Push-present
Ni som har fått barn, fick ni någon sk push-present av er partner? Ni som är gravida, önskar ni er någon present efter förlossningen? Det vore spännande att höra hur vanligt detta är. Min sambo frågade mig om jag önskade mig ngt. Väntar första barnet i maj.
Aldrig hört talas om det ens. Är inte barnet nog?
Inget jag har hört talas om heller. Men jag önskar mig lugn och ro i så fall och att min man motar bort besökare tills jag är redo 😛
Bara hört talas om det här på amerikansk teve. Men vill han ge dig något så är det väl vara att önska? Jag skulle, såhär i efterhand, önskat mig typ en ny kudde, mcdonaldsmat fast klockan var sent och sovtid :p hahaha Men sen är jag inte mycket för smycken hursom,
Nej hade inte hört talas om

En kompis fick en bil!! :O

Aldrig heller hört talas om.
En till som inte hört talas om det, men å andra sidan har jag inte haft så många gravida kompisar.
Jag har hört om det tidigare men tycker ärligt talat att det är rätt fånigt.
Fast en bil hade ju faktiskt vart käckt :p
Jag har inte heller hört talas om det. Däremot fick jag 50 shades boken och ett fint kort skrivet av min sambo när sonen var 11 dagar sen. Men den bästa "presenten" fick jag ändå från barnmorskan.. en igångsättningstid :p
Har hört om det nån gång mer tror inte det direkt är något som förekommer desto mer här i Norden. Nog mer nån USA-grej. Fast kanske jag skulle försöka lura till mig en bil ;) Vore nice med en kombi istället för en vanlig sedan när man ska ha två ungar med sig :D
Aldrig hört om det och tycker inte att min man behöver köpa mig något. Visserligen får jag bära på bebisen och föda fram bebis, men hur jobbigt det än är för mig så gör jag det mer än gärna för min egen skull <3 Min man står ut med mina hormoner, slavar inte bara på jobbet men även här hemma och vill göra så mycket för mig och han gör inte det för att han känner att han måste utan för att han vill ta hand om mig. Han är helt underbar och bara det är en gåva för mig, han behöver inte köpa materiella ting till mig, inte ens en bil <3
Sen ska man inte glömma att båda är in this together så varför ska min man köpa en present till mig? :P
#5 oj en bil?! Det är inte riktigt aktuellt här😉. Vad jag har förstått när jag kollat runt är att detta är en företeelse som är vanlig i engelskspråkiga länder framförallt USA men att det precis som babyshower blir allt vanligare här. I alla fall när man kikar runt på olika bloggar. Måste verkligen förtydliga att jag inte förväntar mig någon present för att jag har varit gravid och fött barn. Detta var ngt som nämndes i en av de förberedelseböcker som sambon läst. Var mest nyfiken på vad andra fått… Självklart är ju bebisen den största gåvan man någonsin kan få.
Jag skulle inte säga att bloggar är normen för hur det faktiskt ser ut egentligen :P bloggar är oftast precis lika fake som vilken skvallertidning som helst. :) de ser ut att ha de perfekta lyxliven, men det är som sagt inte äkta.
Inte heller hört talas om detta och tycker också det känns lite fånigt men vi är mer för att ge spontana presenter istället för att fira alla hjärtans dag osv :) men jag tycker det är bra att han frågade dig så ni kan komma fram till hur ni vill ha det, det är ju inget fel med att önska sig något
Åh jag tycker ju att man kan förtjäna en present/eller något extra efter att man klämt ut en unge eller genomgått kejsarsnitt. Men det kan ju lika gärna vara att den andra hälften avlastar lite extra eller nåt sånt så man får vila ut ordentligt eller slipper komma hem till kaos och stök :)
Aldrig hört talas om. Då och tyckte jag inte att jag förtjänat champagnefrukosten. Hade ju inget barn med hem. I efterskott, så tycker jag att stöd var det minsta jag kunde fått. För att börja med utmattning, gå genom en lång svår graviditet ensam. Och ett dödsbesked på förlossningen, för att föda fram min flicka i säte stilla. Som fastnade. Till att på yra ben klä på ett lealöst barn…och med livmoderinfektion och djupaste sorg och chock planera (ensam) vårt barns begravning. Att på några dagar bestämma låtar till minnesstund och bestämma grav, begravningsbyrå, låtar, präst, blommor, gäster. Och byta kläder på sitt obducerade barn, lyfta över i en kista på 60 cm och skruva på locket samtidigt som man måste acceptera att då sista skruven går i, så måste man återigen lämna henne i bårhuset/kapell. För att till sist bära den där lilla lätta kistan och sänka ner henne i en kall, mörk jord istället för varm säng/vagn. Våta fläckar på tröjan som påminner om att man inte har någon som gråter efter mat. Att göra allt ensam, trots partner…ja, om Ni visste vilken gåva ett barn som gråter är.
#18 Du har verkligen fått gå igenom mer än någon borde få göra. Jag blir lika sorgsen varje gång jag läser om det och det är nog svårt att sätta sig in i vidden av det om man inte gått igenom liknande själv. Ingen present i världen kan kompensera din förlust. Förstår att prat om push-presenter känns dumt framför allt bland de som kommit hem med sina levande barn och sluppit det som du fick gå igenom.
Aldrig ens hört om detta. Och jag skulle nog ärligt nöja mig med ett friskt och levande barn. Presenter är överskattat kan jag tycka faktiskt. Men i USA är det väl vanligt att "muta" folk med saker. Kanske låter hemskt, men tycker inte att det behövs presenter och gåvor för vad enda lite bedrift man går igenom. En present ska komma från hjärtat och ska kunna ges oavsett datum eller tillfälle.

