BF December 2015?
Finns det fler med BF i december? đ
Vi har BF ca 30/12 men vi fÄr veta mer exakt efter Rutin-UL som ska göras 20/7. LÀngtar massor! Hoppas Àven fÄ reda pÄ vilket kön det Àr pÄ bebisen dÄ. Detta Àr vÄrt tredje barn. Vi har tagit reda pÄ könet bÄda de andra gÄngerna ocksÄ.
Jag har bf 26 december med första barnet :)

5 december med första barnet. Ska skannas för andra gĂ„ngen om nĂ€stan tvĂ„ veckor. DĂ„ kanske vi kan kolla könet :) Ăr sĂ„ nyfiken.
8 december eller Lucia :) Enligt bebisens storlek pÄ senaste VUL sÄ 8 december, enligt barnmorskans menskalender i datorn sÄ Lucia, haha. SÄ nÀr jag var pÄ besök för att kolla jÀrnvÀrdet sÄ sa hon ''Ja, men nu gÄr du ju in i vecka 15 ocksÄ'' och jag svarade ''Nehe du, det gör jag ju inte. Enligt bebisens mÄtt sÄ Àr det vecka 16!'' Hon bara skrattade och sa att fram till RUL kan vi utgÄ frÄn mina berÀkningar :P Haha. Och har RUL om exakt en vecka :) SÄ ÄterstÄr att se vem som hade nÄgorlunda rÀtt dÄ ;)
Medarbetare pÄ Chinese Crested ifokus.
Vad roligt att vi Àr nÄgra stycken!
Det hĂ€r med datum Ă€r alltid intressant. Jag har blivit framflyttad vid alla UL men sen har bebisen i alla fall kommit i v 38 đSamma sak tvĂ„ ggr sĂ„ jag hoppas pĂ„ samma Ă€ven denna gĂ„ng. Siktar in mig pĂ„ runt 15/12. Enligt mensen sĂ„ Ă€r datumet 22/12 men vi gjorde tidigt UL och fick dĂ„ datumet 30/12 men det Ă€r ju bara preliminĂ€rt Ă€n sĂ„ lĂ€nge.
#6 va spÀnnande :) HÄller med dig om att datum Àr intressant haha, av dom ultraljud vi gjort hittills har vi alltid fÄtt samma, alltsÄ 26/12 :) Men vi ska göra RUL den 28 juli nu, sÄ fÄr se vad som visar sig dÄ :) men jag tror fortfarande det Àr 26 som gÀller. Fast jag hoppas (om man nu fÄr göra det utan att lÄta dum) att jag gÄr över tiden sÄ det Ätminstone blir januari, kÀnns som en bÀttre mÄnad att fylla Är pÄ ;) Men min magkÀnsla sÀger att bebisen kommer pÄ julafton bara för att jag Àr en extrem jul galning, som bara Mà STE va med min familj dÄ haha!!. Tönt som jag Àr ;)
#7 ja det vore ju lite synd om det blev just julafton. đ mer för övriga i familjen och sen bebis att ha födelsedag just pĂ„ julafton. Tycker inte heller december Ă€r optimala mĂ„naden för bebis men jag har svĂ„rt att tro att jag ska gĂ„ över tiden sĂ„ det blir januariâŠ. men vem vetâŠ.
Sist gjorde vi IVF och visste datumet (30/7) Ă€ndĂ„ ville de flytta oss till 4/8 enligt rutin UL sĂ„ jag tror jag bara har smĂ„ bebisar!! Hon kom 18/7 Ă€ndĂ„âŠ.
#8 hahah ja men exakt!! För mig Àr det ju i alla fall inte helt omöjligt att gÄ över till januari eftersom jag hat bf i slutet :) om det blir januari sÄ Àr det ju bra sen nÀr bebisen Àr Àldre och fÄr va först med allt Àn sina kompisar, istÀllet för att va sist om bebis kommer ut i slutet av december haha.. jag Àr sjÀlv född i november och fick alltid va sist med allt, som krogen mm mm haha. Du hade tvÄ barn innan va? :) oftast nÀr jag lÀser runt sÄ sÀgs det ju att de andra barnen kommer ut tidigare?!, eller ja att man slipper gÄ över tiden. SÄ det blir sÀkert en december plutt för er ;) Va "skönt" med smÄ bebisar :) kan sÄnt va Àrftligt? För bÄda jag och min sambo va ganska smÄ nÀr vi föddes :) jag va bara 47 cm och vÀgde 2800 g, min sambo va strax över.

#5 jag hade ocksÄ 8 dec först men efter första UL blev det flyttat till 5.
#10 SpÀnnande! :D
Jag har inget emot att föda i december, julen Àr min favorit högtid och jag gÄr runt med stora ögon och kollar pÄ alla dekorationer och myser totalt av alla adventsljusstakar osv. SÄ att fÄ ett Àlskad barn samma mÄnad Àr rena rama lyckan för mig, haha! Dock trÄkigt att fylla Är nÀra inpÄ julen men för mig gör det inget, sÄklart. Haha.
För mig gör det ju sÄklart inget om vÄran plutt vill titta ut pÄ julafton eller vilket datum som helt i december, det var mest bara en liten "önskan" :) vi lÀngtar som bara den efter bebbo, men som du skrev att fylla sÄ tÀtt inpÄ julen kanske inte Àr det roligaste ;) men födas man dÄ sÄ gör man haha. Jag hade gÀrna hoppas att december va nu sÄ man snart har sin plutt i famnen :)
#12 Haha ja, för oss blivande förÀldrar kvittar det nog nÀr bebis vill komma. Men för barnet kommer det nog bli mindre roligt, kanske :) Man fÄr kanske hitta pÄ nÄgot mer under resterande Är? Typ en present pÄ namnsdagar osv? Vet sjÀlv hur otroligt roligt det var att fylla Är och fÄ presenter, man kunde knappt sova ju :P Samma med julafton. SÄ lite trÄkigt att bara fÄ kÀnna dom kÀnslorna sÄ nÀra inpÄ sedan lÀngta i ett helt Är efter nÀsta stora dag :P
Vill ocksÄ ha december nu! Alla pÄpekar hur dom vill ha sommar och att hösten snart Àr hÀr och snart vintern och kylan. Allt jag sÀger dÄ Àr ''Jag kan snabbspola sommaren och hösten, jag vill ha vinter nu!'' Alla pÄ jobbet blir lagom frustrerad pÄ mig, haha :) Soldyrkare som dom Àr.
#13 Ja men exakt :) det kvittar vilken dag den Àn blir, bara dagen kommer snart haha!! Exakt sÄ Àr det jag tÀnker och kÀnner ocksÄ, julafton för mig Àr mycket större och viktigare Àn en födelsedag det har jag alltid tyckt Àven som yngre :) Hela familjen Àr samlad, mys stÀmning, MASSOR av paket och man fÄr Àven ge bort paket och se sin syskon/syskonbarn förÀldrar mm bli glada över sina klappar :) Just dÀrför vore det ju ganska trist att fylla Är den 26/12 haha. Eller överhuvudtaget i december mÄnad, men som sagt det Àr inget man kan styra över ;) och man hittar garanterat en bra rutin pÄ det dÀra haha!!! Och födeldagar va ju ocksÄ sjukt pirrigt som liten haha!! SÄ som du sÀger man fÄr kanske köra nÄgon extra grej pÄ namnsdagen eller sÄ :) och bara för det som kommer vÀl den i januari hahaha ;) Haha ja exakt!! Jag kan hjÀlpa till att snabbspola lite ;) Jag drömmer bebis drömmar hela tiden nu och lÀngtar bara Ànnu mera dÄ nÀr jag vaknat haha!! Men under varje dröm sÄ kan vi aldrig bestÀmma vilket namn vi ska ge bebis och inatt drömde jag att bebisen bara ploppa ut sÄdÀr helt plötsligt nÀr jag satt och skrev i en gravid bok och nÀr vi skulle Äka hem kom vi pÄ att vi ej Äka och köpt nÄgon barnvagn/bil barnstol mm haha.. jag har lite panik över att vi inte köpt pÄ oss sÄ mycket Àn, Àr iofs bara i vecka 17 Ànnu sÄ tiden finns ju. SÄ kanske dÀrför min panik dröm inatt, men vi kika pÄ barnvagn igÄr faktisk :p
#14 Vi har inte heller köpt nÄnting Àn, men har redan fÄtt lite smÄsaker frÄn en god vÀn. Hon skickade ett paket samma vecka som jag berÀttade för henne, haha hon Àr sÄ gullig. Det blev ett par söta bruna smÄ kanintofflor, en snuttefilt och en skallra. Alla i samma tema :) (Teddykompaniet Diinglisar)
Sen har vi hÀmtat ut lite grati babyboxar hÀr och dÀr, sÄ vi har vÄr första blöja och napp t.ex. haha. En del av boxarna Àr helt onödiga, men ÀndÄ kul at fÄ gratis :)
Vi (mest jag) har kollat pĂ„ spjĂ€lsĂ€ng. Hittade en jĂ€ttefin pĂ„ IKEA som jag speciellt fastnade för (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00248529/). Nu nĂ€r barnrummet Ă€r fĂ€rdigmĂ„lat sĂ„ kan man Ă€ntligen börja fixa lite. Gillade dock inte skötbordet i samma familj. Men vi har tur (?) för i vĂ„rt ena badrum finns en trĂ€bĂ€nk inbyggd över platsen för tvĂ€ttmaskin och torktumlare. SĂ„ i behöver liksom inte ett helt skötbord (tror jag). Vi tĂ€nkte lösa det med förvaringen pĂ„ annat sĂ€tt. Om nu inte det Ă€r en jĂ€ttedum idĂ© förstĂ„sâŠ
Sen ska vi börja kolla pĂ„ barnvagn, men det Ă€r ju sĂ„ hiiimla svĂ„rt att veta vad man ska ha đ€
/ Hanna, 26 Är, gift, tvÄbarnsmamma (-15 & -17)
âJu mer man tĂ€nker, desto mer inser man att det inte finns nĂ„got enkelt svarâ
Kan tillÀgga att vi har BF 4 januari, men man vet ju inte om lillen vill titta ut tidigare eller inte⊠BÄde jag och mina syskon tittade ut tidigare Àn berÀknat.
/ Hanna, 26 Är, gift, tvÄbarnsmamma (-15 & -17)
âJu mer man tĂ€nker, desto mer inser man att det inte finns nĂ„got enkelt svarâ
#9 Eftersom bĂ„da mina Ă€r födda i v 38 sĂ„ trodde min BM att denna ocksĂ„ kommer att komma runt dĂ„. Hon trodde inte jag skulle behöva gĂ„ över tiden. Att mina varit smĂ„ kan ju Ă€ven ha att göra med att de kommit lite tidigare đ
Födelsedagen blir ju sĂ„klart nĂ€r den blir men om jag fĂ„r önska sĂ„ vill jag helst inte heller ha mitt pĂ„ sjĂ€lvaste julafton. Mer för att jag vill att bebis ska fĂ„ en mer egen dag. Julafton Ă€r ju en stor grej Ă€ndĂ„ för allaâŠ.
#14 Man kan drömma en hel del skumt som gravid. Verkligt dessutom, det kĂ€nns sĂ„ verkligt nĂ€r man vaknar. Ofta om just bebisar, förlossningar och barnâŠ.
Köpa grejer hinner man ju sĂ„klart men jag börjar ocksĂ„ bli shoppingsugen!! Har köpt nĂ„gra enstaka plagg bara. Inget "stort". TĂ€nkte spana nĂ€r de har kampanj pĂ„ babyskydd đHar inte Ă€n bestĂ€mt vilket det blirâŠ.
Min yngsta Ă€r född 2014 sĂ„ vi har ju alla bebisgrejer och massor av klĂ€der kvar. SĂ„ vi behöver inte direkt köpa nĂ„got đą Vilket Ă€r trĂ„kigt. PĂ„ nĂ„got sĂ€tt vill man fĂ„ köpa och boa i vĂ€ntan pĂ„ att bebisen ska komma. Men det blir vĂ€l antagligen att man köper lite nya klĂ€der Ă€ndĂ„ đ Men det Ă€r det enda.
#15 men ÄÄÄÄh va gulligt och snĂ€llt av henne :) det Ă€r ju verkligen guld vĂ€rt att fĂ„ govor till bebis eller att fĂ„ Ă€rva massa saker :) Vi ska fĂ„ Ă€rva massa klĂ€der och saker frĂ„n mina syskonbarn som dom vĂ€xt ur, sĂ„ det Ă€r skönt :) sĂ„ i klĂ€d vĂ€g har jag inte riktigt samma panik, men det Ă€r ju sÄÄÄ mysigt att gĂ„ runt och kolla bebis klĂ€der mm sĂ„ det Ă€r ju svĂ„rt att lĂ„ta bli att köpa lite i alla fall hihi!! Ă h ja den dĂ€r sĂ€ngen va ju jĂ€tte fin!!! Vi ska ha en vagga som min pappa byggt till mig och mina tvĂ„ syskon som vi lĂ„g i som bebisar, som sen mina tvĂ„ syskonbarn legat i och nu vĂ„ran plutt :) sĂ„ vi vĂ€ntar lite med spjĂ€lsĂ€ng tror jag :) Jag gillar inte heller riktigt det dĂ€r med skötbord i barnrummet, en kompis har sĂ„ och jag tycker det luktar bebis bajs i hela huset bara för det.. men vi har tvĂ„ badrum, en som Ă€r mer som tvĂ€ttstuga. SĂ„ vi ska nog ha sĂ„ som er, över tvĂ€ttmaskin för vi har ocksĂ„ en lĂ„ng trĂ€skiva dĂ€r :) Och pĂ„ övervĂ„ningen dĂ€r vi sover funderar vi pĂ„ att ha ett sĂ„nt dĂ€r skötbord man kan ha över badkaret, finns verkligen noll plats dĂ€r inne annars för skötbord.. eller om vi bara ska köpa en sĂ„n dĂ€r liten "madrass" sĂ„ kan vi byta pĂ„ golvet mm. Jaa barnvagn Ă€r en djungelâŠ.. vi har nog bestĂ€mt oss för en emmaljunga super viking :) den verka passa oss vĂ€ldigt bra och mĂ„nga verkar va nöjda över den :)
#17 haha ja jag mĂ€rker det, jag drömmer jĂ€tte mycket sexdrömmar ocksĂ„ hahah!! Och jag kan sĂ€ga att jag enda sen jag blev gravid har varit/Ă€r totalt ointresserad av sex och allt vad det innebĂ€r, jag mĂ„r typ illa bara jag tĂ€nker pĂ„ det hahah. Vet inte varför det Ă€r sĂ„, inget som va innan direkt. DĂ€rför Ă€r det sĂ„ lustigt att jag alltid lyckas drömma dessa sexdrömmar nu hahah!. Haha ja jag vĂ€ntar ocksĂ„ pĂ„ lite kampanjer och sĂ„nt och slĂ„ till dĂ„ ;) jag kikar bebisklĂ€der mm varje dag pĂ„ internet, men jag hejdar mig alltid till att köpa haha.. #18 kan tĂ€nka mig att pĂ„ ett sett kanske det Ă€r skönt att ha det mesta och slippa den "stressen" men jag förstĂ„r dig verklige att det kan va lite trist, för jag tycker verkligen det Ă€r sÄÄÄÄÄ mysigt att gĂ„ runt att kika pĂ„ bebis saker :) Men allt det dĂ€r smĂ„ sakerna som mĂ„ste köpas blir jag stressad över, typ napp, salvor osv osv. Vet inte vad mad "MĂ STE" ha?!âŠ
#14 Haha ja, man kommer pÄ en bra lösning nÀr födelsedagen Àr runt jul :)
Haha, har ocksĂ„ drömt massa skumt. Ăckliga drömmar och massvis med drömmar att sambon lĂ€mnar mig, frĂ„n att aldrig minnas mina drömmar till att alltid minnas dom nu för tiden :P
Jag köpte faktiskt mina första bebis saker för 2 veckor sen, alltsĂ„ vecka 18. DĂ„ köpte jag en body och byxor pĂ„ H&M, sedan var vi pĂ„ Ullared i tisdags och dĂ„ vart det en del (klĂ€der, varmare filt till vagnen, amningsinlĂ€gg, en spegel man kan ha i bilen nĂ€r barnet sitter i baksĂ€tet sĂ„ man kan se bebis tydligt) och i onsdags skulle vi bara snabbt in pĂ„ en bebisbutik som hade rea och kolla pĂ„ mer klĂ€der och smĂ„ saker. Ut kom vi med en vagn :P 50% rea, en Crescent Classic som Ă€r sprillans ny men endast varit visningsexemplar. Betalade 4250 kr och dĂ„ fick vi hela vagnen (liggdel och sittdel), Ă„kpĂ„se, skötvĂ€ska, regnskydd och nĂ„gon leksak man sĂ€tter pĂ„ vagnen som lĂ„ter och har sig. Vi kunde verkligen inte sĂ€ga nej :) Det var rejĂ€la hjul ocksĂ„ sĂ„ vi kommer fram i snön. Nu sĂ€ger ekonomin stopp men nĂ€r lönen kommer nĂ€sta vecka blir det mer klĂ€der, svĂ€gerskan ska ner till Ullared och jag har hela listan klar pĂ„ vad vi ske be henne köpa đ
Har inte fattat att jag Àr gravid, sÄ att klÀmma pÄ vagnar och köpa klÀder gav mig lite panik. Stort steg i livet detta sÄ det tog musten ur mig liksom.. men nu nÀr man vÀl kommit igÄng kan jag inte vÀnta! Haha :P
#21 haha ja samma hĂ€r, drömmarna kĂ€nns sÄÄÄ verkliga!.. à ÄÄÄh va underbart med ullared, tĂ€nkte ocksĂ„ Ă„ka dit och köpa lite bra att ha saker till bebis :) min pojkvĂ€n HATAR ullared, men jag och mamma brukar alltid ta minst ett besök dit varje Ă„r. SĂ„ tĂ€nkte dra med henne dit ;) fĂ„r bara hoppas jag klarar av det, nu för tiden svimmar jag nĂ€stan och benen viker sig bara jag ska in i en affĂ€r i stan :( sĂ„ fĂ„r hoppas det gĂ„r över sĂ„ jag klarar av en hel dag i ullared :D Tror Ă€ven foglossning börjar komma smygandes nu, hjĂ€lp va ont jag haft/har idag.. alltid ska det va nĂ„tt haha.. ska snart tillbaka till jobbet efter min sjukskrivning pga ett förjĂ€vligt gravidillamĂ„ende sen start. SĂ„ Ă€r det inte det ena sĂ„ Ă€r det det andra haha.. Men nej gud vilket bra köp ni gjorde dĂ€r!!! Grattis till er haha!!. Vi kolla ju pĂ„ en emmaljunga super viking, den skulle gĂ„ pĂ„ ca 9000 krâŠ.. men men :) Haha jag sĂ€ger precis som dig, jag har inte heller fattat Ă€n att jag Ă€r gravid riktigt inte min sambo heller tror jag.. kĂ€nns som vi ligger vĂ€ldigt pĂ„ latsidan med inköpen och ALLT. Men jag tror att nĂ€r vi vĂ€l börjat köpa saker och lönen rullar in sĂ„ slĂ€pper det nog och saker blir köpta :) hoppas jag.. Jag börjar bli lite chokad nu att jag Ă€ven ser gravid ut nĂ€r jag Ă€r vaken hahah, och folk börjar "pĂ„peka" att det nu faktiskt syns att det Ă€r en bebis mage, vilket glĂ€djer mig :D

