Gravid/barn
Hej! Jag behöver hjälp, hur är det att ha barn? Vare sig man är ung eller äldre? Både min kille och mina nära vänner antyder att jag är gravid och jag har själv börjat fundera på det. Mina symtomer passar in på de som gravida kvinnor brukar känna av. Visst de kanske inte är så att jag är gravid, men för att ligga på säkra sidan tyckte min pojkvän att jag skulle göra ett graviditetstest. Så om 3 veckor har jag en tid bokad då jag ska ta ett test. Och jag känner en sån extrem ångest över de, för bara tänk om de skulle visa positivt? Jag tror dock att de lutar åt negativt. Men jag började prata lite kring detta med vänner om vad jag skulle göra om det ändå visade positivt. Jag har något extremt emot abort så skulle hamna i en djup depression då, men ändå så är jag bara 14-15år, och min kille då 16-17år. När jag och min kille började prata kring detta så sa han utan att tänka sig för att han troligtvis skulle lämna mig om jag skulle välja att behålla barnet om jag nu så skulle vara gravid. vilket gav mig större ångest. Har även extrem ångest över hur både mina och hans föräldrar skulle reagera och tycka, han sa direkt att ingen utav våra föräldrar skulle tillåta detta, vilket jag kan förstå men jag kan bara inte döda en människa (för mig känns de så även om de inte blivit ett foster ännu) Han tycker att de kommer förstöra hela mitt liv och min skolgång, men jag tycker inte att de förstör hela livet, men kanske skolgången men man kan ju ta sabbatsår eller vad de kallas. Jag undrar vad ni tycker och vad skulle ni göra om ni hamnade här i min ålder? Även hur de är att ha barn i ung ålder ni som är unga, och vad var/är de jobbigaste med det?
Vad exakt är det för symptomet du har? Btw trevlig kille du verkar ha.
#1 jag har mått illa morgon och kväll 1-2 veckor nu, vaknar minst 2ggr varje natt i 2 veckor snart 3, huvudvärk nästan hela tiden, mitt humör skiftar, trött hela tiden somnat under lektioner i skolan för att jag varit såpass trött, svimfärdig och yr någon gång vissa dagar, kissar hela tiden, metallsmak i munnen då och då, och sötsugen hela tiden, just efter chocklad, dumle eller köttbullar haha. Ja lite mera är de men kommer inte på alla direkt nu
Varför ska du vänta så lång tid innan ett test?
Jag säger samma som #3 varför vänta så länge med att ta testet? När du är så orolig över detta så kan det ju vara skönt att få ett snabbt svar och veta hur det ligger till? Du kan köpa 1 gångs test på apoteket.
#3 för att jag ska göra ett test hos ungdomsmottagningen, och de hade inga lediga tider förrän 3 veckor, och de tyckte att de va smartare då de aldrig är säkert att testet är 100% sanning förrän 2-3 veckor efter typ haha
#5 Men om du säger att du haft symptom i 2 veckor, så skulle du ju isf ha varit gravid tillräckligt länge för att ett hemtest skall ge utslag.
När skall du ha din mens?
#6 min mens har blivit lite si & så sen jag började med p-piller, men misskötte de och valde att skippa att ta det. Vaknade på nyårsdagen med mens trodde jag men de varande bara under dagen, och senast jag hade mens var runt jul, tror den slutade vid 22-23 december. Brukar ha den olika länge, och få den kanske 2ggr varje månad, men har ännu inte fått den men fick nån blödning under några timmar i veckan. Så helt ärligt har jag ingen aning exakt när den skall komma
Håller med, köp test på apotek eller mataffär. De bör göra utslag redan. Det är bättre att veta tidigt än sent.
