Havandeskapsförgiftning!
Jahapp då är vi på väg in till förlossningen för kontroller då jag troligtvis har fått det… Trycket mellan 90 o 100 och protein i urinen. V 33+0 idag. Oroligt kan man säga!!
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Håller tummar & tår!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
ojdå, antar att det är undertrycket? då är det precis på gränsen om jag minns rätt? (95?) Men du är i trygga händer och bebisen har hunnit långt i utvecklingen om hon behöver ut snart :)
Nej fy :( Håller tummarna att allt går bra!
Japp undertrycket, hade 70 vid inskrivning o ökar det mer än 15 så är det risk. Mm är ju iaf "bara" prematur nu o inte extrem prematur. Men vill verkligen att det ska få gå några veckor till!
*Det blir som det ska*
Håller tummarna för er!
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Usch då, men de kan nog stoppa det lite om du inte gått med det länge? Jag hade havanadeskapsförgiftning i min senaste graviditet. Då hade jag 160/95 i blodtryck, vatten i hela kroppen och mådde jättedåligt. Men jag hade en "lätt" sådan. De skulle sätta igång mig (var då i v 39/40) men lillan satte fart på det själv två dagar innan. Håller alla tummar!
Sajtvärd på Övernaturligt
Jag håller tummarna för att det går bra!

Håller tummarna att allt går bra!
Åh vad tråkigt! Håller tummarna jag med!
Tack ska ni ha alla!
Är hemma nu såå glad för att jag inte blev inlagd!
Alla bm på förlossningen trodde jag skulle bli kvar men läkaren bedömde det inte så. Blodproverna var bra, bebbe mådde bra enl CTG och ultraljud. Så det är "bara" mitt blodtryck o proteinet i urinen som är dåligt.
Så nu blir det TUL till veckan som det lät och täta kontroller då.
Och VILA, samt bt-medicin!
Bara att ta en dag i taget. Lär hänga här en heeel del närmsta tiden!
*Det blir som det ska*
Det låter jättebra, anledningen att du får vara hemma är för att minska stressen, som du ska göra allt för att undvika nu. Vila och ta det riktigt lugnt, relaxa ordentligt! :) Man känner automatiskt stress av att ligga inne på sjukhus, därför väljer läkare att hålla en hemma med täta kontroller av bebis i stället.
Ahaaa då förstår jag! Det sa han inget om, men det var en urgammal läkare så han har säkert massor av erfarenhet :)
Ja nu blir det böcker, sömn, tv o meditation som det känns!
Berätta gärna om ni har erfarenhet eller kunskap om detta!
*Det blir som det ska*
Min mor hade svåraste formen när hon väntade lillebror :) alltså fullt utvecklad eeklampsi. Var bara en tidsfråga innan hon hade fått kramper, men hon blev förlöst innan. Hon fick ligga i ett mörkt tyst rum ensam på sjukhuset de sista veckorna. När trycket gick över 200/110 slutade läkarna berätta för henne vad det låg på..
Själv märkte hon ingenting, utan var bara sur över att behöva vara på sjukan :P hah!
Hon fick bada varma lavendelbad också, lavendel är rogivande och säkert bra för blodtrycket om man orkar googla :P
Japp det stämmer bra att lavendel är bra mot högt blodtryck, även viol är bra för blodtrycket *örtnörd här* :)
Å fy vad läskigt!
Har inte blivit mycket sömn inatt, har bara legat och tänk och haft dödsångest och huvudvärk.
Känns inte som det blir roliga veckor framöver…
*Det blir som det ska*
Blir huvudvärken för jobbig måste du in, det hoppas jag att dom sa till dig? Nu behöver det inte vara likställt med allvarligt dock. Makens syster hade det ganska precis som du, och mycket huvudvärk. Hennes försvann dock och de uteslöt HF till slut.
Även jag hade en tryckstegring och protein och huvudvärk på slutet. Kroppen var bara körd i botten. Så det kan vända :) Mitt tryck gick ner igen även om det förblev på den lite högre sidan.
Ja just nu tror jag det är mycket spänningshuvudvärk alltså, hade ju nästan ingen huvudvärk (nån dag bara) innan jag fick reda på detta igår.
Men blir det blixtrande osv så ringer jag förlossningen. Men är så rädd för att behöva bli inlagd!! Man mår ju bäst hemma liksom.
Enligt läkaren är det en mild/lätt hf.
*Det blir som det ska*
ja det är precis på gränsen att du har HF så den är väldigt mild än så länge :)
Skönt att du fick komma hem. Det kanske gör varken till eller från nu, men salt ökar också blodtrycket. Ja jag tänker på alla möjliga saker för att få ner det. Vila är viktigt men också att röra sig. Min havandeskapsförgiftning kom inte utav att jag ansträngde mig för mycket, egentligen, men strax innan bf var det dags för flytt (bra planerat, haha) och meningen var att jag skulle ta det lungt men känner man sig pigg är det svårt. Dagen efter flytt vaknade jag med svullna och vätskefyllda ben. Så att ta det lungt är bra. Och dricka vätska.
Tanatos, hur vet man att den är mild? Tänker du på blodtryckssiffrorna?
Fjäril, nä man framkallar den ju inte själv, det är ju nån form av reaktion i kroppen. Trycket o äggviteämnena är ju ett symptom på förgiftningen.
Ja läkaren nämnde det med salt och det är ju välkänt. Så inget extra salt nu! Brukar annars bara köra med seltin och örtsalt men lika bra att skippa det med nu.
Fått tid för tillväxtultraljud redan imorgon, så skönt!
Skulle också vilja ha en lite mer preciserad vårdplan, vart jag kommer gå på kontroller och hur ofta osv.
*Det blir som det ska*
Ja jag hade också äggvita i urinet. Allt kommer lösa sig. Ligg på och kräv att de är extra noga (även om de säkert är det också).
#20 Ja precis, det är värdena som avgör :)
Ok hade ca 157/101 igår kväll. Hoppas verkligen det går ner snabbt m medicin!
*Det blir som det ska*
Idag har vi gjort ett TUL, och bebben verkar må bra!
Flödet i navelsträngen var bra, och hen vägde ca 2 kg. I nedre delen av den normala kurvan tydligen. (Hörde nåt om -14% när läkaren dikterade).
Mitt blodtryck var nu 147/90 när jag kollade där.
(Kollade sen hemma då var det typ 97 i undertryck men försöker inte bry mig om det haha).
Läkaren sa att det är en mild havandeskapsförgiftning.
Men att jag måste ha koll på mig själv under helgen, om jag får mer ont i huvudet, ont i magen eller mår bara allmänt dåligt/konstigt så ska vi åka in till förlossningen för kontroll. Det kan tydligen försämras snabbt.
Uscha känns läskigt det här.
Om jag fick bestämma skulle jag vilja ha ett planerat snitt i v 37. Då hinner bebbe växa mer och jag kan slappna av liite iaf genom att man har ett datum.
Men oron får jag helt enkelt leva med tills detta är klart.
*Det blir som det ska*
Håller tummarna för att det går bra och att havandeskapsförgiftningen håller sig i schack!
Tack så mycket!
Jag vill gärna höra om någon har erfarenhet av detta! Man ligger ju och vilar nu i sin ensamhet hela tiden och funderar…
*Det blir som det ska*