#22 tror inte att man fattar innan bebis Àr född sÄ det Àr första barnet :) jag Àr i 38+5 och varken jag eller killen förstÄr att det ska bli ett barn snart.
#22 Ullared Àr mys, inte för ofta Äker jag dit men dÄ och dÄ :) Billiga bebisklÀder har dom, fann bodys och byxor för 30 kr! :)
Haha jag sĂ„g min mage ganska tidigt. Den svullnade upp sĂ„klart men den har aldrig lagt sig, sen lĂ€nge tillbaka (fleeera veckor) sĂ„ var magen alltid dĂ€r. TĂ€nkte hela tiden ''Ăh, nĂ€r jag fĂ„tt göra nummer 2 kommer den lĂ€gga sig'' men icke :P
Idag gÄr jag in i vecka 20 och jag har lÀngtat. Ser som smÄ delmÄl att lÀmna varje tio-tal liksom. LÀmna veckorna 0-9 och gÄ in i 10, sedan lÀmna vecka 10-19 och gÄ in i 20 osv :D Haha! SÄ nu har jag lÀmnat alla veckor som börjar med en 1:a och gÄr in i vecka 20, woho!
IgÄr hade jag en sÄdan dag dÄ det gjorde liiite ondare, nu under andra trimestern sÄ mÄr jag oförskÀmt bra men sÄ kommer de dagar det ömmar och drar och gör ont hela dagarna. De dagarna Àr lite pÄfrestande men jag blir glad att det hÀnder nÄt med kroppen och bebis :)
#18 mina Ă€r födda 2005 och 2008 men vi har inte jĂ€tte mycket kvar. Det enda vi har kvar Ă€r vagnen faktiskt. SĂ„ det blir att shoppa en hel del⊠skötbord, spjĂ€lsĂ€ng, klĂ€der, babyskydd, badbalja m.m. Men jag tycker bara det Ă€r roligt! Min smak har dessutom Ă€ndrat sig en hel del sen 2005 đDet finns sĂ„ mycket mer prylar nu och sĂ„ mycket mer fina grejer!
#19 vi har haft skötbordet i barnrummet pga att vÄrt badrum Àr litet och det inte fÄr plats. Men det behöver inte alls lukta illa. Man fÄr slÀnga blöjorna direkt bara. T ex stoppa dem i smÄ plastpÄsar och lÀgga dem i vanliga soppÄsen.
NÀr bebis Àr liten funkar det absolut att bara ha skötdynan pÄ t ex sÀngen eller sÄ. Det Àr lite svÄrare nÀr de börjar vilja rulla runt osv. DÄ Àr det skönt att ha ett mer riktigt skötbord. Men klart man kan byta pÄ golvet lika gÀrna. Det Àr ju en smaksak!! Allt funkar!
#20 Jag Àr likadan! Inget sex hÀr inte. Blir ocksÄ Àcklad av bara tanken! Haha! HelknÀppt!
Jag kĂ€nner bebis mer och mer nu. Varje dag och flera gĂ„nger om dagen. Mer att den buffar runt. Det Ă€r mer Ă€n det dĂ€r första "fladdret" och det Ă€r mysigt! Magen Ă€r stor ocksĂ„ men jag har alltid haft stor mage som gravid. Ăven med första barnet. Det Ă€r mysigt nĂ€r det syns och kĂ€nns. Utan att man Ă€r för tung eller har för mycket krĂ€mpor. SĂ„ bĂ€sta tiden Ă€r vĂ€l nu! Ska pĂ„ rutin-UL nĂ€sta vecka sĂ„ det Ă€r nĂ€sta milstolpe kĂ€nns det som. NĂ€r vi vet könet (förhoppningsvis) sĂ„ vill jag börja shoppa lite mer! Blir en svĂ€ng till Ullared Ă€ven för oss i sommar! Hoppas pĂ„ att kunna fynda lite!
#15 Ikea har jĂ€tte fina spjĂ€lsĂ€ngar tycker jag. Tror det lutar Ă„t en Gulliver för oss. Skötbord vet jag inte men det Ă€r smidigt nĂ€r det Ă€r lĂ„dor under eller att man har hylla ovanför eller bredvid. Det Ă€r mkt prylar man vill ha nĂ€ra till hands. SĂ„nt dĂ€r vet man ju nu hur man vill ha det nĂ€r det Ă€r tredje⊠med första barnet hade man ju noll koll đ
SÄ pÄ ett sÀtt kÀnns det ju mycket lugnare nu. Att man har mer rutin. Fast de vanliga rÀdslorna finns ju alltid dÀr förstÄs⊠att nÄgot ska gÄ snett, att barnet inte Àr friskt osv. Men jag försöker njuta eftersom detta Àr min sista graviditet. Synd att bara vara orolig.
Det finns ju verkligen MASSOR kul man vill köpa till bebis, synd bara att pengarna inte vill rĂ€cka till allt sĂ„nt "onödigt kul" eller vad man ska sĂ€ga :) endel saker Ă€r ju sĂ„ himla dyra!!! vi tĂ€nkte ocksĂ„ börja köpa mer efter RUL den 28 onde nĂ€r vi förhoppningsvis kan se könet hihi!.. Ă€r sÄÄÄÄÄ nyfiken! Ja det har du iofs sĂ„ rĂ€tt i #25, man fĂ„r va noga med att kasta blöjorna helt enkelt :) men jag tror vi börjar med en liten skötdyna som vi har pĂ„ övervĂ„ningen och sen boar upp i tvĂ€ttstugan pĂ„ nedervĂ„ningen pĂ„ bĂ€nken över torktumlare och tvĂ€ttmaskin :) fĂ„r hoppas det blir bra! SĂ„ kanske man kan köpa pĂ„ sig ett ordentligt skötbord att ha i bebisens rum sen nĂ€r han/hon blir lite vildare vid bytena haha Hahah det Ă€r sĂ„ konstigt hur det kan Ă€ndrats sĂ„ med sexlivet nĂ€r man blev gravid. Kan erkĂ€nna att vi inte haft sex alls sen jag plussa, först va det pga rĂ€dsla men nu Ă€r det verkligen BLĂ BLĂ BLĂ!!!! Kan vĂ€l hoppas för sambons skull att sexlusten kommer tillbaka Ă€ven om han Ă€r vĂ€ldigt förstĂ„elig att jag har noll lust just nu haha. Men sen kan jag tĂ€nka mig ju mer bebis rör sig dĂ€r inne och min mage börjar vĂ€xa mera sĂ„ Ă€r det nog tvĂ€rtom, att sambon tycker det kĂ€nns lĂ€skigt och obehagligt vid sex hahah. FĂ„r en liten spark pĂ„ handen under sjĂ€lva "akten" HAHA, gud han skulle dö av skrĂ€ck kan jag sĂ€ga haha. Han tycker redan nu att det Ă€r lite lĂ€skigt och obehagligt att bebisen rör sig dĂ€r inne Ă€ven om han inte kan kĂ€nns av det Ă€nnu, han tycker det Ă€r obehagligt bara av att kĂ€nna nĂ„gon annans ben/skelett utanför huden. SĂ„ vĂ€ldigt kĂ€nslig med andra ord.. à ÄÄÄh gud va mysigt att du kĂ€nner sĂ„ tydligt :) och att du har mage och mĂ„r bra :) Jag kĂ€nner av att det bubblar, Ă€r ganska sĂ€ker pĂ„ att det Ă€r bebis och inga tarmar :) det kĂ€nns nĂ€stan som bubblet Ă€r precis under huden och jag kĂ€nner det ganska ofta under dagen :) sĂ„ mysigt! Imorgon ska jag till bm pga av lite oro jag hade igĂ„r och att jag svimmat en hel del, sĂ„ hon skulle se om vi kunde föröka lyssna pĂ„ bebis hjĂ€rtslag ocksĂ„ :D hoppas att hon hör nĂ„got, Ă€r vĂ€l kanske lite i det tidigaste laget men jag hĂ„ller tummarna av vi hör nĂ„got :)
Jag gillar inte sex lĂ€ngre jag heller đ€ Det Ă€r ju skönt nĂ€r man vĂ€l kommer igĂ„ng men jag kĂ€nner inget behov av att komma igĂ„ng lĂ€ngre, haha. Jag brukar Ă€ven blöda lite och det börjar göra ont sĂ„ jag lockas inte av det lĂ€ngre, inte haft sex pĂ„ flera veckor faktiskt⊠Ăr glad att min sambo accepterar det Ă€ven om han tycker det Ă€r enormt trĂ„kigt đ Ibland brukar jag hjĂ€lpa honom dock, haha. De dagar jag inte har ont och Ă€r öm, dĂ„ vill jag bara sova⊠typ ofta xD
#28 hahah ja men precis, det finns ju andra sett att fĂ„ ut en sĂ„n njutning pĂ„, eller "hjĂ€lpa" som du sĂ€ger xD . Ăven om inte jag har det behovet alls av den sexuella njutningen nu sĂ„ fĂ„r man "leka" lite med sambon och ta hans luster pĂ„ allvar ocksĂ„, Ă€ven om han som sagt ocksĂ„ accepterar till fullo att jag inte vill ha sex :) för mig rĂ€cker det med lite vanlig massage pĂ„ ryggen/ben/armar och lite kill i hĂ„ret sĂ„ Ă€r jag mer Ă€n nöjd hahah!. Jag Ă€r ocksĂ„ rĂ€dd för att börja blöda eller att det ska göra ont/kĂ€nnas obehagligt..
Man fĂ„r sprida ut inköpen lite grann sĂ„ mĂ€rks det inte lika tydligt i plĂ„nboken đ
Jag har börjat fĂ„ huvudvĂ€rk vissa dagar, tror det Ă€r att jag dricker för dĂ„ligt trots att jag dricker mer Ă€n vanligt. Hade ketoner i urinen pĂ„ förra BM-besöket och dĂ„ sa hon att det kunde vara vĂ€tskebrist. ĂndĂ„ Ă€r det ju inte jĂ€tte varmt nu vilket jag tycker Ă€r skönt! Sen halsbrĂ€nna pĂ„ kvĂ€llarna mest. Men Novalucol hjĂ€lper bra tycker jag. Kissnödig stup i kvarten och tröttare om kvĂ€llarna. Fast Ă€r piggare Ă€n första veckorna i alla fall och det Ă€r tur det!
Har kÀnt av lite sammandragningar (tycker det kÀnns som det) och det hade jag med de andra ocksÄ. Sen om man gÄr mycket eller lÄngt sÄ kan det kÀnnas som magen trycker pÄ och det blir lite tungt, blir trött i fötterna snabbare. Inte sÄ farligt svullen men lite grann. MÀrker av det mer varma dagar.
Har gĂ„tt upp ca 6 kg sĂ„ det Ă€r lite mer Ă€n jag skulle önska, men menâŠ. det försvinner ju sen! Har gĂ„tt upp 25-30 kg med bĂ„da mina andra sĂ„ det Ă€r vĂ€l kanske bara sĂ„ det Ă€r för migâŠ.
#30 haha ja smart ;) HuvudvÀrken kÀnner jag igen, jag har som ett tryck vid pannan lite till och frÄn vissa dagar. Jag trodde ocksÄ först att det berodde pÄ vÀrmen, men som du sÀger det Àr ju inte speciellt varmt ute och jag dricker ocksÄ mer nu som gravid Àn innan sÄ vet inte vad det kan bero pÄ :) Haha samms hÀr, fÄr ocksÄ springa och kissa stup i kvarten. Ibland tÀnker jag att jag minsann fÄr hÄlla mig lite, för att jag tex bara ska göra det ena o det andra först att jag inte alls kan va kissnödig nu nÀr jag kissa för 30 minuter sen haha. Men det gÄr ju verkligen inte att hÄlla sig, man Àr ju verkligen AS kissnödig pÄ en gÄng.. Va jobbigt med halsbrÀnnan, tur att du hittat nÄgot som hjÀlper :) och hoppas dina sammandragningar inte blir för jobbiga! Ja men precis, oftast sÄ försvinner ju det mesta av den vikt kan gÄtt upp :) jag vet inte vad jag gÄtt upp Ànnu, sist jag vÀgde mig var det bara 1 hg.. men nu Àr det nÄgra veckor sen jag vÀgde mig och jag spyr inte lika mycket som de första 13 veckorna :) sÄ borde ha gÄtt upp lite mer nu, tÀnkte vÀga mig hos bm imorgon ;)
hundskitpÄsar Àr billigt och perfekt om man behöver stÀnga in en stinkblöja, antingen hemma om man inte har blöjhink eller pÄ sprÄng. jÀttesmidigt att ha en rulle i skötvÀskan.
#32 min syster har sÄ i skötvÀskan vet jag :) Tack för tipset, för det hade jag glömt haha. Ska jag lÀgga pÄ minnet nu nÀr det Àr dags att shoppa pÄ sig till bebben :)
japp bf 23 december men dÄ har vi inte gjort första ul Ànnu sÄ fÄr vÀll se om det Àndra nÄtt..:)
Livet Àr som en chockladask men vet aldrig vad man fÄr/ Forest Gump
NĂ„n mer som brukar ha hĂ„rd/spĂ€nd mage pĂ„ morgonen? Jag hade glömt att det var sĂ„âŠ. det Ă€r precis som att man kĂ€nner livmodern jĂ€tte tydligt. Oftast Ă„t ena hĂ„llet. Jag har mest haft Ă„t vĂ€nster och trott att det Ă€r för att jag ligger pĂ„ den sidan nĂ€r jag sover men i morse var det mer Ă„t höger! đSen försvinner det nĂ€r jag gĂ„r upp och kissarâŠ.
#32 japp hundpĂ„sar Ă€r perfekt! Döljer lukten superbra och smĂ„ och smidiga! Billiga ocksĂ„. Kanske inte sĂ„ miljövĂ€nligt om man tĂ€nker pĂ„ det med plastenâŠ. men kort period, sĂ„ klart vĂ€rt det tycker jag!
Snart dags för UL! SĂ„ nervös och nyfiken pĂ„ samma gĂ„ng!! KĂ€nner plutten lite mindre nu denna veckan Ă€n jag gjorde tidigare men jag minns att det kan vara sĂ„ just dessa "mellanveckor". Innan bebis börjar röra sig mer och det blir mer riktiga "sparkar" och buffar. KĂ€nns sĂ€krare pĂ„ nĂ„t sĂ€tt nĂ€r man kĂ€nner den lille dĂ€r inne. DĂ„ vet man att den lever och antagligen har det braâŠ.

#35 ja, jag kÀnner bulan jÀttetydligt pÄ morgonen. NÀstan alltid pÄ höger sida. Har kÀnt bubblorna i en och en halv vecka ungefÀr. De blir tydligare och tydligare. Sen igÄr har jag haft sÄ himla ont i magen. Tror det Àr nÄn slags magknip. Brukar inte ha problem annars sÄ nu tycker jag det Àr jÀttejobbigt. Om nÄgra mÄnader kommer jag sÀkert att tÀnka tillbaka pÄ den lÀtta tiden dÄ jag bara hade lite magknip, hehe.
#37 men Ă„h vad mysigt! Vi har en kille i magen vi och det passar oss jĂ€tte bra eftersom vi har tvĂ„ tjejer sen innan đ
#39 Vad mysigt med en liten tjej! Skönt att datumet stÀmde ocksÄ! Och kul med lite sparkar. Det blir mer verkligt dÄ.
Min lilla kille Ă€r inte alls sĂ„ livlig i magen som sina syrror. Han Ă€r mer lugn. Kanske pga att moderkakan Ă€r i framvĂ€gg ocksĂ„. Vill sĂ„ gĂ€rna kĂ€nna ofta sĂ„ man vet att allt Ă€r ok liksomâŠ.
#40 min moderkaka Àr ocksÄ i framkant men jag kÀnner henne flera gÄnger varje dag, fast sparkarna Àr fortfarande ganska "mjuka och snÀlla" skönt nog (har inte riktigt vant mig vid dom Àn, lite lÀskig kÀnsla). Det Àr tvÄ gÄnger jag ryckt till i kroppen nÀr hon sparkat för det kÀnts lite obehagligt :) och min pojkvÀn har börjat kÀnna sparkarna nu ocksÄ, sÄÄÄ mysigt :) Ja det Àr vÀldigt skönt att kÀnna sparkarna för det blir ju som en "bekrÀftelse" att allt Àr bra som du sÀger. Hur satt moderkakan i dina tidigare graviditeter? :) din lilla pojke kanske Àr en lugnare bebis bara hihi.
#41 Jag hade den i framvĂ€gg förra gĂ„ngen ocksĂ„ och det tog kanske lite lĂ€ngre innan jag kĂ€nde de dĂ€r mer tydliga/kraftiga sparkarna och dĂ„ Ă€ven utanpĂ„ magen. Nu kĂ€nns det som det Ă€r lĂ„ngt kvar tills det kĂ€nns utanpĂ„ magen⊠men det kanske Ă€r för att jag Ă€r lite mulligare om magen ocksĂ„ đ
Jag kÀnner bÀst nÀr jag ligger pÄ magen och han liksom blir ihoptryckt men det kÀnns inte sÄ snÀllt! Vissa dagar kÀnner jag mer, andra mindre. Men jag kÀnner livmodern tydligt och speciellt pÄ morgonen. Den Àr uppe i nivÄ med naveln nu ungefÀr. KÀnns som en hÄrd bula nÀr jag ligger ned.
NÄn gÄng har jag kÀnt honom ganska lÀnge och det kÀnns ungefÀr som han snurrar runt dÀr inne och bökar pÄ. Inte direkt spark utan mer att han rör sig med hela kroppen liksom.
Han var lugnare pÄ UL ocksÄ sÄ han Àr nog bara lite lugnare kanske⊠haha! Eller sÄ kommer han igÄng lite senare nÀr han blir större.
Just nu tycker jag tiden gĂ„r sakta! Skulle gĂ€rna hoppa fram nĂ„gra veckor för det kĂ€nns som det Ă€r sĂ„ lĂ„ngt kvar. Har nog inte samma tĂ„lamod nu nĂ€r jag gjort detta nĂ„gra gĂ„nger som man hade typ första gĂ„ngen nĂ€r allt var nytt och spĂ€nnande. Ăven om alla graviditeter Ă€r olika.
Har gÄtt upp ca 10 kg nu och det stör mig ocksÄ. KÀnner mig inte alls fin gravid utan mest bara flÀskig och fet⊠försöker att inte tÀnka sÄ men det Àr svÄrt.
#42 aaaha okej :)
haha nae det kanske inte Àr sÄ snÀllt för lilla bebben ;) men om han Àr vÀldigt lugn Àven pÄ ultraljuden sÄ Àr han nog bara en lugn bebis i sig :)
vÄran flicka fick vi höra va en "livlig sÄdan", eller i alla fall pÄ ultraljuden för dÄ hade BM vÀldigt svÄrt att fÄ bra bilder pÄ henne samt mÀta osv för hon vÀgra ligga still haha. SÄ det kanske Àr dÀrför jag kÀnner sÄpass bra? för jag trodde nog att jag skulle fÄ vÀnta nÄgra veckor till tills jag skulle kÀnna nÄgot och framförallt min sambo, eftersom att jag Àr förstföderska.
haha kan tÀnka mig att det gÄr sakta och att man inte har samma tÄlamod nÀr man har varit med om det innan :) jag tycker tiden springer ivÀg istÀllet hahah.
men det Àr ju sÀkert för att allt Àr sÄ nytt och spÀnnande som du sÀger :) jag fick i veckan redan pÄ att jag blev godkÀnd att fÄ graviditetspenning, sÄ den 26 oktober Àr mitt sista pass pÄ jobbet och det kÀnns typ som det Àr NU, paniiiiiiiik haha..
jag har ju haft en riktig piss graviditet hittills (om man fĂ„r sĂ€ga sĂ„) och varit sjukskriven hela tiden pga extremt gravidillamĂ„ende (har sĂ€kert skrivit det högre upp i trĂ„den haha), men den 28 augusti Ă€r den slut och jag ska försöka mig pĂ„ att jobba dom sista mĂ„naderna nu :) skulle va sĂ„ skönt om jag orka med det och att kroppen och bebis Ă€r lite snĂ€ll emot mig nu ;) tror det skulle va bra för mitt sjĂ€lvförtroende att fĂ„ jobba och göra nĂ„gon "nytta" sista tiden, har in princip legat i sĂ€ngen och gjort nada i 21 veckor nuâŠ..
Försök att inte tÀnka sÄ mycket pÄ vikten :) kan lova att du Àr super fin och att det bara Àr du som tÀnker dig som flÀskig och fet! Men jag vet och förstÄr att det Àr svÄrt att tÀnka bort dom tankarna, men HEJA dig :)!!!!
Vad jobbigt att du mÄtt sÄ dÄligt och varit sjukskriven hela tiden. Hoppas det gÄr bra för dig att jobba sista mÄnaderna nu. Det Àr ju lite roligare att komma ut och göra lite annat Àn bara vara hemma och vÀnta och vila.
Jag mĂ„r vĂ€ldigt bra just nu och har inte mĂ„tt speciellt illa sen ungefĂ€r v 12. KĂ€nner mig lite trött ibland bara, lite halsbrĂ€nna ibland pĂ„ kvĂ€llarna men inte sĂ„ jag har ont i kroppen eller sĂ„. Lite vĂ€xtvĂ€rk i magen ibland men det Ă€r ju inte vĂ€rre Ă€n vanlig mensvĂ€rk. Magen Ă€r ju fortfarande sĂ„ pass liten Ă€ndĂ„ att man inte kĂ€nner sig sĂ„ osmidig sĂ„ man inte kan ta pĂ„ sig skor eller strumpor. Det gĂ„r ju att böja sig ned osv. Ă€ven om det ibland Ă€r lite svĂ„rare Ă€n normalt đ
Ska till BM nĂ€sta vecka sĂ„ jag hoppas fĂ„ höra lite hjĂ€rtljud dĂ„! Vore skönt att bara fĂ„ ett litet tecken pĂ„ att allt Ă€r okâŠ
Jag har inte lÀst igenom hela trÄden sÄ jag hoppar bara in.
Jag har BF den 21 december, först var det den 23:e men vid första ultraljudet blev det flyttat. Jag Àr 24 Är, 25 den 7 december och det Àr mitt första barn. Min man Àr ocksÄ född i december, den 20:e och vi vÀntar en liten pojke :)
#45 Grattis leikin! Mysigt med en liten kille!
#44 ja det har varit riktigt hemsk, har inte kunnat njuta ett dugg över pyret i magen. Har mest kÀnt mig magsjuk och allmÀnt förstörd, dÀrför Àr jag Sà glad att jag kÀnner henne sparka nu. För det gör att det blir lite lÀttare att "acceptera" att man mÄr piss :) à Äh va skönt att höra att du mÄtt/mÄr skapligt i alla fall :) halsbrÀnna kan jag ocksÄ kÀnna av lite lÀtt pÄ kvÀllarna beroende pÄ vad jag Àtit och vÀldigt trött Àr jag ocksÄ. Tar du nÄgot för din halsbrÀnna? :) Det dÀr med din vÀxtvÀrk, har du kÀnt av den till och frÄn hela tiden? För jag tycker att denna vecka (21) har kÀnts av lite mer Àn innan, just denna "mensvÀrk". Jag tycker den Àr lite obehaglig haha. Första veckorna va min vÀxtvÀrk hemsk.. Va skönt med ett bm besök :) det borde de kunna fixa utan problem att lyssna pÄ hjÀrtat om du frÄgar din bm :)
#45 VÀlkommen hit och va mysigt med en liten pojke :) Jag fyller ocksÄ 25 Är, fast en mÄnad innan dig ganska sÄ exakt ;) min sambo Àr ett Är yngre. Vi vÀntar vÄrat första barn som Àr en liten flicka :)
#47 Ja jag tar Novalucol mot min halsbrÀnna om det Àr riktigt illa nÀr jag ska sova. Nu var det flera veckor sen jag behövde ta nÄgon. SÄ det Àr ju bra.
Nej jag hade lite vĂ€xtvĂ€rk i början men sen har det varit lugnare, det har börjat nu denna veckan igen och Ă€r lite mer intensivt Ă€n tidigare. Det moler ganksa mycket och jag kĂ€nner mig mer öm i bĂ€cken-omrĂ„det. Jag Ă€r ju ocksĂ„ i v 21 nu sĂ„ det kanske Ă€r nĂ„got som Ă€r typiskt för denna veckan att livmodern vĂ€xer mer snabbt eller nĂ„t đ
Annars kĂ€nner jag mig knappt gravid. Jag kan ligga pĂ„ magen fortfarande, jag mĂ„r inte illa, jag har inte nĂ„gra speciella sug, Ă€r inte lĂ€ngre vrĂ„lhungrig hela tiden, gĂ„r inte pĂ„ toaletten lika ofta som innan⊠kĂ€nner inte bebis jĂ€tte ofta⊠det Ă€r vĂ€l mer att klĂ€derna inte passar lĂ€ngre och att magen Ă€r ganska stor đ
#49 aaaha okej :) skönt att halsbrĂ€nnan Ă€ndĂ„ hĂ„ller sig snĂ€ll sĂ„ man slipper ta nĂ„got emot det, för det Ă€r samma för mig :) men dĂ„ vet jag vad jag kan ta om det blir vĂ€rre đ :) Jaa okej, det Ă€r sĂ€kert nĂ„got som Ă€r runt den veckan dĂ„ som sagt hihi. Jag har ont nĂ€r jag ligger pĂ„ sidan, fĂ„r typ som sendragning pĂ„ min högra sida dom gör sĂ„ ont i bland att jag fĂ„r svĂ„rt att andas haha. Eller om det Ă€r ligamenten kanske?!.. à ÄÄÄh, visst Ă€r det underbart att fortfarande kunna ligga pĂ„ mage haha!!. Jag kan inprincip bara sova pĂ„ magen/sidan av magen, pĂ„ ryggen lyckas jag aldrig att somna pÄ⊠det Ă€nda jag kan kĂ€nna nĂ€r jag ligger pĂ„ sidan av magen Ă€r att hon börjar sparka en hel del och dĂ„ fĂ„r jag lite panik att jag ska mosa henne haha. Haha ja magen har exploderat pĂ„ mig de senaste dagarna ;) det sa typ pang, dĂ„ va den gigantisk för att va mig hahah!!! Nu syns det verkligen att det Ă€r en bebis magen :) sĂ„ det dĂ€r med klĂ€derna kĂ€nner jag igen, inte mycket klĂ€der jag kan ha lĂ€ngre som finns hemma⊠har köpt tvĂ„ perggo jeans, men jag har inga bra tröjor att kunna ha till, mĂ„ste köpa mig lite "lĂ€ngre" tröjor haha. Annars har jag bott i klĂ€nningar :) SĂ„ skönt att du mĂ„r bra :D jag börjar fĂ„ tillbaka min matlust, men Ă€r inte heller vrĂ„lhungrig sĂ„ det Ă€r samma för mig ocksĂ„ :) samma med kissandet, Ă€r bara mega kissnödig pĂ„ morgonen och efter jag sovit haha. Och oftast nĂ€r jag vĂ€l blir kissnödig sĂ„ mĂ„ste jag kissa pĂ„ en gĂ„ng, det Ă€r som blĂ„san blir full pĂ„ 2 sekunder :p
Ja nu har vi fĂ„tt lyssna pĂ„ hjĂ€rtljuden och det var mysigt! Han var lite brĂ„kig och ville inte riktigt vara med. Blev rejĂ€lt nervös först nĂ€r hon inte hörde nĂ„got men hon lugnade mig med att sĂ€ga att hon hörde att han gjorde kullerbyttor dĂ€r inne. Jag kĂ€nde det inte alls dĂ€remot đ
Men till slut kunde hon lyssna lite grann och fick det till 140 slag per minut. Hon kÀnde Àven pÄ livmodern att den var i nivÄ med naveln ungefÀr. Men mÀta SF-mÄttet görs inte förrÀn v 24.
I tisdags vart det en tripp till förlossningen.. đ
I lördags började jag fÄ sammandragningar som inte alls var likt dom jag haft innan, dessa var sÄ kallade obehagliga sammandragningar (som jag beskriver dom, annars kallar jag dom bara vanliga sammandragningar). Jag vart alldeles varm, enorma hjÀrtklappningar, en enorm oroskÀnsla i kroppen.. TÀnkte inte mer pÄ det, kroppen kan ju liksom reagera lite hur som haver ibland och tjejen i magen rörde pÄ sig och hÀrjade som vanligt (har en vÀldigt aktiv tjej dÀr inne). Söndagen och mÄndagen var som vanligt, hade vanliga sammandragningar och jag mÄdde bra!
Men pÄ tisdagen började allt igen.. hela dagen, flera gÄnger i timmen kom dessa obehagliga sammandragningarna och jag kÀnde knappt av tjejen (hon Àr aktiv pÄ morgonen och kvÀllen, under dagen Àr hon alltid lugn) sÄ jag ringde förlossningen som bad mig komma in om jag ville. Allt sÄg bra ut dock, hjÀrtljuden var densamma och hon levde rövare. Tog VUL för att kolla om jag hade öppnat mig nÄgot men icke, lÀmnade urinprov som skickades för odling dÄ jag hade förhöjd mÀngd vita blodkroppar (har varken uvi eller gbs), fostervattnet var perfekt och mina flytningar var fina, blodtrycket var ocksÄ fint. Allt sÄg perfekt ut. VÀldigt skönt!
PÄ onsdagen var jag förstörd pÄ jobbet, bokstavligt talat. Ringde barnmorskan 2 gÄnger och meddelade först att jag hamnade pÄ förlossningen och andra gÄngen behövde jag rÄd hur vida jag skulle sjukanmÀla mig veckan ut pga sammandragningarna (dom obehagliga fortsatte pÄ onsdagen nÀmligen, dom pÄ jobbet pÄpekade hur förstörd jag sÄg ut att vara och bad mig gÄ hem till och med och vila), barnmorskan bad mig gÄ hem och sjukanmÀla mig veckan ut och bara vila. Vilket jag gjorde. Hon ansÄg att en tid hos lÀkare för sjukskrivning var vÀldigt aktuell sÄ fick tid igÄr, fredag.
LÀkaren igÄr gjorde VUL för att mÀta min livmodertapp, den var 40 millimeter vilket var bra. Men han sa Àven att dÄ dom inte mÀtte den pÄ förlossningen sÄ kunde den lika vÀl vara 50 millimeter i tisdags, sÄ han var lite orolig i och med att jag inte har uvi eller gbs men har förhöjd mÀngd vita blodkroppar i urinet. Och sÄ sa han Àven att om jag skulle föda nu, vecka 26 imorgon, sÄ skulle det vara lite kört för bebis att överleva. Han var lite orolig och sjukskrev mig 4 veckor framÄt pga risk för att föda för tidigt. 100% sjukskriven. Han la Àven till att jag inte ska rÀkna med att komma tillbaka till jobbet efter sjukskrivningen (gÄr pÄ gravidpenning 12 oktober nÀmligen) men han kan bara sjukskriva mig lite i taget, sÄ har en tid i september hos han igen för att troligen sjukanmÀla mig fram till gravidpenningen trÀder in.
SÄ enligt honom Àr det strikt vila för mig, fÄr gÄ korta promenader med hunden för att hÄlla igÄng kroppen sÄ jag inte riskerar blodproppar (har blödarsjuka sÄ min risk att fÄ blodpropp Àr sÄ otroligt liten men risken finns ÀndÄ i och med graviditeten).
Sammandragningarna, de obehagliga, har minskat rejÀlt efter jag vilat sen onsdags. Men jag Àr sÄ sjukt öm i magen, kan knappt böja mig ned och ta pÄ mig byxorna liksom. Var orolig att ens börja arbeta igen pÄ mÄndag dÄ jag kan bÀra drygt 8-12 kg dÄ och dÄ under veckans gÄng, nu slipper jag tÀnka pÄ det!
Lite skrÀmmande detta.. nu fÄr december gÀrna komma snabbt!

