Gravid iFokus

Gravid

Etikettväntar-barn
Läst 1310 ggr
SoeN
1

"Mensvärk"?

Jag vet att man kan känna lite "mensvärk" och att livmodern har en tillväxtperiod mellan v28-32 (är i v27), men hur mycket ska man känna? Sammandragningar har jag en del sedan innan, men det här känns. Inte sammandragningar med smärta, utan jag menar "mensvärken". Den känns liksom i rygg och nedre mage. Jobbigt när jag står/går. Bättre när jag sitter. Gick en del igår och fick efter det kraftig svullnad på benen, eller främst fötter. Har väldigt ont i ovansida knän idag. Skrev om detta tidigare i "vänta-barn-tråden". De kollade uvi men det visade inget.

[TanatosNyx]
0

Jag vet inte vad jag ska sätta för ord på det, men jag hade samma sak. Min livmodertapp krympte till slut, och i v35 var jag öppen 2cm och hade antagligen påbörjat lantensfasen. Tappen började krympa i dina veckor om jag minns rätt, orkar inte gå tillbaka och läsa, jag mår bara dåligt av att påminnas.

SoeN
0

Ja jag verkar ha samma saker som dig. Tog en alvedon nyss och hoppas att det blir bättre. Men vad menar man med att krympa? I vilket fall som helst, är det okej att gå runt och ha det så här? Eller liksom när behöver jag oroa mig? Får så dåligt samvete, tänk om något drar igång tidigare. Jag har inte gjort annat än att klaga känns det som :( . Överlycklig för bebisen men jag har mått så jäkla dåligt rent ut sagt. Gråter eller är förbannad, det är så det ser ut. Det är inte bara tungt, att jag har svårt att gå, utan jag har ont överallt. Sover inget heller. Förstoppad, stenhård mage mm mm. Men har sagt till honom eller henne att stanna ett tag till. Att mamma står ut, bara du mår bra.

SoeN
0

Efter två alvedon och bad, och fortfarande ont ringde jag och rådfrågade. De tyckte jag skulle komma in. Bebisen låg med huvudet nedåt, tappen var 3,5 (vad det nu innebär) och värken med sammandragningarna hade inte "gjort" något, eller någon verkan. Men hade lite högt blodtryck 130/95 . Skulle komma tillbaka om jag får huvudvärk. Hade havandeskapsförgiftning vid min senaste graviditet. Hem och vila sa han. Jo det är det enda jag gör :)

[TanatosNyx]
0

Såvida du inte har kortare tapp än "normalt" så är den förkortad, men de säger inget så länge det är över 2,5(cm) av någon mysko anledning. Omföderskor kan dock öppna sig en del utan att det gör något. Det låter bra.

Däremot är blodtrycket illavarslande, särskilt med tidigare HF då man har risk för återfall vid nästa graviditet. Eftersom du "bara" är i v27 kan det ju mycket väl bli en liten prematur innan det är klart. Var riktigt noga med att vila. Undvik precis allt som kan verka stressande. Fötterna på sofflocket och typ läs en mysig bok. Kort sagt ha tråkigt 😛 

Min trötta snurriga hjärna som inte orkar googla har för sig att 95 i undertryck är precis på gränsen för vad som är OK nämligen. Det är lite väl tidigt att få HF nu. (världens sämsta uttryck det är ju inte som om man väljer det, men jag kommer inte på nåt vettigt sätt att formulera mig, jag typ halvsover här på mitt hörn).🌺

SoeN
0

Tack TanatosNyx! Du är så gullig du. Jag födde vår senaste för 8 år sedan men detta med tidigare Hf kunde ändå påverka sa han. Urinet visade inget iaf, tack och lov. Vi kollades i v20 för sammandragningar och då var tappen 4cm vet jag. Skillnaden nu är att de känns mer, speciellt i ryggen. Ja bebisen får allt stanna några veckor till. Tack igen, kram!

LoAEmma
0

140/90  är gränsen för högt tryck. Bra att du inte hade nå protein i urinen, då kan det ju bara va trycket som stuckit iväg lite…hoppas!!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

SoeN
0

Precis, hoppas på det. Har ätit en del salt godis (inte mycket) men jag påverkades av det innan också.  Känner mig inte dålig, förutom smärtan överallt då. 

