Gravid iFokus

Gravid

Etikettväntar-barn
Läst 2403 ggr
SoeN
2016-03-24 09:06
0

SF-mått

Hur har er sf-mått legat, på kurvan, över eller under? 

Vi mätte första gången igår (v 25, men går in i 26 imon) och det låg på 28. Lite högre men inget man behövde kolla vidare just nu sa bm, utan ser vad nästa mätning visar.

Sen en annan dum fråga, funderade på det inatt. Bebisen är väldigt aktiv på nätterna, jag vaknar flera gånger av att busen grejar. Jag ligger bara på sidorna (sedan evigheter tillbaka, och blev nästan förvånad när jag läste att en del kan ligga på magen hela graviditeten) och tänkte om det är så att jag ligger mer på sidan när jag sover, alltså trycker mot magen och det gör att bebisen håller på?  Läste att de runt v28 är en aktiv period på nätterna men orolig som man är, tänkte jag på om jag liksom låg barnet (även om jag vet att den är skyddad)?

Och när jag ändå är igång. Vi ska bort på middag i helgen och jag vill piffa till mig lite. Brukade gå och få mina naglar gjorda innan, men har inte gjort det under graviditeten. Jag tänkte sätta på några tippar själv och undrar lite över limmet. Hur är det med naglar, egentligen? En del säger att material och annat inte "går igenom" naglar till bebisen?

[TanatosNyx]
2016-03-24 09:49
1

Naglar är död hormvävnad, sitt välventilerat bara :) Nej du kan inte ligga på bebisen, den ligger i en vattennubbla. Mitt sf låg exakt mitt på kurvan, men alvin var stor! :)

Intehärutandär
2016-03-24 10:15
0

Min SF kurva låg under, men följde sin kurvan. Jag låg på höger sida (vilket är livsfarligt ) , ibland åt maghållet. Då protesterade hon genom att knöla runt rejält.

[Thiah]
2016-03-24 10:45
0

Mitt var lite under kurvan en följde sin egen bra. Joel var normalstor när han väl kom I v.39.

[WickedAlly]
2016-03-24 10:48
0

Över med storebror och mitt på med lillebror, båda var pyttisar när de kom :)

Sarah
2016-03-24 10:53
0

Låg exakt på medelkurvan hela tiden och sen kom det en bebis på medelvikt. Nu följer hon medelkurvan för svenska flickor. Vi är det svenska genomsnittet :p

plommon1
2016-03-24 11:02
0

Mitt har hittills (v.31+6 eller v.31+3 jag blir inte klok på vilket av det som är rätt för de har ändrat och jag är snurrig och tänker att bebis inte lär komma ut på bf ändå, så jag säger glatt någon gång runt 20:e Maj typ), men ja min har hittills följt SF-kurvan exakt.

[GråHäxa]
2016-03-24 11:31
0

Mitt har följt kurvan fram tills förra veckan då det hade stått still sedan mätningen innan. Idag var jag tillbaka på medelkurvan igen. Att det stod still ett tag beror förmodligen på att bebisen växlar mellan tvärläge och säte trodde bm.

[Synnerlig]
2016-03-24 11:52
0

#2 Skojade du när du sa att det är livsfarligt att ligga på höger sida? Själv sover jag på höger och vänster (mest höger för att det oftast känns bekvämast för mig så) sida och sover även på rygg ibland men är inte lika bekvämt så jag vänder oftast på mig till sidan kanske snabbt.

[Synnerlig]
2016-03-24 11:53
0

Är i vecka 33 och jag ligger lite över mittenstrecket men följer kurvan. Bebisen är normalstor :)

SoeN
2016-03-24 12:10
0

Tack för era svar :) 

Det varierar säkert. När jag fick vår son låg jag på 32 totalt,  och 40 med dottern, så min mage är väldigt stor nu. Man ser bara en stor mage och sedan folks kommentarer "är du beräknad snart" eller "oj vad du är stor". Jo tack jag vet. 160 lång så ser man väl bara en stor mage, men ändå 🥵🙂

[TanatosNyx]
2016-03-24 13:05
0

Nej det är inget skämt att det finns risker med att sova på höger. Det ökar risken för intrauterin fosterdöd. Det har med vena cava syndrom att göra, flödet kan bli dåligt, samma som vid ryggläge. Ryggläge kan vara potentiellt livsfarligt, men mer sällan höger sida. Att det är just höger beror på att vena kava oftast ligger till höger om ryggraden på mamman.

bohan85
2016-03-24 14:28
0

Mitt sf-mått låg lite över kurvan, troligen pga jag är lite mullig normalt sett. Bebisen som kom ut vägde precis på normalkurvan för vad den skulle väga då den kom, men längre än normalt!