#52 Äh nej vad jobbigt för dig! Hoppas det vara var tillfÀlligt och att det besvÀrliga gÄr över.
#52 usch sÄ jobbigt för dig, hoppas det lugnar ner sig lite nu nÀr du fÄr vara hemma och vila. Jag var sjukskriven för sammandragningar/förvÀrkar med min första och jag tyckte det blev bÀttre nÀr jag inte behövde jobba. Hoppas det blir sÄ för dig med! Med min andra fick jag ocksÄ förvÀrkar men lite senare och dÄ var jag till och med öppen nÄn cm ett par veckor innan förlossningen kom igÄng pÄ riktigt sÄ att din livmodertapp Àr lÄng fortfarande Àr ju positivt. VÀrst Àr nog ÀndÄ oron! Man vill ju bara att allt ska gÄ bra.
#52 Du ska inte jobba mer innan du Àr förlöst med det tillstÄndet. Bebben kan mycket vÀl klara sig om den kommer nu, men det skulle bli en helvetes resa. Din tapp kan hÄlla hela vÀgen in pÄ övertid, men det kan lika gÀrna rassla till sÄ Àr bebben halvvÀgs ute.
Du ska inte lyfta tungt, inte gÄ i trappor i onödan, och inte gÄ mer Àn typ vad det tar för vovven att pinka. Inga lÄngprommisar. Vila vila vila. Det tÄl att upprepas. Det Àr just mellan v25-30 man börjar bli sÄpass tung att det mÀrks om tappen inte klarar belastningen, och vid v30+ Àr risken relativt hög om man jÀmför med innan att bebben faktiskt kommer till vÀrlden.
à ÄÄ skönt att hitta den hÀr TrÄden!!! Vi Àr berÀknad 21/12! Första datumet var 17/12 jösses tÀnkte jag hur lyckade vi med de hÀr:-) men pÄ ultraljudet blev vi framflyttad:-) blir vÀl sÀkert pÄ julafton:-) hur mÄr ni alla mammor som fÄr i dec?:-) kram!!

Jag mÄr bra :) Hade rÀtt ont i bÀckenet för 1-2 veckor sedan men fick nÄgra övningar att prova och nu Àr det nÀstan borta. Just nu kÀnns det kanon. NÀstan inga besvÀr och ÀndÄ en liten sparkande tjej i magen. Jag passar pÄ och njuter nu för det ska nog bli tungt och jobbigt tids nog. Vecka 26 idag :)
Ja jag har ocksÄ börjar fÄtt kÀnningar. Fogar lÀnd:-/ men de funkar jag stÄr ut med de:-) testade ett sÄnt dÀr bÀlte idag för fogarna kÀndes rÀtt ok faktiskt:-)
#53 & #54 De obehagliga sammandragningarna har faktiskt hÄllit sig undan sen i fredags, tack och lov! Nu Àr dom nere i de vanliga antalet igen, dvs 3-4 stycken helt normala sammandragningar. Med de obehagliga var jag tvungen att sÀtta mig ned och försöka vara lugn, med de vanliga kan jag ÀndÄ fortsÀtta göra det jag Àn hÄller pÄ med liksom. SÄ det Àr otroligt skönt att det lugnat ned sig! Tror absolut vila Àr det jag behöver, nu Àr magen bara öm och dan.. Jag fÄr ta det lite lugnt helt enkelt sÄ blir det nog bra till slut :)
#55 Exakt sÄ sa min lÀkare ocksÄ! Min tapp var ju 40 millimeter i fredags men den kunde lika vÀl varit 50 millimeter i tisdags pÄ förlossningen, sa lÀkaren. Han sa Àven ''Tur att du har en liten hund, hade du haft större hundar hade du inte ens fÄtt gÄtt ut med dom!''
Jag vilar otroligt mycket. IgÄr var jag pÄ festivalen i stan, jag stod still eller satt ned. Följde med sambon nÀr han tvÀttade bilen, jag satt inne i bilen och bara glodde. Sedan var jag tvungen att Äka och köpa mer jÀrntabletter och sÄ handlade vi lite, sambon fick bÀra. Idag ska vi till mormor och morfar, en vanlig fika. SÄna saker Àr allt jag vÄgar ge mig pÄ, tar bilen överallt istÀllet för att gÄ liksom. Annars Àr det bara vila, sömn och slappa vid köksbordet framför datorn eller nedbÀddad i soffan.
Tack för eran omtanke! â€ïž
#56 VĂ€lkommen hit och roligt att du hittade trĂ„den. Jag mĂ„r bara fint faktiskt! Jag kan ha lite vĂ€xtvĂ€rk eller molvĂ€rk i magen/bĂ€ckenet vissa dagar men det Ă€r helt överkomligt. KĂ€nner mig oförskĂ€mt bra faktiskt sĂ„ det Ă€r skönt sĂ„ lĂ€nge det hĂ„ller i sigâŠ.
#59 Skönt att det lugnat ner sig för dig! Hoppas det fÄr vara sÄ nu.
#59 hur kÀnns de obehagliga sammandragningarna för dig? Jag fick nÀmligen ocksÄ ringa förlossningen i fredags efter 1177s order för jag hade en sÄn sjuk "mensvÀrk" i magen som satt i hela dagen, Àven vid vila och varmt bad osv. Jag trodde för nÄgon sekund att jag skulle föda för tidigt eller förlora vÄran lilla bebis. Men hon pÄ förlossningen trodde att det nog "bara" va vÀxtvÀrk och sammandragningar. Men sammandragar hur kÀnns det egentligen? (Första barnet för oss) för vÀxtvÀrk kan man ha fast man vilar eller? Nu har det lugnat ner sig för mig i alla fall :) det kan komma lite dÄ och dÄ en "vÀrk".. Annars mÄr Àven jag skapligt (dras som vanligt med mitt krÀkande och kollapsande av kroppen/svimmningar), fÄr ofta sendragning pÄ min högra sida av magen samt att en del kroppsdelar domnar bort nÀr jag sover haha, oftast armar och hÀnder :) vÄran filur sparkar aktivt dÀr inne hihi.
60# 61# ja foglossningar etc kÀnns ju sÄdÀr vÀrst pÄ kvÀllen. Men jag stÄr ut med de. Men de kÀnns lite halv skum kÀnsla :-) kÀnns lite bÀttre om man rör pÄ sig tycker jag. I mÄtta sÄklart:-) har ni testat foglossnings bÀlte?
#62 Jag tappar fokus⊠Det Àr jÀtte svÄrt att förklara, skillnaden finns dÀr helt klart (fick ytterligare nÄgra igÄr efter att ha röjt lite i köket dÄ dom kom och renoverade om igÄr). Kan försöka förklara:
Jag fÄr inte ont alls, ibland kan det ila en svag smÀrta tvÀrs över magen efter jag haft en och det hÄller i sig. Oftast nÀr jag haft en dag med obehagliga sammandragningar sÄ fÄr jag ont i magen, det töjs och det ömmar och ligamenten drar osv. Hela dagen blir otroligt pÄfrestande och jag tappar musten helt.
Det jag mÀrker Àr skillnaden Àr att nÀr jag fÄr en obehaglig sammandragning sÄ mÄste jag sÀtta mig ned, andas och vÀnta ut sammandragningen. Jag kan inte fortsÀtta diska, lÀsa boken eller vad jag Àn hÄller pÄ med. Jag mÄste avbryta och vila, inte ens vila fÄr dom att försvinna. NÀr jag har en helt vanlig sammandragning sÄ mÀrker jag av dom, hjÀrtat slÄr lite fortare och magen blir hÄrd men jag kan ÀndÄ fortsÀtta diska eller lÀsa boken eller vad jag Àn hÄller pÄ med. Jag kan behÄlla mitt fokus nÀr jag fÄr en vanlig sammandragning men jag tappar all fokus nÀr en obehaglig sammandragning kommer. Det Àr den största skillnaden och enklaste sÀtt att förklara hur dom kÀnns för mig.
En vanlig sammandragning för mig Àr helt enkelt att hjÀrtat börjar slÄ fortare (fick en förklaring frÄn en lÀkare att fokus hamnar pÄ livmodern, det Àr ju en stor muskel, och hjÀrtat mÄste pumpa blod dit dÀrav hjÀrtklappningarna) och livmodern blir hÄrd. Petar jag lite överallt sÄ kÀnner jag vart livmodern Àr under en sammandragning, det som blir hÄrt Àr livmodern. SÄ hela magen under naveln blir hÄrd pÄ mig liksom.
#64 Tack för ditt svar :)! Och jag hoppas du mÄr nÄgorlunda bÀttre i alla fall, det lÄter inte alls kul eller skönt att ha dom dÀr sammandragningar du har :( Jag vet inte vad det Àr jag har, för jag har som "mensvÀrk" sÄ jag antar att det jag kÀnner och har "ont" av Àr vÀxtvÀrk? Eftersom mitt inte heller gÄr över vid vila eller att jag kan fÄ en "vÀrk" nÀr jag ligger ner och kollar pÄ tv tex. Och jag antar att vÀxtvÀrk smÀrtan kan komma nÀr som helst?!. Min mage Àr hÄrd hela tiden tycker jag och det stramar/drar och har sig framförallt nÀr jag stÄr/gÄr, men det kanske ocksÄ bara Àr för att det vÀxer sÄ det knakar i magen nu?. Jag hatar att man har noll kontroll över det hela som pÄgÄr i kroppen under graviditeten haha.. speciellt nu som första barn, man har ingen aning om vad man ska och inte ska kÀnna, eller vad som Àr nomalt. Man Àr rÀdd och nojjig för allt, ja har drömt i tre dagar pÄ raden nu att jag föder alldeles för tidigt och det Àr jag jÀtte rÀdd för att göra.
#65 SÄ lite sÄ :) Jag mÄr mycket bÀttre bara jag fÄr vila, har varit pÄ Àrenden och dÄ har det satt igÄng igen :/ IgÄr hade jag hemska foglossningar och mensvÀrk/vÀxtvÀrk.. Hade en usel dag igÄr.
Likt början av graviditeten sĂ„ vĂ€xer ju livmodern Ă€n, vilket ger vĂ€xtvĂ€rk. Det fĂ„r vi helt enkelt leva med :/ Ăven om jag sjĂ€lv tycker det Ă€r otroligt jobbigare nu med vĂ€xtvĂ€rken Ă€n de första veckorna. Nu Ă€r det ju mer tyngd och ett barn som har brottningsmatch dĂ€r inne. Det Ă€r riktigt tungt och pĂ„frestande nu liksom :/
SÄ lÀnge du inte har blöder eller har ruskigt ont sÄ Àr det oftast ingen fara, men om du Àr orolig kan du alltid ringa förlossningen och rÄdfrÄga med dom alternativt Äka in och kolla lÀget med bebis-skrutt :) Men min barnmorska har sagt att sÄ lÀnge jag inte viker mig av smÀrta eller om det onda hÄller i sig i flera dagar samt att jag inte blöder eller har tÀta sammandragningar sÄ Àr det mesta lugnt.
Det Àr nÄgot speciellt med att vÀnta sitt första barn, allt Àr nytt och man fattar ingenting av alla krÀmpor. VÄra barnmorskor fÄr lov att acceptera alla telefonsamtal osv, haha!
Hahah ja men faktiskt ;) Det Ă€r ju deras jobb att stötta och lugna oss framförallt :) sĂ„ lite samtal hit och dit fĂ„r dom ta ;) Skönt att det va bĂ€ttre men mindre skönt att höra att det kommit tillbaka för dig :( Ăr vila det Ă€nda du kan göra för att slippa smĂ€rtan? Ja men det har du sĂ„ rĂ€tt i :) jag tycker lite tvĂ€rtom men smĂ€rtan eller min vĂ€xtvĂ€rk va mycket vĂ€rre i början, fy va ont jag hade, dĂ„ vek jag mig av smĂ€rtaâŠ. fast nu Ă€r det pĂ„ ett annat vis, för det Ă€r ju precis som du sĂ€ger att det blir tyngre, kĂ€nner bebis boxas dĂ€r inne och det spĂ€nner o drar. SĂ„ denna slags vĂ€xtvĂ€rk jag har nu Ă€r jobbig men inte lika smĂ€rtsam som de första veckorna skönt nog :) Jag ska till min barnmorska den 9/9 sĂ„ ska ta upp med henne att jag haft ont och lite sĂ„ :) jag kan kĂ€nna nu att min "vĂ€rk" kommer nĂ€r jag anstrĂ€nger mig, igĂ„r monterade vi ikea möbler och dĂ„ nĂ€r det blev mycket böja kroppen, "ta i" vid skruvning, flytta och bĂ€ra (Ă€ven om jag knappt bar Ă€ndĂ„) sĂ„ kĂ€nde jag lite ajaj i magen⊠Man fĂ„r vĂ€l acceptera att man inte Ă€r nĂ„gon stĂ„l kvinna nu som orkar allt haha!.
#67 Att ta det lugnt gör sÄ smÀrtorna hÄller sig undan, men ibland kommer dom i alla fall. Antar jag fÄr leva med det, haha :P
Vi Àr gravida, dÄ fÄr man ta det lugnt minsann! :D
#62 Nu har du ju fÄtt lite svar redan men typiskt för sammandragningar Àr just att livmodern och magen liksom blir jÀtte hÄrd och man kÀnner dÄ livmodern jÀtte tydligt. Det kan komma regelbundet och sitta i en stund. Det blir ju samma sak sen nÀr du fÄr vÀrkar men stora skillnaden Àr ju dÄ att det gör riktigt ont samtidigt. Vanliga sammandragningar gör oftast inte ont men kan kÀnnas obehagliga!!
Vanligt Ă€r ocksĂ„ att det lugnar ner sig om man vilar och tar det lugnt. De kan komma om man stressar eller kĂ€nner sig orolig. Men de kan ocksĂ„ komma helt utan anledning. Det Ă€r ju livmodern som trĂ€nar inför förlossningen đ
VĂ€xtvĂ€rken kĂ€nns ju annorlunda, mer molande, lite ont hela tiden⊠fast kan ju Ă€ven komma och gĂ„ lite grann. Men mer som mensvĂ€rk eller ont i ryggen/magen/bĂ€ckenet. Man kan fĂ„ konstiga grejer⊠typ som att det stramar och hugger och ilarâŠ. det hĂ€nder ju mycket dĂ€r inne!!
Har man sammandragningar som kommer ofta och regelbundet sÄ kan man söka sig till förlossningen ÀndÄ. Det kan ju hÀnda att man behöver ta det lite lugnare, bli sjukskriven etc. Jag hade sammandragningar mot slutet i förra graviditeten som inte kÀndes men som ÀndÄ pÄverkade livmodertappen.
#67 Man kan ju fĂ„ lite annan fördelning av tyngden nĂ€r man Ă€r gravid och allt sitter pĂ„ magen. SĂ„ man fĂ„r akta ryggen nĂ€r man Ă€r igĂ„ng och grejar! đ
Ăr ni till er BM oftare nu Ă€n tidigare? Jag har varit till henne tre gĂ„nger hittills och ska dit snart igen i v 24-25 och göra blodgruppering m.m. Vi har inte heller mĂ€tt SF-mĂ„ttet Ă€nnu sĂ„ det blir nog första gĂ„ngen dĂ„.
#70 pga att jag haft det kÀmpigt under graviditeten sÄ har jag varit hos min barnmorska vÀldigt ofta pÄ kontroller mm. Vi har inte mÀtt SF mÄttet Ànnu men dÀr emot lyssnat pÄ hjÀrtat kanske 5 gÄnger, men nu har jag inte varit dÀr sen i slutet av juli tror jag och ska dit nu den 9 onde. SÄ misstÀnker att det dÄ blir att mÀta SF mÄtt och lyssna pÄ hjÀrtljud :) och ta alla prover igen. Jag fick bestÀmma om jag ville gÄ till henne oftare och det valde jag, sÄ jag vet inte hur ofta man kanske "brukar" gÄ till sin bm :)

Jag Àr v 27 och har varit tvÄ ggr. Ska igen i mitten av sept. Jag bor ju i Danmark sÄ det kan ju vara skillnad. Ska ha tvÄ besök hos min vanliga lÀkare ocksÄ. Ett i v 24 ( avklarat) och i v 35.

Hade dietistmöte igen och jag ligger fortfarande 5 kg under min startvikt. Hurra! Som överviktig har jag varit lite nervös för bÄde belastningen pÄ min kropp men ocksÄ pÄverkan pÄ barnet. Tills vidare verkar allt bra och jag kÀnner mig stark och inte alls tung. Tjejen boxar och sparkar som en tok dÀrinne sÄ hon verkar pigg ocksÄ. Jag började dansa igen den hÀr veckan, efter kort sommaruppehÄll, och jag kan verkligen mÀrka att tyngdpunkten har flyttat sig. Jag ska liksom hitta balansen igen, speciellt i de snabba snurrarna. Konstig kÀnsla att inte riktigt veta var kroppen Àr.
Nu i v 25 har jag gĂ„tt upp ca 7 kg sen inskrivningen och min BM tyckte det var perfekt. Varken för lite eller för mycket. Mina andra vĂ€rden Ă€r ocksĂ„ jĂ€tte bra sĂ„ det kĂ€nns skönt. Har lyssnat pĂ„ hjĂ€rtljuden tvĂ„ ggr men han vill inte riktigt vara med đ SF-mĂ„ttet var 22 cm sist vilket jag tror var helt normalt för min vecka dĂ„.
Lillkillen dĂ€r inne har mer vakna perioder nu och jag kĂ€nner honom som mest pĂ„ eftermiddagar och kvĂ€llar. Det Ă€r mysigt! Men Ă€nnu Ă€r det inte sĂ„ det kĂ€nns utanpĂ„ magen. Vet inte om denna bebis ligger som djupare in i magen eller om det Ă€r moderkakan som ligger för och liksom dĂ€mpar sparkarna nĂ„got? Eller om bara jag har mer "vaddering" som Ă€r för đ
Jag kÀnner av bÀckenet lite grann nu. Vet inte om det Àr foglossning direkt men jag kan kÀnna att det ilar lite i vissa rörelser, lite som att det Àr ostadigt. NÀr jag t ex reser mig upp, stÄr pÄ ett ben för att ta pÄ mig strumpor eller liknande.
KÀnner mig annars inte svullen (Àn) men det kommer vÀl kanske senare. Har inga direkt sug eller sÄ heller. KÀnner mig som vanligt med det mesta. Kan ibland vakna av sammandragningar pÄ nÀtterna.
Hur har ni andra det?

