
Haha. Det brukar kunna vara så :-P
Hahahaha den var bra Lilo! :)
Hehe min pappa vill helst inte titulera sig som morfar för han får åldersnoja och han är ändå nyss fyllda 50:p
#97 haha, min mamma var stolt mormor då hon var 38. Och pappa var väl 43-44.
#98 helt rätt! Vafasen det har ju ingenting med åldern att göra ju :p
#99 Typiskt karlar tror jag. De verkar räddare att bli gamla.
Min styvfar (78 år) fick nyss en hjärnblödning, men man ska inte tro att han vill använda en käpp t ex. Nej, då - då kan någon ju se att han har åldern inne. 😎
Haha ja det har du rätt i ;D jamen det är som svärfar som fick någon 50-årskris efter skilsmässan och skaffade en krullig tuppkamm trots att han saknar en del hår 😝
#101 haha, underbart :-)
Klockan är 04.32 och jag håller på att få ihop doptårtorna. Bra med framförhållning :))))))))
Absolut, bättre att bli klar i tid än i sista minut :-) Hoppas dopet går som planerat :-)
Här kollar man inte in på någon vecka och ni hinner babbla på till tusen! ;) Förlora sina barn måste vara det värsta man kan vara med om :'( även en tjej på tvillingsidan jag är medlem på fick häromdagen sövasdå en av hennes pojkar gått bort i v32… Så de fick plockas ut. Men en frisk bebis fick dom. Kan inte ens tänka tanken trots att dom sa till oss att inte räkna med att William skulle klara sig så gick det inte ens att föreställa sig! Sen köarade han sig så har inte behövt vara med om det… Gick en rejäl och snabb promenad nu på morgonen. Både för vikten, egen tid och skönt för skallen :)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Då var dopet avklarat, blev en jättefin stund i kyrkan och en väldigt trevlig stund efteråt i församlingshemmet. Men nu är jag trött, sov inget natten till lördag eftersom jag försökte få allt färdigt. Allihop däckade i soffan halv tio igår kväll och David sov sin första hela natt, stackarn var väl helt slut.
Fick så otroligt mycket fint, men jag tycker inte att folk behöver köpa massa saker. Hade vart trevligt om de bara kom, åt och firade David med oss. Men det sitter hårt det här med gåvor så folk lyssnar inte på det örat.. Men som sagt, otroligt mycket fint. Typ en hel uppsättning vårkläder, en gungställning (!), sittdyna till syskonvagnen, en gåbil i retromodell och fondsparande som kommer täcka körkortet (!) i framtiden bland annat. Galen släkt som öser på.
Barnen uppförde sig exemplariskt från början till slut. David grät lite i kyrkan men tystnade när han kom till mig, förutom att han var lite förbannad på klänningen. Men sen skrattade han sig genom resten, pillade lite på prästen och försökte peta Wilmer i näsan. Wille hällde upp vattnet och torkade sedan David lite på huvudet. Passade dessutom på att förklara mitt i att han var sugen på tårta.
Sedan var de glada hela kalaset genom. Hade aldrig ens kunnat föreställa mig att det skulle gå såhär bra :)
#106 underbart! :)

#108 vilken sötnos Idag började dagen med att sonen kom in full med bajs o hela sängen var full av det. Mådde illa sen innan så detta gjorde det inte bättre men han samarbetade bra så det blev en dusch kl 6 för honom o han tyckte det var skönt o bli ren för som han uttryckte det pii bajs blä äckligt
#106 Tjusig tårta. Perfekt höjd och slät är den. 👍
#110 Åh, tack, vad kul att höra :) Jag har bara täckt en tårta en gång tidigare så det var minst sagt nervöst.
#111 Har man slätt under anslaget så har man gratis slätt lock sedan. 🙂
#112 Jag är mest nervös över att det ska bli massa marsipan runt kanten nere. Ser ju många tårtor där man bara nypt ihop eller vikt marsipanen så det blir tjocka veck.
#113 Ja, det är hemskt fult. Det blir så om man har för tjock marsipan och för lite att arbeta med. Man bör ju ha minst 5 cm över att skära bort sedan. Sådana köpta lock är fruktansvärda. Dem kan de sälja i fyrkant till dammsugar-tillverkning t ex.
Fördelen med att ha en hund som inte är riktigt ensamhetstränad än är att man inte kan åka och impulsshopa något eller komma på att man vill äta ute, har sparat många tusenlappar denna månad, vill gärna tro att det beror på vovven iallafall :-P
Oj här var det mycket fint på samma gång 😍
Vilken fin familj och vilken fin tårta Ally! Ser ut som från bageriet 😃 Va söt Alwa är 😊 Att tiden går fort kan jag hålla med om. Min äldsta blir 10 i sommar. Jag som bara är 23 liksom… Bara hon som blir äldre 😛
Det verkar vara en del intressanta bilder inlagda, kanske skulle starta datorn så att jag oxå kan kika på dom :-P Men om snövit tycker att tårtan ser bra ut så litar jag på hennes omdöme :-)
Jag instämmer med JeFo; fin tårta och familj och söt Alwa :)
Imorgon kan man kolla skatten!!!
1300 får jag tillbaka, bättre än tvärtom i alla fall :)
Den glädjen varade ju länge.. Maken ska betala 4276 kronor. Happ.
Hur vet ni besked om skatten? Hade inte sidan kraschat? :-o
Fick prova ett par gånger innan jag lyckades bara :)
Jaha, hörde det på radion och provade nyss men fungerade inte. Får prova igen snart :-)
Jag kom in och deklarerade skatten igår , vilket jag är glad över eftersom sidan verkar krångla för flera idag. Vi får tillbaka en slant + att sambon inväntar arv från en avlägsen släkting :)
Aha, gick det alltså. Jag kikade igår men då stod det bara att inloggningen var stängd.
Är det någon här som sökt hjälp för pms? Jag har blivit en häxa efter förlossningarna :(
#127 Ja, både jag och sambon kom in redan igår :) Men vad jag förstått på internet så var det inte alla som kunde komma in igår samt att det var öppet vid olika tidpunkter.
Jag hängde på låset imorse kl 7 men det tog 20 min å komma in. Vi fick båda tillbaka vilket känns kanon. Jag tog upp sist jag var och fixade nytt recept på p-piller men hon sa bara: byt till nå annan. Trots att jag sa att jag är lika fastän jag inte går på något alls. Jag blir rädd för mig själv. Tål typ ingen och skulle inte bry mig om jag blev påkörd. Likgiltig för allt typ… Skulle helt klart vilja ha hjälp! Har en sån dag idag, 5 dagar innan mens och så tror jag det är dagen innan som är lika hemsk.
Kan ni inte prata med bm om det? Dom borde ju kunna guida er rätt om dom inte kan hjälpa? Idag är jag så gått som gråtfärdig av lycka, efter ett stort bakslag de senaste dagarna med ensamhetsträning med vovven så åkte vi av gården och var borta i lite mer än 15 min, inte ett knyst han sa under hela tiden. Jag, han och min gubbe behöver det här, det måste fungera snart, annars kan vi inte ha honom kvar och det vill jag absolut ha. Imorgon blir det lite mer träning, varierad tid, så att han vet att det inte bara blir längre och längre stunder :-)
Det finns dom som blir hjälpta utav antidepressiv medicin vid svår pms. Vet inte exakt hur behandlingen ser ut men man skall kunna äta några tabletter under bara ett par dagar i månaden. Kanske kan man kan kolla upp det hos kvinnoklinik eller liknande?
Idag var vi på första träffen på föräldragruppen . Jag var säker på att jag skulle vara äldst , men jag och My var yngst ;-) Så de kan va
#132 då blir jag nyfiken på hur gammal du är :P