Intehärutandär
2016-03-24 14:55
1

#8 Nej, det kan Du läsa om på Spädbarnsfondens forskning bl a. Jag låg på höger sida då min flicka dog.  Jag kunde inte sova på vänster, får då mådde jag fruktansvärt illa. Men hade jag vetat, så hade jag sovit med en spyhink. 

Här kan Du läsa mer i en forskningsrapport http://www.bmj.com/content/342/bmj.d3403

[Synnerlig]
2016-03-24 15:49
0

Hm… Jag har hört att så länge det känns bra så kan man sova som man vill och att man känner av symtom om man ligger och trycker på vena cava. Är det fel då? :/

[Synnerlig]
2016-03-24 15:50
0

Och hur ska man hålla koll på hur man sover under natten? Händer ofta att jag somnar på sidan men vaknar på rygg.

Destany
2016-03-24 15:51
0

Hur ofta mäter man SF mått? Nu med andra barnet har jag inte mätt det en gång o jag går in i v 29 på lördag

[Synnerlig]
2016-03-24 15:56
0

#16 Minns inte exakt när vi började mäta, kanske vecka 25 eller något. Jag går till BM varannan vecka och då lyssnar vi på bebis hjärta och mäter magen varje gång :)

[TanatosNyx]
2016-03-24 17:25
0

Det är inte säkert att man känner att bebis påverkas, fråga wickedally här inne t.ex. Men nej man kan ju inte styra hur man sover, och vården tar inte detta på allvar med vena cava. Mig försökte de tvinga att sova på rygg på avd eftersom jag hade ont. De tyckte att det var lämpligt med sömnmedel och morfin i kroppen trots att jag inte mådde bra av ryggläge.

plommon1
2016-03-24 18:55
0

Jag ligger mest på vänster sida, men jag får samtidigt ont i höften och axeln så då och då behöver jag vända mig om till höger eller ryggläge för att avlasta. Hoppas det är skillnad på de 5-20 minuterna det brukar vara i "fel" läge och mot att sova en hel natt :s

plommon1
2016-03-24 18:55
0

Jag ligger mest på vänster sida, men jag får samtidigt ont i höften och axeln så då och då behöver jag vända mig om till höger eller ryggläge för att avlasta. Hoppas det är skillnad på de 5-20 minuterna det brukar vara i "fel" läge och mot att sova en hel natt :s

[WickedAlly]
2016-03-24 20:38
0

Ja, usch ja. Var inne på förlossningen i vecka 33 med storebror för misstänkt havandeskapsförgiftning. Det hade jag som tur är inte men istället upptäcktes det att hans hjärtljud gick ner kraftigt och stundvis försvann när jag låg på rygg. Blev strängt förbjuden att göra det mer. Under resten av tiden och under nästa graviditet hade jag kuddar bak ryggen så att jag inte kunna rulla över i sömnen.

SoeN
2016-03-24 20:39
0

Men va? Det med att sova på höger sida har jag aldrig hört? Sov på båda sidorna med vår minsta? Och nu gör jag inte annat. Kommer ju bli jätteorolig nu, då jag varvar höger, vänster sida och sittandes. Hur snabbt händer något sådant hemskt? Direkt eller är det något som kommer suggsesivt, att det skulle hända barnet något alltså?

[TanatosNyx]
2016-03-24 20:52
0

Det gäller endast tredje trimestern, innan dess är graviditeten inte tillräckligt tung för att strypa blodflödet i vena cava.

Ja det är just pga denna oro som MVC tiger. Men hellre orolig och göra det man kan än ovetandes och kanske mista barnet och få sanningen i ansiktet efteråt. Vi måste prata själva eftersom vården tycker att (blivande)mammor redan är "för oroliga".

