Aprilbarn 2015
Fortsättning på tråden "Någon jämn gravid?" : http://gravid.ifokus.se/discussions/5454b00bce12c42f6f0009d7-nagon-jamn-gravid
#246 Ja, de är ju det! Jag har precis flyttat ifrån stan och bor nu strax utanför bara i Tävelsås! :) Gud vad kul nu när de börja närma sig såhär pass mkt! BB väskan får nog börja packas ihop här nu i helgen, blev sugen nu när jag läste opera att bli klar här med! Alla möbler så som skötbord, spjälsäng, vagga etc är redo, bebis rum ska bara ställas iordning lite. Så jag tror att vi är rätt så good to go här :D #251 Ser jätte fint ut!!
Här hemma är allt klart, känns så skönt!! Var hos bm idag och Hugo var som jag trodde fixerad! :-D känns härligt det med och jag kan äta utan att få andnöd :-p längtar massor men känner mig samtidigt livrädd, både inför förlossningen och hur jag kommer känna mig efteråt… Typ helt trasig där nere? Öm överallt? Blöda i veckor? Ja typ sånt.. Och börjar verkligen fundera på hur f*n en melon ska lyckas Komma ut ur mig. Vill att han ska vara frisk, tänk om något är fel (sånt de inte kan se alltså) allt har varit perfekt på ultraljuden och enligt kurvan växer han bra, mina värden är bra osv, men är fortf rädd för att det inte blir "som man tänkt sig". Så himla nära nu, har gått 35 hela veckor idag!! Känns som att det kan dra igång precis när som helst.
Då hoppar vi på här också då! Med vårat Majbarn ;) men BF är 7 Maj så det kan bli April ändå!
Åh vad spännande att höra att han är fixerad, då känns de verkligen som om de kan sätta igång när som kan jag tänka mig! Ska bli intressant att se om våran tjej oxå har gjort de på torsdag, jag inbillar mig det iaf, haha. Håller med om att tankarna verkligen snurrar nu och man undrar hur ens egen förlossning kommer se ut efter allt man läst.. Jag hoppas bara verkligen jag får föda vaginalt och de inte händer något så kejsarsnitt behövs. #3 Självklart!! :D titeln kanske blev lite missvisande för er som har BF runt om April men ni är givetvis med räknade ;)
#2 Oj ni har bara 5v kvar till bf då? Spännande! Tänk inte så mycket på efteråt, då blir du bara mer nervös :P fokusera på att klara förlossningen istället! På att göra det till en så positiv upplevelse som möjligt! En sak i taget vet du :) jag känner litegran att om jag klarar förlossningen så klarar jag ta mig fan allt! Då är blödningar, svullen vagina och ömhet där nere ingenting ;)
Jag tror att du kommer att klara det hur bra som helst om du bara tar en fas i taget :) det tänker jag göra! Jag tänker gå in med inställningen att sååå många kvinnor har klarat det före mig, och jag tänker också klara det så gott som det går! Man kan inte göra mer än sitt bästa och det är just det vi ska göra :) vårat bästa!
Vi är i vecka 33 (32+4) och våran bebis har också fixerat sig :)
#5 Jag gick och tänkte häromdagen att kunde kvinnorna klara att föda barn för hundra år sen så ska nog de gå jäkligt bra för mig idag med allt vad vården har att erbjuda! Haha ;) V 36 idag. Herregud vad tiden tickar. Åh vad jag längtar efter min lilla tjej nu!
#6 Ja precis, så tänker jag också… jag ska ge mig fan på att klara det! Tänk på kvinnorna i andra länder tex :/ som tvingas föda utan hjälp i någon lerhydda eller smutsig gränd… usch… nä, det ska nog gå bra för oss, men det är okej att vara nervös/rädd (eller livrädd) eftersom man inte vet riktigt vad som komma skall.
Är ni oroliga för att spricka så be barnmorskan att hålla emot lite så huden hinner töjas innan huvudet kommer :) Jag kommer att skriva in att jag vill ha perentialskydd i mitt förlossningsbrev för att vara säker på att dem läser.