Jag fick havandeskapsförgiftning men inte från i v 37 o jag hade svår med inga symtom så jag blev igångsatt samma dag de upptäckte det. Fick äta blodtrycksmedicin i ca 6 mån efteråt o gå på kontroller. Nu när jag e gravid denna gången så ska de hålla extra koll på mig då de befarar att jag har ökad risk att få det igen. Vet inte om jag har så mycket erfarenhet av det då allt gick i 190 o jag mådde bra
Hur mår du TS?
Blodtrycket går lite upp o ner men inte lika högt som innan medicinen sattes in i alla fall. Det är mest jobbigt mentalt, varannan dag in på kontroll hos BM och inte veta, måste jag in till sjukhuset idag eller hur ska det gå?
Hatar att inte veta hur det kommer bli.
Ska prata med en stöd-barnmorska imorgon, hoppas på förståelse och hjälp med att ordna ett kejsarsnitt när det väl är dags för bebbe att komma ut. Det skulle hjälpa min ångest väldigt mycket.
Tack för din omtanke!
*Det blir som det ska*
Vad bra, har man HF så är man i "riskzonen" för snitt, så du har medvind där iallafall :)
Ja jag har ju förstått det :)
Sitt är ju ingen dans på rosor heller men jag föredrar ändå det.
Någon annan här som haft havandeskapsförgiftning?
*Det blir som det ska*
Vad tufft du har det LoAEmma! Hoppas att du får ditt snitt så att du iaf kan känna dig lite lugnare på den fronten. Jag har ingen alls erfarenhet om havandeskapsförgiftning, men om du har babygruppens gravidapp så finns det ett avsnitt i deras graviditetspodd där dom pratar lite om havandeskapsförgiftning.
Jag har för mig att avsnittet heter komplikationer.

Jag fick högt blodtryck de sista två veckorna men inga andra symptom, så de höll koll på mig. Fyra dagar innan BF hade jag typ 160/120 och då la de in mig på patienthotellet. Igångsättning och blodtryckssänkande medicin i fyra dagar och förlossning på BF-dagen. Direkt efter förlossningen hade jag normalt blodtryck igen. Jag vet inte om det var havandeskapsförgiftning. Jag kände ingenting. Hade varken ont i huvudet eller vatten i benen. Tur i alla fall att det kom så sent så jag var helt fullgången.
Tack Gråhäxa, får kika på det!
Sisela, ja kanske var det det men man ska även ha protein i urinen. Jag var även jättesvullen men det har gått tillbaka nu sen jag fick medicin, har minskat tre kg i vikt också.
Ja, håll tummarna för ett bra samtal hos Aurora imorgon <3
*Det blir som det ska*
Hittade avsnittet så jag slänger in en länk
Inlagd över natten för extra prover :( Ensamt o läskigt.
*Det blir som det ska*
Hoppas allt går bra!!
Kram!