Intehärutandär
2016-03-24 20:55
1

#14 Jag kände ju inte att min dotter dog. Det känns inte, mer än att det blir stilla förstås. Så nej, det känns inte om det är jobbigt för bäbis - bara om det är jobbigt för dig. 

För min del så hade jag värkar och låg och försökte mäta dem på värkapp och sova lite. För vi skulle ju till spec mvc på morgonen (dagen in bf) ändå och man bör ju gå hemma så länge man kan med värkar. Med värkar tänker man inte på barnets sparkar längre, för då magen drar ihop sig så gör det ont och det är det enda man tänker på. Samma gäller för min vän som förlorade sin pojk samtidigt. Hon kände inte rörelser då värkarna startat - men ingen av oss kan säga om våra barn dog då värkarna startade eller på väg in på förlossning. I efter hand så blev magen stel på höger sida, men då visste jag att hon var borta. 

Om Du lägger kuddar åt ena hållet, så kan Du bara ligga åt vänster t ex. 

Det är alltså navelsträngen som kommer i kläm för barnet.

SoeN
2016-03-24 20:58
0

Så det som har varit behöver jag inte vara orolig över?  Reagerade faktiskt på att jag hade lite svårt att andas när jag låg på sidorna igår (båda), lustigt att detta tas upp nu då. Eller bra!

Alltså händer det direkt? Jag menar så man inte tror att allt är bra (efter att man råkat sova på höger sida) och barnet är piggt två dagar senare? Vad jag menar är om det kommer på sikt eller visar sig direkt? Nu säger du tredje trimestern men blev jätteorolig nu, speciellt eftersom bebisen höll på så mycket natten till igår (och jag låg en del på höger sida då). 

Jag har legat på vänster sida i princip hela graviditeten men fått varva med höger - vilket jag inte tänker göra en enda gång till.

Intehärutandär
2016-03-24 21:03
0

Nej, avlider barnet pga det - så gör det ju det snabbt. Tänk på hur länge Du själv kan hålla andan? Samma gäller barnet.

Är det andra bekymmer, så blir barnet svagare och svagare innan. Då är det svagare och färre sparkar/rörelser tills det blir still. Det kan ta ett par dagar. Om det t e x beror på för dåligt flöde i navelsträng. Proppar i moderkakan. Brist på fostervatten osv osv. Finns många anledningar till att så många bäbisar dör i magen varje år här i Sverige. Och lika många utan logisk anledning, bara teorier.

SoeN
2016-03-24 21:03
1

#24,

Usch jag beklagar verkligen 😢 Får jag fråga, låg du på höger sida då eller hur menar du?  Stor kram!

Detta är verkligen jättejobbigt, all oro.

Intehärutandär
2016-03-24 21:07
0

#26 Jag låg på höger sida hela graviditeten ja. Och under hela värkarbetet (hemma). Ska också tillägga att jag saknade (ovetandes) helt fostervatten och har en hjärtformad livmoder med. Det är ytterligare komplikationer, men även utan så kan hon avlidit just pga fel sängläge. Barnmorskorna reagerade på hennes hjärta dagen innan då jag låg på rygg med. 

Bättre med oro, än sorg kan jag säga. 💔

SoeN
2016-03-24 21:07
0

#26,

Tack för svar. Ja jag hade nog inte kunnat släppa det här annars. Fan rent ut sagt att man (alla) inte fått den informationen. På ryggen vet jag, och det kan jag inte nu heller,  men detta med sidan. Ja det är så mycket :(

Den där "svårt att andas känslan" har jag även sittandes emellanåt men det beror väl på min spända mage.

Intehärutandär
2016-03-24 21:09
0

#29 Har barnet vänt sig? Annars kan andfåddhetet bero på det med. Min flicka vände sig aldrig, så magen sjönk - så jag hade svårt att andas hela vägen.

SoeN
2016-03-24 21:13
0

Så innan förlossningen kunde du ligga på höger sida men hon reagerade först vid förlossningen? Ja jag vet inte vad jag ska säga, så fruktansvärt, men är tacksam att du ville svara och hade orken till det.

Varma kramar till er och situationen.

SoeN
2016-03-24 21:15
0

Nej jag är bara i v26 så bebisen vänder nog sig lite hur som än så länge. Men jag är stor över magen, inte bara sf-måttet utan själva magen. Har haft förstoppningsproblem så när det inte fungerar är den hård som sten. Nu äter jag någon mix med linfrö, plommon och russin.