Jag säger också: köp ett test. Du kan ju alltid göra det hos ungdomsmottagningen också. Men bättre att ta ett test och slippa den långa väntan. Angående din ålder och din situation så är det viktigt att du, om du är gravid, pratar med dina föräldrar och faktiskt även pojkvännens tycker jag. För väljer du att behålla så behöver du stöd både känslomässigt och ekonomiskt. Du är för ung för att arbeta och barn kostar pengar vilket gör att du måste ha hjälp av dina föräldrar för att kunna försörja det.
Ja, gör ett eget test nu, de är 99,9% säkra. Vill du behålla barnet så finns det vissa saker som du skulle behöva tänka på nu och inte om 3 veckor och ska du göra abort är det bra att få lite tid på sig att tänka över saken och hinna boka tid innan det är försent. Jag önskar dig lycka till, oavsett val :-)
Håller med resterande att ta ett hemmatest. Skulle det vara så att du är gravid så tänk igenom det riktigt noga för din egenskull. Skolan kommer bli lidande, du kommer behöva hjälp ekonomiskt också. Tänk då efter noga om du vill "offra" din ungdom redan nu, för ett barn kan man ju inte bara lämna iväg om man vill hitta på något med sina kompisar, festa eller kanske resa. Jag vill inte låta elak men i din ålder hade iaf jag tagit det svåra beslutet med abort för man behöver leva sitt egna liv innan man tar fram ett nytt

Köp ett test direkt och prata med dina föräldrar. OM du är gravid och OM du väljer att göra abort, så är det bättre om du gör det så tidigt som möjligt. Gå inte och dra på det i 3 veckor till. Testen de har på um är inte bättre än de du köper i butik.
Jag håller också med. Köp ett test, du kanske kan göra testet hemma hos en kompis om du inte känner dig bekväm i att göra det hemma innan du har pratat med dina föräldrar? Tänk om det inte är positivt och så har både du och pojkvännen gått och oroat er i flera veckors tid helt i onödan. Jag har inte rätt att säga något om din ålder, men du är för ung för att gå och oroa dig för sådana här pass stora saker, sen om det nu skulle vara positivt och du bestämmer dig för att behålla barnet så har ingen rätt att döma eller tala om för dig hur du ska göra, men för din egen skull, gör ett test så du inte behöver oroa dig längre.
Jag gillar verkligen det här forumet, alla är så himla snälla och gulliga. Man får stöd och man kan skriva av sig, så oavsett vad testet visar (och oavsett om du gör testet hemma nu eller om du väntar till din inbokade tid) så kommer du att få stöd i alla här. Alla kan komma med tips och råd och folk berättar ju gärna om sina egna erfarenheter, du kommer inte behöva känna dig ensam oavsett vad som händer :)
Ja jag ska köpa ett i veckan, men har ingen aning om hur jag ska berätta för mina föräldrar och min kille om de är positivt, och vad jag ska välja för val.. Är 99% säker att mina föräldrar kommer försöka få mig göra abort och samt min kille. Behåller jag de kommer han troligtvis lämna mig då han inte känner sig redo ännu och båda två fortfarande går i skolan tyvärr. Men jag har alltid velat ha barn i tidig ålder, okej tänkte väll inte direkt 15års åldern men nära. Har ALLTID drömt om att ha barn, de är så mysigt, men vet även att de är sjukt mycket jobb, och ärligt talat tror jag själv att jag är tillräckligt mogen för att hantera ett barn. Kanske inte har ekonomin, men de går att lösa på nått eller annat sätt.

#14 ta ett problem i taget. Om det är så, så kommer dina föräldrar säkert finnas för dig oavsett beslut. Det är nog inte deras önskan att du ska bli mamma redan, men behåller du så kommer de säkert hjälpa dig. Barn och barnbarn är en glädje.
