Gravid iFokus

Gravid

Etikettplanerar-barn
Läst 1926 ggr
Roxie
2016-04-11 12:25
0

Tempmetoden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon här inne som har bra koll på tempmetoden? Jag har ända sedan jag slutade med P-piller varit orolig över att jag inte haft någon ägglossning. Trots att man använder sig av teststickor som visar att ägglossning är på gång så får man ingen bekräftelse på att det faktiskt skett. Bortsett från personer som tydligt känner av detta givetvis. Jag känner inget särskilt.. Denna månad har jag tempat mig och kan tydligt på kurvan se att jag haft ägglossning (eller i alla fall vad jag tror). Däremot har jag lite svårt att tyda exakt när det skedde. Jag har normalt sett en kroppstemp på ca 35,8-36,2. Måndag 5/4: positivt ÄL-test (så nära det går), temp 36,1. Tisdag 6/4: temp 36,2 (tog tyvärr inget ÄL-test) Onsdag 7/4: temp 36. Torsdag 8/4 temp 36,6 Därefter har tempen hållt sig mellan 36,4 och 36,6. Skedde ÄL på tisdagen eller onsdagen? Bifogar en bild på hur kurvan ser ut. Någon som kan hjälpa mig tyda?

// Sofia

Silent_Hill
2016-04-11 12:39
0

På tisdagen 6/4 skulle jag vilja säga att ÄL var

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Roxie
2016-04-11 12:55
0

Okej! Jo jag har också tänkt det. Så det stämmer att temp-dippen kommer på ÄL-dagen?

// Sofia

Roxie
2016-04-11 18:22
0

Någon annan som har någon åsikt? :)

// Sofia

Margareta
2016-04-11 20:58
0

Googla på Billingmetoden, den ger säkrare svar än temp

Numer pensionär i Nynäshamn

Roxie
2016-04-11 21:19
0

#4 Om du kollar längst ner på bilden jag bifogade kan man se att jag även "kör" med billingsmetoden.. Dock kan jag inte med hjälp av sekret avgöra när jag har ägglossning dels då min mens är oregelbunden och dels för att jag inte verkar ha några "äggviteflytningar", tänkte därför att det kanske vore bra med temp som komplement för att kunna peka ut dag.

// Sofia

Margareta
2016-04-11 23:46
0

Du behöver inte ha äggviteflytningar. Om du lär dig metoden från grunden känner du det både på lukten och på lusten. Allt hänger ihop. Om sekretet inte är tillräckligt glatt blir du inte gravid eftersom spermierna inte har något att simma i.

Margareta
2016-04-11 23:48
0

Att mensen är oregelbunden spelar ingen roll för Billingmetoden. Antal dagar från ÄL till mens är alltid samma. Det är antalet fram till ÄL som varierar.

Roxie
2016-04-12 07:08
0

Jag har rätt bra koll på billingsmetoden och har undersökt mitt sekret dagligen sedan sex månader tillbaka. Jag har perioder med fertila (vattninga) flytningar men mycket oregelbundet, troligtvis har jag inte ägglossning varje gång. Antalet dagar från ägglossning (eller för mig oklar ägglossning) till mens är aldrig detsamma. Därav att jag behöver någon form av bekräftelse om jag haft ÄL eller inte. Nu är det inte billingsmetoden jag frågar om dock :)

// Sofia

mollyt
2016-04-12 07:19
0

Jag har tagit tempen i drygt 2 år innan vi bestämde att vi ville ha barn. Men jag förstår inte riktigt bilden du la in, alltså vad är dagar, vad är grön/blått och vad är symbolerna där nere?

Jag tyckte inte alltid att det var klockrent när jag hade just ägglossning - utan jag hade en p-dator som visade själva ägglossningsdagen. Men jag upplevde att den inte alltid kom på "samma dag" utan det kunde skilja lite.

Roxie
2016-04-12 07:31
0

Under diagrammet finns förklaringar till alla ikoner. Vänster sida diagram är temp. Ovansida diagram är cykeldagar. Höger sida diagram är "fertility score", när appen tror att jag är som mest fertil. Undersida diagram är datum.

// Sofia

Roxie
2016-04-12 07:36
0

Glömde tillägga.. Grönt är fertilt fönster och blått ska föreställa säker period.

// Sofia

Silent_Hill
2016-04-12 07:43
0

#2 Jo, oftast är det så. Men man behöver inte ha en dipp där heller utan det viktigaste att titta på är när tempen ökade.

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca