Föräldraledighet 50 %?
Hej!
Jag är sjukskriven på halvtid och undrar om någon vet om man kan ta ut föräldraledighet på resterande 50 %?
Jag tänkte ringa Försäkringskassan och fråga men kön dit är så lång så jag tänkte höra om någon hade koll innan jag lägger tid på att ringa dit.
Har du mindre än 2 månader kvar så ska du kunna ta 50% föräldraledighet. Men det allra bästa är tyvärr alltid att ringa :)

Yep, inga problem så länge det är 2 månader eller mindre till BF. Kanske kan du även ansöka om graviditetespenning .
Du kan inte bli sjukskriven mer? Ibland får man dra på lite…
Jag tror inte att de vill sjukskriva mig helt, även om jag faktiskt känner att jag hade behövt det. Jag sjukanmälde mig själv förra fredagen och har varit hemma sen dess, idag var första arbetsdagen igen (fyra timmar) och det var riktigt jobbigt att sitta där med en mage som spänner att jag mår illa och sammandragningar som kommer till och från. Jag blir alldeles svettig för det gör ont och samtidigt har man flera ärenden igång, pratar med kunder på telefon, chatt och mail och ärendena bara fortsätter trilla in. Stressen gör ju att det blir ännu jobbigare. Jag ska prova jobba halvtid nästa vecka med och se hur jag tycker att det går men annars ska jag höra om jag kan bli sjukskriven på heltid eller om chefen kan låta mig gå hem lite tidigare!

Tycker att läkare är ganska snälla med sjukskrivning för gravida kvinnor, spec i slutet. Första läkaren jag var hos sjukskrev mig på 50% i tre veckor bara, men andra besöket var helt annorlunda. När hon märkte att jag inte mådde bättre så frågade hon bara om jag ville vara hemma 50 eller 100%. Gå tillbaka till läkaren och förklara att du inte orkar mer.
De sjukskriver ju inte bara för att man är trött och eftersom de inte ser att sammandragningarna och den spända magen har påverkat bebisen (eller att det ser ut som att förlossningen ska sätta igång tidigare) så verkar de inte vilja sjukskriva mer. Jag provar idag med men om det inte är bättre på måndag får jag ringa igen (för typ sjätte gången), det är ändå fem veckor kvar att jobba och det känns som en evighet just nu!

För mig gjorde de det. Livmodertappen var i princip opåverkad och alla ctg var bra. Men, de såg hur stressad jag var och hur dåligt jag mådde av jobbet.
Jag tror att det kan vara stress för mig med, när jag vet att jag kan vara hemma och har möjlighet att vila om jag inte har kunnat sova på ett par nätter så är det bättre och lättare att vila, magen blir inte lika spänd. Igår, när jag jobbade för första gången på fem dagar så var sammandragningarna värre och magen blev väldigt spänd. Suck. Jag är ledig i helgen i alla fall, och jag slutar klockan 13 idag så jag kan ju ringa barnmorskemottagningen i eftermiddag om det känns likadant idag!

Precis, stress ger sammandragningar.
Usch vad jobbigt Miiika! Jag ska också jobba ca 4 veckor till och har det inte alls så jobbigt som du verkar ha. Jag känner inte att jag måste stressa på jobbet och det är jag desto mer tacksam för när jag läser hur du har det. Men jag håller med om att det kanske är bäst att ringa till dem igen och se om du kan bli sjukskriven sista tiden? Kan du inte begära tjänstledigt/semester annars? För du vill ju gärna spara på föräldrardagarna tills bebisen kommer tänker jag. Kram och lycka till!
Stå på dig! Tyvärr handlar det mycket om vem man får träffa. Varit sjukskriven med alla tre pga av ljumskbråck med tredje även pga av kräkningar och illamående. Inte varit nå problem alls och bli sjukskriven men med nr 3 träffade jag världens dummaste! Hon sa att jag visst skulle klara av att jobba 50% nogsnackat om saken. Blev helt förstörd och var ner och pratade med chefen. Ringde även upp kirurgen som sagt att jag inte fick jobba och frågade vems ord jag skulle gå efter. Chefen förstod att jag inte skulle vara till nån nytta och kirurgen sa att jag inte fick jobba. Så jag fick åka ner igen och träffade lyckligtvis en annan. Skakade bara på huvudet när jag berättade om den andra läkaren. Och har man mycket sammandragningar så är det ju vila som gäller. Hoppas det fixar sig för dig!