Jag har så himla ont i magen dessa dagarna. Är i v 28 Bebis sparkar som den ska men det gör riktigt ont hela tiden. Känns som kraftig mensvärk så det tar ner humöret o sonen e i den värsta 3 års trotsen
#133 ähm host…(33år). Och alla i gruppen är ju förstföderskor
Pfft, jag blir 37 i år, du är ju rena ungdomen! :D
*Det blir som det ska*

33 år då första barnet kommer, är en utmärkt ålder :p
Trägen vinner, nu har nappen använts mycket flitigt i flera dagar 😃 och han är stormförtjust nu helt plötsligt, hans dyrbaraste ägodel. (Gud vad skönt att han inte bits!!! tack nappen!)
Jag vet inte varför men jag utgår alltid från att alla är jämngamla med mig, haha. Inser nu att jag är typ yngst här inne, eller näst yngst kanske.
Jag är 23 så är väl lite yngre också :p
Å jag går runt å tror att jag är äldsta mamman hela tiden (var näst äldst i vår föräldragrupp) jag bli 28 i år..
#140 Aha, då är vi ju nästan jämngamla. Jag är 24 :)
#136 heh ja rena ungdomen :-p #139 dock ser jag extremt ung ut, tro mig, jag får alltid visa leg ex när jag köper nikotinfritt snus (till sambon) eller köper en triss… Och när jag var 30 så trodde några att jag på en utställning skulle vara med i juniorhandling(som är upp till 16 år)…
#142 härligt :D #143 då är det bara att tacka och ta emot "berömmet" ;)

Får också visa leg när jag köper snus, nu vid 34 är det ok, vid 30 blev jag sur ;)
Jag har nyss fyllt 30 (var 28,5 när Alice föddes). Köper aldrig tobak/nikotinfritt men får alltid visa leg på systemet.
Jag har flera gånger fått visa leg för att köpa energidryck, och det är det 15 år på. Kul :p Fast jag lär väl vara glad över det senare, om det håller i sig då..
Och jag blev tagen för en anställd när jag i 8an gjorde praktik på banken..
Hahaha
#147 det har jag också fått göra, dock var det nog när jag var 28
Här har vi 37-åringen som bara sluppit visa id en gång på bolaget och krog. Sällan jag slipper undan på energydricka med. Roligast var då jag hade min (då ) 15-årige son med. Han är längre än mig, så man borde kunde räkna ut att jag har åldern inne. 😁 På föräldragrupp var jag yngst. Men det var 17 år sen.