Precis det med att stÄ pÄ ett ben och ta pÄ eller av strumpor gör ont i bÀckenet för mig ocksÄ.
Kul att höra en uppdatering ifrÄn er :D
nu i vecka 25+3 för mig har jag gÄtt upp 4 kg, mitt SF mÄtt lÄg pÄ 23 cm förra veckan nÀr jag va hos min BM :)
jag hade dÄligt jÀrnvÀrde sÄ jag ska Àta tabletter emot det, men annars verka allt se bra ut.
och vÄran lilla donna sparkar för fullt, det rör sig i hela magen och man ser hur hon flyttar runt pÄ sig :) en vÀldigt speciell med underbar kÀnsla! jag fÄr inte ha nÄgot pÄ magen eller ligga pÄ sidan för dÄ blir det full rulle dÀr inne och hon buffar "bort" det haha. sÄ att sova pÄ sidan börjar bli jobbigt ;)
kul att höra #74 att eran lilla kille Àr mer vaken nu, för det har jag mÀrkt att vÄran tös ocksÄ Àr. Förut kÀnde jag mest av henne pÄ kvÀllarna, men nu som sagt kÀnner jag av henne lite dÄ och dÄ under hela dygnet men fortfarande mest pÄ kvÀllar och nÀtter :)
Jag kĂ€nner likadant med mitt bĂ€cken, eller jag vet inte vart det Ă€r riktigt jag fĂ„r ont. Men böjer jag mig för att tex ta pĂ„ mig strumpor sĂ„ fĂ„r jag sÄÄÄ ont 1.5 dm under naveln⊠Sen har jag fĂ„tt Ă€nnu mera ont i ryggen, sĂ„ att sova gĂ„r inte utan att jag vaknar av smĂ€rta, samt mitt illamĂ„ende har kommit tillbaka för att stanna dygnet runt igen⊠den 26 oktober gĂ„r jag hem pĂ„ mammaledigt med graviditetspenning, men tyvĂ€rr Ă€r jag fortfarande sjukskriven pga mitt illamĂ„ende/krĂ€kningarâŠ
det dÀr med sammandragningarna #74, kan det bara komma? eller fÄr man det om man gör vissa saker? sÄ som stressa, bÀra tungt mm?
Min mage Àr alltid hÄrd tycker jag haha, det Àr ju min första graviditet sÄ jag har inget att jÀmföra med.. Men ibland nÀr jag gÄr sÄ kan jag tycka att det kÀnns som magen blir hÄrdare helt plötsligt, samt att jag fÄr som en speciell kÀnsla i magen.. Kan dock inte förklara kÀnslan riktigt haha.. kan det va sammandragningar?
sorry för lÄng text :P
Jag var hos BM i förrgÄr. DÄ lÄg SF mÄttet pÄ 24cm och jag har hitills gÄtt upp 4kg.
Jag kĂ€nner av Lillan vĂ€ldigt mycket utanpĂ„ magen. Hon strĂ€cker pĂ„ sig Ă„t alla hĂ„ll och kanter och rör pĂ„ sig sĂ„ magen gĂ„r i vĂ„gor. Speciellt sena kvĂ€llar och nĂ€tter đ Har hĂ€nt att jag vaknat av att hon bökar runt sĂ„ mycket.
Min foglossning sitter mycket i ljumskarna och gör ont nÀr man ska lyfta pÄ benen. FÄr Àven ont i ryggen om jag gÄr och stÄr mycket. Har Àven kÀnnt av ligamentet nÀr jag reser mig upp.
#77 visst ser det sÄ lÀskigt ut nÀr magen gÄr i "vÄgor" hahah!. Det kÀnns nÀstan som en virvelvind i magen dÄ tycker jag. Men det Àr sÄ mysiga att kunna se med ögonen nu nÀr hon rör sig i magen inte bara att man kÀnner :) Jag har ocksÄ vaknat pÄ nÀtterna att hon rör sig massor och ibalnd kan jag inte ens somna för hon Àr sÄ vild haha!. KÀnns som man har muskelryckningar i hela magen :D
#76 Mina sammandragningar kan bara komma utan anledning men det kan ju bli vÀrre om man stressar, eller anstrÀnger sig pÄ nÄgot sÀtt. Annars Àr det ju ett sÀtt för livmodern att "trÀna" inför förlossningen.
Magen Àr ju ganska hÄrd hela tiden liksom spÀnd-hÄrd. Men sammandragningar Àr helt annat⊠det blir mer som kramp-hÄrt eller hur man ska sÀga. Jag kÀnner dÄ tydligt kanten pÄ livmodern det gör jag inte annars. De brukar sitta i allt frÄn nÄgra sekunder till ganska lÀnge⊠de kan komma flera pÄ raken eller bara nÄn enstaka. Det blir en speciell kÀnsla i magen och det Àr svÄrt att beskriva. Men som om hela livmodern spÀnner sig och det gör ju att man nÀstan "stannar upp" och inte kan göra sÄ mycket just dÄ.
#77 Jag vaknar ocksÄ ibland pÄ nÀtterna att det Àr full fart. Men mer som kullerbyttor eller volter och inte sÄ mycket tydliga sparkar. SÄ det kÀnns mer i hela magen och inte bara pÄ vissa stÀllen.
NĂ„n mer som Ă€r trött? đ
Jag var extremt trött i början men sen tyckte jag det gick över men nu Ă€r jag lika trött igen. Har svĂ„rt att komma upp pĂ„ morgonen. Sover Ă€ndĂ„ bra pĂ„ nĂ€tterna tycker jag. PĂ„ helgerna brukar jag lĂ€tt kunna sova en timme pĂ„ eftermiddagen ocksĂ„. Kanske Ă€r det för att jag jobbar mycket (dvs mer Ă€n 8 timmar per dag)? Kanske för att jag Ă€r Ă€ldre denna gĂ„ngen⊠eller att jag redan har tvĂ„ barnâŠ. ?!?!
Jag försöker lyssna pÄ kroppen och vila nÀr jag behöver men kÀnner mig sÄ slö. FÄr ju inget gjort hÀr hemma.
#80 jag kÀnner igen mig haha, jag Àr ocksÄ vÀldigt trött :) Jag börjar dock sova dÄligt pÄ nÀtterna nu pga ont i ryggen och för att jag mÄste gÄ upp och kissa titt som tÀtt⊠Men min trötthet har suttit i hela graviditeten, Àven om jag sover en bra natt sÄ kan jag gÄ upp kl 7-10, kÀka frulle och fixa lite hemma sen Àr jag sÄ trött igen att jag lÀgger mig och sover i 1-3 timmar till haha. Men jag Àr jÀtte trött pÄ kvÀllen sen i alla fall och somnar skapligt ÀndÄ :) Och ibland om jag gör nÄgot speciellt pÄ dagen sÄ jag inte kan sova middag sÄ somnar jag runt 18.00 och sover i 2 timmar ÀndÄ haha. Men har fortfarande inga problem att somna pÄ natten skönt nog :) (alltsÄ runt 23-01 brukar jag somna normalt) Jag mÄste ha min tupplur dÀr mitt pÄ dagen annars Àr jag sÄ trött att jag inte ens kan ha ögonen öppna haha.. Och jag Àr sjukskriven sÄ dÀrför har jag den möjligheten att sova nÀr som helst :) Men bra att du lyssnar pÄ kroppen i alla fall, men jag kÀnner igen den dÀr kÀnslan av att va slö och inte fÄ nÄgot gjort⊠och det kanske Àr extra slitsamt om du jobbar sÄ mÄnga timmar om dagen och sen kommer hem till tvÄ barn.

Jag Ă€r ocksĂ„ trött. Sover typ 9 timmar varje natt och kan lĂ€tt sova eftermiddagslur ocksĂ„. Jag brukade vara en riktig nattuggla men nu mĂ„ste jag gĂ„ och lĂ€gga mig samtidigt som min sambo, vid 23 ungefĂ€r. Det Ă€r inte samma galna trötthet som jag hade omkring v 13-17 nĂ€r jag bara ville sova hela tiden, men mer Ă€n "normalt". Jag blir lite frustrerad ibland eftersom vi har en del att fixa i lĂ€genheten, och jag vill men orkar inte riktigt. Ăr Ă€ndĂ„ arbetslös men med mycket hobbys, men tycker att ni som fortfarande arbetar Ă€r vĂ€ldigt tuffa.
#82 Det Ă€r samma för mig. Nu kan jag hĂ„lla mig uppe till 22-23 och det var helt omöjligt första veckorna. DĂ€remot Ă€r det sĂ„ att jag Ă€r mer konstant trött hela tiden sĂ„ dĂ€r lite grann och jag somnar ju sĂ„ fort jag lĂ€gger mig pĂ„ soffan đ
Jag ska ju jobba ca 2 1/2 mÄnad till och nÀr jag Àr pÄ jobbet kÀnns det ok. DÄ Àr man ju igÄng liksom. Det Àr vÀrre pÄ morgonen nÀr jag ska komma upp och sen pÄ kvÀllen nÀr jag kommer hem. DÄ kÀnner jag det pÄ ett annat sÀtt. Och nÀr jag Àr ledig sÄ vill jag mest bara vila och ta det lugnt.
Sover dessutom dÄligt sÄ det Àr kanske dÀrför ocksÄ som jag kÀnner av det mer. Inte sÄ jag mÄste upp och kissa eller sÄ utan mer bara att jag vaknar och har svÄrt att somna om. Trots att det Àr mitt i natten.

#83 jag hade nÄgra veckor nÀr jag vaknade vid 04 och var vaken till 05. Sov bra annars men den dÀr timmen spökade varje natt. Just nu sover jag bra.
Ja det Àr konstigt hur det Àr. Jag kan vakna vid 1-2 tiden och sen somna om och ÀndÄ vakna ca en timme innan klockan ringer och dÄ Àr det svÄrare att somna om tycker jag.
Hur gĂ„r det för alla hĂ€r? đ
Var hos BM tidigare i veckan. SF mĂ„ttet lĂ„g pĂ„ 27 och Lillan ligger nu med huvudet nerĂ„t nĂ€stintill fixerad. BM tyckte det kĂ€nndes som hon var lite, lite ruckbar men var tvungen och kĂ€nna flera gĂ„nger innan hon kunde bestĂ€mma sig đJĂ€rnvĂ€rdet hade sjunkit rĂ€tt sĂ„ mycket sen sist. FrĂ„n 130 till 110 sĂ„ nu blir det och knapra jĂ€rn đ Ăr sĂ„ van att slippa det dĂ„ jag alltid haft jĂ€ttebra jĂ€rnvĂ€rden vid tidigare graviditeter. Men sĂ„ Ă€r det đ
#86 men ÄÄÄh, att bebis redan nog Àr fixerat :D hÀrligt!!! NÀr jag va hos BM sÄ va huvudet nerÄt pÄ vÄran tjej ocksÄ, men det var fortfarande rörligt. Jag vet inte, men jag blir lite stressad över att hon inte Àr fixerad Ànnu i snart v 31? Kanske helt sjukt att va stressad över det redan? Haha. Men jag har flera kompisar som Àr runt samma vecka och deras bebisar Àr fixerade redan. Men det ligger och gnager lite i huvudet att min pojkvÀns brors flickvÀn fick kejsarsnitt för att deras bebis inte ville vÀnda sig⊠VÄrat sf mÄtt lÄg ocksÄ pÄ 27 nÀr vi va hos BM sist och allt sÄg kanon ut, mitt jÀrnvÀrde har blivit bÀttre efter att fÄtt knapra tabletter :) Hoppas ditt ocksÄ blir det #86 :) Annars fÄr jag vÀl fortsÀtta gnÀlla lite som vanligt nÀr jag skriver haha! Det har varit sÄ tufft att va gravid, "vÀrre" Àn jag trott⊠den ena smÀrtan avlöser den andra.. mitt illamÄende verkar ju va hÀr för att stanna i alla fall haha. FÄtt Ànnu en ny medicin emot det. Men det har jag nu i alla fall kunnat acceptera efter att ha krÀkts sen v 6. Men man mÀrker nu att bebis Àr STOR :D hÄrda sparkar innefrÄn, sÄÄ mysigt! Otroligt svÄrt att andas, smÀrta frÄn jag vet inte vad i ryggen, halsbrÀnna, nÀsblod, sammandragningar med mensvÀrk, upp och kissa miljoner gÄnger pÄ natten osv osv. Men kÀnner verkligen att man lever HAHA!! LÀngtar sÄ efter vÄr lilla tjej nu sÄ jag kan spricka, hon Àr sÄ nÀra men ÀndÄ sÄ lÄngt bort :)
#87 Nej, inte behöver du vara stressad över det. Hon har gott om tid pÄ att fixera sig. Min första fixerade sig i v 38 och min andra i v 34. Men jag vet en del dÀr bebisen inte fixerat sig förÀns inne pÄ förlossningen. SÄ det kommer 
#88 ÄÄÄh va skönt och lugnande att höra :D dÄ behöver jag inte stressa upp mig ang det i alla fall :)
#87 Nej stressa inte över det. Min första var fixerad i v 37 och den andra inte alls förrÀn vid förlossningen. :-)
Mitt SF ligger ocksĂ„ pĂ„ 27 cm nu :-) Inget jĂ€rn Ă€nnuâŠ. HB pĂ„ 138 sĂ„ det kĂ€nns superskönt!
Jag mÄr oförskÀmt bra, kÀnner mig rörlig fortfarande rent fysiskt. Inte sÄ otymplig. SvÄrt att böja sig ner och sÄ förstÄs men jag kan sova bra pÄ nÀtterna, jag kan gÄ normalt och allt sÄnt. Det enda Àr vÀl att jag blir mer trött. KÀnner av fogarna lite nÀr jag dammsuger eller har gÄtt mycket men ÀndÄ helt ok. FÄr vÀl se vilka krÀmpor man fÄr hÀr mot slutet ;-)
#90 skönt att höra hihi! men nÀr bebisen inte bestÀmmer sig för att fixera sig förens vid förlossningen hur gÄr man tillvÀga dÄ? tÀnkte att lÀkare eller bm brukar vÀl försöka vÀnda pÄ bebis i nÄgon vecka dÀr i slutet va? eller tÀnker jag fel? haha
hÀrligt att höra att du mÄr bra :)
#91 Nej de gjorde inget alls. Min tjej lĂ„g med huvudet nerĂ„t men hon var inte fixerad vid sista BM-besöket. Tror hon blev det i samband med att förlossningen startade. Ligger de med rumpan nedĂ„t sĂ„ brukar de försöka vĂ€nda bebisen innan det Ă€r dagsâŠ
Jag har börjat fĂ„ mer sammandragningar och det moler och har sig i magen. KĂ€nner mig tyngre och lite mer otymplig nu men fortfarande mindre Ă€n vad jag gjort tidigare graviditet. Snart v 32 och det gĂ„r snabbt men Ă€ndĂ„ lĂ„ngsamt. LĂ€ngtar otroligt mycket efter bebis nu samtidigt som jag inte riktigt Ă€r redo. Vi har mycket kvar att shoppa Ă€nnu đ
Jag Ă€r ocksĂ„ otroligt kĂ€nslig mot hur jag brukar vara. Tar illa vid mig för minsta lilla, grĂ„ter lĂ€tt osv. BĂ„de pga att jag blir ledsen, glad⊠allting! đ
#92 jaaaha okej, dĂ„ förstĂ„r jag :) Ska till min BM om en timme sĂ„ fĂ„r se hur hon ligger nu, det Ă€r rörelser överallt i magen sĂ„ jag tycker det Ă€r omöjligt att kĂ€nna hur hon ligger dĂ€r inne haha. Jag har ocksĂ„ fĂ„r mycket mer sammandragningar med den dĂ€r "mensvĂ€rken".. jag tycker den Ă€r lite obehag, för ibland gör det faktiskt lite ont. VĂ„gar inte skriva "jĂ€tte ont", för det antar jag att det gör nĂ€r de riktiga vĂ€rkarna hoppar igĂ„ng och dĂ„ Ă€r vĂ€ll dessa sammandragningar ingenting i jĂ€mfört haha ;) Vi kĂ€nner som dig hĂ€r hemma ocksĂ„ :) vi lĂ€ngtar dĂ„ nĂ„got otroligt mycket, men vi Ă€r inte riktigt redo Ă€n heller haha. Vagnen och babyskydd ska hĂ€mtas i mitten av november och vi har inte börjat tvĂ€tta klĂ€der mm, mycket förberedelser i hemmet kvar som "mĂ„ste" fixas innan :) Haha. Jag Ă€r sĂ„ bombsĂ€ker att jag kommer gĂ„ över tiden 2 veckor, kommer bli dĂ„ choklad ifall hon inte gör det Hahah. Det Ă€r nĂ„got jag ocksĂ„ mĂ€rkt, jag Ă€r otroligt kĂ€nslig ocksĂ„!. Jag kan börja skratta sĂ„dĂ€r hysteriskt mycket sĂ„ jag inte kan stoppa mig och dĂ„ forsar tĂ„rarna, har aldrig hĂ€nt innan att jag grĂ„ter vid skratt haha! Och jag blir ocksĂ„ vĂ€ldigt lĂ€tt arg, ledsen och tar Ă„t mig av minsta lillaâŠ
Precis kommit hem frÄn BM och hon Àr fixerad nu :) kÀnns skönt, dÄ behöver jag inte "nojja" mig för det lÀngre hihi. Och allt annat sÄg jÀtte bra ut, vi följer fortfarande kurvan och sf-mÄttet ligger pÄ 30 cm nu i vecka 31+2! NÀsta torsdag ska vi pÄ tillvÀxt ultraljud, ska bli kul att fÄ se henne igen Àven om jag antar att det blir svÄrt att se henne pÄ samma sÀtt som i vecka 18 dÄ senaste ultraljudet va ;)
#95 skönt att hon Àr fixerad, det kÀnns alltid lite bÀttre sÄ.
SpÀnnande med tillvÀxt UL! Vi gjorde ett sent UL förra gÄngen typ i v 35 och dÄ sÄg man inte sÄ mycket alls. Man ser ju mer en kroppsdel i taget och inte hela kroppen samtidigt. Men ÀndÄ alltid skönt att se att allt Àr ok.

V 35 hÀr. Börjar bli lite tungt nu. Jag var pÄ UL förra veckan och dÄ hade hon vuxit jÀttemycket pÄ bara en mÄnad. Jag blev sÄ orolig, men nu har jag lugnat mig lite. För en mÄnad den uppskattade de hennes vikt till 1570g, nu 2800g! Helt sjukt. Jag sjÀlv hade bara gÄtt upp 300g sÄ det betyder att jag skulle ha gÄtt ner ett kilo. Det kÀnns inte alls sÄ. Magen har vÀxt mycket, men jag undrar om de inte har mÀtt lite fel. Eftersom jag Àr med i ett forskningsprojekt om kost och graviditet blir jag vÀgd och kollad mycket mer Àn vanligt. UL och vÀgning en gÄng i mÄnaden nu pÄ slutet. Lite av poÀngen Àr ocksÄ att deltagarna inte ska fÄ för stora barn, som man kan fÄ om man Àter för mycket socker, sÄ det kÀndes lite som ett misslyckande nÀr hon verkade bli sÄ stor.
#97 Vad jag förstĂ„r sĂ„ Ă€r det inte alltid som den dĂ€r uppskattade vikten stĂ€mmer jĂ€tte bra sĂ„ det kan mycket vĂ€l vara sĂ„ att nĂ„gon av mĂ€tningarna inte var riktigt "sann" đ Jag vet inte vad som anses som "normal" vikt i vecka 35 men det Ă€r sĂ€kert inte alls sĂ„ att hon Ă€r nĂ„n jĂ€tte bebis nĂ€r hon vĂ€l kommer. SpĂ€nnande med projektet du deltar i! Det Ă€r visst vanligt att vi föder större och större barn och det kan sĂ€kert bero pĂ„ kosten.

#98 enligt en del sÄna dÀr veckoguider och appar sÄ verkar det normala i v 34 (som det var nÀr jag blev skannad) ligga pÄ 2400g ca. Ska kollas igen i mitten av november. Blir intressant att se vad de estimerar hennes vikt till dÄ. Jag blev mest skÀrrad av att hon som skannade sa "stor baby, riktigt stor baby" och att om det fortsÀtter sÄhÀr sÄ kommer hon ut med en bra bit över fyra kg. SÄ frÄgade hon om jag hade Àtit mycket socker, och jag har Àtit lite socker, mer Àn innan dÄ jag knappt Àtit nÄt alls i hela graviditeten, men ÀndÄ lÄngt ifrÄn vad jag skulle kalla "mycket".
Ăsh, Ă€r man frisk och har normalt med insulin pĂ„verkas inte bebisen av ens sockerintag. SkrĂ€ckbabbel bara. Det Ă€r andra faktorer som avgör bebisens storlek. KĂ€nn ingen skuld, det dĂ€r kan du inte styra.
Ja jag har ju Ă€tit mer socker Ă€n vanligt mina tvĂ„ tidigare graviditeter och jag har fĂ„tt smĂ„ tjejer Ă€ndĂ„ sĂ„ jag vet inte om det stĂ€mmer pĂ„ mig just đ Jag sjĂ€lv dĂ€remot har svĂ€llt upp som en megaballong och vĂ€gt massor! đ

à Äh, var nyss pÄ koll hos bm, alla vÀrden bra utom sf-mÄttet som stÄtt still sen sist (3v sen). Fast jag vet att allt Àr bra i magen och det rörs och sparkas mest hela tiden sÄ blir jag ju orolig. TUL pÄ tisdag fick jag och personalen pÄ spec mvc verkade inte lika oroade som bm som helst ville ha en tid imorgon eller mÄndag. Usch, det blir en lÄng helg med nitisk koll pÄ rörelser.
#102 Vad jag förstĂ„r sĂ„ kan ju mĂ€tningen pĂ„verkas till viss del av hur bebisen ligger i magen. En gĂ„ng vĂ€xte mitt mĂ„tt 4 cm pĂ„ tvĂ„ veckor och dĂ„ var ju inte det heller bra. NĂ€r jag kom tillbaka en vecka senare var det -2 cm frĂ„n gĂ„ngen innan đ
Men skönt ÀndÄ att du fÄr göra UL sÄ de kollar ordentligt. Det Àr sÀkert ingen fara men det kan ju ÀndÄ vara bra att fÄ det bekrÀftat!
Fick för mig att mĂ„la bebisens rum igĂ„r och nu har jag sĂ„n trĂ€ningsvĂ€rk! Speciellt i benen. PHU! Kan knappt sĂ€tta mig ner och resa mig upp. Tur att jag Ă€r ledig! đ
Det blir vĂ€l en annan tyngd i kroppen Ă€n man Ă€r van vid. Sen har jag vĂ€l inte rört pĂ„ mig sĂ„ mycket heller sista tiden sĂ„ kroppen fick vĂ€l en chockâŠ. Hoppa upp och ner pĂ„ en stol för att nĂ„ upp mot taket och sen böja sig ner och sitta pĂ„ huk för att nĂ„ vid golvet. Det blev nog lite för mycket. SĂ„ idag ska jag vila och bara ta det lugnt!
Jag ska jobba ca en mÄnad till bara sÄ det kÀnns skönt. Inte för att jag har tungt jobb pÄ nÄgot vis men det Àr ÀndÄ jobbigt att gÄ upp tidigt, hÄlla igÄng hela dagen och sen komma hem ganska sent. Det blir ingen tid över till att ta det lugnt dÄ för nÀr man kommer hem ska det ju fixas mat osv.
Jag kĂ€nner nĂ€stan bara sparkar nere i magen och ibland lite i mitten precis vid naveln men aldrig högre Ă€n sĂ„. Vad jag minns frĂ„n tjejerna var att dĂ„ de vĂ€l vĂ€nt sig nerĂ„t sĂ„ kĂ€nde jag mycket sparkar uppĂ„t revbenen. TĂ€nk om denna inte vill vĂ€nda sig rĂ€tt och ligger med rumpan nedĂ„t. Det vore lite drygtâŠ. đ
#104 ÄÄÄÄÄh va kul att fixa och dona i bebis rum :) förstÄr att du har trÀningsvÀrk hihi! Jag testa ett yoga pass igÄr som min kusin hÄller, hon visa mig lite gravid övningar som jag kunde göra! Men mina sammandragningar gilla det inte och bebisen i magen blev sjövild HAHA. SvÄrt att slappna av nÀr nÄgon sparkar en stenhÄrt i revbenen osv ;) men annars va det skönt! Har din BM kÀnt ifall eran pojke fixerat sig Ànnu? :) För du sa vÀl, för visso för ett par veckor sen, att han va vÀldigt lugn i magen jemfört med dina tidigare graviditeter? SÄ han kanske bara Àr en lugn liten gosse hihi. Jag kan kÀnna rörelser över hela magen sÄ jag ibland blir rÀdd! Eller hon Àr ju fixerad nu fick jag ju redan pÄ i onsdags och jag kan kÀnna att det Àr nÄgot "dÀr nere" som bubblar och rör sig ;) huvudet lÄg vÀnt Ät höger tycke jag min BM sa?! Men jag kan kÀnna överallt i magen hur hon framförallt sparkar pÄ höger revben och hur jag fÄr upp en rumpa pÄ vÀnster hihi. Sen Àr det nog armarna som jag kÀnner flaxar omkring överallt haha!. SÄ nu Àr inte sparkarna sÄ mysiga lÀngre, som gör mer ont haha.

Kan man kÀnna sjÀlv nÀr bebisen har lagt sig tillrÀtta nerÄt? För tvÄ veckor sedan lÄg hon med huvudet uppÄt och jag tror gör det fortfarande. Tycker det kÀnns som om huvudet glider runt högst upp i magen. KÀnns ocksÄ som sparkar nerÄt pÄ blÄsan (AJ!). Har gÄtt in i v 36 idag, men det Àr ju fortfarande tid till att hon vÀnder sig.