[TanatosNyx]
2016-03-24 21:37
0

Just att vara anfådd hör till att vara gravid, lungorna kläms ihop. Kommer vena cava i kläm så du känner det så är det samma känsla som att bli strypt utan trycket över halsen. Man blir skityr, får totaltpanik och instinktivt vill man bara flyga upp (så upplevde jag det, men som sagt, inte säkert att man känner på engång, det kan ta en stund och den stunden kan ta längre än bebisen klarar att hålla ut i magen).

Utomlands ser man såpass allvarligt på det här att i medicinsk facklitteratur står det att ultraljud på höggravida får endast ske om kvinnan placeras i lutning med hjälp av kuddar för att skydda vena cava. Samma ska egentligen följas i sverige. Ok, handen upp alla som har fått det! … ingen?

SoeN
2016-03-24 21:41
0

Ja det låter extremt viktigt det där, informationen. Jag hittade lite studier om det så nog räcker jag upp handen.

[TanatosNyx]
2016-03-24 21:48
0

jag menade om någon har blivit lagd på sidan och stöttad med kuddar vid ultraljud som höggravid. Jag vet ingen som har fått det

SoeN
2016-03-24 21:56
0

Haha, ja så konstigt det blev men jag räcker upp handen för att det ska tas mer på allvar ändå :)

Nej ingen har någonsin sagt något om det. Jag ber alltid själv om att få ligga högre upp, som igår vid sf-måttet.

[Synnerlig]
2016-03-25 08:43
0

Kan säga att inatt var värsta natten någonsin. Försökte sova på vänster sida med kudde i ryggen för att inte vända mig på rygg, vaknade flera gånger under natten och tillslut kände jag "kan inte det vara morgon snart! :'(" men då var klockan bara 02:20. Jag kan typ inte sova på vänster sida, får ont och sover jättedåligt :'(

[GråHäxa]
2016-03-25 08:48
0

# 37 Testa att bygga upp med kuddar bakom ryggen lite som en ramp eller vad man skall kalla det. Alltså MASSOR av kuddar, så du kan sova lite halv ligg/sittande när det är för jobbigt att ligga på sidan.

SoeN
2016-03-25 09:37
0

Ja jag får införskaffa massa mer kuddar. Sov urdåligt inatt också. Även om vänster är min favoritsida brukar jag byta en gång per timma då jag får kramper i höfter och lår. Inatt satt jag mest upp men har nackspärr idag istället ;)

[Synnerlig]
2016-03-25 09:44
0

#38 Får testa det, bara jobbigt när man kanske vill lägga sig på sidan och måste ta bort kuddarna sen upp med dem igen och bulla med dem när man vill ligga på rygg igen. Tycker tiden kan gå snabbare nu så bebis får komma och jag kan få sova normalt på mage igen :P

[GråHäxa]
2016-03-25 10:02
0

Ja det blir lite bökigt. Jag gör så att jag hasar ner lite när jag vill ligga på sidan så att jag slipper ändra på dom hela tiden. Men det är inte lätt att bli bekväm alltså :P

Kuddfortet i sängen bara växer och växer för varje vecka som går haha :P

Destany
2016-03-25 10:15
0

Jag bär mina barn så långt in o långt ner så min vena carva blir inte påverkad. Med sonen så kunde jag sova hur jag ville. Han sa till i magen om det blev obehagligt o då fick jag flytta mig meddetsamma. Jag sover urkasst på vänster sida o varierar mig med höger sida ibland. Jag har byggt upp lite under huvud o övre delen av ryggen så jag sitter lite upp o sover för jag har sån nästäppa.

SoeN
2016-03-30 14:16
0

Men hur vet man om bebisen rör runt för att den inte trycker det är behagligt eller bara pigg? Vår håller på som mest när jag ligger på (vänster) sida. Givetvis under dagen också, men när jag ligger ner "bökar" den som mest.

Intehärutandär
2016-03-30 14:41
0

#43 Tyvärr kan vi inte veta det. Man önskar att man som mamma kunde känna om sina barn led.