Jag blir 29 om 2,5 vecka. Var varken äldst eller yngst i föräldragruppen. Trodde jag skulle vara äldst ^^ Var några som var 24, och två över 30. Jag får visa leg på systemet iallafall. När folk jag inte känner så väl får veta hur "gammal" jag är så blir de chockade för de tror jag är betydligt yngre. Tycker dock jag ser ut att vara lika gammal som jag är :)
golf.ifokus.se
Här är en snart 33 åring som trodde hon fyllde 32 i år… Har alltid leg med för jag blir leggad emellanåt.
Precis fyllt 26 år. Var 2 yngre par och ett "äldre" på föräldragruppen. :) Jag får alltid visa legg. Är nog lite fjortis över mig :)
Hela kommunen har strömavbrott, skulle handla men så slocknade allt. Lite paffa minst sagt.
Så skönt med långledigt för gubben så man kan sätta honom på lite arbete hemma. Kört storrensning och storstäd, så skönt att få det gjort :)
I morse blev jag sjukt pepp på att ta ett storröj här hemma sen Ally skrev att hon skulle göra det. Sagt och gjort så har jag skurat heeela dagen! pjuh! Det behövdes verkligen :) Jag vet inte varför just det inlägget blev det som fick ändan ur vagnen på mig men tack :P
Jag har skurat toan+badrummet, städat och vädrat sovrummet, tvättat, dammsugit och städat vardagsrummet + röjt alvins leksaker, dammsugit och skurat i köket, diskat som en dåre (inte klart än!!!) och dammsugit hallen + dammat lite varstans. Resten av disken kvar, sen ska spisen och ugnen skuras, sängarna ska bäddas rent, alla golv ska moppas och helst ska fönstren putsas men det lär ju inte ske. Sen ska garderoberna rensas, prylar ska säljas av och ges bort och ja listan kan göras lång… Det känns som om jag aldrig blir färdig!
Phöh, nu har jag hängt dagens sista tvätt, nu mata unge och stupa i säng några timmar, sen upp och fortsätta skura, såvida jag inte är alldeles ofärdig i kroppen (tyvärr mycket stor risk, händer typ varje gång jag städar..).
Gisses vad ni ligger i, fler av mina kompisar skrev på fb att de höll på att vårstäda. Älskar jag själv kunde hitta den energin, det skulle behövas. Idag är det dock inte ens möjligt efter gårdagens tegel flytt, ryggen gör så ont att varje steg jag tar gör ont och jag kan inte ens böja mig ner för att ge vovven mat, får vänta tills gubben går upp.
Vi hade väl inte orken egentligen men vi var tvungna, så mycket som ska till tippen så det tar upp dom 3 förråden vi har :p Hundarna fick dessutom göra av med överskottsenergi när dom fick vara med ute och busa och kasta boll :)
Hade jag haft kvar min rullstol hade jag suttit i den idag…
Här blev det en vända till akuten i fredags. Holly ramlade hos min mormor. Hon slog näsan i stentrappskanten och på 5sek var näsan 10 ggr så stor. Där och då brast allt för mig. Kände bara att jag orkar inte mer. Då vi var borta så var det 1h till akuten. Fick vänta 30 min innan vi kom in. Väl där tog det 30sek. "Näsor gör vi inget åt! Har hon problem efter helgen är det öron, näsa, hals" slut. Då hade ändå min mosters gubbe som kör ambulans kollat på henne och tyckte vi skulle åka in. Ringde även 1177 på vägen in då hon inte gick å hålla vaken. Idag är det iaf lugnt. Väldigt blå men svullnaden har lagt sig lite. Vi har varit väldigt skonade med olyckor. Äldsta har aldrig varit till akuten och mellan tjejen en gång då hon ramlat hos dagmamman och bröt benet. Men när nåt väl händer sitter hjärtat uppe i halsen, usch. Ska förverkliga äldsta dotterns dröm om typ 1v. Hon vill till gekås 😛 Jag säger inte nej till shopping och konstigt nog gjorde inte hennes far det heller. Blir hon och Mellantjejen. Vi väcker dom på natten med överraskningen. Har typ 6h ner men hade turen att få rum på hotellet. Har ju två som fyller i april så blir perfekt!
#162 åh herregud! Att ni blev hemskickade är helt sjukt! :"( Tycker så synd om dig. Du/ni har väl haft tillräckligt för minst detta året ♡ Tvillingarna är lika hemska på natten som Elliot var. Inatt var det hemskt gånger tusen. Jag var vaken från 24 - 05. Så fort jag slutade köra vagnen vaknade en av tvillingarna ibland båda. Så bara att köra på… Zzzzzz
#162 Åh, hjälp! Vad rädd man blir ja! Hoppas det går över snabbt :/
(Gekås låter annars kul, vad överraskade de kommer bli :))
#163 Usch :( Vet hur det är, David är likadan som Wille (och era små), vaknar hela tiden. Ikväll tryckte jag i honom extra mycket gröt, får se om det har någon inverkan.
Har du ingen som kan komma och offra sig en natt så att du kan få sova några timmar i alla fall? Kaffe funkar ju inte i alla evighet liksom, lite sömn måste man ju ha.
Vi åkte en sväng med bilen nyss och båda barnen somnade. David fick jag muta med lite tutte efter jag burit in honom men Wille sov bara lugnt vidare. Nu sover båda i alla fall och jag tänker lägga mig tidigt, är helt slut. Försöker renovera klart vardagsrummet och det i kombo med två sällskapssjuka ungar, en trött gubbe (går på starka smärtstillande) och ett stökigt hus gör mig helt slut mellan varven.
Men nu är spacklet slut och slipandet låter för mycket så nu blir jag tvungen att ta en paus, ganska skönt ändå. Lite pepsi och popcorn innan jag däckar tror jag.
Måste fråga, om man ej har haft foglossningar när man var gravid, kan man få det efter förlossningen (och 6 v efter ). Har fått så otroligt ont i mitt ena ben när jag rör mig, insida typ vid ljumskarna. Allra värst är det om man har rört sig, sen sitter ner en stund och sen rör sig igen. Har varit så i några dagar men har blivit värre.
#165 ja det kan man få. Allt är lite ur plats där nere ;) #164 ja jag har förstått att du har det likadant. :( hoppas gröt funkar! Vet många som det vänt på direkt när barnen äter riktigt ordentligt på kvällen. Jag och Daniel turas om. Nyaste uppdelningen är halva natten var. Har funkat. Ikväll har jag dom första halvan och om de är hopplösa inatt igen så väcker jag Daniel runt 1-2 så sover jag sen. Vi har min mamma och min bror som erbjudit sig att ta nån natt för oss men känns inte riktigt som något jag vill. Bara en av oss är hyfsat pigg eftersom vi har Elliot med… jag jobbar ju inte och vi pysslar här hemma och är ute hos djuren och det är en räddning för annars hade jag bara legat i sängen :'D Men vist börjar detta emot. Minns att det var likadant när Elliot var 4 månader, jag var som tröttast då. De ha ju en jäkla fas som börjar då! Men det hjälper att ha saker att göra :)
Har ätit min fösta måltid ute idag, i strålande solsken. Ska ensamhetsträna vovven och tänkte göra nytta med nöje, men fy så tråkigt där är att vänta. Jag har varit borta i ca 20 min och han skällde lite när jag gick men är nu tyst, siktar på minst 45 min idg :-) Tur man har mobilen så att man får lite underhållning :-P
Åh vad rund å go han ser ut Ally! De två äldsta sover borta i natt. Har legat med maken i badkaret. PMS och så bråkat med chefen…. Hoppas på att få sova ostört i natt. Hollys näsa sitter kvar. Bilden sitter kvar än på näthinnan. Såg när hon föll att detta skiter sig. Ska försöka ta en bild på henne imorgon och visa.
#169 Hur mår han nu? Stackars lilla tös. Hoppas hon blir bra fort och att näsan inte ömmar för mycket. Stor, svullen näsa är ingen höjdare :/
Maken ska denna vecka testa jobba två heldagar och vara sjukskriven 2. Bara jobba halva dagar fungerade inte alls😁 Blev ännu mer på mig då konstigt nog. Han mår så där. Han vill så mycket men orkar inget. Försökte ta bild på näsan med det var snudd på omöjligt. Blir förskönat som bara den med mobilen konstigt nog.
Men kära nån, den näsan måste vara bruten? ajajaj!
Idag blev vi intervjuade av andra tidningen. Denna gång en större tidning för hela Sverige. Ska bli spännande att se/läsa. Den första intervjun gjordes för 1 månad sedan, men har inte kommit ut ännu heller.
#168 Omg så söt! #171 nämen gud! Stackars liten :'(
#173 spännande
#169 Haha, ja han börjar bli en riktig liten bulle :)) Låter apjobbigt att ni har det så, hoppas verkligen att två lediga dagar funkar bättre. Vad är nästa steg hos läkaren? Eller står de handfallna? Stackars holly, ser ömt ut! *** Jag är så pysselsugen att jag smäller av snart, har lyckats spackla halva vardagsrummet men det går verkligen inte fort med två barn som ständigt ropar och behöver hjälp. Hinner jag en kvadrat åt gången så är det grymt bra liksom.. Kommer nog aldrig bli klar. Sen vill jag göra om i hallen, förra ägaren lämnade kvar en platsbyggd hylla men vi har för mycket skit så den har börjat ge efter. Tänker mig väggfästa hyllor istället och en bänk kanske..
Som liten ska man vara rund å go 😊 Han ska till Stockholm på sömnutredning. Massa olika sorts läkare inkopplade där så jag hoppas att det ger något. Nästa vecka hoppas jag blir bättre. Varit 2tunga nu. Holly tappade rösten igår och efter det kom febern. Så nu är hon sjuk. Lyckligtvis ser näsan normal ut igen, lite blått kvar. Hon har även börjat lägga sig själv igen efter en period då en vuxen måste läggas bredvid 1h. Varit blöjfri 2v även på nätterna nu också och det fungerar kanon. Riktigt imponerad att hon klarar det så pass bra. Även ute på stan å så säger hon till. Hon är så stor nu… Pratar som aldrig förr och är aldrig tyst. Haft snickare här två dagAr och nästa vecka kommer plattsättaren. Snart har vi en toalett på varje plan!!! 😃 Tog bara typ 3 år! Hela Hon bubblar. Man riktigt ser hur nöjd hon är när hon kan göra sig förstådd.
Skönt ändå att det händer NÅGOT åtminstone. Antar att det är svårt för läkarna också, kan ju liksom vara vad sol helst. Vad jobbigt med sjukdomar och skit. Här är alla friska just nu *peppar peppar*. Men det kommer väl.. Så duktigt hon är. Wille vill åtminstone sitta på dass nu, har kommit på att jag kan locka honom dit genom att sätta David på pottan, då vill Wille vara lika duktig. Men det kommer sällan något, David däremot kissar nästan varje gång :) Så himla kul när de pratar! Wilmer pratar mer eller mindre obegränsat nu, härmar allt och berättar om allt och inget, kvittrar som en liten fågel. Idag har han tjatat om att farmor ska komma, "Nana kommer på lördag, i bilen!" Har vart dagens heta ämne :p Härligt med två dass, vi har toa uppe och badrum nere. Hade blivit tokig på att behöva springa upp eller ner för att kissa. Speciellt när jag är själv med barnen. Här har jag grejat lite i hallen, köpte ett gammalt, stort linneskåp på Facebook för en spottstyver. Passar storleksmässigt perfekt i hallen så den platsbyggda hyllan fick ryka. Skåpet passar mycket bättre in också, huset fyller 80 år i år och skåpet är nog inte långt efter :)
Idag ska gubbens föräldrar komma till oss och hjälpa oss med en sak, vet inte om gubben kommet berätta att vi väntar barn men jag är nervös, nervös över svärmors reaktion :-o Nu kan det kanske gå bra, hon har varit snäll på sistonde, men ändå. Tänk er, hennes "lilla pojke" har inte bara skaffat flickvän som "ersätter mamma", han ska dessutom skaffa barn och bli vuxen. Ja, hur ska det här sluta :-P
Idag har jag samlat ork och kör en välbehövlig storrengöring i köket. Det är inte stort och jag har varit igång i tre timmar. Kroppen börjar gnälla sådär lagom trevligt. Men det är lika bra att passa på när man har ångan uppe.
Pust. Orkar inte med det här kaoset som råder hemma längre. Vill inte ha barn i ett sånt är stök.
Själv myser jag i soffan med sovande bebbe och samlar kraft att ta tag i vårt skafferi, behövs en städning! Är ett sånt skafferi som är inbyggt som ett litet eget rum i ett hörn i köket, så ganska stort.
Suck, så mkt skönare att sätta på ett avsnitt till av Tredje skiftet och fortsätta bebismysa!
*Det blir som det ska*
Halva köket är nu skinande rent! Tar andra halvan i morgon tror jag. Ugnen tog en bra stund… Blä! Låter mycket trevligare med bebismys
Halva köket är nu skinande rent! Tar andra halvan i morgon tror jag. Ugnen tog en bra stund… Blä! Låter mycket trevligare med bebismys
Mmm vi gör framsteg med våra sovrutiner! Nya grejen är att jag slänger upp 10+kg bebis på bröstet på morgonkvisten och så sover vi vidare ett par timmar till. Jag till hälften strypt och manglad, men ääääh. Det gäller att passa på, när han är ordentligt vaken bara buttas han och vill inte alls gosa. Jag lovar kunde kan säga det skulle kan säga men maaaamma sluuuta lägg aaaav! hahah, han ser såå förnärmad ut 😃 mitt lilla troll. Pussar jag på honom då så får jag mig en snyting, på allvar. Han tvekar inte heller. 🤦♂️
Åh, vad ni är pyssliga och duktiga :-) Jag har haft en trött och orkeslös period några månader innan jag blev gravid och graviditeten har inte direkt hjälpt till. Idag har jag funderat massor på detta, har legat i soffan och slappat/sovit hela helgen i princip och mår verkligen dåligt över hur trött och slö jag är. Funderar lite på om det är för att jag blivit ännu latare än innan? Eller om det är något annat som är fel? Ska kanske prata med bm om det nästa gång, hon kanske kan råda mig vad jag ska kolla upp, är det såhär så kommer jag knappast orka ta hand om både ett hem, hund, gubbe och barn :-(
#185 mina första gravida månader var jag helt död. Jag somnade stående praktiskt taget. Det gick över efter 4 månader ungefär
#186 får hoppas att det går över tills dess, det konstiga är ju att detta började några månader innan graviditeten. :-( Om inte annat kanske man får mer motivation när det börjar närma sig "nedsläpp" :-P
Samma här. Jag mådde skit och var helt nere i knäppkängorna. Orkade ingenting och var deprimerad. Inget kul alls. För mig vände det för två-tre månader sedan och nu är det bättre även om kroppen börjar säga ifrån nu.
Samma här. Jag mådde skit och var helt nere i knäppkängorna. Orkade ingenting och var deprimerad. Inget kul alls. För mig vände det för två-tre månader sedan och nu är det bättre även om kroppen börjar säga ifrån nu.
Får verkligen hoppas det, orkar knappt laga mat längre, är glad om jag lagar mat 2 dagar i veckan, annars är det mest flingor, halv/helfabrikat eller annat skräp. Tidigare lagade jag mat från grunden ca 5 dagar i veckan Jag kan inte ha det såhär. Nu har jag iallafall haft en superlugn och slapp helg att återhämta mig på, nästa vecka ska jag ta mig i kragen vare sig jag orkar eller inte. Skrev tidigare om att gubben kanske skulle berätta för sina föräldrar men det gjorde han inte, även om tillfället var perfekt, svärmor var både nykter och glad. Men vill inte pressa honom, han får ta det i sin takt och när han själv känner sig redo :-)
Jag hoppas det vänder för dig snart! För det är inget kul att känna sig så orkeslös :( Gubbarna har det bra dom! Dels syns det inte på dem om de inte berättar så de kan verkligen göra som de vill hela vägen fram. Sen slipper de klämma ut bebisen och de slipper alla komplikationer och liknande. Förutom vårt humör då - för det får de genomlida ;)
Jag hoppas det vänder för dig snart! För det är inget kul att känna sig så orkeslös :( Gubbarna har det bra dom! Dels syns det inte på dem om de inte berättar så de kan verkligen göra som de vill hela vägen fram. Sen slipper de klämma ut bebisen och de slipper alla komplikationer och liknande. Förutom vårt humör då - för det får de genomlida ;)
Ja, dom kommer lite lindrigare undan om man säger så :-)