På ungefär 2 timmar går jag in i v37 - nu är det nära! :D
Allt gick bra hos BM idag, bra värden, växt perfekt och hon är fixerad :)
Yay går in i vecka 37 imorrn, Hugo får gärna komma om en vecka :-p är trött på detta nu… Trots att värken är så gott som borta så är allt annat väldigt obekvämt och omständigt. Längtar efter vår kille också såklart :-)
#9 Vad skönt! :D Alltid en lättnad när man varit hos BM och vet att allt är bra :) vi var där igår och då har bebis vuxit 2cm på 2 veckor och allt såg bra ut :) lite tråkigt att jag gått upp 1kg sen förra gången och det verkar inte finnas någon hejd på min viktuppgång… om jag stoppar i ett sugrör i ena benet så skulle jag kunna vattna hela mormors trädgård tror jag -.-' jag kan inte ens ta på mig ett par strumpor pga svullnaden…
Imorgon går vi in i v.34 iallafall och det känns väldigt nervöst men roligt att komma närmare BF för varje vecka!
#10 åh, nu kan du verkligen kläcka när som!!! :D Ska bli så kul när de börja komma lite bebisar här i tråden! Hihi. #11 uh, vad jobbigt! :( kämpa på! Vägde 66,8 kg igår så har gått upp ungefär 13.5 kg totalt än så länge, 2 kg sen sista vägningen. Hur mycket har ni andra gått upp? Mycket/lite? :) Det verka vara så HIMLA olika.
#11 vad jobbigt med så mycket vätska :-( själv har man gått upp totalt 5 kilo och ja det är väl egentligen bebis vikt och allt därinne.. Skönt för mig trots att jag känner mig tung och otymplig ändå! Så förstår att det måste va as jobbigt :-( Men har ju 4 veckor kvar så mycket kan hända.
#13 Oj så avundsjuk jag blir! Jag blir förskräckt när jag väger mig hos BM… jag har aldrig vägt såhär mycket i hela mitt liv… 18kg har jag gått upp 😭
Ursäkten till det är att jag i samband med plusset slutade snusa, röka och dricka kaffe. Allt på samma dag… 3 beroenden som skulle tyglas (utan mina antidepp också för den delen) och då blev det socker istället! Ajajaj farligt farligt… särskilt när man som jag dessutom drabbats av konstant yrsel och illamående så jag var tvungen att äta varannan timme t.o.m v18 och inte kunde jag gå ut och gå pga yrseln heller! Fy alltså… illamåendet släppte men yrseln blev värre, nu är yrseln borta men illamåendet är tillbaka men jag försöker att röra på mig ändå. Inte mycket att göra nu dock men oooo vad jag längtar tills jag får börja banta och träna och gå ner igen!!
Jag har också gått upp ca 18 kg, mycket är dock vätska som tillkommit senaste månaden. Men nog börjar det kännas i kroppen :/ Stor mage, svullen och alldeles för korta armar och ben ;D Har äntligen börjat fatta hur nära förlossningen vi är, har gått med i stort sett ständiga sammandragningar nu i någon vecka men den senaste veckan har både sammandragningarna och förvärkarna blivit starkare. Måste stanna upp ibland och bara andas :) Nu kan bebis komma när som helst känns det som. Är inbokad hos bm på tisdag och jag misstänker att det kan vara sista gången jag hinner träffa henne…
Så här såg mina fötter ut efter att ha varit ute en sväng med hunden, alldeles blå.. Aj aj, likaså händerna.. Bara för jag skrev hur skönt de va att jag sluppit allt sånt ;) börjar bli lite tungt nu. Har oxå mycket sammandragningar, kommer direkt vid ansträngning så är nog dax att trappa ner och faktiskt ta till hjälp i stall m.m. Satte mannen på o göra fredags middagen nu iaf, så de är ju en början iaf ;)
Haha och bilden hamnade tydligen upp och ner? ^^
Kanske blir ett 1 april barn :D
Ojoj! Vad spännande! :D
Går in i vecka 38 idag, 37+0.. Är ledig min andra dag, och känner redan typ vad ska jag göra?? :-p har inte, inte haft något att lägga tid på sen förra hösten när skolan började och nu känner jag mig typ lat som inte gör något förutom typ småplock i hemmet! Någon annan som är ledig o vad gör ni på dagarna?? Kommer ju bli galen av att bara gå här hemma och vänta på bebis.. Å nej jag har inga vänner eller familj i närheten så träffas blir liksom inte då jag faktiskt inte orkar åka massa tåg osv.
