Gravid iFokus

Gravid

Etikettertipsråd
Läst 1956 ggr
Feliiciia
2016-01-30 17:46
0

Babynest

Hej. Tänkte börja sy Babynests till försäljning och har några funderingar. Vilka material är bäst att använda och vart hittar man dem till bäst priser? Har ni någon tutorial som ni vet om/ har gjort själv som är klar och tydlig ( lätt för en nybörjare att förstå)? Tacksam för svar :)

[TanatosNyx]
2016-01-30 19:05
2

Först och främst, har du ett företag? Har du koll på att du måste skatta på det du tjänar osv även som hobbysömmerska? Sätt dig in i allt pappersarbete först om du tänker tjäna pengar, folk inom sybranchen är snabba på att klämma dit dig då det är hård konkurrens på marknaden bland de som är företagare och sliter hårt. 

Det är inte bara att ta ett mönster och sy och sälja hur som helst, mönstret måste vara för kommersiellt bruk, annars är det stöld och åtalbart.

Lämpligt material är bomullstyger, tvätta dem innan du syr så de har krympt färdigt.

Sen stoppning förstås, ett billigt alternativ är att köpa ikeas kudde "slån" eller vad den nu heter och slakta den och sno stoppningen, så är det många som gör för att få ner priset.

Feliiciia
2016-01-30 19:50
0

#1 Tänkte mest sälja till en släkting och hennes vänner. Har inget företag då jag endast är 13 (fyller 14). Ska kolla upp dem där reglerna mer så att det inte blir något problem i framtiden. Tack för tipsen :)

[TanatosNyx]
2016-01-30 19:57
2

Det gäller samma regler även till de man känner. De kan betala material så syr du åt dem så kommer du runt problemet, då det är just pengar i omlopp som är problemet. Alltså: de kan köpa tyg mm och lämna till dig och be dig sy åt dem i stället. :)

Jag hoppas inte du tar illa upp för att jag drar upp detta som nån viktigpetter, jag vill bara inte att du ska få problem som jag höll på att få. (Jag ville sy och sälja kläder, och tänkte att det skulle vara okej om jag bara tog betalt för materialkostnaden, men nej).

Feliiciia
2016-01-30 21:27
1

#3 Nej jag tar inte illa upp :) Vill hellre veta om problemen så det intr blir några oväntade problem sen. Får spåna lite och söka upp fakta och kolla runt för att se hur jag kan göra. Tack för hjälpen :)