#190 inte så konstigt att du känner dig trött och sliten. Du hade en mentalt tuff tid innan du blev gravid, det sätter sina spår, och man blir dessutom tröttast på jorden i början av graviditeten :)
nu kom det äntligen en tandjäkel, med skyhög feber och väldigt ledsen kille på köpet
Oj vad han ska drabbas hårt :/ Wilmer slog munnen i soffbordet igår. Så akuten igår kväll och tandläkaren nu om en halvtimme. Usch :( Han som hade så fina tänder, alldeles raka och fina.. Men huvudsaken är ju att de sitter kvar iaf.
det är totalkaos här, skrik, panik och gråt, matvägran, sömnvägran och jag får inte ner febern trots alvedon. Han slänger nappen och klöser hysteriskt i munnen. Vi har väl fått en sisådär 4-5 timmar sömn sen igår.
När han äntligen somnade kom kommungubbar med lövblåsar utanför sovrumsfönstret och "sopade grus". Jag hade kunnat kasta stekpannor efter dem. 😡
Är du säker på att det bara är tänderna? Låter minst sagt extremt.
ja, jag är helt 100. Låter säkert värre i skrift än när man ser honom. Han är ju inte ledsen konstant, och inte klöser han i munnen konstant heller, då hade vi ju åkt in med honom.
Jag hade tydligen lika jobbigt med tänderna, och hans far var nog snäppet värre, för han fick jättemånga tänder på samma gång.
bah, nu är dom 7 små gryn
Börjar känna på tandsköttet att Henrys inte har så långt kvar innan dom spricker upp :/
Usch man börjar ju gruva sig inför tänderna när man läser hur ni har det!
*Det blir som det ska*