Böcker, filmer, tidningar & spel är min räddning utöver att slöa vid datorn. :)
Du kan ju baka lite och stoppa i frysen så har ni när familj och vänner vill komma och se den lilla. Inte riktigt det första man vill stå och greja med då :)

#21 hobbies! Börja måla eller ngt liknande :) Själv gör jag pärlplattor mm när jag vill aktivera mig med ngt annat än jobb.
Bra tips alla tre!! Tack ska definitivt börja med dessa saker, tror jag har varit för hård mot mig själv och inte tillåtit mig att tänka på roliga saker att göra :-p
och matlådor, samma visa där, inte vill ni laga mat eller ens klura på vad ni ska äta första tiden efter bb.
Håller med om att man börjar klättra lite smått på väggarna.. Jag har startat lite små projekt här hemma, gjort en fotovägg bland annat, baka har jag gjort lite grann men tycker inte de är så roligt, kolla serier och stallet, och de var väl de hela, haha. Tycker mest man går o vänta på att sambon ska sluta o komma hem om dagarna :)
#19 Firar 6 årig förlovningsdag den 1 april så det vore ju lite kul om bebis kom då :D
#20 Ja nu närmar det sig :P
#21 Säger som dem andra, gör matlådor/fika och unna dig att bara njuta :) Jag har varit sjukskriven större delen av graviditeten, i början höll jag på att dö av tristess men efter ett tag började jag pyssla på lite smått hemma :) Finns oftast alltid något projekt att ta tag i ;)
Baka är en bra idé! Jag fyller frysen hela tiden men mina släktingar kommer jämt så det tar slut så fort… Möblera om är oxå kul ;) Vi köpte ny soffa igår så vi möblerade om hela tvrummet! Annars ligger jag och slöar i soffan/sängen, slösar tid vid datorn eller pysslar med akvarium och leker med katterna haha :p
Idag är första dagen på våran bebis månad tjejer! Helt galet! Nu är de väl bara en tidsfråga innan de börjar trilla ut bebisar ;) Känner ni av någonting? Hur mår ni? Nervösa? Jag mår fortfarande bara bra, men tungt börjar de bli och börjar bli väldigt trött, somnar tidigt och sover gärna till minst 9.. För mig får vår Lemoni gärna titta ut någon vecka tidigare, eller egentligen när som efter den 8e, för efter den 8e är allt "att hinna göra innan bebis kommer" färdigt. I lördags vart de baby shower för mig, kanon kul och fick massa fina kläder och grejer till bebis av min familj o vänner. Idag tänkte jag packa BB väskan sen är vi så redo vi bara kan bli.. Gick in i vecka 38 igår. Nästa BM träff imorgon.
Går in i vecka 39 på fredag, Hugo får gärna komma nuu!! Är sliten men har energi endå på något konstigt sätt, sover fruktansvärt illa då jag vaknar en gång var-varannan timme och kan inte somna om efter 7. Sover heller inte middag fråga mig inte varför. Allt är klart här o det känns skönt, nu är det väl bara den psykiska förberedelsen kvar typ.. Har sjukt mycket sammandragningar som inte gör ont men är obekväma - typ så fort jag kissat får jag sd och även i vila på soffan osv. Har molvärk som ett bälte runt mage och rygg vissa dagar men de går över med alvedon så förvärkar är det väl men man hoppas ju att det ska dra igång snart! En vän till mig fick barn igår, hon var 39+4 och fick en dotter! Blev ju naturligtvis ännu mer verkligt för en, då man vet att det kan vara min tur precis när som helst nu! Jisses

Sängkläder kan vänta ;) Använder spjälsängen som avlastningsplats/förråd ^^ Bebis sover i vagnen :)
golf.ifokus.se
Heh, samma här :P spjälsängen är avstjälpningsplats och kattbädd… Alice har aldrig legat i den, inte en sekund.. 7 månader senare liksom, haha.