Blir ändå lite orolig, om det skulle fortsätta (alltså dessa sammandragningar med högg) och blodtrycket. Bebisen måste ju vara kvar minst 5 veckor för att det inte ska vara alltför akut/tidigt. 

Hur var det för dig, hur länge gick du med högt blodtryck, hade du protein i urinet direkt?

LoAEmma
0

Hm jag minns inte exakt men kanske började stegringen ca tre veckor innan jag fick in och kolla mig hos förlossningen, och efter det 18 dagar till med täta kontroller och inläggning och snitt sen. Men bra att de har koll på dig tidigt, man har ju lite "förstörda" blodkärl också när man haft en hf så man är säkert känsligare tänker jag. De har ju sagt till mig att jag har större risk att få högt blodtryck senare i livet, så det är viktigt med en hälsosam livsstil nu.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

SoeN
0

Hade du protein i urinet direkt eller kom det senare? Ja de kollade mig ett bra tag efteråt vad gäller blodtryck. Jag har inte haft några problem alls, faktiskt inte tänkt på det utan kört på som vanligt, men har alltid varit aktiv. Jag har legat på 130/65 i flera år. Kollade också trycket i förra veckan, då var det normalt men det kan ju ändras fort. Det är inte lätt allt det här. Jag har nog inte sovit en hel natt sedan v 6 och sen har det blivit värre och värre. Den senaste månaden sover jag en timma, vaken en stund, sover osv. Nu den senaste veckan har jag problem (som med allt annat, och som jag nämnde i en annan tråd) med andningen. Även sittandes. Vet inte om det är ångest som kommer över mig för att jag är övertrött, men det är jobbigt. Att puls och blodtryck ökar är ju inte så konstigt. Sitter och sover också så jag har nästan skav i rumpan, eller det blir ju sånt tryck. Ja pust och stön ;)

SoeN
1

Igår fick jag huvudvärk och ringde min barnmorska. Jag sa att huvudvärk kan man ju ha och att jag inte hade reagerat om det inte vore för trycket. Jag fick givetvis komma dit.

Trycket var bra och urinprovet visade inget. Ska tillbaka på Fredag. Skönt om det går tillbaka och inte blir någon HF.

För övrigt, är det fler som har tappat känsel på magen? Jag känner typ inget på vänster sida vid naveln. Läste att det var ganska normalt, men inget jag minns från tidigare graviditeter :)

[TanatosNyx]
0

Heja heja vad bra!

Jag tappade känseln rejält :)

SoeN
0

Ja det känns jättebra :)

Haha, okej. Ja jag har ju en tendens att få samma saker som dig ;)  

Kom att tänka på hypotyreosen. Du nämnde för ett tag sedan att det är viktigt att de kollar efter förlossningen. Nu äter jag fortfarande 50 mikrogram (hade 2.50 i värdet sist också) då läkaren anser att jag kan fortsätta. Vad ska det vara på för att jag ska kunna sluta sedan (efteråt alltså)?

[TanatosNyx]
0

Du kan prova att sluta och se hur du mår. Försök få några provtagningar med 6 veckors mellanrum för säkerhets skull, så ser du om kroppen kommer igång och producerar tillräckligt efter förlossningen.

Kommer kroppen igång och producerar så ska det ändå följas upp så det inte plötsligt blir för mycket, som det blev för mig.

SoeN
1

Vad är ett normalt värde, så jag vet vad jag ska förhålla mig till? De vet väl säkert, men det är lika bra att vara påläst :)

Nej precis, kommer ihåg att du berättade om det, stackare :(

[TanatosNyx]
0

Det ska inte vara högre än 2,5 :)

SoeN
0

Ok, men då ligger jag på precis på gränsen. Vad är värdet för för lågt? 1?

[TanatosNyx]
0

Nej för lågt värde kikar man på de andra hormonerna i stället, det är lite rörigt men då stiger t4 åt helskotta, mitt var runt 49 nån av gångerna. 2,5 är ju TSH, balanshormonet enkelt förklarat. t4 är "råmaterialet" och t3 är det som är redo att användas av kroppen. Svårt att förklara utan fackspråk haha :)

Optimalt är ett TSH på 1 eller under, men upp till 2,5 är okej värden. Vissa läkare tycker 4, det håller dock många sjuka inte med om. (och för gravida gäller också 2,5)

SoeN
0

Okej, ja jag kanske förstår lite ;) Får hoppas de har koll efter förlossningen sedan. 

Tack för din förklaring 🌺