Det har kommit myggor! Jättemånga! Usch!

Och fästingar…
På tal om det, när börjar man vaccinera barn mot TBE?
Urk, jag HATAR insekter. Spyr nästan av bara tanken..
#194 ja, det kanske är därför… Kan ju hoppas på tur i oturen, för då bör det ju ge sig snart.
#202 Joels har för det mesta fått dom utan problem. Tror vi hade 2 gnällperioder…. Nu är nog de sista kindtänderna på g. Joel deglar och har fingrarna i munnen hela tiden…
Någon som sett till miiika på länge föresten? Vet ni om hon fött än? :-)
Idag blir det bvc för vaccinering, har bävat mig länge för det, spruträdd som man är :(
#209 hon har uppdaterat lite kort i tråden BF mars 2016 :)
#211 ah, ok, försökte kolla igenom lite snabbt men hittade inte. Men då vet jag, hoppas det gick bra :-)
Hej och hå, dagen kantad med 40 graders feber och utslagen unge med diarré och rena slemspyor. Magknip som tusan och pruttar som en hel karl, och rapar. Men aptiten är okej mellan varven, och han har orkat leka små stunder. Undrar hur många tänder han har på G egentligen, han har i perioder haft 8 knölar i munnen. 3 har spruckit fram vad jag kan se, han låter en inte titta i munnen men man kan smygtitta om man festar honom med flaska/napp/tandborste.
#213 är samson hemma hos dig? Konstaterade ju att han hade tredagarsfeber, febern försvann å utslag uppkom, alla symptom stämde.. Då borde de ju va bra nu? Nej.. Sen fortsatte skrikandet å ont i munnen, krånglig mage osv. Tycker mig dock se en som spruckit igenom uppe.. Stackars unge! :(
Har hittat en par 3 prickar här med… Hmmm haha! Osäker, har samson haft växtspurt deluxe på senaste? isåfall kan det vara han 🤪
Haha nej, han håller sig på sina 67cm oavsett. :)
Hur gick det med willes tänder Ally? Stackarn….
Vi missade vår bvc-tid alldeles här, så vi ska gå på drop-in så fort han kryar på sig lite, är galet nyfiken på både längd och vikt på herrn här. Men det är storlek 86 och 92 som gäller. Han kan ha sina dressar i 80 eftersom det är baggy, men dom är inte så baggy längre hahahaha!
#217 Det gick bra, mot alla odds känns det som. Tänderna kommer nog förbli intryckta men han äter utan problem och är på gott humör. Han har ett rejält blåmärke i tandköttet nu men det bleknar fort :)

219# Min kusin slog in de 4 framtänderna i överkäken när h*n ramla och slog i tv-bordet, de kom ner strax igen dock sneda men bättre de. Stackars Wille vilket som!
#220 Hans är mer tryckta bakåt men jag har ett litet hopp om att de ska räta sig lite åtminstone :) Barn är ju fantastiska, en annan hade väl legat i en liten hög och tyckt synd om sig själv men han äter, busar och grejar som vanligt. Äter lustigt nog mer än vanligt tom.