Wille har legat i sin säng typ fem gånger under sina elva månader :p Enda anledningen till att jag får bädda om är att det blir dammigt. Ska inte ens köpa någon säng till nästa bebis.

Oj…Lilli har sovit i egen säng från start, nattar henne via 21 i hennes säng och så vaknar hon vid 5:30-6:30 och då får hon flaska och så morgonmyser vi i våran säng men då är vi alla valens 😁
Det går ju inte på förhand att veta hur ens barn kommer vilja sova (för jag är av åsikten att bebisen faktiskt får bestämma det) Alice visade redan på BB att hon var en närhetstörstande tuttfia som behövde sova nära mamma med bröstet som napp, så så har det blivit. Min plan från början var dock att hon skulle sova i sin säng efter dom första veckorna. Men som sagt, jag anpassar mig efter henne..

Sant vi har ju följt Lillis mönster, att vi sa att vi ville ha släkt vaggan av maken familj var och är helt överskattat! Skitsmart ide att hon sover på dagen i vaggan nere och i spjälsängen på natten hon är snart 5 månader och har sovit i vaggan max 5ggr för hon vill inte utan vaknar direkt nästan
Vi kommer nog smått att kriga här om bebis vägrar sängen, då vi är riktigt tungsovande propellrar bägge två, som knuffas, armbågas, sparkas och buttar varandra ur sängen. Så vi skulle ligga som hålögda ugglor med bebis i sängen (fö en trång 140 säng).
Ja vi tänker försöka med spjälsängen här med, så långt det går. I annat fall bli det till att försöka med babynest i sängen mellan oss eller så pendlar vi mellan sovrummet och gästrummet om det blir allt för lite sömn! Tack gode Gud för ett gästrum känner jag… Särskilt efter denna totala brist på sömn senaste veckorna, kommer förmodligen flaskmata helt också så vi kan turas om och den som behöver sova får sova - typ jag första veckan iaf, är totalt färdig i huvudet :-/
Oj… hehe men det känns ändå bäst att ha det redo ifall att det funkar med egen säng! Sen har vi pappans släktkorg (stor sovkorg på hjul) som går i arv i tvrummet som bebis får ligga i också när vi inte bär runt på honom ;)
Jag vill försöka att undvika att ha bebisen i sängen för jag är så nervös på den 2 meter långa pappan som snurrar, slåss och sparkar runt i våran trånga säng 😂
Vi får se helt enkelt! Var iallafall hos barnmorskan idag och hon gör mig tokig… tjatar om vikt hela tiden! jag har gått upp 1kg på 2 veckor och hon går igång direkt och tjatar och tjatar och tjatar om att man inte ska gå upp för mycket och jag säger "nej jag vet, det blev så efter halva tiden eftersom jag hade det jobbigt med avslut av antidepp, snus och cigaretter på samma gång så det blev glass. Nu följer jag ju kurvan" men det spelar ingen roll, hon tjatar ändå! Och min pojkvän sitter med höjda ögonbryn och undrar vad poängen är? Varför fortsätter hon gnälla om vikt och säger att "de flesta jag träffar som går upp 20kg går aldrig ner alla 20kg igen" men jag hade faktiskt tänkt försöka…. blir så less… hon säger att jag inte får banta under graviditeten, men 1kg på 2 veckor är för mycket, men hon kommer aldrig till poängen. Hur ska min bebis kunna växa den sista tiden om jag inte får gå upp alls? Enligt appen är det ok att öka ett halvt kilo i veckan…
BF 7 Maj så vi sa "Ja snart är det 7 April! Då är det exakt en månad kvar till bf!" Och hon log lite snett och sa "Eh… 6 veckor kvar. Eller nej 8… ni får ju räkna med övertid…" Hon antar att vi ska gå över tiden med 4 veckor alltså… hon blir bara konstigare och konstigare. Fick lov att gnälla av mig lite 🤪
#41 Jag är mållös 😮 vilken en!