Memento mori

Medarbetare för Julen

#20 liten bedrift :P att vara gravid och gå igenom en förlossning är ingen liten bedrift. Som kvinna ger man upp sin kropp i ett år minst, kanske hela livet, för att få barn. Är det något som skulle förtjänas att hyllas med stora gåvor, är det en kvinna som fött barn :)
#21 nu syftar jag inte på att vara gravid bara utan med små bedrifter menar jag om man klarar ett prov eller andra småsaker. Jag menar att folk rent allmänt är besatt att hålla på att ge en massa saker för skit. Och jag menar inte att vara gravid är en skitsak.

Memento mori

Medarbetare för Julen

Mamma fick ett halsband av pappa när jag kom till världen för 30 år sedan. Ett handgjort guldsmycken som det bara finns ett av. Det va däremot inget hon krävde, pappa ville ge henne något för allt hon gått igenom. Har alltid tyckt att det är lite fint…
#23 Det kan jag tycka låter fint, för det känns som att det kommer ifrån hjärtat när man skapar något som ingen annan har och ger till sin kära :) Jag tycker väl dock att bilar, dyra väskor, skor, dyra smycken etc känns lite fånigt. Man har ju skapat detta barn tillsammans och går igenom detta tillsammans även om det är kvinnan som får gå igenom det tyngsta med graviditeten. Jag skulle nog nästa känna att födseln kändes mindre speciell om min man bah: "Grattis älskling för att du födde fram bebis, här får du en handväska". Ska jag ha något så får det vara en massa kärlek, stöttning osv :) Det är min personliga åsikt såklart :)
Jag fick som sagt en bok och ett fint skrivet kort av min sambo med uppmuntrande ord. Sen är han väldigt duktig på att uppvakta mig med blommor eller småpresenter lite då och då, men jag tyckte det var lite mysigt att få några peppande ord och lite tidsfördriv i form av boken då vi väntade på sonen.
Det kan jag ändå tycka är fint att ge ett gulligt skrivet kort eller något som man skapat själv. Något som mer visar känslomässig uppskattning och är personligt. Men dyra materiella saker nja :/
Nej alltså det känns som att dyra saker inte "behövs". Jag håller helt med, jag blir gladare för något enkelt och personligt än något överdrivet dyrt. Det är ju trots allt tanken bakom som räknas =)
aldrig hört. Och ingen present i världen kunde gjort mig lyckligare än sonen vi fick!