Lilli klättrade precis upp i soffan och hoppade sedan mer för att klättra upp igen…ser ut som hon aldrig gjort nåt annat! Går börjar hon så smått att göra utan stöd, står stadigt och tar ett par steg för att sedan trilla ;)
Här är det feberfritt idag. Det firades med att ramla baklänges ur sängen och slå huvudet så han svimmade och fick ett krampanfall… Inga tecken på hjärnskakning efteråt tack och lov.
Men fy vilken otur ni har :-( @):-
Åh vad läskigt! TanatosNyx har ni varit in med honom? Jag skulle nog åka in med honom.
Nej han har affektkramper, så vi observerade honom noga i flera timmar, hittar inte ens en bula så han blev nog mest panikslagen. Han var nyvaken. Vi har inga ben på sängarna så det är inte tal om farlig höjd heller.
Men fy f*n va läskigt Tanatos!
igår fick samson är rysning som var längre än den brukar å jag blev stressad över "de konstiga rycken", du verkar så lugn å sansad!
Haha ja jag är väldigt lugn av mig när det gäller olyckor, sjukdomar mm. 🙂 men det bottnar i en god del erfarenhet. Jag var 9 år när lillebror föddes, och mamma involverade mig mycket i hans uppfostran och omvårdnad. Mamma har jobbat både inom vården och som dagmamma, så hon har en del i ryggen. Det smittar 🙂 Sen är jag själv uppvuxen som en riktig klumpeduns, jag vet vad man tål haha! Man lär sig att urskilja när det är verklig fara på färde och inte.
Sen har jag alltid från barnsben haft näsan i läkarböcker. Stora drömmen är att själv bli läkare, men det går inte. Jag är alldeles för dålig på matematik 😂
Alltså jag trodde jag va cool, men långt i från. Jobbar inom vården å har sett de ena å de andra. Men har min son en fis på tvären så är det gräns på utryckningsfordon känns de som.. Haha. Inte riktigt but you get the point :)
Haha, jag kommer aldrig glömma när andningslarmet gick på neo och personalen kommer in, där sitter jag lugn som en filbunke och meddelar dem redan i dörrhålet att det var falsklarm. "jobbar du med sånt här?" "är det säkert att det är första barnet, du känns så erfaren?" "oj vad lugn du är, föräldrar brukar bli helt hysteriska när larmen går" och lite annat smått och gott fick jag höra. Eller när han skrek som en stucken gris i badet och jag stod lugnt och fortsatte medan jag malde "jaja.. bla bla du får snart komma upp igen" typ 😃
och joo jag förstår precis vad du menar 🤪
Wille och Rasmus är och köper bensin och mat, vi ska grilla med min svåger och hans sambo senare. Jag sitter på altanen, i solsken (!) med kaffe och choklad medan David sover i vagnen. Fåglarna kvittrar och det är varmt. Känns som att vakna ur en lång dvala. Har ute emmaljungan för första gången på länge, ska sälja den så passar på att rulla en sista gång nu när det är torrt. Och nu har jah förälskat mig på nytt i den, så det var ett korkat beslut att ta ut den. David ligger i liggdelen, han har fortfarande massor med plats och ligger gärna däri. Ber till gud att ingen vill köpa den, haha.
Emmaljunga är klart bäst enligt mej :) vilken modell är det?
En super nitro nougat leatherette :) Älskar den men efter att ha rullat syskonvagn i åtta månader så är den ganska nätt och vinglig, tog ett tag innan jag fick styrsel på den, haha.
Dom är underbara :) hehe jag har en city cross och en viking och känns väldigt vingligt att köra vikingen när man kört city crossen :p
Kan tänka mig det :p I lördags fick jah presentkort i en inredningsbutik här, så idag var jag nere och använde det. Varför vänta liksom? Fick massa fint, så kul med nya grejer till hemmet :)
Blir lite ledsen och arg… Vid 1 april delades ett inlägg friskt i min bekantskap på fb om att man inte skulle skämta om graviditeter då, vilket jag delvis kan hålla med om. Resten av denna text tolkade jag även som man inte skulle dela ul bilder eller skriva om sina graviditeter på fb, i respekt till de som genomgått missfall eller drabbats av ofrivillig barnlöshet. Detta inlägg är fortfarande aktivt och delas bland mina vänner och det gör mig uppriktigt sagt ledsen och arg. Hur man man tycka att andra inte ska få dela sin glädje öppet, bara för sin egna olycka och missär? Hur kan man vara så missunsam? Jag vart inte heller överlycklig över saker som var barn eller gravidrelaterat som cirkulerade på fb, ska sanningen fram så kändes det som ett slag i magen Iom att det tog sådan tid för oss. Men aldrig att jag skulle få för mig att mina bekanta ska behöva dölja sin lycka för att jag inte är lika lyckligt lottad, ska man tänka på det sättet finns det massor man inte bör dela med respekt till de som inte har det sam man själv har; kärlek, jobb, råd att göra saker eller köpa saker, djur, familj ect. Listan kan göras lång. Vet inte vad jag ville med detta inlägg, men det kändes skönt att få ut det ur systemet.
Hmm den enda sådan text jag har sett på FB handlar om just att skämta om graviditet på 1a april, då det inte anses okej att skämta om då folk blir ledsen. Sen är det (för mig) självklart att man får dela det som är äkta, även på 1a april :) det är just lögnen som sårar extra.
#237 ja, det har jag full förståelse för även om jag kan tycka att skämtet är ok beroende på situation och vilka som är inblandade. Men resten.. :-( Även om jag ett tag kände situationen hopplös och varje sak var som ett slag i magen så vill jag ju inte missunna någon annan deras lycka.
Självklart ska man inte behöva dölja sin lycka för att andra inte haft den turen. Jag tycker att man måste få vara stolt över sitt lilla mirakel utan att få "skit" för det. Sen håller jag med om att det är dumt och uttjatat att skoja om en graviditet :)
#236 Självklart ska man få visa sin lycka. Det jag är absolut emot är att skämta om att man är gravid på första april. Det är rått och elakt.
Jag har folk omkring mig som går ut med det försiktigt och en speciell märker jag att hon tonar ned allt nu. Iofs är det 3;e barnet, inte första - fast jag vill gärna se en bild på hennes gravidmage. Å andra sidan då jag tänker efter så har hon postat få sådana kort innan.
Man får gärna berätta det taktfullt - och man måste inte trycka upp det i ansiktet på mig - eller andra. Men visa foton på mage, UL, kläder, inredning osv lär man få göra. Det är ju ett naturligt steg i att bli mor.
#240 sunt synsätt. Jag är ju ganska anonym överlag på nätet och delar väldigt lite om mitt privatliv där, förutom här då. Har inte några planer på att lägga upp ul bilder eller speciellt bilder på mig med mage, däremot vill jag lägga upp en tvetydigt bild där man kan "läsa mellan raderna" att vi väntar barn men inte skriva det rakt ut. Tex mamma skor, pappa skor och bebisskor bredvid varandra :-) Det roliga är att när svärmor fick reda på detta sa hon, efter en stund "nu lägger ni inte upp detta på fb, man behöver inte dela hela sitt privatliv med allt och alla"… Öh…. Det är väl ändå vårat barn och då gör vi som vi vill? Dessutom vet hon mycket lite om mina fb vanor utan bara antar att jag är en sådan som lägger upp exakt allt. Suck… Men hörre ni! Här har vi haft strålande väder idag och vårkänslorna har spritt i både mig och vovven, hur har ni haft det? :-)
Vi har haft det kanon fint och promenerat i solen och när lilleman sovit i vagnen har jag och hundarna myst med kaffe i solen :)
Våran helvetesförkylning a la dagismonstersjuka har börjat vända nu/har brutit ut ordentligt. Nu kan det bara bli bättre :)
Härligt att höra :-)
Klart man får dela om sin graviditet. Sen får man ju göra ett val som förälder hur mycket man tycker det är okej att synliggöra sitt/sona barn på nätet :) tycker jag då. Klart man ska ta hänsyn till andras känslor - men inte ansvar för dem. Underbart väder! Alla djuren har fått vara ute och hästarna har fått börja vänja in sig på gräs. Våren är verkligen i full gång. Härligt!!
Sa jag att det var på bättringsvägen? I natt tampades vi med vad jag antar är krupp.
Igår krånglade barnen i det oändliga vid nattning, och precis när de nästan somnat ringer telefonen.. Och då passade David på att spy ner halva sängen. Blåbärsgröt. Vid detta laget var det halvt komaläge för mamman så jag torkade bara bort det värsta och lade en filt över #momoftheyear
Jag har gjort exakt samma fast med handduk :p badlakan för fontänspyor
Men fy vilken natt ni haft :-(
#247 standard hemma hos oss också. Samma sak om en blöja läckt… Mitt humör är i nivå med att byta bort båda två här hemma… Eller typ rynna en vecka utomlands. Huvudvärk så jag mår illa, arg som ett bi och krånglande natt. Ska faktiskt bli skönt att komma till jobbet :p