#15 ja jag hoppas ju de, men i början kommer de vara skit sura och säkert typ slänga ut mig hahah
Och det är ditt beslut, låt inte någon påverka dig. Dina föräldrar kommer säkert att stötta dig även om de kanske helst hade velat vänta ett par år med att bli morföräldrar, förhoppningsvis hjälper de dig även ekonomiskt. Låt inte din pojkvän styra ditt beslut heller, det är ditt val - självklart vill man ju ha sin pojkväns stöd men om han säger att han ska lämna dig om du behåller barnet verkar han inte vara någon keeper. Du märker vilka som står på din sida. Det kommer att gå bra, oavsett vad som händer :)
Så glad att de finns personer här stöttar mig osv. Hoppas mina föräldrar senare förstår och stöttar, bara vänta och se vad testet visar, och sedan vilka vänner som stannar om jag väljer att behålla
Oavsett vad testet visar för resultat så kommer den här oron att vara bortglömd snart :) Då vet du ju och kan tänka på framtiden utifrån resultatet.
Ja precis, vet inte vad jag vill att de ska visa, både negativt men samtidigt positivt. Någon som tycker att just detta testet var bra. Asså clear blue, eller något annat haahh
Ja precis, vet inte vad jag vill att de ska visa, både negativt men samtidigt positivt. Någon som tycker att just detta testet var bra. Asså clear blue, eller något annat haahh
Jag har använt Clearblue varje gång och fått tydliga resultat :)
Att vara väldigt ung har sina fördelar också. Man klarar mycket mycket bättre av att vara vaken långa perioder utan sömn (tycker iallafall jag), och man har lite annat tänk än en vuxen, det är inte bara dåligt att få barn tidigt. Däremot är det mycket mycket svårare på många plan, både att bli accepterad, rent ekonomiskt och i längden. Det är ett livslångt beslut, och helt livsförändrande. Men det finns några få som passar att bli mamma mycket tidigt, andra passar aldrig. Jag ser hellre en mogen tonåring än en försupen 40-åring med missbruksproblem bli mamma!
Dock hoppas jag personligen att du inte är gravid just nu, det blir så mycket enklare för Dig och Barnet om du hinner bli myndig först. Men oavsett situation så behöver du massa stöd och råd. Det är ju så du får bäst förutsättningar att lyckas bra som mor; med rätt stöd och vägledning.
Jag kan inte nog hålla med alla andras kloka råd här inne! För i slutändan är det helt och hållet ditt beslut, även om det är bra att lyssna på och vara medveten om alla sidorna.
Lycka till!
Åh de betyder så mycket. Vad menar du med myndig, när man fyllt 18år, antar jag? Haha Men ja asså jag klarar av att vara vaken hur länge som helst, och går på en skola där man verkligen kan göra allt hemifrån också. De enda problemt jag känner med att behålla är hur mina föräldrar reagerar och med ekonomin. Lämnar vännerna så gör de det, då är de inte äkta för mig.
Föräldrar har en viss tendens att bli väldigt oroliga och det kan visa sig genom ilska och frustration, kom ihåg det om dom skäller på dig. Dom tänker på ditt bästa.
Ja med myndig menar jag 18+ :)

Finns det verkligen ngn grund i att du säger att de skulle kasta ut dig? Har ni en dålig relation? Dina föräldrar har också varit unga och de flesta föräldrar stöttar sina barn. Vem vet, kanske har din mamma varit i samma situation m.m.
Det ordnar sig alltid på ett eller annat sätt. Alla har ju olika relationer med sina föräldrar men jag hoppas att du har lika bra relation med dina föräldrar som jag har haft under alla år. Jag förstår om de kommer reagera genom att skälla på dig, som TantosNyx skriver, men jag hoppas att det i så fall lägger sig fort och de förstår att du behöver deras stöd. Ekonomin ordnar sig, framför allt om du kan bo kvar hemma och få hjälp av dina föräldrar :)
Ja jo jag vet, men jag vill verkligen ha ett barn, kanske inte just nu. Men skulle de visa säg att jag var gravid, så skulle barnet kommer runt vintern och då är de bara några månader kvar och sen är jag 16. Tycker personligen unga mammor har mer energi och klarar vara vaken längre osvosv, vet även mammor i min ålder som klarat sig, vissa blivit utslängda men vissa fått stöd. De är väll den största oron, över hur de kommer reagera. Är ganska säker på att jag blir "utkastad" tills de själva fått tänka på saken och börjat vänja sig vid det.
