Gravid iFokus

Gravid

Etikettväntar-barn
Läst 817 ggr
SoeN
0

Moderskapsintyg

Jag har läst att man under v20 ska få ett moderskapsintyg men jag undrar hur pass noga det är att man får det just då?

Jag är gravid i v24 (snart) och ska inte till Bm föränns om ett par veckor. Har inte träffat henne sedan v 17, men däremellan läkartid och stora Ul (om det är det hon har räknat in). Men annars är hon ganska snurrig. Jag kommer alltså få mitt intyg i v26?

Jag är sjukskriven på grund av min foglossning så hon kanske tänker att de redan har mina uppgifter, eller behöver jag höra av mig till henne? Eller är det okej att vänta?

jackiejohn
0

Jag ringde bara min barnmorska efter vi vart på RUL och sett att allt var bra och så skickade hon det på posten.

Pontiac57
0

Jag fick mitt hos bm i v 25 för det var den första tiden jag hade efter inskrivning :)

Sparven88
0

Jag ringde också min bm efter RUL och sen skickades det på posten :)

[TanatosNyx]
0

jag fick det i näven på RUL av den BM som gjorde ultraljudet

SoeN
0

Tack för svar. Jag kanske slår henne en signal då :)

[WickedAlly]
0

Första gången fick jag mitt i vecka 27, och då hann inte fk få ordning på allt innan bf så första månaden satt jag utan ersättning. Andra gången bad jag om det tidigt :)

Zelmabus
0

Fick mitt runt v 22

mjioo
0

Jag fick mitt veckan efter RUL och la det på lådan direkt. En vecka senare hade dem fått in det på fk. Tog ett par dagar till innan jag fick hem mitt "startpaket" där man ska fylla i inkomstdeklaration men mitt jobb skickade det digitalt så det var inne på någon dag. Kunde sedan anmäla föräldraledighet som blev godkänd på två dagar. De säger att de har en handläggningstid på ca 30dagar så kan vara bra att vara ute i god tid men om man ansöker om föräldrapenning via hemsidan med bank id så går det snabbare.