#103, 104 NÀmen precis, det sa bm ocksÄ, att det kunde ju bero pÄ hur bebisen ligger, sjÀlv tycker jag dock alltid att den ligger med ryggen Ät vÀnster och sparkar och pillar pÄ höger sida av magen :) tror egentligen inte att det Àr nÄgon fara, men förra gÄngen hade jag samma bm, dÄ vÀxte magen tvÀrfort och det var inte heller bra, blev tul den gÄngen med - allt ok och normalstor bebbe. Det blir sÄ spÀnnande att se hur det ser ut pÄ tisdag ÀndÄ, Àven om allt rörs precis som vanligt.
HÀrligt att fixa och dona och mÄla i barnrummet! :) Men drygt att jobba en mÄnad till, samma sak för mig, fast jag pluggar och har praktik precis nu, börjar imorgon och sex veckor framÄt, men det fÄr lov att gÄ.
#106 Förra gÄngen kÀnde jag hur sonen vÀnde runt i magen, ofta och ganska lÄngt in pÄ slutet, han fixerades inte förrÀn förlossningen var i full gÄng, men den hÀr gÄngen har jag inte kÀnt nÄt sÄnt, det Àr nog olika om man kÀnner det eller inte :)

Nu har vi varit pÄ TUL och fÄtt lite mer lugnande svar, men Àven mer att fundera pÄ. Bra flöde i navelstrÀngen, bebisen ligger ca 20% under normalkurvan och fostervattnet var Àven det i underkant men inom det normala spannet, dock lÄg rackarungen med proppfull blÄsa och höll sig sÄ vi ska tillbaka om tvÄ veckor och kolla igen. Men nu gÄr ju jag mest och undrar om jag lÀcker fostervatten utan att mÀrka det?! Till sist fick vi ocksÄ veta att det Àr en liten pojke som ligger och boxas :)

Vi har ÀÀÀntligen köpt och byggt ihop vĂ„r nya ikea-garderob. Stackars killen som fick slita hĂ„rt. Jag kan varken bĂ€ra tungt eller böja mig sĂ€rskilt mycket. Brukar Ă€lska att fixa ihop Ikeamöbler men nuvarande jag knappt beskrivningen. KĂ€nde mig bara trött och ohjĂ€lpsam. Nu ska vi bara fĂ„ in alla klĂ€der och sĂ€ngklĂ€der och rensa bort det vi inte vill ha kvar. Jag Ă€r inte speciellt ordningsam av mig, men nĂ€r dottern kommer orkar jag bara inte hĂ„lla pĂ„ och rota runt efter en tröja i ett stort klĂ€dkaos. KĂ€nns som att vi kommer fĂ„ mer kvalitetstid med bebisen och mindre stress om det runt omkring Ă€r nĂ„gotsĂ„nĂ€r ordnat. FĂ„r barnvagn pĂ„ torsdag av en bekant och kuddar och tĂ€cken av en slĂ€kting pĂ„ lördag. Börjar se lite ljusare ut nu med fler saker pĂ„ plats. Bara en mĂ„nad kvar sĂ„ det Ă€r vĂ€l pĂ„ tidenâŠ
#105 Var till BM idag och vÄr lille kille ligger inte med huvudet nerÄt Ànnu och Àr alltsÄ inte heller fixerad. FÄr vÀl se om det Àndrat sig tills nÀsta besök om tvÄ veckor. Hoppas det! Vill helst slippa vÀndningsförsök!!
Annars var alla vÀrden och sÄnt ok! GÄtt upp 11 kg sen inskrivningen. HB Àr bra sÄ jag behöver inte Àta jÀrn, blodtryck bra och allt bara bra. Ligger lite smÄtt under pÄ SF-kurvan nu men ÀndÄ vÀldigt nÀra normalkurvan sÄ det var bra.
#106 Man kan ju kÀnna om sparkarna kÀnns annorlunda och om det blir en annan kÀnsla i magen liksom. Jag kÀnner nÀstan bara sparkar nerÄt sÄ jag var helt sÀker att han inte ligger med huvudet rÀtt. Han ligger tvÀrs över magen och det Àr vad jag trodde ocksÄ. Men det Àr inte alls sÀkert att alla kÀnner det.
Min BM sa att de helst vill att bebis ligger med huvudet nerÄt i v 35, annars blir det vÀndningsförsök i v 37. Men det Àr sÀkert kanske olika var man bor?!?! Det Àr vÀl för att det blir mer trÄngt sen och kanske svÄrare att bebisen lÀgger sig rÀtt? VÄr kille tycker nog det Àr gott om plats Àn sÄ han tar det med ro⊠haha!
#108 Skönt att det ÀndÄ sÄg bra ut! En del bebisar Àr ju bara lite mindre helt enkelt!
#109 Skönt att fixa och dona lite! Det Àr nog helt rÀtt att försöka fÄ mer ordning innan bebis kommer och underlÀtta det som gÄr. Sen Àr det ju fullt upp!
Hur gÄr det för er andra nu? Snart vÄr mÄnad!
Ja de mÀrks att se snart bara Àr en mÄnad kvar. Mer kissnödig, trött Och stooor:-) men de kÀnns spÀnnande att lilleman snart Àr HÀr:-) de har varit hÀrligt att fÄ boa in sig och donat med barnrummet, Àven om de inte kommer att anvÀndas första tiden men de Àr Som en process:-) mer liv i magen Àn förr antagligen trÄngt dÀr inne. Hur har ni gjort nÀr de gÀller att gÄ hem frÄn jobbet? TÀnker ni köra pÄ tills BF el har ni tÀnkt hemgÄng snart? à Ä isÄfall kör ni förÀldrapenning?

Det gÄr bra, men jag har blivit rÀtt trött. Jag orkar Äka ivÀg pÄ saker, och vara med, sen nÀr jag ska hem pallar jag nÀstan inte. BF Àr 5 dec sÄ det Àr ju bara typ 2,5 v kvar. Var pÄ ultraljud idag och de berÀknar henne till omkring 3800g! Inte konstigt att det börjar trycka. Ska komma tillbaka om tvÄ v för de vill ha lite koll, nu nÀr hon Àr sÄ stor. Hon mÄdde bra och allt sÄg fint ut, men tror de tÀnker mer pÄ mig och förlossningen.
Wiiihooo, ja snart Àr vÄran mÄnad hÀr Àntligen :D Jag mÄr som vanligt (upp och ner), lite tröttare nu igen men annars rullar det pÄ. Mycket onda förvÀrkar, sÄ vi fick ta en tripp till förlossningen förra veckan men allt sÄg bra med lilla pluttan i magen :) Hade ett tillvÀxtultraljud Àven det förra veckan, de tror hon kommer vÀga ca 3000 g nÀr hon föds :) Jag börjar kÀnna mig stressad, kÀnns som vi ligger efter med boandet hÀr hemma.. SÄ idag tog jag tag i att tvÀtta alla klÀder och filtar till henne mm!. Och pÄ lördag ska vi Àntligen hÀmta vagnen och babyskyddet pÄ babyproffsen :) Har ni börjat tvÀtta och packat bb vÀska Ànnu? :) #112 jag har varit sjukskriven hela graviditeten, men den 27 oktober gick jag pÄ graviditetspenning och den 20 december kommer jag börja med mammadagar :)
#114 hÀrligt att de sÄg bra ut. Ja jag har börjat pÄ vÀskan men inte klar :-) Mm jaa vi skulle iiiinte börja köpa saker förrÀn sept hösten. Harkel men vi vart nÀstan klar i sept. Hittade sÄ mÄnga bra grejer pÄ babyproffsen sÄ dÄ blev de inköp:-) Kuligt med vagnen!!!
#114 hÀrligt att de sÄg bra ut. Ja jag har börjat pÄ vÀskan men inte klar :-) Mm jaa vi skulle iiiinte börja köpa saker förrÀn sept hösten. Harkel men vi vart nÀstan klar i sept. Hittade sÄ mÄnga bra grejer pÄ babyproffsen sÄ dÄ blev de inköp:-) Kuligt med vagnen!!!
#112 Jag tÀnkte jobba fram till ca tre veckor före BF. Tycker det Àr lagom för mig. Jag tar nog semester/komp i första hand och förÀldrapenning sen nÀr bebis Àr hÀr.
#114 Jag har börjat sortera upp bebisklÀderna lite grann, packat BB-vÀskan lite smÄtt och sÄdÀr. Börjat lite men inte gjort klart. Det Àr mer för att mina andra kommit tidigare Àn BF sÄ jag vill kÀnna mig klar om det vÀl sÀtter igÄng!
Ska jobba ett par veckor till men sen efter det blir det nog att fixa lite mer hemma. Förbereda sig mentalt och bara ta det lite mer lugnt. KÀnner mig tröttare nu mot tidigare. BÄde mentalt och fysiskt pÄ nÄt sÀtt. Inte jÀtte tung i kroppen Ànnu men jag mÀrker ÀndÄ skillnad nu och det gÄr ganska snabbt. MÀrks att han vÀxer snabbare mot slutet. Inte jÀtte mycket sammandragningar eller förvÀrkar sÄ det kÀnns skönt. Inte sÄ mycket vÀxtvÀrk eller sÄ heller just nu. HalsbrÀnna dÀremot! BlÀ!
Har inte samlat pÄ mig sÄ mkt vÀtska denna gÄng sÄ jag kÀnner mig inte lika otymplig som tidigare graviditeter. FÄr se om det hÄller i sig hela vÀgen eller om det ÀndÄ hinner komma sista veckorna.
Vi har det mesta fixat nu med bebisrum, prylar m.m. Behöver inte köpa sÄ jÀtte mycket mer men tycker ÀndÄ det Àr mysigt att kika runt pÄ bebisgrejer. Finns sÄ mycket fint!!
Ja okej, dÄ kan det ju helt klart va skönt att ha börjat smÄ packa bb-vÀskan om dina tidigare barn valt att komma ut tidigare :) Jag tycker det Àr sÄ svÄrt att veta vad man ska packa ner? Framförallt till bebis, vill inte packa ner hela huset haha. FÄr man blöjor, bindor mm frÄn BB? Min BM har inte nÀmnt nÄgot om det Ànnu. finns det speciella förlossningsbindor eller Àr det helt vanliga bindor som rÀcker? Ni som varit med om det innan, va har ni för tips ang bb-vÀskan :D
Man behöver mindre med sig Àn man tror!
PĂ„ vĂ„rt BB fĂ„r man det mesta man behöver som bindor, blöjor till bebis osv. Man fĂ„r först en jĂ€tte stor förlossningsbinda men sen finns det Ă€ven andra sorter som man fĂ„r ta. De Ă€r tjockare och lĂ„nga, vĂ€ldigt obekvĂ€ma men det enda som funkar första dagarnaâŠ.
KlĂ€der till bebis Ă€r det mest till hemgĂ„ng som gĂ€ller. Man fĂ„r ju lĂ„na andra klĂ€der nĂ€r man Ă€r dĂ€r. Ăven till sig sjĂ€lv⊠man fĂ„r ju sĂ„n fin skjorta att ha pĂ„ sig. Blöder man mycket vill man Ă€ndĂ„ inte ha sina egna klĂ€der i början utan det Ă€r skönt att bara lufsa runt i deras fula⊠haha! Men till hemgĂ„ng nĂ„got bekvĂ€mt, löst sittande. Du ska kunna fĂ„ plats med jĂ€tte blöja och magen Ă€r antagligen fortfarande stor nĂ€r du Ă„ker hem. Amnings-BH kan vara bra, man vill helst ha nĂ„got nĂ€r man sover för brösten blir vĂ€ldigt stora/tunga nĂ€r mjölken rinner till.
Amningskupor kan vara bra om man lĂ€cker mjölkâŠ.
Sen lite toalettsaker förstÄs, men man bryr sig inte sÄ mycket om hur man ser ut nÀr man Àr dÀr.
Filtar till bebis Ă€r bra! Kanske tvĂ„ stycken om den ena blir smutsig. Bebis kanske krĂ€ks eller bajsar đ
Sen Àr ju kamera och sÄnt alltid trevligt att ha med sig!
LÀppsyl el liknande Àr bra för man blir jÀtte torr om lÀpparna om man tar lustgas.
BebisklÀder har jag packat detta:
overall till hemgÄng strl 50 + mössa (en tunnare att ha inne och en tjockare att ha nÀr vi Äker hem om det Àr kallt)
body strl 44 och 50 (vet ju inte hur stor han Àr, mina tjejer har varit pyttesmÄ och drunknat i strl 50 sÄ det Àr mest dÀrför)
Byxor strl 50
Strumpor + tossor (bebisar Àr oftast ganska kalla om sina fötter)
Pyjamas strl 44 och 50 (mest för om man vill ha lite egna klĂ€der pĂ„ honom nĂ€r man Ă€r dĂ€r och vill kunna ta lite foton och sĂ„). OsĂ€kert om det blir anvĂ€ntâŠ.
Sen har jag med tvÄ tunnare bomullsfiltar, ett litet gosedjur, en napp, vÄtservetter (nÄt sÄnt litet paket som vi fÄtt i nÄn sÄn babybox).
TÀnkte Àven ta med ett babynest.
à ÄÄh underbart, tack för tipsen smurfis :) Ska skriva upp pĂ„ en lista och börja packa ner lite smĂ„tt i bb-vĂ€skan! Oj, storlek 44 har vi inte ens tĂ€nkt pĂ„ att köpa nĂ„got plagg i⊠fast iofs tror jag kanske inte hos kommer va sĂ„ liten sĂ„ storlek 50 hoppas jag passar hihi. Hur mycket har dina barn vĂ€gt nĂ€r de föds? Av ren nyfikenheten bara :) Dom tror efter tillvĂ€xtultraljudet att hon kommer vĂ€ga ca 3000 g vid födsel, men sen vet jag inte hur pĂ„litligt det Ă€r? Hehe. Det hĂ€r med amnings BHar, ska man köpa en bh som passar nu eller ska jag rĂ€kna med en storlek större? Har hört att brösten kan bli till ett par riktiga meloner nĂ€r mjölken rinner till ;) jag har inga amningsbhar eller amningsplagg Ă€nnu, sĂ„ det mĂ„ste införskaffas :) ---------------------------- En frĂ„ga om helt annat, men tar bebis skada av att jag Ă€r sjuk? Jag har Ă„kt pĂ„ feber och vĂ€rldens ondaste hals brĂ„kar med mig.. Och sĂ„ fort jag blir sjukt försvinner matlusten och framförallt nu nĂ€r jag knappt kan svĂ€lja pga halsenâŠ.
Jag tycker mÄnga 44or som finns i butik egentligen motsvarar 50 efter att ha satt mig in i det hÀr med barnklÀdessömnad. Det Àr bara NameIt och andra med riktiga prematurklÀder som har korrekta 44or. Newbie t.ex. har ju 44or, dom Àr perfekt till en fullgÄngen bebis pÄ runt 3kg.
PÄ bild har Alvin newbie 44cl, 2,8kg och 49,5cm. Hade han inte varit prematur hade han fyllt ut klÀderna perfekt.

#121 Nej bebisen tar inte skada sÄ lÀnge du inte fÄr skyhög feber.

Vad tror ni om storlek till en bebis pÄ 4-4,5 kg? Eftersom bÄde jag och pappan Àr lÄnga och breda har jag inte förvÀntat en pyttebebis, men nu verkar det som hon blir rÀtt stor. Har inte köpt sÄ mycket i str 50. Det kanske Àr tur? Ska jag satsa pÄ 56?
#122 aaaha okej :) Jag tycker nĂ„gra plagg vi köpt i storlek 50 ser sĂ„ otroligt pyttesmĂ„ ut och i vĂ€rsta fall fĂ„r man vĂ€l vika upp byxorna/tröjorna om de Ă€r pĂ„ tok förstora :) eller Ă„ka och köpa ett sett med storlek 44 om det skulle va sĂ„ :) Jag va sjĂ€lv en vĂ€ldigt liten bebis, och lĂ„g pĂ„ 2,8 kg vid födseln fast att min mamma gick över tiden. Ăven min syster födde smĂ„ barn, bĂ„da barnen lĂ„g pĂ„ under 3 kg. Och varken jag eller min sambo Ă€r vĂ€l speciellt stora, dĂ„ vi rĂ€knar med att vĂ„ran bebis kommer va liten. Ska bli spĂ€nnande att se hur mycket hon vĂ€ger nĂ€r hon kommer ut hihi!
Mina tjejer vĂ€gde 2,9 resp 3,1 kg nĂ€r de föddes. Strl 44 var bra första ca tvĂ„ veckorna. Köp amningsbehĂ„ som Ă€r lite större Ă€n det som passar nu. De vĂ€xer enormt nĂ€r mjölken rinner till men sen blir de mindre igen. Bra med bh som Ă€r lite töjbar och Ă€ven som funkar till natten. Mer som en topp el sport bh liksom. Inga hĂ„rda spĂ€nnen byglar eller annat som klĂ€mmerâŠ.
#121 ja jag funderade ocksÄ pÄ amningsbh. Vissa tyckte absolut att man skulle vÀnta att köpa de tills man fött. Meeen ja Äkte och köpte i tvÄ storlekar :-) fÄr vÀl se om de var en bra el dÄlig ide sen att köpa innan man fött:-)
Jag köpte innan förlossningen, tog de största jag hittade. Det blev för litet de 3 första mĂ„naderna, lagom till 6e mĂ„naden, nu tappar jag bort tuttarna i bhnâŠ
Man vet ju aldrig hur brösten beter sig. Med första barnet hade jag d-kupa hela amningstiden men med andra hade jag mer min vanliga c- kupa. Gick upp mkt i vikt som gravid och sen ner igen sĂ„ det pĂ„verkade sĂ€kert ocksĂ„. Skönt att ha nĂ„n bh innan men rĂ€kna med att köpa nĂ„n mer sen nĂ€r du vet mer hur stora de blir. För mig hade det stabiliserat sig efter ca tvĂ„ veckor eller sĂ„. Efter amningen var de som tomma pĂ„sar men det blir lite bĂ€ttre med tidenâŠ.
Underbart med era tips :) Ska nog in pÄ h&m, lindex eller kapphal nu snart och kika och se om de har nÄgra som Àr bekvÀma. De brukar ju kunna ha 2pak, sÄ kan man ju kanske börja med det för att sen se hur brösten beter sig och köpa fler :) Jag har tvÄ andra som jag köpte pÄ h&m i början av graviditeten men tyckte de skavde sÄ dant för jag hade sÄ ont under mitt högra bröst. Men dom kanske Àr skönare sen nÀr bebis Àr ute och trycker under bröstet förhoppningsvis slÀppt :)
De har mÄnga bra pÄ HM har jag sett, tvÄ-pack utan byglar och annat. Kostar ju inte en förmögenhet heller sÄ man kan lÀtt köpa nya om man behöver annan storlek.
Kan annars tipsa om mÀrket Carriwell. De har jÀtte bra amningsbh! De har bÄde en sömlös variant som Àr jÀtte skön att ha och Àven en vadderad som funkar bra nÀr man kanske har lite tightare klÀder pÄ sig och behöver ha amningsinlÀgg i bh:n. DÄ syns de inte lika mycket.
Börjar bli sĂ„ jĂ€kla less pĂ„ att jobba nu. Ăr sĂ„ himla trött! Vet inte om det mest Ă€r mentalt för att man vet att det Ă€r sĂ„ kort tid kvar nuâŠ. ungefĂ€r som innan semestern đ
IgĂ„r hade jag jĂ€tte ont i magen pĂ„ ena sidan och kunde knappt strĂ€cka pĂ„ mig eller gĂ„ upprĂ€tt. Men sen försvann det efter nĂ„gra timmar. Man vet ju liksom inte om det beror pĂ„ bebis eller pĂ„ "normala" magproblem. Har Ă€ven fĂ„tt tillbaka lite illamĂ„ende och kĂ€nner mig lite yr ibland. SĂ„ det börjar bli lite mer pĂ„frestande nu. Men snart v 36 sĂ„ det hör vĂ€l tillâŠ.. Nu hoppas jag bara att han vĂ€nder pĂ„ sig snart sĂ„ vi kan föda normalt! Och helst slippa vĂ€ndningsförsökâŠ..
#132 Ă„h hoppas lillkillen vill vĂ€nda sig snart!! NĂ€r ska de försöka vĂ€nda pĂ„ honom om inte annars? Jag har ocksĂ„ börjat kĂ€nna mig sĂ„ otroligt less, det börjar bli sĂ„ tungt!.. Jag har sĂ„ jĂ€drans ont under mitt högra bröst och i min rygg sĂ„ jag tjuter nĂ€stan varje natt nu för det Ă€r sĂ„ jobbigt att ligga ner, kan inte sova eller nĂ„got lĂ€ngre.. Ligger jag pĂ„ min vĂ€nstra sida sĂ„ dödar min rygg mig efter 5 minuter och ligger jag pĂ„ min högra sida sĂ„ kĂ€nns det som jag brutit mitt ena revben och som att det Ă€r en syra som pumpar ut ett gift i mig (haha), jag vaknar oftast pga av extrem smĂ€rta dĂ€r.. Nej blÀÀÀ, börjar bli sÄÄÄ bitter haha! Hoppas din krĂ„mpor gĂ„r över snart :) nĂ€r skulle du gĂ„ hem frĂ„n jobbet? :) Förövrig for jag och pojkvĂ€nnen till stan i helgen, sĂ„ nu har jag nĂ„gra amningsbhar ;D det Ă€r bara nĂ„got amningsplagg som fattas nu. Men tyckte h&m hade sĂ„ trĂ„kiga plaggâŠ

Jag hade en riktig blĂ€-dag idag. SĂ„ grĂ„tig och nervös över allt möjligt. Var och köpte en amningsBH och tvĂ„ amningslinnen pĂ„ HM. FĂ„r se hur det gĂ„r. De verkar bara ha upp till E kupa och det Ă€r liksom det jag har normalt. NĂ„ja. Fick paket med bestĂ€llda amningsinlĂ€gg ocksĂ„, sĂ„ nu har vi snart det mesta nödvĂ€ndiga. Har t o m lyckats packa förlossningsvĂ€skan Ă€ntligen. Ăr "bara" i vecka 39, sĂ„ det började kĂ€nnas som det var pĂ„ tiden. Var för första gĂ„ngen tvungen att prova det med att dricka kallt vatten pch mĂ€rka rörelserna i magen. Det var inga problem alls. Nog bara för att jag hade varit sĂ„ upprörd hela dagen att jag inte kunde kĂ€nna henne sĂ„ tydligt. Det kom snabbt upp i över 10 rörelser. #132 min tjej vĂ€nde sig pĂ„ de fĂ„ dagarna mellan barnmorskebesök pch vĂ€ndningsförsök och hon verkar ligga rejĂ€lt fast nu. Hoppas din vĂ€nder sig ocksĂ„.
#134 Äh hÀrligt att du hitta lite plagg pÄ h&m, dÀr jag bor fanns det 2 st olika plagg att vÀlja pÄ. Jag skulle vilja hitta typ som en T-shirt eller en tunn lÄngÀrmad tröja. Fanns inget sÄnt :/ Har 2 amningslinnen frÄn h&m som jag fick av min syster, men dom Àr sÄ tajta över mina bröst haha. SÄ kÀnns inte som det gÄr in nÄgra mjöktuttar i dom sen ;) HÀrligt att vÀskan Àr packad :) vi börja lite smÄtt i söndags, fast vi Àr "bara" i vecka 35+2. Och va skönt att du fick rörelser efter vattnet, jag tycker inte det funkar pÄ vÄran bebis?!. Jag tycker inte jag kÀnner av henne som innan men vi har varit och lyssnat pÄ hjÀrtat och kollat ultraljud och alla lÀkare och bm sÀger att hon Àr sÄ aktiv mm. SÄ fÄr vÀl lita pÄ det :) ska till min BM pÄ onsdag dÄ fÄr vÀl nÀmna att jag tycker det Àr mindre rörelser. Fast jag kÀnner ju förstÄss av henne lite dÄ och dÄ varje dag med vÀldigt tydliga rörelser, sÄ kÀnns som det inte borde va nÄgon fara :) Hoppas du kÀnner dig piggare och gladare imorgon :)

#135 tack vad gulligt av dig. Har varit pÄ ganska bra humör generellt men nu fick jag en rejÀl dipp. Ska trÀffa en kompis i morgon som ocksÄ ska fÄ en tjej i december sÄ det ska nog hjÀlpa pÄ humöret. Det Àr hennes tredje barn sÄ jag rÀknar med att kunna frÄga henne om allt möjligt haha.
#136 ja dom dĂ€r dipparna kan ju va otroligt jobbiga nĂ€r de kommer och "hĂ€lsar pĂ„" :/ .. Va kul, hoppas ni fĂ„r det trevligt :D Ă„h! det Ă€r alltid bra nĂ€r man har en vĂ€n som man kan frĂ„ga lite detaljerade saker om ;) En gammal klasskompis som jag fĂ„tt upp kontakten med igen fick sin dotter igĂ„r, sĂ„ jag hoppas jag kan fĂ„ lite goda rĂ„d ang förlossningen av hennes sen nĂ€r hon orkar ses igen efter allt ;) Haha. Jag börjar bli vĂ€ldigt nervös inför förlossningen, har varit sÄÄÄÄ lugn Ă€nda till ganska nyligen. Nu börjar jag bli sĂ„ rĂ€dd för smĂ€rtan. Och börjar tĂ€nka "men hjĂ€lp, vi ska fĂ„ ett barn snart! Kommer vi klara det hĂ€r" ⊠dumma och onödiga tankar haha!âŠ
HĂ€rligt att höra att vi kĂ€nner mkt lika!! Samma hĂ€r börjar bli less pĂ„ att inte hitta nĂ„gon skön sovstĂ€llning. SjĂ€lv skulle jag göra ett rutin besök hos min barnmorska i fredags vilket blev högt blodtryck. Jag fick order om att ta de lugnt. PĂ„ mĂ„n nytt blodtryck fortfarande högt sĂ„ hon skickadeig raka vĂ€gen till förlossningen. Visade sig dĂ€r att blodtryckste hade gĂ„tt ner och ctgt sĂ„g jĂ€tte bra ut. Var underlig kĂ€nsla att glida in pĂ„ förlossningen. De satte fart pĂ„ tankarna shit de Ă€r inte lĂ„ngt kvar!!! Ăr blandade kĂ€nslor, tungt jobbigt, nervös, ska bli skönt att knytet kommer, lĂ€skigt!!! Baah som sagt mkt tankar!!