Jag känner ju inte dig så jag kan ju inte säga om du passar som mamma eller inte, det vet ju bara du själv :)
Men gör ett test så snart du kan, om det visar negativt behöver du inte oroa dig längre, om det visar positivt så får du fundera över hur du vill göra då.
Vi har alltid sagt att ärlighet varar längst, kan du kanske prata med dina föräldrar redan nu? Berätta att du inte vet om du är gravid eller inte men att du är väldigt orolig och behöver deras stöd? Kanske reagerar de inte alls som du tror, kanske kommer din pappa att gå till Apoteket och köpa testet åt dig och din mamma håller dig i handen medan du väntar på resultatet?
#30 då jag känner mina föräldrar så vet jag exakt hur de kommer reagera tyvärr. Funderar på att köpa ett test imorrn efter skolan och sedan göra ett igen på min inbokade tid så jag iaf har svaret
Ja, det är ju svårt för andra att säga hur dina föräldrar kommer att reagera. Men jag håller tummarna för att de i alla fall stöttar dig (även om du får lite skäll först). MEN, som sagt, du vet ju inte än vad testet visar. Ta det som det kommer, du kanske har oroat dig helt i onödan. Jag önskar dig i alla fall lycka till!
Ja precis, får stå ut med oron i ett dygn till bara så, taack!
Lycka till och håll oss gärna uppdaterade :)

Har skummat igenom svaren du fått så ursäkta om jag upprepar nåt som redan sagts. Vill börja med att råda dig till att köpa ett test och göra hemma, följ instruktionerna noggrant (helst morgonurin) och att prata med dina föräldrar. De kanske blir arga och skäller på dig men de gör det för att de vill ditt bästa och blir säkert oroliga. Sen vill jag säga att jag kan ändå förstå din killes reaktion, om det nu skulle vara positivt så vet/känner han att han inte är redo för att bli pappa och hur hårt det än låter så får du helt enkelt acceptera det även om du skulle vilja behålla, då blir du ensamstående. Kan hålla med om att det finns både för och nackdelar med att bli mamman tidigt. Med risk för att bli den trist personen i tråden så…vill jag också upplysa om att allt inte är rosenröda fluffiga moln (vilket du nog kanske vet..) en graviditet kan vara riktigt svår och jobbig, man kan föda prematur och överburet och båda brukar i regel innefatta längre sjukhusvistelse (främst prematur..) det är ett stort beslut men känner du att du fixar det och har en socialt nät att falla tillbaka på och få hjälp ekonomiskt så kan ingen säga att det är fel men jag vill råda dig till att verkligen sätta dig och väga för och emot med att behålla om testet är positivt :) Och sist men inte minst, lycka till :)
Hej Päronsplitt! Hur har det gått? Har du gjort något test? Har du pratat med dina föräldrar?
Hej!! Nej har inte vågat göra något test ännu, och nej har inte pratat med mina föräldrar. Vågar inte riktigt göra de haha
Hur har det gått TS? Har du testat än? :)
Bara ta testet och ta sedan allt därifrån. Jag blev själv gravid som 16-åring. Jag valde själv att göra abort. Min mamma tyckte att jag skulle behålla, hon erbjöd sig att vara "mormorledig" eller adoptera det i stort sätt. Men det var inte rätt för mig, killen lät mig göra som jag ville, hade hans mamma fått veta det hade hon nog blivit glad om vi behållt. Vi är fortfarande tillsammans nu, sju år senare. Det är ditt val, det finns hjälp att få om du vill behålla det, men du ska inte heller skämmas för att du väljer att avsluta. Men testa dig, så du vet säkert och hinner fundera ut vad du vill innan du bara har ett alternativ kvar.
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…