Vi vill mer än gärna ha Lillan i sängen första tiden för närheten o enkelhetens skull så har köpt ett Babynäst, sedan ska vi ha vagga intill våran säng och så har hon spjälsäng i sitt eget rum. De är tanken men sen får vi väl se hur de blir. Jag tycker de känns bäst för egen del att ha allt klart även om man kanske egentligen överlever utan :). #41 Gud vilken otur ni verka haft med BM!? Verkar ju jätte konstigt att hon säger så ang vikten. Tycker inte alls du behöver vara så orolig för vikten, jag har gått upp 17 kg idag (v 38, 37+3) och är väldigt smal ifrån början o lägger inte på mig lätt samt har rört mig mycket under hela graviditeten, undrar fortfarande vart dom 17 kilona är någonstans men min BM säger att de är perfekt. Och vill man gå ner alla sina kilon sen så handlar de ju om vilja o inte hur "dem flesta" gör, vad dumt sagt av henne! Ja, vi är hög gravida så vi får allt lov o vara gnälliga ;)
#42 Det börjar rinna av mig som vatten på en fågel nu när hon börjar tjata :P jag tänker såhär "Låt mig fokusera på att få föda mitt barn, på att vi båda mår bra efter förlossningen, så ska du få se att nog fan kan jag gå ner allt jag gått upp" Hehe…
#43 Vi har också ett nest! Jag tänkte faktiskt att jag vill kunna ligga brevid mitt barn i sängen, på morgonen eller bara mysa, och då känns ett nest bra att ha :)
Jag gillade min bm först, men ju mer jag går upp i vikt desto otrevligare verkar hon bli :P som om hon inte gillar tjocka människor bara haha :P

Oj, alltså det är ju inte med flit man går upp mycket… Jag åt/ äter också mycket för mycket pga snusslutandet. Sjukt jobbigt. Har gått upp drygt 10 kg eller tom mer nu i v 25. Och jag antar att det blir mycket mer under de veckor som kommer :P Inte mycket att göra åt. Är väldigt smal i vanliga fall och min BM, som jag annars tycker är lite jobbig, säger inte ett ord om det. Hon säger bar att jag fortfarande är smal.

Vi har också bara en 140 säng och Timmy fäktar med armarna hela tiden. Brukar få en armbåge i sidan lite då och då. Han brukar somna med Elyon på magen och då blir man ju lite nervös ^^ Men på natten sover hon alltid i vagnen för vi får inte plats alla i sängen. Maya (Siberian Husky) ligger alltid under mina ben typ, och sen har katten börjat knöka ner sig i sängen också. Jag gick upp 25,9 kg och varje gång jag sa att jag har gått upp mycket så fick jag höra att det inte syns ^^ Senast jag vägde mig så var jag nere på 64,4 kg igen, vilket var inskrivningsvikten. Men jag "vägde in mig" hos BM i vecka 13, så de där 25,9 kilona räknar jag ju från o-gravid, så det är en bit kvar tills jag är nere på 56 kilo igen. Men det har ju bara gått 2,5 månad :)
golf.ifokus.se
#41 Vilken BM! Hon vet inte vad hon pratar om anser jag. Hade min BM sagt så hade jag brytit ihop, min vikt var enorm och hade stor ångest för viktuppgången.
