Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 1131 ggr
hhejlollo
0

Mensvärk = bra?

Går in i vecka 14 idag (13+0) och fick tidigare på kvällen som träningsvärk i sidan av magen, nu slog även mensvärken till något fruktansvärt! Sökte lite och fick upp att i början av andra trimestern börjar allt växa mer intensivt och att det var bra när man kände det, eller bra och bra men ni förstår hur jag menar! Nu vill jag ändå fråga er kunniga, kan jag vara lugn? Försöker att inte oroa mig i onödan, jag vet ju att allt ska töjas och att det går fortare när dom är två!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

[TanatosNyx]
0

Ja man kan ha som växtspurter som gör riktigt ont, en del kan inte sova på nätterna då det växer extra mycket. :) Vänd dig försiktigt, ligamenten kan göra ruggigt ont i dessa faser. Typ tappa andan och vika sig dubbelont.

hhejlollo
0

Åh fy, det slipper jag gärna! Tack för snabbt svar, då kan jag lugnt lägga mig igen! Tänkte fråga också, jag vet att man inte ska ligga på rygg men gäller det helt och hållet eller kan man ligga kortare stunder? Vaknar på nätterna av att jag ligger på rygg och vänder mig snabbt! Samma fråga gällande höger sida!😃

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Sparven88
0

Sådär kände jag också. Bleb så nojjig, jag vet att mamma var här och hälsade på och jag frågade henne om det var som det skulle. Hon svarade att hon trodde det, men att jag kunde ju alltid ringa bm för att dubbelkolla. Då blev jag ju ännu mer nojjig, mamma som fått 5 barn ska ju bara veta allt sånt där å säga rätt saker ;p Men BM lugnade mig och sa att det växer å knakar! Speciellt för dig eftersom du har två busfrön som växer! Så försök koppla av du! =)

plommon1
0

Höger sida och rygg gäller sista trimestern :) så passa på att sova precis som du vill nu. Det blir tungt nog för kroppen de sista veckorna sen :)

plommon1
0

Höger sida och rygg gäller sista trimestern :) så passa på att sova precis som du vill nu. Det blir tungt nog för kroppen de sista veckorna sen :)

Destany
0

Höger sida o rygg gäller ju som sagt sista trimetern men jag vaknar ofta på rygg o sover ibland på höger sida fastän jag är i sista trimestern. Jag mår illa om jag ligger för länge på rygg så jag måste flytta mig då. Så kroppen sköter det åt mig hur jag ska ligga

[Synnerlig]
0

Enligt min BM så är vi byggda olika och alla får inte problem av att ligga på rygg eller höger sida. Känn efter själv. Känner du obehag av att ligga på rygg eller höger sida så ligg inte på dessa sidor :) Jag ligger både på vänster och höger sida när jag sover och ibland händer det att jag vaknar på rygg trots att jag har kudde i ryggen, jag verkar flytta runt på mina kuddar i sömnen :P

[WickedAlly]
2

Har ingen lust att vara en besserwisser och tjata om detta igen men vi upptäckte med ctg att Wille mådde kasst när jag låg på rygg. Själv mådde jag som vanligt medan hans hjärtljud försvann. Så lite försiktighet bör ju tillämpas oavsett hur man själv mår tycker jag.

Destany
0

#8 o både sonen o den jag väntar nu blev inte påverkade alls så det e ju väldigt olika o var de ligger o så:)

[TanatosNyx]
0

hur vet du att barnet inte blev påverkat i magen bara för att han överlevde?

[WickedAlly]
0

Ja, alltså, wilmer överlevde ju också som tur är men det var rätt nära att det gick åt skogen.

Destany
0

För att jag varit uppkopplad på ctg o legat på ryggen flera ggr med sonen o med denna med! Märktes ingen skillnad om jag låg på rygg , högersida eller vänster sida när jag var uppkopplad o dessutom var jag uppkopplad under hela min förlossning med sonen o tänka sig även då låg jag stundtals på rygg.

[WickedAlly]
1

Och har förövrigt inga men idag.

[Synnerlig]
0

Enligt min BM så kan inte bebisen dö av att man ligger på rygg utan att man märker det. Utan det påverkar mamman först och sen barnet, kommer inte ihåg exakt hur hon förklarade det, men jag antar att det är för att blodet går igenom mina vener först och vidare till bebis och inte tvärtom :P Men hon berättade att det är vissa mammor som håller på att svimma om de ligger på rygg och då ska man verkligen inte göra det. Jag säger inte att man inte ska vara uppmärksam och man kan berätta om detta, men det innebär inte att alla påverkas av att ligga på rygg och höger sida :)

[TanatosNyx]
0

Nej alla påverkas inte, och man krockar inte bara för att man kör utan bilbälte på motorvägen heller.

Sparven88
1

När jag låg på förlossningen fick jag tillslut inte ligga kvar på rygg längre eftersom sonens hjärtljud gick ner. Sen fick vi i och för sig förklaringen då han föddes, då han virat navelsträngen tunt fötterna. Han kanske hade tänkt hoppa bungyjump ut..

[Synnerlig]
0

#15 Det är inte alla som bara kan sova på en sida hela natten igenom, som jag t.ex. Oavsett hur många kuddar jag har så får jag ont i hela kroppen om jag sover för länge på en sida. Så om man vet att man kan ligga på andra sätt också och kan få sig lite sömn åtminstone så tycker jag att man ska göra det :)

[Synnerlig]
0

Berättar bara vad min barnmorska har sagt och man ska självklart vara uppmärksam som med allt när man är gravid.

[TanatosNyx]
2

Jag menade inte att skuldbelägga, jag hamnade också på rygg. Men man ska inte vifta bort det hela, eller avfärda det med att man alltid känner (i tid!).

Pontiac57
2

När jag väntade på att förlösas pga att sonens hjärtljud dalade så mycket så var det första dom gjorde att beordra mig att ligga på vänster sida. Fick varken halvsitta eller ligga på höger sida, så någon anledning finns det ju att undvika höger och ryggläge (även om ctg:t inte reagerade olika)

[VinterMaran]
0

#17: jag kan inte heller bara sova på vänster sida, det går helt enkelt inte. Sover på vänster och höger sida, det är obehagligt att sova på rygg så det låter jag bli. Har också frågat min barnmorska och har fått samma svar som dig. Tyvärr kan man inte hänga som en fladdermus i taket, eller levitera ovanför madrassen, det hade kanske varit det bästa för att undvika olämpliga sovställningar;-P

[VinterMaran]
0

hhejlollo: jag hade mycket känningar som av mensvärk i början av graviditeten, också att det spände och kändes obehagligt i magen. En dag kunde jag knappt gå för det strålade ut i benen. Det är nog som du skriver att det blir en snabbare tillväxt:)

villavägen
0

Kan lugna dej med att magen växer mycket nu. Mellan v 13-19 exploderade magen för mej med tvillingarna. Hade en hel del växtvärk.