träna efter förlossning?
Troligtvis kommer detta ändå aldrig ske då jag är världens latmask, men nu som höggravid så är jag så sjukt sugen på att träna och bli fit.
Jag vet att man ska ta det lugnt första veckorna och jag vet att energin och kroppen är helt slut långt efter en förlossning, så antagligen kommer jag inte alls orka någonting som stavas träning, men vem vet.
Hur långt efter kan man börja träna efter en förlossning?
Jag tänkte mer börja med långpromenader med barnvagnen och hunden för att sedan mot sommaren ta någon stund varje vecka och köra zumba hemma eller något. Anledningen är egentligen för att jag känner mig som världens jävla flodhäst nu, vill komma tillbaka till min kropp fort och känna mig vacker igen. Jag vill verkligen kunna sitta där i slutet av maj och köpa fina kläder till sommaren som jag kan ha på mig och alltså ha gått ner mina 10 kg gravidvikt. Det är säkert jättesvårt och jag som suger på att träna och röra mig vanligtvis kommer det i verkligheten ta dubbelt så lång tid än genomsnittet. Men OM jag nu får drömma och tro på mig själv och min förmåga för en gångs skull. Jag vill få tillbaka min kondition, även om den var kass redan innan. Jag vill känna mig sexig framför min sambo igen och jag vill kunna köpa kläder som får mig att känna mig vacker.
OM jag nu skulle lyckas med att gå ut och gå varje dag, kanske inte jättelångt varje dag och OM jag skulle lyckas köra på en hälsosam kost för en gångs skull. Tror ni jag skulle klara av att få tillbaka min storlek till sommaren om jag föder i början av mars?
Jag vet att många säkert säger nu: Du kommer inte bry dig om ditt utseende, barnet kommer dra ditt fokus.
Du kommer inte ha tid pga barnet, du kommer inte orka etc.
Så fort Du gjort efterkollen, så kan Du börja ta längre promenader. Magövningar kan hända att Du inte får göra på 1 år. Allt hänger på hur snabbt magmusklerna drar ihop sig. (om de gör det helt).
Men om de aldrig drar ihop sig helt då? kommer jag aldrig kunna träna magen då?
när vet man om/när magmusklerna dragit ihop sig?
Du sätter två fingrar ovanför naveln och då bör du känna kanterna på magmusklerna efter förlossningen. Ja, en tid efter då magen försvunnit hyfsat.
Om man tränar magen innan, så kan man gör mer skada än nytta och de drar aldrig ihop sig. Därför bör man ta det lugnt med just magen.
Du kan följa Olga på facebook eller hennes egen sida, eller köpa/låna hennes böcker för just mamma-fitness https://www.facebook.com/MammaFitness/?fref=ts
Vi gick på promenader direkt efter Vi kom hem. I börjam orkade jag inte gå långt men allteftersom…. :)

De som säger att deras eget utseende inte spelar någon roll… Jag har svårt att tro på dem. Sen är det olika vad som är viktigt för alla. För mig är det viktigt att känna igen min kropp (och slippa köpa en helt ny garderob). Det är såklart omöjligt får oss att gissa hur lätt och snabbt det går för dig, alla är olika. Jag har alltid varit är det beniga hållet, vältränad och deffad. Är dessutom intresserad av hälsosam mat. Under den tiden jag nästan helammade gick jag inte ner, snarare pendlade jag. Jag trivdes inte med att vara mammaledig och blev lite deppig. Åt därför inte så bra. Jag började med knipövningar och köpte knipkulor. Gjorde också en del knäböj och kortare stunder på crosstrainern. Använde också lätta hantlar, samt lite andra övningar. Promenader kändes inte alls bra i början, pga gamla skador i nedre delen av ryggen, samt bäckenet som inte är på topp efter en förlossning och graviditet. Höll på i stallet ganska tidigt också. Magen växte ihop efter 2 månader. Efter 5 månader började jag gymma igen. Tar det lite försiktigt med magen fortfarande, men gör en del situps och andra magövningar nu. Men, viktigast för mig har varit att komma tillbaks till jobbet. Då kom kosten automatiskt. Kosten är ju viktigast om man vill gå ner /hålla vikten. Nu kan ingen gissa att jag fått barn. Jag är inte riktigt lika smal och def inte lika deffad och vältränad som innan :p men jag kommer i alla kläder och det har bara går 6.5 månader.