Min yngsta son är snart 16 månader, min inskrivningsvikt var 62.4 kg. I vecka 35 (!) var vikten på 93,5 kg, och då både magen och bebisen ökade kraftigt sista månaden så räknar jag med en viktuppgång på mellan 35-40 kg. Jag ammade ingenting bör tilläggas, utan åt tabletter för att avsluta mjölkproduktionen. Men idag väger jag 62.2 kg, dvs mindre än min inskrivningsvikt. Jag har inte gjort mer än promenerat och tänkt på vad jag äter. (iofs vägde bebisen 5.270 gram så han var rätt skyldig till min kraftiga övervikt ;)
Hoppar på här också då. :) lite senare än er andra. Har bf 17 april. Någon i närheten av 17e? Börjar bli grymt nervöst!! Massa sammandragningar och har trott helatiden att bebis ska komma tidigare. 😝 Men, nä. Inte än iaf. V 39 nu (38+2) huuuuu.. Trodde min första bebis också skulle komma tidigare men han kom 40+3 😊 och dessutom 4 dagar efter starten med riktiga värkar utan att nåt händer.. Hoppas verkligen det går fortare denna gången..!
Jag har BF 17/4 :-) har massa sammandragningar men inget som gör ont, lite molvärk ibland bara! Går då alltid o hoppas på att det ska börja göra mer o mer ont men icke :-/
#49 oj, samma datum!! Spännande.. Vi får följas åt och se vem som får först då. :D är det din första graviditet? Huu. Börjar bli nervöst!! :)
Ja absolut! Väldigt spännande, fick en ordentlig förvärk nyss tror jag i samband med sammandragning så fick jag sådär "mensvärksont" runt magen o rygg.. Har bara haft någon enstaka sådan hittills! Antar att det börjar på riktigt nu när det blir så :-) undrar verkligen när det blir!! Första barnet japp, ditt? Vet du vilket kön? :-) namnförslag? Vi får en Hugo säger de på ultraljudet iaf!
Oj! Har du förvärkar.. Vad kul :) kanske händer nåt snart.. jag har haft det ganska länge nu men det händer inget mer.. Sammandragningarna kommer bara jag böjer mig ner. :) trott denna bebisen skulle kommit vid detta laget redan. Men tji fick jag. :) Detta är min andra graviditet.. Har en liten pojke på 15 månader.. :) fullt upp. Men denna graviditeten har känts annorlunda så jag har trott att det är en tjej.. Var på ett tillväxt UL i v 34 som visade att det var en pojke till.. ;) Jag undrar också när det drar igång!!! Så spänd! Tror varje dag "att det blir nog snart.." Men det händer ju inget.. :P
#48 Jag har BF 20/4 :) O nån mer har precis där kring tror jag! :)
Spännande! Verkar vara många i allmänhet som har bf i april. Känner 7 st som ska ha i april! Hoppas inte alla är på FL samtidigt ;) Har du några känningar än? :)
#54 Håller med, de verkar bli en riktig baby boom detta året! Jag har en del sammandragningar från o till men förutom det så är det lugnt än så länge. Hoppas på att hon kikar ut några dagar tidigare, men de är nog önsketänkande ;)
#45 #47 Nä man kan inte direkt rå för om man går upp under grav. Man gör ju vad man kan :) jag har alltid varit "mullig" eller vad man ska säga, men det har liksom alltid passat mig xD haha låter lite knäppt men alltså, jag är 1.64 lång och väger helst 70kg. Då är jag nöjd men bm tjatar om att jag är så överviktig och att fetma inte är bra för varken mig eller barnet och när jag passerade 90kg nyss så blev hon väldigt besvärad :P min mor (som har 7 barn) säger att jag ser normalstor ut för att vara i v36 och resterande släkt tycker att det låter jättekonstigt att jag skulle vara så väldigt överviktig som barnmorskan säger… men det kanske är så då? Isåfall så får det vara det :) jag kan inte göra något just nu iallafall så det är bara att bita ihop och be henne sluta prata om min vikt antar jag haha :P
Är det ingen som fått bäbis än?? Jag väntar och väntar på att det ska ploppa upp någon bebisbild här i tråden snart! 😃
