Gravid iFokus

Gravid

Etiketterinhandlapreparera
Läst 1643 ggr
densomundrar
2016-03-28 07:49
0

Byta bil?

Jag har alltid sagt att vi ska köpa en nyare och modernare bil när vi skaffar barn, men nu när jag är gravid har jag börjat fundera på VARFÖR vi ska det, egentligen? Min atos kommer jag aldrig frakta ett barn i, men den har fungerat fint för mig till och från jobbet. Gubbens 945 litar jag däremot på rent krockmässigt och rymmer både barnet och hunden. Finns det några fördelar för barnet ett köpa en modernare bil eller blir det bara onödigt dyrt och pengar som vi kanske kan lägga på annat istället?

Inkanyezi
2016-03-28 07:52
0

Jag förstår inte frågan riktigt. Rubriken du har satt är ju "byta bil", och det är ju en enkel operation när ni har två.

densomundrar
2016-03-28 08:02
1

#1 byta bil med ett frågetecken är ju ställt som en fråga, frågan finns sedan i inlägget. Enkelt må hända, vem som helst kan ta ett lån, men du har ju ingen aning om våran inkomst och inkomsten blir ju inte bättre om man är föräldraledig. Hur som helst, frågan gällde inte hur lätt eller svårt det var, eller våran ekonomi för den delen…

mollyt
2016-03-28 08:32
0

Oj jag vet inte, om ni har en bil som du litar på säkerhetsmässigt och dör ni får plats med barn, barnvagn och hund finns det väl ingen anledning att köpa ny?

densomundrar
2016-03-28 08:36
0

#3 nej, det är lite det jag funderar på jag med. Det kanske helt enkelt räcker med gubbens Volvo, men eftersom jag inte har barn än så kanske det finns andra fördelar med nyare bil just för barnets skull som jag inte tänkt på.

densomundrar
2016-03-28 08:37
0

Jag vet inte varför jag har fått för mig att man ska köpa nyare bil när man skaffar barn…

Inkanyezi
2016-03-28 08:43
2

#2 Det var tydligen svårt att förstå vad jag insinuerade?

Lätt som en plätt, ni byter med varann. Kostar inte ett öre, inget lån behövs.

densomundrar
2016-03-28 08:47
0

#6 ja, jag missförstod nog din kluriga text. det har vi ju redan listat ut Iom att jag aldrig kommer att frakta mitt barn i atosen, den som kör på barnet har Volvo helt enkelt, om vi inte säljer atosen och köper en till Volvo eller en nyare bil.

[WickedAlly]
2016-03-28 08:47
0

Ofta handlar det väl om att man byter för att få en större bil, men mycket större bagage än på en 945 får man ju inte :p Ni kanske ska byta din bil dock till en du litar på? Om din man har sin bil till jobbet och du vill ta dig någonstans, som BVC, öf osv? Annars finns det väl inga större skäl att byta.

densomundrar
2016-03-28 08:48
0

Tack, då blir det nog en till Volvo och bort med atosen. :-)

Velinga1984
2016-03-28 08:57
1

Vi har den möjligheten att byta bil under dagen, dvs vi har varandras reservnycklar så jag (som är föräldraledig just nu) kan åka till sambons jobb och byta bil med honom. Skickar bara sms att jag bytt bil :)

densomundrar
2016-03-28 09:00
0

#10 smidigt :-) Det är ju inte värre än så att Volvon stannar hos den som har barnet, men det är nog bättre om båda bilarna är dugliga till att köra runt dyrbar last i :-P För tillfället gör vi ju samma fast med hunden, den som har hunden och som kan tänkas behöva åka någonstans med den har Volvo, då det är där hundburen finns :-)

[WickedAlly]
2016-03-28 10:19
0

#9 Låter smart :) Vi har en nyare Kia och en äldre Volvo 940. Kombi båda två. Volvon lastar ju överlägset. Hade en v70 innan kian och hade den inte vart så dyr i skatt så hade vi behållt den, då kunde jag ha syskonvagnen och ändå storhandla. Det går nu med men inte utan ett lättare utbrott från min sida :p

Liltith
2016-03-28 10:53
0

Vi gjorde oss av med vår Atos och Passat. Tog ett lån och köpte en Subaru ( aldrig ångrat det ) och när vi sedan kände att vi behövde två bilar när båda började jobba så leasande vi en liten Polo. Vi resonerade som så att man kanske inte har pengar till så mkt oförutsett när man är mammaledig som bilreparationer bl.a. Visst kan nyare bilar gå sönder också men chansen är ju lite mindre iallafall. Vi behövde en dieselbil för våra långresor (har farmor i Västerås och vi bor i GBG) kolla upp serviceintervall och milantal kontra försäkring och garanti :) lycka till!

Pontiac57
2016-03-28 11:13
1

Självklart måste ni inte köpa nyare bil när volvon funkar :) jag däremot köpte innan jag blev gravid en nyare bil för att den skulle vara pålitlig, har annars flera amerikanska veteranbilar. Det har däremot slutat med att jag fått åka veteranare till jobbet eftersom våra nyare gått sönder flera gånger 😒

Sarah
2016-03-28 11:19
0

Vi köpte ny bil efter Elva föddes, men inte för att vi tänkte att de skulle vara säkrare med en nyare, utan för att jag körde fast med hästtransporten och ville ha en 4wd :D

densomundrar
2016-03-28 12:29
0

Haha. Ni är för härliga :-) Tack för att ni delar med er.