Jag längtar så efter att få träna igen, ut och springa, gå långpromenader med hunden och köra riktiga svettpass på gymmet! Jag känner mig som en flodhäst. Har du gått upp tio kilo? Men snälla, jag har gått upp 20 ;-) Så känn ingen ångest :-P
När bebisen har kommit tänker jag börja med promenader, förhoppningsvis kan jag återuppta mina dagliga långpromenader relativt snabbt. Jag hoppas på en fin vår så att jag kan gå med hund och barnvagn varje förmiddag, jag har en runda som jag brukade gå innan - antingen på sex km eller på nio, beroende på vilken väg man väljer - jag hoppas att kunna börja promenera där i vår för att starta träningen på det sättet, sen vill jag börja jogga och springa igen - då får inte bebisen följa med - vagnen känns inte tillräckligt stabil för det och jag vill nog inte lägga pengar på en sådan där "träningsvagn".
Gick upp 18, helammar & slarvar med kosten men går promenader dagligen och började med det direkt. Gick ner 5-6 kilo direkt efter förlossningen sen har det gått ganska segt. Finns de som rasar också, det är olika. Började träna lite smått efter 2-3 mån. Men har inte blivit så mycket den senaste månaden. Ha inte för höga krav men tro på dog själv, det får bli som det blir & du lär ju gå ner en del ändå. Jag har som sagt slarvat mycket & nu efter 4,5 månad har jag gått ner 13 kilo. Får inte på mig mina jeans så köpte lite nya :) Och nä, det är inte det viktigaste med utseendet men klart man vill trivas med sig själv :)

Jag gick upp nånstans mellan 15-17kg kommer inte ihåg exakt nu och är för lat för att gå att kolla ;) Gick ner ca 5-6kg precis efter förlossningen. Vi låg på sjukhus i ett par veckor och jag åkte på livmodersinflammation så var i princip sängliggande pga smärta från snittet och inflammationen. Ammade och gick väl ner 2kg till kanske resten hängde envist kvar men för mig som är smal (ej underviktig) störde inte extra kilona hade gärna behållt dom… Kroppen däremot blev fin och som vanligt väldigt fort även om jag vägde lite mer så, fick köpa en del nya kläder men tyckte det var kul. Det som fick mig att rasa ner till startvikt var deprissonen jag fick när verkligheten kring förlossningen/sjukhustiden kom ikapp.. Jag tränade väl som vanligt när vi kom hem typ, promenader med hund och barnvagn, stallsysslor, vedhuggning/vedklyvning och all annat gratis träning man får av att vara ägare av en gård med massa djur :p Men som svar på din fråga, ingenting är omöjligt och du har absolut möjlighet till att ha tillbaka din kropp framåt sommaren. Läs din kropp och öka successivt med den typen av träning du föredrar allt eftersom kroppen får orken tillbaka och försök tänk lite extra på vad du stoppar i dig :)
Jag gick upp nio och har nu gått ner 15, tränar inte, förutom promenader, och äter alldeles för mycket socker. Så dina mål tror jag absolut att du kan uppnå. Lyssna på kroppen bara :)
Jag började med den viktigaste träning samma dag, det är att knipa. Sen efter en vecka börja jag känna om jag kunde hitta mina inre mahmuskler, typ stå på alla fyra raklinje från huvud till rumpa (titta ner i marken) dra in naveln mot ryggraden och håll så, samtidigt som du andas normalt. Typ såna övningar sen efter efterkontroll en börja jag träna min kropp med fokus på bål. Sen promenader har jag kört sen jag kom hem. Långa men varierande tempo :)
Kul att läsa!
Jag längtar också efter att börja träna igen, men frös precis mitt träningskort eftersom jag nu inte får träna alls och tror inte jag kommer hänga på gymmet första månaderna utan det får bli hemmaträning.
Blir dock typ gråtfärdig när jag läser om era långa promenader…där jag bodde förut hade jag perfekta rundor att gå men nu bor vi på landet och det är REJÄLA backar för att ta sig någonstans alls…Jo bra kondis får man ju men kan aldrig ta en lugn skön promenad i vårsolen med bebbe utan det blir liksom rena träningspass haha.
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Kan inte så mycket om detta, men vet flera som satte bebisen i sele/sjal och gick skogspromenader efter ett par veckor. Det blir ju lite tyngre och mer träning för dig än att ha bebisen i vagn och gå på asfalt.
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)