#138 jag hade ocksÄ högt blodtryck hos BM i fredags. Blev beordrad att gÄ till min egen lÀkare mÄndag och kolla och dÄ var det ocksÄ lite högt. Har försökt fÄ tag pÄ min BM för att fÄ en extra tid hos henne som hon sa, men det Àr bara upptaget. Frustrerande. Det Àr ju inte sÄ mycket att göra, och jag kÀnner mig frisk och kry, men sÄ jobbigt att de dÀr siffrorna ska spöka
#139 jaaaa jag funderade mass imorse.:-( de sĂ€tter ju griller i huvudet pĂ„ en. Jag har testat dĂ„ jag vart lugn som tex pĂ„ förlossningen dĂ„ sjönk ju vĂ€rdet. Man stressar ju upp sig bara för att man vill att vĂ€rdena ska va bra. Skönt att höra att man inte Ă€r sjĂ€lvâ€ïž Hoppas du fĂ„r tag pĂ„ din BM snart!
Jobbar tvÄ veckor till⊠sen blir det förhoppningsvis nÄgon lugn vecka innan bebis kommer. Han Àr liten sÄ Àn finns det plats för honom att vÀnda sig. Hoppas han gör det! NÀsta BM besök blir nÀsta vecka. Hade ocksÄ högt blodtryck sist. Hoppas det var tillfÀlligt! Börjar ocksÄ inse att det snart Àr förlossning. .. lÀskigt och spÀnnande pÄ samma gÄng. Vet ju hur det varit med de andra men det Àr alltid en ny upplevelse. Man Àr ju lite rÀdd liksom. Att allt ska gÄ bra. Att bebisen Àr frisk osv.
#141 nĂ€r Ă€r du berĂ€knad? Ja jag tĂ€nkte jobba tvĂ„ veckor till sen gĂ„ hem. Har haft en lugn vecka vilket mĂ€rks. InstĂ€mmer bĂ„de lĂ€skigt och spĂ€nnande med förlossningen. Men de Ă€r vĂ€l meningen att vi ska vara lite less nuđ Hoppas knytet vĂ€nder sig snart smurfis! Tycker de kĂ€nns lite obehagligt dĂ„ de ska kĂ€nna hur de ligger. Ja fattar ju att de mĂ„ste ta i för att kĂ€nns men iiii vad obehagligt de Ă€r dĂ„ de ska kĂ€nna huvudet!!!
#142 Det Àr BF 30/12.
Det Ă€r det vĂ€rsta med varje BM-besök, just nĂ€r hon ska kĂ€nna pĂ„ magen för att se hur han ligger. Det gör sĂ„ jĂ€kla ont! Undrar just hur det dĂ„ kĂ€nns med ett vĂ€ndningsförsök? Vill helst slippa tĂ€nka pĂ„ detâŠ.. hoppas han vĂ€nder sig tills nĂ€sta vecka.
Har nog inte riktigt förstĂ„tt att det börjar nĂ€rma sig sĂ„ pass snabbt som det gjort sista tiden. Det Ă€r ju inte mĂ„nga veckor kvar nu. Han skulle ju kunna komma nĂ€r som helst nĂ€stan. Mina tjejer har kommit tvĂ„ veckor tidigt sĂ„ det Ă€r ju dĂ„ redan runt 15 december och det Ă€r ju riktigt snart! Men jag tror det blir annat med denna⊠gĂ„r sĂ€kert över tiden đ Fast jag har inget emot om det skulle bli i början pĂ„ januari heller. Mer för hans skull⊠sjĂ€lv Ă€r jag less pĂ„ att vara gravid!
Haha jag sĂ€ger precis som dig #143 man börjar bli sĂ„ less nu, sĂ„ helst skulle det va skönt om bebis ville titta ut snart men Ă€ndĂ„ kĂ€nns 1 januari som en bra dag att födas pĂ„ annars ;) just för bebis skull ;) Men jag har bf 26, sĂ„ skulle inte förvĂ„na mig att vi ligger pĂ„ BB pĂ„ julafton bara för att Hahah. Men jag börjar verkligen bli lite rĂ€dd inför förlossningen! Va har jag att vĂ€nta mig i smĂ€rta, vet jag hur man krystar, vet jag hur man ska andas osv osv. Det dĂ€r flyger runt i min skalle dagligen nu, innan har jag varit sĂ„ otroligt lugn. Men nu börjar det nĂ€rma sig och jag börjar inse vad som verkligen ska komma skall.. haha. Och det lĂ€skiga Ă€r att man inte vet NĂR allt ska starta!. Allt Ă€r sĂ„ lĂ€skigt och spĂ€nnande, man Ă€r sĂ„ taggad men Ă€ndĂ„ sĂ„ rĂ€dd.
Det enda man kan göra Àr att försöka slappna av och lÄta kroppen sköta jobbet. Det kan vara svÄrt för det gör ju jÀtte ont och man vet inte om man kommer fÄ stÄ ut med den smÀrtan i nÄgra timmar eller i flera dygn.
Jag tÀnker mer pÄ nÀr det kommer sÀtta igÄng. Kommer jag vara hemma? Kommer min man vara hemma? Löser det sig för vÄra andra barn osv. osv.
HÀrligt att lÀsa att vi har lika tankar :-) kÀnner samma nÀr kommer han? Kommer ja vara hemma? Hur kommer de kÀnnas? Jag var hos BM igÄr högt blodtryck och ett i Àggvita:-/ raka vÀgen till förlossningen. De gjorde ctg och ultraljud. I och med att jag inte mÄdde illa hade huvudvÀrk el samlat pÄ mig vatten var de inte oroliga. Jag blev dock sjukskriven fram till han kommer!! SÄÄÄ skönt! PÄ ultraljudet fick ja veta att han vÀger 3.5 kilo!! Ja de nÀrmar sig som sagt Àr berÀknad 21/12!! FrÄgan Àr tror ni att vi skulle bli tryggare om man visste att de datumet de klockslaget sÀtter de igÄng?:-) vi kanske skulle bli Ànnu mer nervösa:-) IgÄr dÀ ja var pÄ förlossningen dÄ de gjorde ctg hörde ja i rummet intill vÀÀÀÀÀÀrsta dödsskriket!! Ujuj tÀnkte ja Àr de sÄ ja ocksÄ kommer lÄta!!!
Har ocksĂ„ funderat lite pĂ„ det dĂ€r ang om det skulle va "lĂ€ttare" om man visste vilken dag bebis valde att titta ut pĂ„. Det hela blir ju sĂ„ mycket mer spĂ€nnande att man inte vet, men jag har sĂ„nt kontrollbehov med allt sĂ„ jag har sĂ„ svĂ„rt att planera allt hĂ€r hemma just nu för att jag inte vet nĂ€r hon vĂ€ljer att komma haha!. Det gör att jag nu kĂ€nner mig stressad med allt bara för att jag lĂ€gger lite av förberedelserna Ă„t sidan för att jag just inte har ett datum haha. LĂ„ter helt sjukt kanske!.. Och min sambo förlitar sig lite pĂ„ mig att jag ska ta tag i saker, fast sĂ„ har han alltid varit iofs haha. Och jag har ocksĂ„ tĂ€nkt samma som er, vart kommer det starta? Ăr jag hemma? Kommer vattnet gĂ„ nĂ€r jag Ă€r ute och handlar, om man ska "leka" lite med tanken att det kommer bli som pĂ„ film Hahah! Jag Ă€r sĂ„ redo pĂ„ att det kommer göra förbaskat ont, men frĂ„gan Ă€r om man Ă€r bered pĂ„ HUR ont det verkligen gör?!. Att man liksom bli chockad av smĂ€rtan. Men sĂ„nt dĂ€r ska man kanske inte gĂ„ runt och skrĂ€mma upp sig sjĂ€lv med nu ;) Jag har nu börjat fĂ„ molvĂ€rk som ligger och smyger dĂ€r nere hela tiden och ett otroligt tryck nere i underlivet :) och bebis har blivit vĂ€ldigt livlig, förra veckan va hon sĂ„ lugn tyckte jag. Men oj #146 va lĂ€skigt med blodtrycket och Ă€ggvitan, men skönt att du blev sjukskriven nu och att de kolla till dig och bebis ordentligt :) sĂ„ kan du verkligen vila upp dig nu! Hahah men nej va lĂ€skigt att höra skriket, ska bli kul att se hur man sjĂ€lv kommer tackla smĂ€rtan :) om det blir dödskrik eller ej ;) Jag va hos BM i onsdags, allt sĂ„g jĂ€tte bra ut med mina och bebis vĂ€rden. Men tydligen ligger vĂ„ran bebis under kurvan, hon kommer nog va ganska liten nĂ€r hon vill komma ut.
#147 Haha vÀlkommen till klubben för kontrollbehov hÀr har du en till;-) Jag förstÄr dig helt!! De Àr vÀl dÀrför man funderar sÄ mkt pÄ hur vad nÀr om allt:-) svÄrt att go with the flow nÀr man vill kontrollera allt. Men jag gÄr in för att jag litar pÄ de som hÀnder. Se positiva med att ja har vart pÄ förlossningen tvÄ gÄnger Àr att jag kÀnner mig trygg med personalen och att jag vet hur de ser ut. De Àr verkligen suuuuper gulliga personalen sÄ jag kÀnner att ja kommer bli vÀl omhÀndertagen :-) NÀr var du berÀknad 147? Ja de kÀnns skönt att vara sjukskriven!! Vila vila men de Àr lite trökigt i lÀngden :-) men de behöva vÀl:-)
#146 Oj hoppas du slipper havandeskapsförgiftning. Men skönt ÀndÄ att vara sjukskriven och kunna ta det lugnt! Stor kille!
Haha, man kan höra mycket pĂ„ förlossningen men jag har dĂ„ aldrig varit den som skrikerâŠ. jag Ă€r mer fokuserad och liksom vill bara ha lugn och ro omkring mig
#147 Jag skulle lĂ€tt vilja veta vilken dag det var. DĂ„ skulle man kunna planera, fixa sĂ„ maken var hemma, att barnen hade barnvakt, att allt var klart osv. Men samtidigt Ă€r det ju lite hela grejen att man inte vetâŠ. att det Ă€r spĂ€nnande ocksĂ„. Fast blir det snitt för mig nu sĂ„ vet jag ju nĂ€r det blir. Kommer kĂ€nnas konstigt! Men det Ă€r klart att det kan ju alltid sĂ€tta igĂ„ng innan det sĂ„ man fĂ„r Ă„ka in akut.
#148 jag var BF den 26/12 :) och du hade 21/12 va? :) Jag har ocksÄ varit inne pÄ förlossningen tvÄ gÄnger och jag tycker ocksÄ det kÀnns vÀldigt skönt att man har lite koll pÄ personalen, dom har varit vÀldigt trevliga hittills sÄ jag antar och hoppas att de Àr det nÀr det vÀl Àr dags ocksÄ ;) hihi! Ja men exakt, man fÄr vÀl försöka slÀppa denna bit ang kontrollen! Kroppen kommer förhoppningsvis sköta detta kanon och nÀr man vÀl mÀrker att det Àr igÄng sÄ kanske man kan börja fokusera pÄ ett annat sÀtt dÄ :) #149 ja jag förstÄr att det skulle va mycket smidigare dÄ ni mÄste fixa barnvakt och allt ocksÄ :) hur gamla Àr era andra barn? :) Det enda vi mÄste fixa Àr djurvakt och det Àr redan fixat sÄ mormor Àr breda att ta hand om dom nÀr vi Äker in ;) sÄ varje gÄng jag ringer till henne nu tror hon att jag ska föda Hahah!. Ja just ja, men hoppas er lilla kille vill fixera sig snart sÄ du slipper snitt! Eller hur kÀnner du för ett eventuellt snitt?
Mina andra barn Ă€r ju stora och klarar sig sjĂ€lva en stund men kanske inte pĂ„ natten đ Det Ă€r ju ocksĂ„ det dĂ€r om de Ă€r i skolan och att nĂ„n annan mĂ„ste hĂ€mta dem. Hade ju hoppats pĂ„ sĂ„ vis att bebis kommer pĂ„ jullovet!
Jag vill absolut inte göra snitt sÄ jag hoppas att han lÀgger sig rÀtt snart. Antingen sjÀlv eller med hjÀlp av vÀndningsförsök.
Har haft lite mer intensiva sammandragningar, de liksom hÄller i sig lite lÀngre och de kÀnns starkare. Det moler lite i magen ocksÄ. KÀnns att det nÀrmar sig.
Med första sĂ„ gick vattnet mitt i natten nĂ€r jag sov och det kĂ€ndes Ă€ndĂ„ ok. DĂ„ kunde vi Ă„ka in i lugn och ro. Med andra gick slemproppen och jag fick lite andra förvarningar innan⊠men sen började vĂ€rkarna pĂ„ morgonen och dĂ„ insĂ„g vi vĂ€l att det var dags! BĂ„da Ă€r födda vid ca kl 12 pĂ„ dagen. Har haft snabba förlossningar. Med första fick jag epidural men med andra hann vi inte med nĂ„t annat Ă€n lustgas men det var nĂ€stan sĂ„ den förlossningen var bĂ€st. Man hade mer koll pĂ„ lĂ€get. KĂ€nde nĂ€r det var dags att krysta osv. Har sluppit sy med bĂ„da sĂ„ jag hoppas inte jag spricker nĂ„got denna gĂ„ng hellerâŠ. har annars varit en skrĂ€ck jag haftâŠ
#151 nej just ja, pÄ natten Àr det kanske inte sÄ bra att va sjÀlv om det ska upp till skola mm dagen efter :) à h ja, jullovet hade ju varit det perfekta för er i sÄ fall :) nÀr startar lovet för dom? DÄ fÄr vi verkligen hoppas att bebis vill vÀnda sig, hoppas han gör det sjÀlvmant! Men ÀndÄ skönt att det finns hjÀlp till att försöka vÀnda honom om det behövs! HÄller mina tummar för er att han fixerar sig snarast :) Oooh, det Àr sÄ jag hoppas det ska gÄtill för mig med :) att vattnet gÄr hemma! Eller att slemproppen gÄr först sÄ man vet att det Àr pÄ g. För min syster va det precis likadant för dig, första barnet valde hon ryggbedövning och med andra hann hon inte fÄ det och fick enbart anvÀnda sig av lustgasen. Hon upplevde det samma som för dig, att med andra barnet kÀnde hon att hon hade mer kontroll just för det bara va lustgas och allt efter kÀndes bÀttre. Med första barnet och med ryggbedövning sÄ hade hon vÀldigt problem med att kissa osv efterÄt! Jag Àr ocksÄ lite rÀdd för att spricka, hoppas jag klarar mig utan att sy!. Jag Àr sÄ rÀdd hur det kommer kÀnnas efterÄt, min syster sa att tiden efter va nÀstan vÀrre Àn sjÀlva förlossningen haha.
Jag tror jullovet börjar 18 dec, det Àr en fredag⊠sÄ jag hoppas han stannar kvar tills dess i magen!
Jag hade inga bekymmer av ryggbedövningen efterÄt men det var mer att jag kÀnde inte nÀr jag hade vÀrkar sÄ det blev att det drog ut pÄ tiden. VÀrkarna blev svagare osv.
Jag har inte haft nÄgra problem efter förlossningen heller. Klart man Àr lite öm och man blöder ju och sÄ. Första dagarna tar man det ju gÀrna lite lugnare kanske men efter en vecka Àr ju allt som vanligt. Kan tÀnka mig att det Àr vÀrre vid snitt eller om man spricker mycket och mÄste sy m.m.
Man Àr ju inte sÄ pigg pÄ att göra nr 2 direkt efter förlossningen. Det kÀnns skumt. Och det svider nÀr man kissar⊠men de tipsar om att kissa i duschen och det funkar bra. Man blöder ju en del och vill gÀrna tvÀtta sig ofta ÀndÄ sÄ det Àr ok. En del kan ju ha avslag i mÄnga veckor men jag har alltid bara haft det ca en vecka eller tio dagar. Man blöder klart mer Àn en mens i början men det Àr typ första tvÄ dagarna. Det luktar vidrigt⊠det var jag inte förberedd pÄ.
Sen kan det ju krĂ„ngla med amning och annat som gör att man blir trött och att första tiden kĂ€nns lite tung. Man sover ju dĂ„ligt ocskĂ„ sĂ„ det Ă€r lĂ€tt att man kĂ€nner sig lite utmattad samtidigt som man Ă€r sĂ„ lycklig pĂ„ samma gĂ„ng. EfterĂ„t brukar första veckan kĂ€nnas mer som en dimma đ
Allt Àr ju sÄ nytt med första barnet ocksÄ. NÀr man fÄr nr 2 eller fler sÄ vet man ju mer vad man har att vÀnta sig. SÄ det blir ett annat lugn dÄ.
Ang. smÀrtan sÄ glömmer man bort den nÀr bebis Àr ute. Det Àr skumt men sÄ Àr det faktiskt.
#153 Ă„h va kul och spĂ€nnande att lĂ€sa om din syn av det hela :D jag tycker pĂ„ ett sett det Ă€r skönt att fĂ„ höra andras förlossningshistorier, man kan förbereda sig lite smĂ„tt Ă€ven om allas förlossningar Ă€r unika :) men du förstĂ„r sĂ€ker hur jag menar. Jaaha okej, jag har lĂ€st att det kan dra ut lite pĂ„ tiden nĂ€r man vĂ€ljer ryggbedövning? Kan det ligga nĂ„gon sanning i det dĂ„ kanske? Jag har nog till 99% bestĂ€mt mig för att ta ryggbedövning Ă€ndĂ„. Om jag kĂ€nner att det behövs dĂ„ vill sĂ€ga. Smart att kissa i duschen, det ska jag lĂ€gga pĂ„ minnet :) har Ă€ven hört att om man dricker mycket vatten innan sĂ„ bli kisset lite mer "utspĂ€tt" och pĂ„ sĂ„ vis ska det inte svida lika mycket heller?! Men BLĂĂ!!! Usch att det ska lukta!!! Kan tĂ€nka mig att man redan kĂ€nner sig lite halvt ofrĂ€sch och dĂ„ ska man samtidigt ha en vidrig doft dĂ€r nere pĂ„ det ocksĂ„ haha.. Jag hatar att ligga ner nĂ€r jag har mens och nu ska man blöda Ă€nnu mera och garanterat blöda lĂ€ngre Ă€n vad en vanlig mens gör, det förstör ju hela mysfaktorn haha. NĂ€r vi kommer hem frĂ„n BB vill man vĂ€l sĂ€kert bara ligga och mysa i soffan och sĂ€ngen, och bara kĂ€nslan av att veta att det kommer "lĂ€cka" ut massa blod överallt ger mig rysningar haha.. hoppas avslaget kommer gĂ„ smidigt och enkelt!! Hur Ă€r det att sitta efterĂ„t?
151# sÄ de Àr isÄfall prat om vÀndningsförsök? NÀr tÀnker de göra de isÄfall? Ja ryggmÀrgs bedövning, först var ja osÀker men nu kÀnns de okej. Som sagt vet inte vilken smÀrta ja ska förvÀnta mig:-) Ah jag Àr vÀldigt glad över den hÀr trÄden. KÀnns sÄ skönt att skriva av sig och fÄ svar av folk som gÄr med samma tankar! Tack Goa tjejer för de guldvÀrt!!! Ska bli roligt att följa er Ä sen nÀr vi fÄr:-) vi fÄr vÀl starta en ny trÄd dÄ;-)
à Äh jag kÀnner precis likadant, sÄ otroligt skönt och lugnande att ha nÄgra att bolla sina tankar med :) dela tankat och kÀnslor! Som sagt, guldvÀrt :)
TÀnk att en kudde kan göra sÀ mkt. De börjar ju bli besvÀrligt att sova pÄ sidan. Först har ja tvÄ kuddar vid huvudet var av den tredje sover ja pÄ som jag bullar upp pÄ de andra tvÄ. TÀckte har ja snurrat om benen, dock har den arm som varit upp sÄ att sÀga hÀngt över magen vilket har vart oskönt. SÄ ja la dit en fjÀrde kudde:-)) som stöd för den hÀngande armen. Hahaha vÀrldens kuddvÀrld i sÀngen. Men vad gör man inte för att kunna sova:-)) Hur mÄr ni idag? Kram
TÀnk att en kudde kan göra sÀ mkt. De börjar ju bli besvÀrligt att sova pÄ sidan. Först har ja tvÄ kuddar vid huvudet var av den tredje sover ja pÄ som jag bullar upp pÄ de andra tvÄ. TÀckte har ja snurrat om benen, dock har den arm som varit upp sÄ att sÀga hÀngt över magen vilket har vart oskönt. SÄ ja la dit en fjÀrde kudde:-)) som stöd för den hÀngande armen. Hahaha vÀrldens kuddvÀrld i sÀngen. Men vad gör man inte för att kunna sova:-)) Hur mÄr ni idag? Kram
Ja, nu Ă€r det verkligen inte lĂ„ngt kvar. Tur man har sĂ„ mycket och pyssla med nu nĂ€r December kommer sĂ„ man slipper sitta och rĂ€kna sekunderna och bli otĂ„lig đ Tiden gĂ„r ju sĂ„ mycket snabbare nĂ€r man Ă€r sysselsatt .
Lillan har börjat trycka sig allt mer nerĂ„t nĂ€r hon rör sig sĂ„ det gör svinont i bĂ€ckenet och ryggen đ
#151 Hoppas din lille vill vĂ€nda pĂ„ sig snart eller att vĂ€ndningsförsöket blir lyckat! đș
159# instÀmmer dock fÄr ja lite Ängest att ja inte orkar göra allt ja vill hinna med:-/ men allt tar vÀl som tid:-)
#154 Det kan kĂ€nnas lite skumt att sitta första tiden. Men du har ju sĂ€kert en rejĂ€l binda dĂ€r Ă€ndĂ„ sĂ„ den dĂ€mpar liksom det hela lite grann. Men samma dĂ€râŠ. fĂ„r man sy mycket kĂ€nns det sĂ€kert annorlunda!
#155 VÀndnningsförsök blir troligtvis v 37 men jag vet inte om de dÄ menar 37 fulla veckor eller 36 fulla veckor? Det blir snart i alla fall.
Ryggbedövning Àr perfekt om man kÀnner att smÀrtan blir helt olidlig. Tror jÀtte mÄnga tar det med första barnet just. Det Àr ju oftast dÄ förlossningen tar lite lÀngre tid ocksÄ. Men alla upplever ju smÀrtan olika sÄ det gÄr inte att sÀga innan hur man kommer reagera. Jag vet ju inte heller hur det blir för mig denna gÄng. Jag Àr ju instÀlld pÄ att helst klara mig utan men blir det lÄngdraget sÄ vill man ju ha bedövning!!
Jag tycker man kÀnner nu att han blir tyngre dÀr inne. Det Àr jobbigare att stÄ och gÄ, det liksom trycker pÄ. Magen spÀnner. Han tumlar runt dÀr inne ibland sÄ det gör jÀtte ont och trycker pÄ urinblÄsan och Àven livmodertappen (kÀnns det som). Sammandragningarna kommer och gÄr och vissa dagar Àr vÀrre Àn andra. Börjar kÀnna mig förkyld sÄ jag vill helst bara ligga i soffan och kolla pÄ TV typ⊠haha!
Med de andra barnen har jag samlat pÄ mig mkt vÀtska sista veckorna och verkligen kÀnnt mig som en michelin-gubbe typ⊠sjukt hemsk syn! Har inte kunnat ha vanliga skor osv. Har Àven svullnat i ansiktet, Àven om hÀnder, fötter och ben varit vÀrst. Jag upplever bara lite svullnad nu i benen men det Àr ingenting mot hur det varit med dem sÄ jag Àr glad för det. Hoppas jag slipper mer sista tiden. Det Àr sÄ jobbigt nÀr man kÀnner sig uppsvÀlld. Det kliar ocksÄ sÄ hemskt i huden nÀr den blir sÄ uttÀnjd. Det sjuka Àr sen att det försvinner nÀstan direkt sÄ fort bebis Àr ute!
Ser fram emot BM besök i veckan. DÄ fÄr jag vÀl veta om hon tror att han fortfarande ligger pÄ tvÀren och dÄ blir det ju UL för att bekrÀfta det. FÄr se om jag fortfarande klarar mig utan jÀrntabletter, hur blodtrycket Àr nu osv. Om SF-kurvan fortsÀtter ligga under normala⊠ja lite sÄnt!
#161 ja dessa jÀrntabletter!!! Ja försöker Àta dem varje dag me. Usch man blir kass i kistan:-/ Ja ryggmÀrgsbedövning, kÀnns ju som de lutar Ät de om man fÄr för ont. Jag har börjat lessna lite pÄ att var gravid. Fast de Àr vÀl de man ska bli antar ja:-) jag lÀngtar tills vi har kommit hem vÄr lilla familj. Ibland blir ja orolig över förlossningen. MÄste ÀndÄ kÀnnas skönt för dig smurfis att du vet vad som ungefÀr kommer hÀnda Àven om de. Ena förlossningen inte Àr den andre lik:-) Ja ska till min BM imorgon och mÀta blodtrycket och urinen igen. De ville att ja skulle besöka min BM tvÄ gÄnger i veckan lÀkaren pÄ förlossningen. De kÀnns ju bra men de Àr vÀl rÀtt sannolikt att ja fÄr Äka in pÄ förlossningen igen och göra samma procedur. Högt blodtryck hos BM sjunkande pÄ förlossningen ctg Ä sen hem sÀ har halva dan gÄtt;-) ah vi fÄr se vad som vÀntar. Ja har verkligen tagit de lugnt bÄde idag och igÄr. Orkade tom hund promenaden!! Hoppas du slipper vÀndningsförsöket smurfis!