Tror att de flesta lägger en filt och somnar om :) Vi har bytt sovplatser i sängen, Elva brukar sova i mitten eller så är jag i mitten. I natt var killen i mitten och E längst in. Vi har alla sovit som stenar :)
Ja, folk kanske gör så. Jag tyckte det var skitäckligt i ungefär 1,3 sekunder, sedan tänkte jag att det ändå vara var gröt och bröstmjölk och sket i det. Nu har allihop badat i alla fall, hehe. Tur det inte var tidigare igår, för då åt han chili con carne.

Jag skämtar alltid om att jag är gravid på första april för det är det enda jag kommer på som folk kan gå på. Gjorde det även när jag hade haft 4 missfall och inget barn. 6 missfall på 2 år och inget barn. Även om jag vid fe tidpukntena inte visste om jag någonsin skulle få barn eller om jag bara skulle få missfall efter missfall så skämtade jag om det på första april ändå. Som en klok kvinna skrev på min status när någon blev upprörd: Letar man tillräckligt noga så hittar man nog något att bli ledsen över på Facebook varje dag.
golf.ifokus.se
Usch vilken natt ni verkar ha haft de flesta av er :(
Själv sitter jag och fnissar efter att ha läst signekursen "Tänk att du vid varje utandning breder ut dig – som en riktigt mogen camembert eller som ett paket glass som smälter"
Jag har lite svårt att identifiera mig med såväl en mogen ost som smältande glass…🤪
Jo, det är sant.
Sitter och planerar Willes kalas samtidigt som han har något trotsutbrott bredvid, försökte lugna honom men det blev bara värre så det får gå över av sig själv. Men jag tappar minst sagt lusten att fixa något för honom när han uppför sig såhär..
Vi slapp ännu ett kruppanfall i natt, bara vanlig slemhosta nu :)

Bestämde mig för att jobba hemma idag. Gjorde alltid det innan E föddes, men efter det har det varit lite svårt med kille och barn i huset. Men idag orkade jag bara inte duscha, ta på mig rena kläder, sätta mig i bilen och köra till jobbet. Orkade inte heller trängas med folk på kontoret. Så, det blev hemma och det har funkar bättre än väntat. Så skönt! Förut åkte jag till jobbet max två gånger i veckan så det har varit en omställning att vara där nästan varje dag. Iaf, på lunchrasten tog vi en lång skogspromenad hela familjen för att utforska skogarna bakom huset. Väldigt fin skog :) En geocache hittade vi också.

Inatt har Oscar hostat halva natten men var ändå pigg imorse så det blev förskolan för honom o när jag hämtade honom så var han dunderförkyld. Idag var min sista dag på jobbet innan jag går på graviditetspenning. Kändes skumt o tömma skåpet o veta att man inte ska jobba på ett bra tag.
Nu har vi varit iväg till gekås! Försvann en hel del pengar på egentligen inget alls 😛 Har ju två födelsedagsbarn i april så den biten är fixad. Igår fixade jag vårfräscht på trapp och altan. Planterade massa penséer och blev så nöjd. Blir pigg av att ha det fint… Lite stressad inför kalasen. Släkten kommer på dagen de fyller och så ett stort släktkalas och så ska hon som blir 7 ha för klassen. De är bara 21st! Känns lite tungt mitt i vardagen då allt annat är som det är här hemma.
Testar att fråga er, ni som har barn. Kan man lägga kläder med bajs på i tvättmaskinen? Försvinner bajset då? Förstör det tvättmaskinen?

261# Jag brukade skölja av klädesplagget/plaggen innan så gott det gick, helt enkelt gjorde jag en grov handtvätt och sen slängde jag in de i maskinen. Det försvann från kläderna och jag har inte märkt att maskin tagit skada av de heller :)
Jag gör också så att jag spolar av bajsfläcken först, sen direkt tvätta. Helst 60 grader.
Tack tack, hoppas både textil och tvättmaskin inte tar stryk av detta. Min hund är sjuk och har bajsat på massor med saker som jag knappt fick in i tvättmaskinen utan att kräkas. Hunden bajsa och spydde och jag spydde ikapp med vovven :'(
Kom hem till en rökfylld källaren. Pelletsbrännaren har fått flipp och bestämt sig för att brinna lite och slå ut all el i huset. Har haft hela byns brandkår här. Trevlig tisdag på er andra också..
😮😮😮
#264 Nämen stackars er! :(
OMG Ally! 😮 Hur har de gått med huset?
#265 fanns det iaf nån snygg brandman? Och tur att det bara blev rökfyllt och inte började brinna rejält :(
Vi verkar haft tur i oturen. Nu är pannan avstängd och de har kollat murstocken, ingen brand där i alla fall. Jäkligt jobbigt dock att veta att pannan står i garaget, precis bredvid motorcyklarna, gräsklipparen och allt annat bränslefyllt. Hatar att inte ha separat garage.. Dessutom löstes inte våra helt nya, seriekopplade brandvarnare ut. Thiah; haha, han ena ser rätt bra ut. Annars är det mest äldre, varav den ena är Rasmus morbror :p
Och så var ännu en kunglig bebis född. Ska bli spännande att höra namn :)
En liten pojk blev det :)