SoeN
2016-03-30 14:48
0

Ja det är väldigt jobbigt, men i natt fick jag ont av allt "bökande" så jag fick sitta upp hela natten. Lär blir så framöver också.

[Synnerlig]
2016-03-30 19:23
0

Undrar också det. Så många som säger att bebisen "säger till" om den inte gillar hur man ligger, så jag blir ju nervös även om jag sover på vänster sida.

SoeN
2016-03-30 19:59
0

Precis. Jag har glatt trott att den är livlig och mår bra, men det kanske lika gärna är så att den upplevt det jobbigt. Nej jag får snällt sitt/sova då.

[TanatosNyx]
2016-03-30 20:16
0

Bara en lös tanke som jag ville dela med mig utav, men på förlossningen när dom satte skalpelektrod på alvin så fick jag en rejäl chock, för jag kände i magen hur han vred sig i obehag och blev jättestressad och mådde dåligt. Ut kom sen en pojke med ett blåmärke över halva huvudet, det såg fruktansvärt ut. Neopersonalen trodde han kom ut med sugklocka. Så man kan känna när barnet mår dåligt definitivt, men inte alltid.

Pontiac57
2016-03-30 20:53
0

Jag kände ju att Henry mådde dåligt eftersom det va betydligt färre rörelser än normalt och dålig respons och hans hjärtfrekvens sjönk lågt sen steg efter en stund. Jag kände på mig på nåt sätt att nåt var fel

Intehärutandär
2016-03-30 22:47
0

Och, jag menade som i mitt och min väninnas fall. Våra barn rörde sig livligt och "normalt" och hjärtat tickade på fint. Ändå var våra barn dödförklarade 6 resp 10 timmar senare. Det är långt ifrån alla (tyvärr ) som visar att de mår dåligt i magen så att vi hinner förstå.

Pontiac57
2016-03-31 09:31
0

Oja, läkarna och barnmorskorna va förvånade att jag hade känt av det. Det bästa man kan göra är ju att undvika sådant som är känt att kunna skada och vara uppmärksam på rörelsemönstret. Tyvärr kan man ju inte akltid påverka

[TanatosNyx]
2016-03-31 15:07
0

Ja, hur ska man kunna avgöra när det går fort, säg om navelsträngen kläms så de stryps och fosterröelserna minskar i stället för att barnet får panik - hur i all världen ska man veta om barnet bara sover nån timme? finns inte en chans. Utan det är ju om som i mitt fall det uppstod plötslig smärta - våldsamma protester, eller om det är något på tok över en tid så barnet tappar kraft och långsamt håller på att dö, som för Pontiac. Då har man en chans att kanske hinna reagera.

Pontiac57
2016-03-31 19:17
0

Ja det är jättesvårt. Det bästa vore att kunna filma barnet dygnet runt och övervaka :p nåt borde ju dagens nya teknik kunna göra tycker man ju

SoeN
2016-03-31 21:11
0

Men detta med att nästan ligga på rygg?

Jag sitter bara och sover numer. Det gör för ont i magen på sidorna (ja vänster såklart). Jag bullar upp med kuddar och somnar sittandes, men efter ett tag att jag glidit ner och ligger ungefär som i badkaret, inte helt platt utan halvsittandes, lite mer åt ligga fast ändå upprätt. Om någon förstår, haha. Svårt att förklara.

[VinterMaran]
2016-04-03 19:15
0

Anledningen till att sjukvården inte varnar för detta är nog för att (som det står i artikeln) det behövs fler uppföljande tester i detta ämne innan man kan dra en slutsats om orsak och verkan. Artikeln är från 2011, vet någon om det finns en nyare studie som påvisar samma resultat?

SoeN
2016-04-03 19:32
0

Under den senaste veckan har jag inte kunnat ligga på vänster sida heller. Får liksom panik, svårt att andas och bli täppt i näsan. Det spelar ingen roll hur högt upp jag ligger, eller hur mycket täcken och kuddar jag under och runt mig, det är jätteotrevligt. Detta har resulterat i sittande ställning "sovandes" (gör så ont så jag har svårt att koppla av) och har fått som skav nu på skinkorna. Hur i hela friden ska jag orka en sekund till :( 

Får kolla om det finns någon ring man kan ha, annars köper jag en badring för små barn ;)