Vad roligt att lÀsa om era tankar, det Àr precis samma för mig, det blir liksom mer och mer verkligt att det faktiskt finns ett slut pÄ graviditeten och man funderar mer och mer pÄ hur det kommer sÀtta igÄng och under vilka omstÀndigheter och sÄ vidare.
Inatt trodde jag nÀstan att det var nÄgot pÄ gÄng, förvÀrkar som kom och gick och gjorde lite ont hela kvÀllen, vaknade mitt i natten av vÀrk och fick rusa ivÀg till toan i full fart, risig kista nÄnting! Sen fortsatte det med förvÀrkar till och frÄn men jag somnade om efter tvÄ timmar och imorse var det lugna puckar igen, bara vanliga sammandragningar, en aning oftare Àn vanligt, men bebbe rör sig precis som vanligt ÀndÄ.
Precis som #161 samlade jag pÄ mig huuuur mycket vÀtska som helst med förra barnet, det gick alltsÄ inte göra annat Àn att sitta med fötterna högt under de sista 6 veckorna typ, men den hÀr gÄngen har jag inte samlat nÄt alls (Àn - hÄller krampaktigt i trÀskivan!!) och det Àr jÀttemycket annat som inte alls Àr sig likt mot förra graviditeten, bÄde spÀnnande och lite lÀskigt Àr det!
Hoppas han vÀnt sig sjÀlv Ät rÀtt hÄll vid nÀsta besök sÄ du slipper vÀndningsförsök #161, inte för att det Àr jÀttehemskt (eller det vet ju inte jag) men för att det Àr alltid lÀttast nÀr allt ordnar sig pÄ naturlig vÀg.
#162 jag tror precis som du skriver att det Àr meningen att man ska bli less pÄ slutet och börja förbereda sig för nÀsta fas :) Àn har jag inte kommit till det stadiet, jag har fullt upp med praktik hela dagarna i tvÄ veckor till, men jag har planerat att bara vila och kÀnna efter riktigt ordentligt sÄ jag blir less pÄ att vara gravid nÀr praktiken Àr slut :)
Jag tÀnker ocksÄ pÄ vilka smÀrtlindringsmetoder jag ska ta till, men för mig kÀnns inte ryggbedövning ens som ett alternativ (eller ja, dÄ ska det vara bra illa - typ dödsÄngest) utan jag vill klara mig sjÀlv sÄ lÄngt det bara Àr möjligt. Förra gÄngen körde jag med profylaxandning, eller nÄn variant av det, varm dusch och lustgas och det gick vÀl bra vad gÀller smÀrtan iaf, dÀremot sÄ vet jag inte vad som hÀnde, men jag var typ som bakis efter vÀrsta fyllan i flera timmar efterÄt, raglade och kunde knappt gÄ, sen om det var lustgasen (som ju egentligen ska gÄ ur kroppen direkt - Àr jag överkÀnslig?) eller blodförlust (inte för att det var sÄ dramatiskt mycket att jag behövde extra blod eller nÄt sÄnt - Àr jag extra kÀnslig för blodförlust?) eller nÄt helt annat, det vet jag faktiskt inte och ingen kunde svara pÄ det heller.
Den hÀr gÄngen tÀnker jag ÀndÄ i ungefÀr samma banor, varm dusch/bad, lustgas (om jag mÄste) och jag vill byta ut profylaxen mot dyktekniken. Den har jag testat pÄ förvÀrkar och det kÀnner jag Àr mer i linje med min instÀllning Àn profylaxen.
#163 jaa de kÀnns vÀldigt bra att fÄ babbla av sig med er! Dyktekniken berÀtta:-) SjÀlv var ja hos min BM idag igen för att kolla blodtrycket. Högt som vanligt men Àggvitan hade gÄtt ner. Skall tillbaka om tvÄ dagar och se vad proverna gav. Ahh kÀnns bra att ja slapp Äka till förlossningen igen;-) men de Àr bra att se har koll iaf:-) Ja inte lÄngt kvar nu tjejer innan vi har vÄra smÄ knyten:-)

#164 eller hur, sambon lyssnar men bara med ett öra och han fattar ÀndÄ bara hÀlften av allt man vill processa.
Hoppas det lugnar sig helt med Àggvitan, men skönt att det iaf har sjunkit och att du slapp en halv dag pÄ förlossningen :) Det Àr ÀndÄ skönt att de hÄller koll, det tycker jag med, Àven om det Àr bökigt och tar tid att springa in och ut pÄ förlossningen och spec mvc, man blir oftast lugnare efter man varit dÀr en extra gÄng.

HÄhÄjaja, Àr det inte det ena sÄ Àr det det andra. Imorse ringde dom frÄn min vÄrdcentral för att sÀga att min (och den enda som finns dÀr) bm Àr sjukskriven 6 veckor till att börja med sÄ jag mÄste ringa en annan vc för att fÄ göra nÀsta koll och sen fanns det en vik bm den 21 och 28. KÀnns inge kul alls, jag hade tÀnkt be om en snabbkoll av min vanliga bm för att kolla om det Àr antibiotikan som Àr boven bakom senaste veckans helt galna klÄda eller om jag lyckats dra pÄ mig en svampis som grÀdde pÄ moset⊠Men med en helt okÀnd bm kÀndes det inte direkt lockande. :(

Jag har skrivit lite i dagens pladder trÄden men hör vÀl egentligen hemma hÀr. Jag blev inlagd igÄr pga högt blodtryck, och dÄ bebisen bÄde Àr rÀtt stor och jag har BF pÄ lördag sÄ ville de att jag skulle sÀttas igÄng. SÄ jag och min sambo blev inlogerade pÄ patienthotelsavdelningen pÄ sjukhuset och jag har fÄtt blodtrycksmedicin som hÄller det i schack, och igÄngsÀttningspiller var fjÀrde timme. Tills vidare hÀnder inte speciellt mycket men det Àr ganska trevligt. Vi Àter, sover och gÄr promenad.
#167 nÀmen oh! SpÀnnande :) TrÄkigt med högt blodtryck men nu Àr bÄde du och bebis i goda hÀnder :D Hoppas det gÄr bra med igÄngsÀttningen nu och att allt annat som hör till kommer gÄ kanon! HÄller tummarna för er :D SÄ pirrigt och spÀnnande!!!!!
#166 men nej va trist med din BM, inte sĂ„ kul att byta sĂ„hĂ€r i slutet :( Hoppas det löser sig och att du fĂ„r svar pĂ„ dina funderingar! Och som du skriver, Ă€r det inte det ena sĂ„ Ă€r det de andraâŠ.. vet inte om jag ska skratta eller grĂ„ta haha men jag fick Ă„ka in akut till tandlĂ€karen idag pga extrem tandvĂ€rk.. hade ett stooooort hĂ„l. Lilla bebis blev vĂ€ldigt stressad pga min stress, rĂ€dsla, smĂ€rta och trötthet. För jag kunde inte sova alls inatt pga smĂ€rtan. Sen mitt i allt efter att jag fick bedövningen sĂ„ svimma jag, sĂ„ lilla bebis och jag har haft det lite "kĂ€mpigt" idag men jag har haft kontakt med förlossningen hela dagen och nu verkar bebis ha lugnat ner sig efter att jag sjĂ€lv blev lugn och tanden Ă€r fri frĂ„n smĂ€rta :)
Dagens pladder Àr till för alla och skapades just för att "vi som blivit förÀldrar" trÄdarna dÀr det Àr mest pladder ju inte lockar oförlösta att skriva. :)

#169 Ă„h fy vad jobbigt med tandlĂ€kare! Stackare! Jag gjorde en rotfyllning akut pga hemsk tandvĂ€rk, samma dg som jag tog ett positivt gravtest i vĂ„ras. Var helt snurrig den dagen. De enda som visste om att jag var gravid var sambon och tandlĂ€karen. Det tyckte han var lite roligt. Var pĂ„ efterkontroll hĂ€rom mĂ„naden och hade tydligen ett litet hĂ„l mer, men jag sa att jag absolut var tvungen att vĂ€nta till januari/februari en gĂ„ng. Pallade verkligen inte att ligga dĂ€r som höggravid. Blir snurrig av att ligga pĂ„ rygg ocksĂ„, sĂ„ skulle vara tvungen att ta en massa pauser. Fortfarande ingen utveckling hĂ€r direkt. Börjar kĂ€nnas lite fĂ„nigt nĂ€stan. KĂ€nner mig sĂ„ frisk och kry och sĂ„ Ă€r man inlagdâŠ

#167 #171 hoppas det kommer igÄng snart, sÄ spÀnnande att följa! :) Ni Àr i goda hÀnder iaf!
#169 usch, det lÄter som en mardröm att rÄka ut för tandvÀrk just nu pÄ sluttampen! FörstÄr verkligen att ni hade en jobbig dag, fattar inte hur du orkade ligga pÄ rygg sÄ lÀnge, vilken hjÀlte! Men skönt att det verkar ha lugnat sig bÄde för dig och bebis :)
Jag har annars aldrig tandlĂ€karskrĂ€ck men igĂ„r va nĂ„got av det vĂ€rsta, sen va jag ju orolig för bebis ocksĂ„ sĂ„ det blev vĂ€l för mycket i bĂ„de kropp och sjĂ€l⊠TandlĂ€karen tog jĂ€ttebra hand om mig och badda min panna och prata massa om bebis haha!. ja det va inte lĂ€tt att ligga ner sĂ„ lĂ€nge, men det gick bra tack och lov :) Jag fick ocksĂ„ vĂ€lja mellan att dra ut tanden eller rotfylla den, men denna provisoriska lagning han gjorde IgĂ„r skulle sitta i en mĂ„nad sĂ„ ska jag komma tillbaka i januari och bestĂ€mma vad jag vill göra med min stackars tand dĂ„. Har ju inte riktigt kunnat ta hand om munhygien eftersom jag har krĂ€kts sĂ„ mycket under graviditeten.. Men idag mĂ„r tand, jag och bebis bĂ€ttre :) sĂ„ skönt!!! Tyckte till och med att mina extrema förvĂ€rkar jag fĂ„r ibland va "skönare" Ă€n denna dumma tandvĂ€rk Hahah. #171 nej usch, jag förstĂ„r dig! Lika bra att vĂ€nta att fixa tanden nĂ€r bebis Ă€r ute :) Jobbigt att det inte har hĂ€nt sĂ„ mycket mer med igĂ„ngsĂ€ttningen, men snart sĂ„ borde det ju kicka igĂ„ng :D Ă€sch! KĂ€nn er inte fĂ„niga :) snart har ni eran lilla bebis hos er â€

Ja, jag hann aldrig bli less pÄ att vara gravid, sÄ jag fÄr vÀl bli less pÄ att vara pÄ sjukhuset istÀllet. Just nu har killen Äkte hem för att hÀmta lite rena klÀder och vattna blommor. Han ringde och sa att han skulle stÀda lite ocksÄ.. FörlossningsvÀskan var packad men hade ju bara rÀknat med tvÄ dagar efter, och inte flera dagar innan ocksÄ. Liite, liiite kraftigare sammandragningar idag tycker jag, men inte öppen alls.

Frustrerande att det inte hÀnder sÄ mycket, det förstÄr jag, men snart har ni fullt vÀrkarbete och sen kommer en bebbe till er :)
#166 men ÄÄ trÄkigt! De Àr inge roligt att byta. Ja fick byta rött nyligen men de var jag rÀtt glad för dÄ min BM var sÄÄÄÄ yr. Glad att min sambo var med varje gÄng sÄ vi lyssnade bÄda tvÄ:-) hon jag har nu har precis börjat pÄ Mvc och har tidigare jobbat pÄ förlossningen. Super bra kvinna. Hoppas de löser sig för dig!!!! #167 spÀnnande!! Som de andra skriver nu har de koll pÄ er lycka till!!
Bara in en snabbis hĂ€r⊠har mycket att lĂ€sa ifatt ser jag. FĂ„r göra det senareâŠ
Bebis har vĂ€nt sig Ă€ntligen sĂ„ nu Ă€r vi redo đ
Jag mĂ„r fint Ă€n sĂ„ lĂ€nge och idag ska vi ut och jaga lite julklappar innan jag blir för otymplig! V 37 nuâŠ..

Har varit in och fÄtt tagit hÄl pÄ hinnan och tömt vatten. Har en liten paus nu och sÄ kanske dropp senare. SnÀll barnmorska!
#177 men ÄÄÄ vad hÀrligt att höra!!! Shoppa lugnt!! #178 spÀnnande!!! SjÀlv har jag en blÀÀÀ dag!! Blir sÄ less att jag inte orkar nÄgonting:-/ att fixa lite tvÀtt röja lite i köket duscha de rÀcker för att ja ska bli alldeles fÀrdig:-/ sÄÄ svÄrt att sitta still! Var uppgiven imorse och ville inte vara gravid nÄ mer. Som tur Àr sÄ har ja en fantastisk sambo som kramade mig och orkade lyssna pÄ gnÀllet:-) Haha kÀnns lite bÀttre efter de. Men de Àr tungt att slÀpa pÄ magen!! SÄÄ nu fick ni en gnÀll skvÀtt ocksÄ sorry;-) Lör kram pÄ er alla fina mammor!!
NĂ€men ÄÄÄh va hĂ€rligt att höra #177, duktig kille att Ă€ntligen vĂ€nda sig :D och va kul med lite julshopping! #179 usch för dom dĂ€r dagarna :( Hoppas det kĂ€nns bĂ€ttre imorgon :) jag börjar eller jag ĂR mega less pĂ„ att va gravid nu ocksĂ„, ryggen Ă€r Ă„t skogen och jag har kĂ€nt mig vĂ€ldigt blödig den senaste veckan, men tror det Ă€r för jag sover nĂ„got sĂ„ otroligt dĂ„ligt just nu⊠blir kanske max 3 timmars sömn pĂ„ natten, som tur va kan jag sova nĂ„gra timmar pĂ„ dagen :) men jag mĂ€rker hur viktig sömnen Ă€r just nu för mig!.. Har börjar fĂ„ mycket sammandragningar igen som börjar kĂ€nnas lite mer och sĂ„ har jag en slags molvĂ€rk som ligger och gör sig pĂ„mind hela dagarna, idag gĂ„r vi in i vecka 38 (37+0) :)
#178 à h sÄ spÀnnande!!
#179 KĂ€nner sĂ„dĂ€r ibland jag ocksĂ„. Allt Ă€r jobbigare Ă€n vanligt rent fysiskt och det gör att man blir lite ledsen/deppig emellanĂ„t. Ibland orkar jag absolut ingentingâŠ. har ett tvĂ€ttberg hĂ€r hemma men har inte orkat ta tag i det Ă€nnu. Haft nog med att fixa frukost och lunch till mig och barnen idag. Har dammsugat lite men that's it. KĂ€nner mig sĂ„ latâŠ.
#180 Jobbigt med sömnen! SjÀlv sover jag oftast ok. Ibland vaknar jag och vrider och vÀnder pÄ mig, ibland mÄste jag upp och kissa men vissa nÀtter sover jag som en stock hela natten lÄng. Det Àr lyxigt! Det blir ju inte sÄ bra sömn heller sen nÀr bebis kommer sÄ man kÀnner ju att man vill passa pÄ nu innan att vila sÄ mycket man kan.
Jag hade en del kraftiga sammandragningar igÄr och samtidigt molvÀrk bÄde i ryggen och magen. Man kÀnner att det hÀnder mer grejer nu⊠eller att det blir annorlunda.
à ÄÄ tack för pepp och höra att de Àr lika!!! Jo dagen blev bÀttre:-) Imorgon ska ja till barnmorskan igen och mÀts blodtryck och Àggvita Brrr lika nervös varje gÄng:-/ men de löser vÀl sig. Ev gör jag den dÀr hinnssvepningen imorgon sÄ fÄr vi se om de sÀtter igÄng nÄt. Lite lÀskigt de med att de snart Àr verklighet av smÀrta och förlossning:-) men men en dag i taget. Nyfiken hur de gick för Sissela om de blev nÄgot knyte igÄr?:-)

#182 det blev ett knyte!!! En jÀttefin liten tjej pÄ 3800 g kom ut kl 02 imorse. NÀstan precis 12 Tim efter de satte in vÀrkstimulerande dropp som var vÀldigt effektivt.
Grattis!!! :D
#183 men ÄÄÄ stort grattis!!! Gick allt bra hur var din upplevelse? Stor grattis kram till er!!

#184 185 tack!!! Det Àr sÄ stort! Det gick i princip bra. Jag var duktig, haha, och hade jÀttebra andning och klarade vÀrkarna bra. Fick en ganska tidig epidural pga att den tydligen har blodtryckssÀnkande effekt och jag hade sÄ högt. Lustgas i ett senare skede funkade ocksÄ bra. Superduper barnmorskor. Hann igenom tre skift och alla var underbara. De har varit och hÀlsat pÄ idag och beundrat vÄrt lilla underverk, eftersom vi bor tvÄ dagar pÄ patienthotellet pÄ sjukhuset. Forts följer strax

Pressfasen varade en timme ca. Jag var helt öppen lÀnge men hon föll liksom inte ner helt i bÀckenet sÄ BM bestÀmde att jag mÄste pressa ÀndÄ för annars hade hon legat dÀrinne för lÀnge eller nÄt sÄnt. Fattade inte helt men litade pÄ henne. precis nÀr jag började tÀnka att det aldrig kommer gÄ och att det sÀkert blir akut kejsarsnitt och blÀ och fy och misslyckande sÄ kom hon ut. Jag var sÄ himla förvÄnad. NÀr hon kom upp pÄ min mage var jag helt salig. Sen störtade det plötsligt typ 10 pers in för jag blödde sÄ mycket pch de skulle stoppa den och kolla bebisen och allt möjligt. Förlorade 1700 ml blod och syddes först utan bedövning. De rotade runt dÀr nere för att hitta vad som brustit och tryckte mig ashÄrt pÄ magen. Fy fan det var det ondaste jag har varit med om. VÀrkarna hade ju pauser och var inte sÄ lÄnga. Det dÀr efterÄt tog typ en timme i ren smÀrta utan paus. EfterÄt höll jag pÄ att svimma pÄ toaletten och idag har jag stÄtt upp tvÄ gÄnger men snabbt varit tvungen att lÀgga mig ner igen.

Just ja, mitt i alltihop under vÀrkarna fick jag feber och frös som en galning. LÄg bara och skakade och kunde inte bli varm. Vet inte vad som hÀnde. De provade nÄt jag inte kommer ihÄg, men det funkade inte, sÄ de satte in antibiotika tror jag. Jag blev lite bÀttre i alla fall. Nu efterÄt Àr alla vÀrden bra. Blodtryck perfekt, febern borta, t o m blodprocenten Àr hyfsat trots förlusten.
Men vad duktig du var!!! Bra jobbat!! Tack för att du delar med dig! Krya pÄ dig kanske Àr fel ordval men hoppas du piggar pÄ dig ÄÄ njut av underverket! Grattis kram igen
Grattis sisela! :)

Tack sÄ mycket! Nu ligger jag med jÀrndropp sÄ det blir nog bÀttre snart. Lilla tjejen Àr stark och med massa attityd, och vÀldigt duktig pÄ att suga, sÄ amningen verkar gÄ bra redan. Jag har duschat ocksÄ! Vilken lycka!