#270 shit vad obehagligt. Att brandvarnarna inte funkade! Måste skryta lite om killen idag. Nu har han varit pappaledig i ca 4 månader sen vi kom hem från Sydafrika. Det var en period då han hade svårt att hinna med ngt /inte hade ork att göra så mycket här hemma när han var ledig, men nu har han verkligen kommit in i det hela. Han gnäller nu på mig att jag stökar ner ;p Oftast är det jag som lagar mat, men idag kom jag hem till supergod middag, med hemlagad glass och hemlagad sylt till. Och ett helt rent hem och med alla kläder rena. Han har verkligen vuxit under pappaledigheten :)
så har definitiva avslaget från Fk då landat här. Ni har kanske noterat min svala aktivitet på senaste, det är tungt nu. På fredag ska jag till arbetsförmedlingen och förklara varför jag är arbetssökande utan att stå till arbetsmarknadens förfogande. Jag är bara så in i norden trött. På allt. Min ork är slut.
#274 det är ju sjukt att dom kan tycka att du ska jobba när du är sjuk. Många friska får gå sjukskrivna men många av dom som är sjuka tvingas till jobb 😠
#274 Usch, jag önskar verkligen att jag kunde hjälpa er på något vis :(
Nya läkaren jag gick till hade inte fått mina journaler, min extra långa tid hade blivit fel så jag fick 10 min, och jag bemöttes som en lat tonåring som vill ligga på soffan. Fick några riktiga spydigheter slängda i ansiktet innan jag gick. Efter det gick jag ner mig rätt ordentligt.
Byt läkare igen. Lätt för mig att säga men det är nog enda sättet tyvärr.
Det är EDS du lider av? Hur ser det ut för andra med diagnosen? Förstår att man inte ska jämföra så, är mest nyfiken på hur statistiken ser ut. Om flertalet är sjukskrivna eller arbetsföra.
Det är väldigt varierande, men
många
sitter hemma i rullstol och har assistenter. Andra är flerbarnsföräldrar och jobbar heltid.
vad sjutton hände med texteditorn nudå.. mystiska radbrytningar.
Ah, ja det blir man ju inte så mycket klokare av. Misstänker att en del läkare kanske påtalar just dessa som jobbar heltid då..
Men du har varit sjukskriven hittills? Sorry om jag lägger mig i, du får be mig att dra åt pipsvängen om du vill :))
Nej problemet med nya läkaren var att hon inte trodde mig eftersom jag inte hade några intyg eller papper då journalerna uteblev. Hon begärde i efterhand ut alla inkomna dokument hos FK i stället, min handläggare hörde av sig om tillstånd att lämna ut dem. Dessvärre har jag fått förlängd tidsfrist hela tiden sen i oktober så nu var det omöjligt för min handläggare att förlänga mer utan nu måste jag in med en helt ny ansökan och börja om hela processen. Så jag är tillbaka på ruta ett med en ny motsträvig läkare. Den förra verkar ha nån släng av demens, nya är bara motsträvig men det kanske ger sig med lite intyg som styrker min berättelse. Min kloka mor sa att jag har så mycket att det låter helt överdrivet och påhittat, många försöker smita undan arbete så läkarna tar mig nog för en sådan utan mina intyg.
Stor kram Tanatos <3
Usch Tanatos, blir alldeles matt av bara tanken. Dessutom stressen ekonomin skapar.. Puh. Vi har haft det lite kämpigt senaste tiden och det tycker jag är tillräckligt. *** Till något annat; hur ofta storstädar ni era badrum? Alltså, av med eventuell badkarsfront och bakom hyllor och så?
Det händer positiva grejor här nu, men inget jag tänker berätta utanför hemliga gömman innan allt är klart. Storstäda såpass gör jag några gång per år, passar på när det kloggar igen i golvbrunnen pga mitt långa hår. Å andra sidan spolar jag av hela badrummet med duschen nån gång i månaden. Blir allt oftare ju mer jr kladdar omkring.

#286 Skönt att höra att det är ngt positivt mitt i allt :) Killen jobbar och jag har bestämt mig för att tömma ena frysen och få ihop allt i en frys. Det innebär bland annat att slänga ett gäng matlådor som legat sen innan vi flyttade ihop. Tar emot, men det är dags. Elva kollar in alla kökslådor under tiden :p
Jag storstädar badrummet erm… Ibland ;) Vi har nästan rent efter kalaset igår. Så härligt med rena ytor överallt
#286 åh, det låter spännande. Håller alla tummarna för dig/er
Pust, vi har haft främmande av bland annat mina föräldrar, och nu kommer snart annat besök. Hej och hå! jag är alltså frånvarande ett tag till.
#290 Det suger minst sagt musten ur en ibland :p Vi har pysslat rätt mycket idag, fått på plats fler pallkragar och lekt i sandlådan. Planen var att äta och sedan gå ut igen men nu regnar det istället. Så vi leker inne och har spacklat lite. Lugnaste dagen på länge, så skönt :)
Jag städar en gång i veckan ordentligt, toan inräknad. Har inget jättebadrum så det går fort. Maken brukar rengöra under badkaret när det blir stopp i röret vilket är typ varannan månad. Imorgon är badrum två klart och ingen är gladare än jag över det! Maken är förkyld. (=dödssjuk) Holly har varit febrig och hostig i nästan 1v. Imorgon blir det äntligen dagmamman igen. Jobbet är tokiga på mig…

Sonen på 3 år har kommit in i någon period där han e riktigt hyperaktiv o lyssnar ej o min foglossning har blivit sämre så jag knappt kommer ur sängen på morgonen. Dålig kombination
Hej tjejer. Vet att jag är dålig på att skriva men jag är inne och läser och har koll på dr och tänker på alla som kämpar och får motgångar ♡

Den här mamman behöver sova i 1 år och sen ha semester….!! Nej men fy vad det har vart jobbigt här den senaste veckan, Lilli blev dålig i fredags och på söndag fick vi åka till jouren och där konstaterades halsfluss (igen! Tredje gången sån slutet på januari…) mitt största oroas moment var dock att det var mer eller mindre omöjligt att få i henne vätska och mat. Vi fick iaf penicillin men hon blev sämre så natt till tisdag att vi på barnakuten då hon hade över 40 i feber och var helt utslagen…de tog väl hand om oss där och läkarens dom löd "ni måste försöka tvinga i henne ett par deciliter vätska och går inte det så läggs hon in med dropp" Vi lyckades tvinga i henne ca 3dl så vi fick åka hem och fortsätta tvinga i vätska och medicin (penicilin, alvedon och ipren allt flytande 😁 ) På tisdagen fick jag åka upp till vårdcentralen då det inte gick att få i henne penicillinet överhuvudtaget då vi hade fått tabletter utskrivet på söndagen så fick nytt recept på flytande som går att tvinga i henne. Så nu idag torsdag har jag äntligen sett en klar förbättring på henne och jag hoppas på att få sova inatt… ……… En rolig nyhet däremot är att grunden för nya utbyggnaden är snart klar och maken fick besked igår att han numera kan titulera sig som tillvidareanställd 😀
Idag är svägerskan beräknad :) Men den lille verkar brås på resten av familjen och tar god tid på sig. Men jag står redo, ska vara chaufför när det är dags :)
Var ledsen hela natten. Saknar Jasmine oändligt och det brakade loss rejält då en annan änglamamma förlorade sitt andra barn precis på mållinjen. Hon hade haft massor av extra koller, ändå kom en till änglapojk igår i v.38. Känner hennes smärta, sorg och uppgivenhet.
Tänk om staten kunde gå in och rädda våra barn, tänk om alla vore lika värda.
#297 @):-