Orolig
Har precis varit på tul, är på väg hem… Men måste till förlossningen direkt . Stor bebis , lite fostervatten tydligen men bra flöde. Känner mig orolig .
hur stor bebis? :)
de kanske vill sätta igång dig?
Vet ej hur myckey som är stort, buken sa den ett mått på 129 tyckte jag Ja de ville sätta igång . Får se vad de på förlossningen säger
Då packar du BB-väskan, för då blir det nog bebis nu :)
då ska du säkert på bedömning om igångsättningsmetod.
Den är packad sen några veckor tillbaka 😉 Bara hem å hämta den (och äta, tur att jag gjorde en extra portion mat igår bara för att…)
Lycka till 😃
Stort lycka till!
Spännande! Lycka till!
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Lycka till :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Hemskickad efter de hade tagit ctg pga de hade fullt och allt var bra förutom just fostervattnet. Uppsatt för igångsättning i morgon , om de ej får fullt
Hur känns det?? Nervöst?
*Det blir som det ska*

Lycka till imorgon!
Jo det är sjukt neröst kan jag säga . Sen har jag ju hört att en igångsättning gör ondare så det är jag orolig över. Men har lyckats sova några timmar i kväll iaf, hoppas jag kan sova lite till snart
#12 För mig gjorde det inte ondare. Blev igångsatt denna gång och det som gjorde ont i jämförelse med sonen var att hon var död inte hjälpte till (hon fastnade). Mina värkar startade av sig själv, men chocken gjorde att dem avtog i styrka. Då tog vi hinnor och provade med dropp ett par ggr innan något hände.
Det är nervöst att föda barn, man vet aldrig hur det blir för en själv.
Jag har inget att jämföra med då sonen är mitt enda barn, men jag har bara positivt att säga om igångsättning.
Jag blev också igångsatt och kan inte direkt klaga. Värkarna kom snabbt på så jag blev lite överrumplad men det löste sig.
Okay :-) Det låter bra, kanske inte borde vara så nervös . Men undrar hur jag ska klara detta om jag trodde jag skulle dö när de satte in kanylen i handen . Gör himmlans ont fortf
#16 Nej vad synd att det gjorde ont i handen på dig. De måste ha träffat en nerv.
Det kan göra ont ett tag. Men förhoppningsvis har du snart något mer intressant att tänka på!
Lycka till med allt!
Vad spännande! Du får gärna berätta hur allt gått sen! Stort lika till igen :)
Lycka till! Vi är många som tänker på er!
Lycka till!
Spännande :)
Sajtvärd på Övernaturligt
Tack! Hjärtljuden har varit sämre på Ctg de två sensta gg, men ok lågt . Har fått 4 doser med Cytotec (ca 2 ml). Känner inget än så länge
Ojdå, bra att du är på plats och är övervakad.
Lycka till, roligt att du snart får träffa din bebis :)
Men du är där för att de ska sätta igång dig? När jag skulle sättas igång (fast vår tjej satte fart själv) var hon varken fixerad eller vattnet gått. Ja jag var inte ens nära på att öppna mig men efter lite "grejande" av en barnmorska så satte det fart kan jag lova. Jag det kanske sätter igång av sig självt menar jag. Håller tummar och tår!
Yes jag är här för de sätter igång mig. Hjärtljuden bra nu. Fått dos 7 precis, känner ej av något än tyvärr så detta tar nog lång tid. Lyckas sova lite mellan omgångarna
Måste ha boat trevligt i min mage, för ut vill hon tydligen inte 😩 8 doser och inga värkar.
Oj, men ger de hur många som helst?
Nä , 8 var maxdosen. Har nu fått en gel vaginalt. Men känner inget. Tydligen en halv cm öppen bara
#29 Det här är ju en riktig rysare.
Jag väntar med spänning och önskar dig lycka till.
Vad gör de om du inte kommer igång nu med gelen då? Är det snitt då som gäller eller får du vänta tills du kommer igång själv?
Jag fick gel när jag blev igångsatt. Efter en stund började jag känna något som liknade mensvärk. jag håller mina tummar att det snart kommer igång och lycka till! =)
Oj vad frustrerande! Håller tummarna för att du kommer igång nu. Lycka till igen!
Tack alla 😄 #31 tror jag får mer gel och sen en "ballong " och eger det tar de håll på vattnet. Min önskan är ej snitt i den mån det går . #32 ja, jag fick det också när jag låg ner direkt efter i ctg , men så fort jag fick gå upp och rör mig så försvann det… Fortf inga värkar. Dock hoppas jag att hon har glidit ner för nu känns det konstigt där nere när jag går, kan inte riktigt beskriva känslan men man vill lixom gå på tå
Jag fick ballong och sen tog de hål på hinnorna så vattnet gick. Joel kom ut 10 timmar senare :)
Ok… Har ju varit här i 28 timmar nu så det är segt… Men då kan jag ju stanna 10 Till 😊