Grattis Sisela! Vad skönt att vÀntan Àr över :)
HÀrligt att höra sisela!! SjÀlv var de besök pÄ mvc idag som slutade som vanligt med högt blodtryck Àggvita. IvÀg till förlossningen. Nya prover ctg blodtryck. Blodtrycket sjunk och de var inte oroliga men de ville behÄlla mog typ hela dagen. Efter sista testet sÄg allt bra ut Ä ja fick Äka hem. à ÄÄ man blir sÄ orolig med detta blodtryck etc:-/ à ÄÄ som sagt mer och mer orolig inför förlossningen. Dock Àr de heeeelt fantastiska personalen pÄ förlossningen. Super gulliga. Ah de Àr vÀl bara hÀrda pÄ och tÀnka positivt
Grattis Sisela! Skönt att det gick bra trots allt. Jobbigt att förlora sÄ mkt blod. FörstÄr om du kÀnde dig yr och matt efterÄt.
#193 Det har inte varit tal om igÄngsÀttning för dig nÀr du har sÄ högt blodtryck + Àggvita?
Smurfis nÀ, prat om hinnssvepning. LÀkaren tyckte inte de var tillrÀckligt för igÄng sÀttning dÄ skulle de krÀvas mÀrkbara saker. SÄ som huvudvÀrk, vÀrk etc etc:-/
Ett stort grattis sisela till eran flicka :) Jobbigt att du förlora sÄpass mycket blod och jag hoppas du piggnar pÄ dig snart!! #195 gjorde du en hinnsvepning tillslut? :) Jag har börjar fÄ sen i lördags otroligt mycket sammandragningar, dom kommer hela tiden pÄ dygnet.. mycket mycket mer Àn va jag brukar ha. Men jag antar att det kanske "ska" va sÄ nu? Det Àr vÀl inget som behöver betyda att nÄgot Àr pÄ g osv? Dom Àr ju dock inte helt smÀrtfria, lite obehagliga men det gör inte direkt super ont heller.. sen sÄ har jag mer molvÀrk och mycket tryck nerÄt!. Och precis som du sÀger #181, man kÀnner att det nÀrmar sig nu och att det börjar kÀnnas lite annorlunda vid krÀmporna man har.
#196 SpĂ€nnande att det hĂ€nder grejer! TyvĂ€rr kan det ju hĂ„lla pĂ„ sĂ„dĂ€r ett tag innan det liksom blir pĂ„ riktigt. Vet att jag tĂ€nkt varje gĂ„ng "hur ska jag veta nĂ€r det verkligen Ă€r pĂ„ allvar" đMen man gör det Ă€ndĂ„. Det blir liksom en annan smĂ€rta Ă€n molvĂ€rk/mensvĂ€rk och det blir mer att det verkligen kommer i intervaller, t ex var 10:e minut eller vad det nu kan vara i början. De hĂ„ller Ă€ven i sig lĂ€nge (inte bara t ex 30 sek). SĂ„ har det varit för mig i alla fall. Jag har ocksĂ„ kĂ€nt mer i ryggen Ă€n i magen nĂ€r det vĂ€l varit dags.
Sen kan man ju fÄ andra tecken pÄ att det Àr pÄ G⊠typ att slemproppen lossnar eller sÄ.
#197 ja man mÀrker att det Àr nÄgot "annorlunda" Àn det som kÀnns tidigare! Men som sagt det Àr ju inte nÄgra direkta vÀrkar haha! SÄ fort jag kissar nu sÄ kÀnns det som knivhugg i underlivet, sÄ tror nog kanske att bebis kan ligga vÀldigt lÄngt ner nu?! :) Àr liksom ner kissnödig men det kommer inget osv. Ska bli spÀnnande att se nÀr allt startar och hur det kommer kÀnnas, men jag har stÀllt in mig pÄ att gÄ över tiden! Lika bra sÄ man inte blir "besviken" :) Har det varit som mensvÀrk/molvÀrk i ryggen eller "bara" att det gjort ont i ryggen för dig? :) Jag drömde att slemproppen gick iförrgÄr av nÄgon sjuk anledning Hahah..
Det har varit som mensvÀrk fast vÀrre, mer intensivt. Och att det kommer i intervaller.
#199 ja okej, dÄ förstÄr jag :)

Precis som för er sÄ mÀrks det att saker och ting Àr annorlunda hÀr med, det Àr sÄ spÀnnande :)
Kraftigare, oftare sammandragningar, ibland regelbundna under nÄn timma eller tvÄ och nÄgra ordentliga förvÀrkar varje dag Àr vad jag mÀrker av.
Dessutom en massa sjuka drömmar om allt möjligt - drömde hÀromnatten att slemproppen gick jag med! :)
IgÄr började jag packa bb-vÀskan och vi fick hem babyskyddet (som vi fick av min lillebror) tidigare i veckan, vagnen Àr klar, spjÀlsÀng klar, skötbord och grejer Àr klart, ja det börjar kÀnnas som om vi kan slappna av till jul ÀndÄ :)
I veckan gör jag min sista praktikvecka och eftersom det har varit sex intensiva veckor dĂ„ jag knappt hunnit tĂ€nka pĂ„ att jag Ă€r gravid sĂ„ har jag sagt till min sambo att efter denna vecka kommer jag endast att ligga pĂ„ soffan och kĂ€nna efter riktigt noga hur allt kĂ€nns och bli ordentligt less pĂ„ att vara gravid, som tur Ă€r sĂ„ tyckte han att jag var vĂ€rd det :) Bara jag bakade lite julfika och godis ocksĂ„. Ska vĂ€l gĂ„ bra đ
#201 Hahah va kul att du ocksÄ drömt att slemproppen gÄtt! Ja men precis, man kÀnner verkligen att det Àr nÀra nu :) nÀr har du bf? Och va hÀrligt att det börjar bli klart dÀr hemma nu :) vi packa ocksÄ det sista igÄr i bb-vÀskan samt bÀdda vaggan :) pÄ söndag ska vi till Ikea och köpa det sista, SEN ska vi nog va klara och redo ;) Det lÄter som en bra plan att bara ta det lugnt nu in i det sista, jag Àr nog ganska övertygad om som din sambo sÀger att det Àr du vÀrd :) lite julgodis och fika lÀt ju inte sÄ dumt heller ;) Jag tÀnkte försöka mig pÄ att baka lussekatter nu i dagarna ocksÄ! FÄr se om jag lyckas haha.

#202 28 dec har jag bf, andra barnet. Första fick jag pÄ 40+1 sÄ nu har jag försökt stÀlla in mig pÄ att gÄ över (för att inte bli sÄ övervÀnt) men samtidigt hoppas jag att jag inte behöver vÀnta sÄ hiskeligt lÀnge till :)
Ja, slemproppen alltsÄ, det har sÀkert att göra med att jag senaste veckan fÄtt extra mycket flytningar, som stora snorklumpar typ, men minns inte hur det var sist och den rackarn kan ju i princip se ut hur som helst :) sÀkert dÀrför jag lyckats drömma om det!!
Vad skönt att det börjar bli klart för er ocksÄ, det behövs ingen extra stress över nÄt man glömt skaffa sÄhÀr just innan bÄde bf och jul.
NĂ€sta vecka bli bakvecka för min del och i Ă„r tĂ€nkte jag frĂ„ngĂ„ de klassiska lussekatterna och göra saffranssmörbullar istĂ€llet - jag Ă€r Ă€ndĂ„ den enda som tycker om lussekatter hemma (inte bra för midjemĂ„ttet) đ
#183 Grattis till bebisen, sisela!! đSĂ„ roligt att det ploppat ut en bebis i trĂ„den och ser fram emot flera đ
Ăven jag har börjat fĂ„ mer förvĂ€rkar och sammandragningar. Har dom senaste dagarna fĂ„tt som kraftig mensvĂ€rk pĂ„ kvĂ€llarna. Men det Ă€r ju kroppen som förbereder sig đ
IgĂ„r var jag hos BM. SF mĂ„tt lĂ„g pĂ„ 35 och vikten +11kg. PĂ„ mitt MVC fĂ„r man Ă€ven liberos babyvĂ€ska i v38. SĂ„ den tog jag med mig hem och Ă€r riktigt nöjd över innehĂ„llet đ
Ska Ă€ven försöka packa BB vĂ€skan i veckan. Börjar vĂ€l bli dags för det đ

Tack för alla lyckönskningar! Det Àr fantastiskt och jÀttesvÄrt. Vad vill hon, hur gör man, nÀr fÄr man sova egentligen� Amning Àr skitsvÄrt att fÄ till tycker jag. VÀrst nu tydligen, nÀr hon börjat bli hungrig men den "riktiga" mjölken inte finns Àn. Hon Àr sÄ stark redan att hon har gett mig nÄgra örfilar. Starka lungor och magstöd ocksÄ, hmmm. Stackars grannar. Men klart hon Àr underbar ocksÄ. Vi har Àntligen beslutat oss för ett namn. Hurra!
Grattis igen sisela ÄÄ vilken sötnos! SjÀlv var ja pÄ förlossningen dag för tillvÀxt ultraljud. De visade sig att barnet mÄr bra men att ja har havandeskapsförgiftning och de vill dÀrför sÀtta igÄng mig idag el imorgon. Ja valde imorgon dÄ de Àr lite logistik hÀr hemma som behöver göras. Brr bÄde skönt ÄÄ lÀskigt kÀnns de:-)

#206 tack! Kom ihÄg att ta pÄ de klÀder du vill ha pÄ till förlossningen, om det nu Àr ditt eget eller en sjukhusskjorta. Jag blev "fÄngad" med dropp pÄ bÄda hÀnderna och plötsligt var jag igÄng med förlossning i ett linne jag inte tÀnkt ha, och en bh som endast av slump kunde öppnas i axelbanden. Den gamla barnmorskan skÀllde nÀstan ut mig nÀr hon sÄg min bh. " Du ska ju ha en baby lagt mot din hud! Du kan ju inte ha bh pÄ!!!" Haha!
Tack för tipset Sissela:-)
#203 spÀnnande, 2 dagar efter mig dÄ hihi! Ja men exakt, jag tÀnker ocksÄ att det lika bra att förbereda sig att gÄ över Àven om det vore sjukt skönt om bebis ville komma nu haha. Jag har ocksÄ fÄtt vÀldigt mycket flytningar nu pÄ senaste tiden, under hela graviditeten har jag haft mycket men nu Àr dom (sorry för detaljer) vÀldigt krÀmiga, gul/vita och MYCKET. Men idag fick jag som du beskriver det, "snorklumpar". Tyckte det pÄminde lite som Àgglossnings flytningar? Du vet det dÀr "bygga bro" mellan fingrarna och lite genomskinliga. Hur kan slemproppen se ut? Jag har verkligen noll aning? #205 ÄÄÄh vilken liten sötnos, vad blev det för namn? :) förstÄr att det Àr miljoner kÀnslor som bubblar! Hoppas amningen vill samarbeta snart!. #206 nÀmen oj! Va pirrigt och spÀnnande :) Tur dom hade koll pÄ dig och sÄg att du hade havandeskapsförgifting! Ett stort lycka till imorgon :D
SÄ Àr vi i lagd. Var sÄÄÄÄÄÄ nervös imorse men nu kÀnns de bÀttre. Har gjort ctg som sÄg bra ut. Jag var mer öppen idag sÄ de var ju bra. Nu blir de tablett varannan timme i vÀntan pÄ att moderklubben ska bli mjuk. Tur vi tog med paddan och mobilerna man blir lÀtt uttrÄkad :-)

#210 à h sÄ spÀnnande för er! Hoppas allt gÄr bra och att det inte tar alltför lÄng tid :)
#205 Men vilken sötnos!! Och jag kÀnner precis igen osÀkerheten, man vet ju inget om vad och hur ett barn behöver sÄdÀr i början, men det tar sig fort :)
#209 Hehe, den luriga slemproppen, för att göra allt sÄ mycket enklare sÄ kan den ju komma i vilken form som helst, i delar eller hel, under flera veckor eller pÄ en gÄng, vara lite rödstrimmig eller inte osv osv ;)
Jag var pÄ rutinkoll hos bm idag, en ny igen, men kÀndes bra med henne sÄ jag bokade in nÀsta besök dÀr med. Annars sÄg allt bra ut, allt följde kurvan som det ska och bebis ligger fortsatt med huvudet nerÄt, ruckbar och med ryggen Ät höger. Tror inte att den hÀr lille sonen heller kommer att fixera sig innan förlossningen, men det gör inget, det gick ju bra sist ÀndÄ :)
Blev inskriven för igÄngsÀttning förra veckan pÄ Tors. à t sytotex i tvÄ dagar hÀnde inget. Lör skulle in en ballong i livmodertappen. Gick inte. Sön morgon bröt jag ihop av rÀdsla och Ängest. VÀrldens bÀsta barnmorska sÄg till att den bÀsta lÀkaren kunde sÀtta in ballongen. Pang tjong var den inne vid tio. 24 var jag 5 cm öppen. De tig hinnorna vid halv tre sen körde de igÄng. Fick Ànnu en toppen barnmorska dom jag kÀnde mig sÄ trygg med under förlossningen. 22.48 kom lilla knyter ut. Viiiiilken kÀrlek vid första ögonkastet!!! Efter tvÄ dafar pÄ BB kom vi hem. Jag lÀr mig nya saker varje dag vad lilla knytet vill:-) som första gÄngs förÀlder samt orolig av naturen sÄ jobbar jag pÄ att inte vara orolig över att han skulle sluta andas el fÄ mjölkstockning:-)varför oroa sig över saker som inte existerar:-) men de Àr vÀl sÄ de Àr:-)

Grattis!! Vad roligt att det gick bra och att du Ă€r nöjd đ Hihi, ja, oron som finns under graviditeten Ă€r ju Ă€ndĂ„ lindrig jĂ€mfört med den man fĂ„r leva med resten av livet. :) Jag vaknade tidigt pĂ„ morgonsidan av lite ondare förvĂ€rkar, ungefĂ€r en halv minut lĂ„nga, var 10e minut och höll i sig i ett par timmar men avtog sen. Hoppas halvt om halvt att det Ă€r nĂ„n sorts start men det kan ju lika gĂ€rna dröja tre fyra veckor till ocksĂ„ :P
#212 ÄÄÄÄh stort grattis till er lilla skrutt :) Jobbigt att det drog ut pĂ„ tiden, men jag blir sĂ„ glad av att lĂ€sa att du haft sĂ„nt stöd av barnmorskorna :) det ger Ă€n lite hopp och önskan om att jag ocksĂ„ kommer bli lika vĂ€l omhĂ€ndertagen nĂ€r det Ă€r min tur att föda :) Ă€ven att man har sin sambo dĂ€r Ă€r det skönt att ha BM stöd ocksĂ„! #213 Ă Ă„h spĂ€nnande, hoppas det kan betyda nĂ„got :) hĂ„ller tummarna för dig!! Jag önskar att jag kunde kĂ€nna nĂ„got! Men jag har lite sammandragningar, tryck nerĂ„t och lite molvĂ€rk dĂ„ och dĂ„ men inget som kĂ€nns som att det skulle va pĂ„ g. Förra veckan va det MYCKET mer och dĂ„ trodde jag lite att det kunde va pĂ„ g. Men det lugna ner sigâŠâŠ.. Jag Ă€r sĂ„ less pĂ„ att ha bebis i magen nu, jag orkar snart inte bita ihop mer efter att ha kĂ€mpat mig igenom denna graviditet frĂ„n dag 1. Har bara för det en kĂ€nsla av att jag kommer gĂ„ över tiden 2 veckor eller sÄ⊠BLĂĂâŠ.. inatt drömde jag om bebis och hon va 68 cm lĂ„ng och vĂ€gde över 5 kg och kunde inte ha nĂ„gra klĂ€der som vi köp till henne för att hon var förstor Hahah, plus att hon hade vĂ€rldens lĂ€ngsta huvud hahaâŠ.

#215 ja, dom kan luras ordentligt dom rackarna :) men bara för att vi kÀnde oss modiga och bokade biobiljetter till den 23e dÄ dom större barnen Äker ivÀg till sina andra förÀldrar sÄ lÀr det vÀl starta innan dess :P
#212 Grattis!
à Ä spÀnnande linusidha!! Jaa vilken underbar vÄrd vi har!!! Eftersom vi var dÀr sÄ mÄnga dagar var de jÀtte mÄnga skift vi hann igenom:-) sÄ vi lÀrde kÀnns rÀtt mÄnga. De betydde oerhört att barnmorskan som förlöste oss kom förbi pÄ BB. Sen trÀffade ja av en slump undersköterskan som ocksÄ vara med och förlöste oss. Ja fick en stor kram och hon hade tÀnkt sÄ mkt pÄ oss sen bingovinst av sitt pass. Jag hoppas verkligen ni fÄr samma bra omhÀndertagande som oss:-) Som sagt man lör sig nya saker varje dag med detta nya lilla liv:-) inattvsov han mkt och lÀnge sÄ ja hann tom ta en sovstund pÄ morgonen.

#214 Haha, precis sÄnt drömde jag ocksÄ med första barnet, hur mycket som helst! Att det skulle vara en vÀrldsrekordstor bebis som skulle ut, att inga klÀder skulle passa, vara för stor för vaggan, vagn osv osv :)
HÀr Àr det ganska lugnt och jag hoppas ju egentligen att inget Àr pÄ gÄng Àn, vill gÀrna slippa spendera till exempel julafton pÄ förlossningen :)
Och jag tycker det Àr sÄ mysigt att Àntligen fÄ gÄ och skrota pÄ hemma i lugn och ro och bara fÄ kÀnna mig gravid och vila nÀr jag vill att jag inte har nÄn brÄdska alls att fÄ ut bebis, dÄ var det vÀrre med första barnet, en timma över BF och jag var redan övervÀnt sen tre veckor tillbaka, döless pÄ allt, fötterna svullna till dubbel storlek i en mÄnads tid, lÄg pÄ typ +20kg och sÄ.
#219 Hahah! SĂ„ kul nĂ€r dom dĂ€r drömmarna ploppar upp, fĂ„r vĂ€l hoppas att bebis Ă€r lite mindre Ă€n det man drömmer om i alla fall haha! Jag sĂ€ger som du, nu fĂ„r bebis gĂ€rna stanna inne i magen för jag vill inte spendera julafton pĂ„ BB ;) jag sa till min sambo pĂ„ skĂ€mt i bröjan av veckan att nu har bebis till söndag (idag) pĂ„ sig att komma ut, annars fĂ„r hon minsann stanna dĂ€r inne till efter jul (och kanske helst till 1/1 haha). Och Ă€nnu har ingen bebis kommit ;) Jag önskar att jag kunde kĂ€nna som du att njuta av att bara gĂ„ hemma och va gravid o bara va :) Jag har ju varit sjukskriven frĂ„n jobbet sen v 7 pga extremt gravidillamĂ„ende sĂ„ det enda jag iprincip gjort denna graviditet Ă€r att gĂ„ hemma och bli pĂ„mind om hur hemskt jag mĂ„r och det enda jag orkat de första 27 veckorna har vart att ligga och sova.. sĂ„ nu börjar jag bli less, vissa dagar Ă€r bĂ€ttre Ă€n andra sĂ„klart :) igĂ„r va en bra dag, idag en dĂ„lig med mĂ„nga tĂ„rar pga allt vatten jag lagt pĂ„ mig de senaste veckanâŠ

Undrar just om det tÀnker bli en december bebis för oss, men hoppas att han hÄller sig inne till efter tolvslaget inatt! Vaknade vid fem och hade lite ont, gick upp och kissade och efter det har det varit 20-30sek vÀrkar med fyra - fem minuter mellan, regelbundet men kort alltsÄ. Givetvis nÀr huset Àr fullt med folk (svÄgern och hans tvÄ barn sover över) vad annars? ;) Nu ska jag gÄ upp och ta stallet och hoppas att det klingar av nÀr jag kommer igÄng och rör pÄ mig. Men smÀrtan kÀnner jag igen sen förra förlossningen, den sitter lÄngt ner i magen, ljumskarna och ner mot lÄren Àven denna gÄng.
#221 ÄÄÄh spÀnnande :) jag sitter ocksÄ hÀr och funderar pÄ om det blir en decemberbebis eller inte, men som du sÀger nu kÀnns det som bebis gÀrna kan stanna tills efter tolvslaget i alla fall ;) Jag hade regelbundna vÀrkar i gÄr natt och spydde som en gris, samt ett enormt tryck i svanken, rumpan och ljumskarna men lyckades somna efter ett par timmar och sen under gÄrdagen kÀnde jag inte ett skit⊠natten idag har jag sovit som en stock, har fÄtt molande mensvÀrk lÄngt ner i magen sÄ fÄr se vart det leder :) Haha sÄklart, sÄ ska det alltid va ;) kanske just nÀr man har vÀrkar som man minst vill ha besök i huset :) hihi. Vi fÄr hoppas vÄra bebisar hÄller sig kvar i magen nÄgra timmar till ;) gott nytt Är!!

Hehe, barnmorskorna pÄ fl vÄgar inte sÀga hur lÀnge till det dröjer, vid 20 var jag öppen 4cm och vi fick checka in pÄ rummet. Minst sagt annorlunda att spendera nyÄrsafton i ett förlossningsrum men har fortfarande kontroll över vÀrkarna och siktar pÄ att köra igÄng krystning om dryga fyra timmar. Sitter med penicillindropp och lÀngtar efter badet som hÀgrar! Gott nytt Är! :)
#223 nÀmen ÄÄÄÄÄh! Heja dig :) spÀnnande att se om det blir 31/12 bebis eller 1/1 bebis :D förstÄr att det kÀnns lite mÀrkligt att fira nyÄrsafton i ett förlossningsrum hihi! Lycka till nu :D Fasiken ocksÄ, jag vill ocksÄ föda barn nu haha!!!

Haha, 22.10 sÄ var allt över, en och en halv krystning, bebbe ute med dunder och brak. 5 stygn och jag pigg som en mört. En liten mini pÄ 2660g och 48cm, tydligen just under grÀnsen sÄ det blir stödmatning för lillen ett tag. Gick sÄ fort att barnmorskorna bara skratta och tyckte det var fantastiskt att fÄ se nÄgon föda barn med ett leende pÄ lÀpparna hela tiden.
Men grattis!!! Kramar
Idag 2/1 kom vÄran tjeja, sÄ blev ingen decemberbebis hihi!. Fortfarande lite chockade över att vi Àntligen har vÄran lilla bebis hos oss :)
Grattis Emma !!!
Grattis Emma !!!
Jag skrev aldrig nÄgot mer i denna trÄden⊠men vÄr son föddes i december 2015. Han blev en december bebis och han kom ut med akut kejsarsnitt. Helt ovÀntat. TyvÀrr gick det inte sÄ bra. Han blev nÄgra mÄnader gammal men sen dog han. Han var mycket sjuk hela tiden. SÄ han fick aldrig komma hem. Vi var pÄ sjukhus hela tiden.
Nu har vi börjat fundera pĂ„ ett syskon⊠men det Ă€r inte sĂ„ enkelt dĂ„ jag har svĂ„rt att bli gravid + att jag börjar bli till Ă„renâŠ. men vi kĂ€nner att vi mĂ„ste försöka igen!
Ă h vad sorgligt att lĂ€sa, beklagar verkligen Ă„ter igen đą Ingen ska behöva förlora sitt barn!
Nu Ă€r ni tvĂ„ aktiva Ă€nglamammor som lĂ€ngtar efter regnbĂ„gsbarn iallafall, kanske kan ni finna stöd och ork hos varandra? â€ïž
Men Äh, beklagar verkligen! :(
men vad sorgligt đđčđč Kan nog inte ens förestĂ€lla mig hur det kĂ€nns.
Beklagar verkligen smurfis! đșđ
// Lilo - medarbetare pÄ akvariefisk & gravid samt sajtvÀrdinna pÄ bortskÀnkes
Tack alla! Det gĂ„r verkligen inte att förestĂ€lla sig innanâŠ. Ă€ven om han var sjuk och vi visste att det kunde hĂ€nda och man försökte liksom "förbereda" sig pĂ„ det sĂ„ blir man helt tagen nĂ€r det hĂ€nder. SĂ„n chock! Det kĂ€nns som man förlorar halva sig sjĂ€lv. Man vill inte leva lĂ€ngre. Man vet inte hur man ska kunna gĂ„ upp ur sĂ€ngen och att livet ska fortsĂ€ttaâŠ.. men efter viss tid sĂ„ lĂ€r man sig Ă€ndĂ„ leva med det pĂ„ ett annat sĂ€tt. Man Ă€r ju fruktansvĂ€rt ledsen sĂ„klart och sorgen Ă€r enorm. Men man inser ju att det gĂ„r att leva. Ăven om vissa dagar Ă€r riktigt tuffa!
Men nej :( fick en klump i magen av att lĂ€sa, kan inte ens förestĂ€lla mig hur fruktansvĂ€rt det mĂ„st va/kĂ€nnas för er. Jag beklagar verkligen frĂ„n djupet av mitt hjĂ€rta â€
Tack!
Men ÄÄÄÄ vad ledsen jag blir dÄ jag lÀser detta. Vi alla hÀr har ju följts Ät. Ja jag kan bara sÀga beklagar sorgen! à Ä jag Àr sÀker pÄ att alla i trÄden inklusive mig sjÀlv finns hÀr för dig om du behöver skriva av dig. Stooor kram
#240 Tack snÀlla.
Jag vet inte ens vad jag ska skriva, sÄ otroligt tragiskt och orÀttvist! Jag beklagar verkligen!! :(
#242 Visst Àr det sÄ⊠tack!