Jag hamnade på 82 kg till mina 154 cm sist, min bm sa inte ett enda ord om detta. Hon tyckte bara att jag gick upp normalt, slutade på +15. En föredetta arbetskamrat gick upp 53 kg, undra vad hennes bm sa :p Din skulle väl kola av om hon hörde det ;)
Jag har hittills gått upp nästan 20kg på 40 veckor :) Har lagt på mig nästan 15 kg under andra halvan av graviditeten och säkert 8-10kg de sista 8 veckorna. Är så vätskefylld nu så det gör nästan ont :S Men nu börjar det närma sig, nästa tisdag har jag bf så vi får väl se om bebis kommit innan dess eller om jag får "pinas" lite till… Har haft mycket förvärkar och sammandragningar senaste veckan. Börjar vara svårt att röra sig nu :P
Var hos bm idag också och fick höra att jag hade äggvita i kissprovet och lite förhöjt blodtryck så jag måste tillbaka på torsdag igen för koll. Hoppas nästan lite på att få sättas igång i helgen men det är nog en fåfäng önskan…. ;)
Hoppas ni andra mammor mår bra iallafall :)
#55 spännande! Vi får se då! :D har samma här. Vill bara att det ska va över! :) hoppas det drar igång snart eller iaf i veckan som kommer. Halvbrodern fyller år den 18e så jag hoppas iaf dom får varsin födelsedag ;) Ni som pratar viktuppgång.. Tycker inte bm ska bli så hysterisk över vikten.. Mår ni och bebis bra så måste ju allt vara i sin ordning.. :) mig är bm på för att jag INTE går upp.. 1,5 kg sedan inskrivning till v 36.. Sen rasslade det till och blev totalt 5 kg. Känner mig dock blytung ändå.. Antar att bebisen tar all näring från mig. Det var likadant med mitt första barn. Trodde nästan att jag skulle gå upp mycket mer med denna.. Men näe. Lustigt nog för jag har väldigt lätt för att lägga på mig i övrigt om jag inte är gravid och äter oregelbundet. :)
#57 Oj jäklar! Aldrig hört någon öka så mkt :P
#58 Det där om vätska känner jag igen, idag känns det som att mina ben är fulla av blåmärken, huden är så tänjd! Och mina knogar på händerna börjar försvinna! 😮Spännande med bf så snart!! Hoppas bebisen kommer då!
#59 Oj, vad konstigt! Då blir det iallafall inga problem med att bli av med graviditetskilona sen ;)
Förra veckan hade jag ingen äggvita i urinen och alla prover såg bra ut så jag hoppas det fortsätter så trots att jag är såååå överviktig med mina 20kg i v 36! 🤪
#60 ja, det brukar vara tills barnet är ute ungefär sen är dom borta :P men det är väl ren lyx antar jag :) När det gäller dig och din "enorma" övervikt så är väl 20 kg normalt vad jag känner till!!! ;) 20-30 är väl vanligt.. Herregud, vad din barnmorska måste va skum! ;)
#61 Ja det flesta i min närhet som har barn gick upp mellan 20kg och 35kg faktiskt, min mamma tycker att jag ska byta bm men det orkar jag inte… krångla så när det är så lite tid kvar :P men imorgon börjar vi v.37!! Nu måste väl någon här inne ploppa snart?? Jag har ju legat några veckor efter ett par av alla som var med i första tråden så det borde ju vara dags när som helst för folk här! 😂
Jag går in i 40 imorrn! Herregud, när kommer haaan?! :-D
#64 åh vad spännande!! Jag är här inne och kollar flera ggr om dagen nu :D
Gud! Alla är ju jämna i bf i stort sett! :) superspännande!! Jag går in i v 40 imorrn jag med! :S blandade känslor måste jag säga! Nervös, ivrig, nyfiken och längtar samtidigt! Liten släng av dödsångest! Haha.. Men de e nog inget ovanligt 2a gången. Har ju en liten hemma med som man inte vill lämna :) Måste säga LYCKA TILL till allihop!! Får se vems bebis som "trillar" ut först! :D
#62 ja vad jag vet så är det normalt! :) nog din bm som är lite onormal.. ;) Håller med dig, palla byta. Men du behöver ju inte ta åt dig iaf! Du vet ju att de är som det ska :D