Jag var på sjukhuset i fyra dar med igångsättningspiller va fjärde timme innan de tog hinnor och prickade hål så vattnet gick. Skulle ha fått en ballongkateter kvällen innan hinn-prickning och förlossning, men hade öppnat mig en cm eller så, så de skulle ändå bara trilla ut. När jag fick värkstimulerande dropp gick det en kvart, så va värkarna i full gång. Tyckte inte det gjorde så ont och tog inte överdrivet lång tid heller. Ca 12 timmar från första värken.
Oj, 4 dagar! Värkarna har kommit men jag är inte öppen och livmodertappen ligger långt bak. Fick nyss en tredje gel, vilket oftast enligt läkaren är den sista. Och har det inte hänt något efter 6 timmar så blir det snitt, vilket känns väldigt jobbit för mig. Men de har sagt att vi inte ska kasta in handduken än eftersom jag har fått värkar som kommer ca 3:dje minut. Ligger runt 38-45 på skalan så inte superkrafftiga men känns.
Oj! Håller tummarna för att du kommer igång!
Hoppas allt år bra och att du snart får träffa Bebis! 🎈
Oj så spännande.. Håller tummarna för dig..
Du får tänka så att om det blir snitt slipper du iaf väntan :)
Stort lycka till!! Vad spännande, vilken vecka är du i?
❤️
#43 hon har gått över tiden :)
Spännande att få höra hur det gått
Har tyvärr ej gått som planerat då jag ej har öppnat något så det blir snitt , och det var det sista jag ville :-(
Va tråkigt för dig, Men det kommer nog att gå jätte bra med snittet och snart har du ditt lilla pyre i famnen :)
#46 vad tråkigt att det inte blev som du önskade. Jag vet hur det känns, har ett planerat snitt i bagaget som jag verkligen ville slippa. Länge var det en sorg men nu när det gått en tid så minns jag det hela med värme, det är ett fint minne. Jag läkte jättesnabbt dessutom, mycket snabbare än efter min vaginala förlossning :)
Känns inte så kul, var ju inte så här det skulle gå till. Har varit på op två gg men fått vända på akutfall. Just nu får jag vila på uppvaket pga mitt rum han försvinna… Har inte ätit sen 05 i morse och druckit sen 08:30 så gissa vad jag vill? (Men inte får). Har dropp såklart
Usch vad jobbigt för dig att det blev så här långdraget! Hoppas du får din bebbe snart <3
*Det blir som det ska*
Låter inge vidare, då är det nog bättre när det är akutsnitt för då slipper man ju iaf. Jag blev också jätte besviken när dom beslutade för snitt men det ger sig med tiden och sen tänker jag att man kanske skaffar fler och kan föda som vanligt då :) man får se det positiva i det negativa :)
Men å, grattis! Så sött! 🌺
Hur mår du/ni?
Åh grattis! 🌺 Hoppas att ni mår väl!
grattis ❤️
Äntligen :)
Stort grattis!!!! Hur mår ni?
*Det blir som det ska*
Grattis :)
Åh massa grattis till fina tösen!
Grattis!!!
Grattis!!
Grattis!!
Grattis till den lille :)

Har följt tråden hela tiden, vilken nagelbitare det varit med alla turer!!! Stort grattis till en jättefin tös! :)
Grattis :)
Tack alla! Vi mår bra. Jag har såklart ont men det är ok Lilla tjejen är jättesnäll. Otroligt mysig ❤️
Grattis!
// Sofia

