Gravid iFokus

Gravid

Etikettväntar-barn
Läst 1639 ggr
SoeN
2016-02-20 11:35
0

Föräldragrupper?

Hur är det med föräldrargrupper, är det något mvc erbjuder eller ska man ta reda på det själv (nu förtiden)? Vi väntar tredje barnet (med några år emellan) och det hade ju varit roligt att lära känna fler/andra som väntar bebis. Vid mina senaste graviditeter hamnade vi i föräldrargrupper. Nu är jag i v21 och bm har inte nämnt något sådnat. Ska fråga henne när vi träffas igen. Från det ena till det andra. Hur ofta har ni gått hos bm, i vilka intervaller? Förstår att det är oftare mot slutet, men hur tätt i början? Minns inte det alls.

[GråHäxa]
2016-02-20 12:18
0

Vår föräldragrupp håller på mellan att jag är i v.35-v.39. Det är mvc som erbjuder det här.

Det skall vara 4 möten innan förlossningen och ett efter. Jag tycker att det är väldigt sent! Det står att dom skall ta upp saker om förlossningen och smärtlindring blandanat. Men vissa kan ju faktisk hinna föda innan dess. Tycker det känns stressigt.

Jag tror jag gick ungefär 1 gång i månaden hos bm i början. Nu har jag gått varannan vecka senaste gångerna.

SoeN
2016-02-20 12:59
0

Men ja det är sent, v35? Då kan folk ha fött hej vilt, höll jag på att säga. Knepigt. Ni kanske kan få be om att gå på dessa träffar tidigare? Ok. Ja då kanske de stämmer. Min bm är lite snurrig. Det kommer gå ca 7 veckor mellan våra träffar men det blir nog bra :)

soundtrack
2016-02-20 13:01
0

Här tror jag att det bara är förstagångsföräldrsr som blir erbjudna föräldragrupp. Tror även att förstföderskor har lire tätare besök än omföderskor hos BM.

[GråHäxa]
2016-02-20 13:09
0

#2 Jo jag tog upp det med bm flera gånger från v22 ungefär. Men dom skulle vänta på att någon som skulle hålla i det kom tillbaka efter julledighet och sedan dröjde det ytterligare för dom att få in tid att planera det hela. Så jag hoppas verkligen man får möjlighet att gå på alla träffar innan det är dags.

becka89
2016-02-20 20:32
0

Vi har en hel dags föräldragrupp den är i vecka 36 vilket jag tycker är väldigt sent känner 2 som skulle gå på samma men som har fått ena fick i vecka 30 och den andra i 32. Blev erbjuden för att vi är förstföderska annars brukar dom inte erbjuda om man inte frågar. Har gått 1gång i månaden ungefär men nu blev det 6veckor mellan pga tiderna är fulla redan men efter det har jag fått tider varann vecka.

Intehärutandär
2016-02-20 21:51
0

Anledningen till att de hålls sent i graviditeten är för att det ska vara färskt i minnet, förklarade min BM då jag väntade tonåringen. 

Jag blev tillfrågan med min ängel fast det vara andra barnet. Men jag tackade nej, då jag ogillar att hänga med barn. 😎

Men tonåringen sågs vi 2-3 ggr innan och så till dem var 9 mån. Bodde i mindre stad, så de flesta följdes åt från mammas mage till dagis - lekis - skolan.

Sparven88
2016-02-21 00:05
0

Vi träffades 4 gånger i vår föräldragrupp. Tror det var typ under 3 veckors tid. Det var dock rätt tidigt i graviditeten. Tror vi började kursen i början på april och jag hade BF 31 juli. Tyvärr tyckte inte jag att de träffarna gav så mycket. Beror ju iof helt och hållet på vilka BM man har. Däremot åkte vi in till KSS i Skövde på en "inspirationsföreläsning" med två BM. Fantastisk föreläsning! Tyvärr har vi inte haft någon "återträff" med föräldragruppen efter att vi fått våra små.

SoeN
2016-02-21 11:39
0

Ja det verkar vara väldigt olika det där. Jag tycker man borde träffas från och med v25 i alla fall. Är någon sedan osäker/inte minns, kanske de kan få en genomgång.

mollyt
2016-02-21 17:50
0

Vi har inte blivit presenterade för någon slags föräldrargrupp (v37) utan jag trodde att det var något som kom på BVC sedan efter att bebisen var född. 🤪 Får kanske fråga min BM, ska träffa henne imorgon.