Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 1125 ggr
Melliaa
2016-03-18 10:15
0

Omega 3

Har en fråga angående omega 3 tillskott när man planerar/under en graviditet, hört på flera ställen att det ska vara bra, både för mamman och barnet bara man tar rätt sort?? Det skulle kunna ev. motverka risken att barnet utvecklar astma och allergi samt viktigt för hjärnan etc… Men sen kom jag in på en studie som sa precis tvärtom?! http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/omega-3-tillskott-ger-okad-risk-for-allergi/ Eftersom det är rätt många på både min sida men framförallt pappans sida som har problem med astma o allergi inser jag själv att framtida bebisen har anlag för detta och att det inte är mycket man kan påverka… Men om omega 3 kan hjälpa tar jag gärna tillskottet och skulle det ge en ökad risk håller jag mig långt borta från det!! Så vad tror ni? Någon som vet något om detta eller hur hade ni gjort??

mjioo
2016-03-18 17:45
0

Jag har dålig koll på detta men min tanke är att man bara ska ta omega 3-tillskott om man inte får i sig fet fisk i sin vanliga kost. Jag tolkar artikeln som att dessa personer fått i sig mer än nödvändigt och precis som mycket annat så är för stora mängder inte helt bra. Jag personligen äter ganska lite fisk sen jag flyttade upp till Stockholm och har därför kompletterat med kosttillskott men nu när burken är slut så kommer jag istället planera in mer fisk i min kost (tycker tabletterna jag haft är dyra, smakar illa och är svåra att svälja). Detta är alltså endast mina teorier utifrån texten..

densomundrar
2016-03-18 18:50
0

Eftersom jag äter sparsamt med fisk så vart jag ordinerad omega3 som tillskott utav bm samt folsyran så klart. Jag hoppas inte att det innebär något dåligt för fostret och jag hoppas även att jag äter rätt sort :-o Jag känner lite som så att har bm sagt det så borde det ju inte vara någon fara, men det är ju klart, dom kan ju oxå ha fel.

Melliaa
2016-03-18 18:55
0

#1 Tusen tack för ditt svar! Tycker det låter väldigt rimligt iaf som du säger, och klart bäst är om man kan få i sig omega 3 naturligt via kosten istället. Ska också försöka planera in mer fisk i kosten! 😊

mollyt
2016-03-18 18:56
0

Jag tänker att det det som kan påverka mycket är att man äter ren omega 3 och inte kombinerade preparat med omega 6 (som har motsatt effekt av omega 3). Jag har inte ätit något tillskott alls (utöver folsyra i början) under graviditeten, tycker att jag äter en allsidig kost så att det räcker.

Melliaa
2016-03-18 19:02
0

#2 Det är säkert bra! Gäller säkert (som med så mycket annat) bara att inte överdriva mängder! Får jag fråga vad innebär sparsamt med fisk för dig/bm? Blir inte fisk mer än 2-4 gånger i månaden för min del tyvärr, nog på tok för lite det med…! Ville också passa på att gratulera till att du blivit gravid densomundrar🌹, följt din resa ett bra tag men inte varit aktiv och haft ett konto innan!

densomundrar
2016-03-18 19:06
0

#5 åh, tack :-) äntligen säger jag bara! Jag äter fisk bara några gånger per år, jag är inte så förtjust i det och Iom att gubben skriker bara jag antyder att vi ska äta fisk så blir det ännu mindre fiskätande.

Lilolizeit
2016-03-18 19:08
0

En allsidig kost ska nog räcka. Jag är vegetarian å äter varken fisk eller tillskott. Använder mycket rapsolja å äter mycket frön å nötter :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mollyt
2016-03-18 19:12
0

Det är mycket omega 3 i linfröolja, så om du inte är så mycket fisk så kanske du kan plocka in andra källor?

Melliaa
2016-03-18 19:51
0

Tack allihop för era svar! Ska sluta stressa över tillskott och söka upp hur jag kan få in det i kosten mer naturligt överlag, behöver ju inte bara vara fisk som ni säger… Linfröolja och nötter låter som något som är lätt att föra in i kosten! Äter såna Apoteket Kvinna iaf varje kväll och gjort det i över 2 månader nu, så hoppas det duger för folsyra och övrig vitaminers skull, plus att jag såklart ska sikta på en mer varierad kost…