Grattis till tösen! Jättesöt liten flicka ni fick :)
Grattis!! ❤️
Vilken rysare det varit, men vad skönt att du mår bra även om det gör ont! Jättefin och stor tjej! Stort grattis!
Berätta gärna hur det går nu, Zelmabus, när du har tid såklart :)
*Det blir som det ska*
Det går ok, eller bra igetnligen , hon är så snäll å go. Det är mer jag som har haft/ har aningen ont samt lite feber. Har även tyvärr lite lite mjölk så måste ge ersättning. Redan på BB så uppmärksammades det. Dels ville hon bara äta från ena bröstet och kunde amma i 50 min utan att hon var nöjd, fick stora blåsor så det var en pina. Så nu har jag fått igång det andra bröstet tack vare pump. Har gått ok med hundarna , de tyckte hon var läskig i början, men nu vant sig ok. Min ena hund litar jag inte helt på så han får inte direkt hälsa på henne, men min andra älskar henne och vill vara med henne hela tiden om han får. Vi har inte enats om ett namn ännu , det är svårare än vad man tror 😉

Fast de blir ju nästan aldrig nöjda de första dygnen, har jag förstått. Som regel verkar bebisar ligga vid bröstet nästan konstant och ändå inte bli "nöjda" eller mätta. Det är ju pga av att amningen ska igång och att brösten ska stimuleras mest möjligt.
Javisst är det så, men man måste också se till bebisens vikt, de får inte tappa för mycket innan de vänder på kurvan.
Det brukar ta längre tid att få igång mjölken efter ett snitt, ca 4-5 dagar sa dom till mig :)

Skönt att det går bra zelmabus, ja namn är svårt…vi hade en lång lista men när hon väl kom till världen var namnet självklart för oss :p 74# Det sa de aldrig till mig…min mjölk "sprutade" igång dagen efter hon vart född, och då är min dotter ändå 9 veckor förtidigt född. Så det är nog snarare från person till person tror jag? :)
#75 oja helt olika min tog det 2 dagar men hade nog bara tagit en dag om jag hade pumpat men dom sa att det va vanligt och 2-3 dagar efter vanlig förlossning. Men det är ju helt individuellt :)
Vad äter barnet då om mjölken inte kommer igång? Joel gick ner i vikt trots ersättning. Han var på seg på att äta och få sugtekniken igång
#77 ingenting om barnet är normalviktigt, ersättning i kopp om det är väldigt litet eller stort. Finns säkert undantag dock.
Min mjölk har kommit igång dag två med båda barnen, ett snitt och en vaginal förlossning. Men så snittades jag på bf så kroppen var väl inte helt oförberedd på det hela, kan ju hända att det startat naturligt dagen efter, der vet jag ju inte. Wille, 2720 gram, fick vi koppmata första dygnet medan David, 2950 gram, slapp. Men ändå gick wilmer ner 220 gram och David bara 60.
#74 Med andra barnet så kom mjölkproduktionen igång kvällen efter snitt, trots att jag inte ammade. Jag trodde att barnet behövde hjälpa till att suga igång produktionen men inte, för det kom igång rejält ändå.
Hur länge blev ni kvar på sjukhuset TS?
*Det blir som det ska*
#81 vi åkte hem i torsdags EM, så var på sjukhuset från lördag kl 09 till torsdag kl 15 😊 Så var ganska skönt att vara hemma igen.
Ok! Var det pga snittet eller bebben som ni blev kvar i fem dagar?
*Det blir som det ska*
Det var igångsättningen som gjorde att vi var där så länge. På BB var vi 2 1/2 dygn (eftersom hon kom på kvällen på måndagen ). Hon mådde bra men de ville ju att jag skulle stanna 2 dygn för att se att jag mådde bra efteråt
Ah okej ja det klart!
Har du kollat upp din feber?
*Det blir som det ska*
Ringde till gynakuten men har man inte stadigt över 38 grader så tyckte de ej att jag behövde åka in
Vad skönt :) men fortsätt håll koll. Ibland är dom envisa med att inte ta in de som inte är skolboksexempel.
Absolut :-)