Fick fara på extra koll hos bm idag då jag hade äggvita och lite högt blodtryck i tisdags. Idag hade nästan all äggvita försvunnit och trycket låg stabilt. Jag ökar dock stadigt i vikt pga att jag vätskar fortfarande på :/ 1kg på två dagar och jag kan lova att det är enbart vatten! Har inte längre några vader utan benen och fötterna ser ut som stora timmerstockar (och känns lika)… T o m min pappas skor känns trånga nu :(
4 dagar kvar till bf och jag börjar misströsta en aning, det känns som att risken är stor att jag kommer bli tvungen att gå över här… suck… har typ mensvärk och ett stort tryck men värkarna kommer alldeles för sällan så än gör dem ingen nytta… (förlåt för supergnälligt inlägg :P )
Stackare.. Inget gnäll i ditt inlägg. Rätt vad det är så drar det igång.. :) inte alls säkert du behöver gå över.. Men hur som helst så är det snaaart! :) vätskar man på sig rätt mycket som du gjort på ett par dagar så brukar det inte vara långt ifrån.. ;) bebisen kommer snart ut!! :D nog inte omöjligt att du får först! ;) jag gjorde det den sista veckan med min första och jag gick över 3 dagar. MEN jag hade en sjukt lång latensfas! Fick värkar på bf-dagen och höll på där efter. Hade värkar första 2 dygnen var 4e min. Och dom sista två varannan minut! Ett maraton! Aldrig att jag tillåter dom inne på FL köra med mig och bebis så fler gånger. Slutade med neonatal för mig och lillen i 9 dagar i onödan. Han hade socker på 1.6 för att han var helt slutkörd.. Jag var fördärvad jag med. Så jag är nervös att jag ska bli "liggandes" igen innan ungen ska få komma ut. :/ Så, nu har jag gnällt lite också. ;) nervöst!
#68 #69 Vi får lov att vara lite gnälliga ;) Passar på jag med. Vi har super fint väder här i Växjö och jag är såååå uttråkad av att gå hemma. Kan inte bebis komma nu snart så man får o göra? Sååå rastlös.. För trött för att orka träffa folk o för pigg för att bara ligga här o gå runt själv hela dagen… Imon ska vi iaf ut o käka på min favorit restaurang på kvällen men sen efter de får bebis faktisk komma, längtar ju så!!
#70 Jag kommer ihåg när jag väntade mitt första.. Då var jag lika uttråkad som du! :) denna gången har jag inte hunnit tänka på o vara uttråkad. Mer trött med en liten till att springa efter.. ;) passa på o njut och vila! Det behövs! Även om man vill att dom ska komma ut. :D
Fick igår mer tryckande mensvärk som gradvis blivit starkare :D Kan ibland inte låta bli att stanna upp för att andas så det känns ju lovande :D Har dock det nästan lika mycket hela tiden så jag har dom inget mellanrum? Vet inte om det är värkar eller starkare förvärkar? Samtidigt hugger/molar det inne i "fiffin" typ i tappen och jag har släppt massor av slemmisen nu. Har mer "mensvärk" och tryck idag än igår så jag hoppas verkligen att det drar igång idag :D Kan inte gå rakt utan går lätt framåtböjd och klarar bara någon/några meter åt gången innan det gör ont i tappen. Är osäker på om jag ska vänta på fler tecken eller ringa fl? Bor flera mil bort så jag vill helst inte åka "i onödan" bara för en koll och fara hem igen :/
#72 - Ringa gör man inte i onödan ;) Hellre en gång för mycket än en gång för lite :)
/Christine
Jag tycker nog du ska ringa och rådfråga :) kan ju vara förvärkar.. När dom riktiga värkarna kommer så brukar man vara säker på sin sak. ;) MEN det är ju så klart ingen garanti.. Alla är vi olika och upplever olika.. :D hur som helst så är det nog på G. Jag hade likadant fast det började en vecka innan med slemmig och förvärkar.. Men jag var grymt trög innan jag fivk ut min pojk :P
#72 åh så spännande! Ringde du? :)
Har inte ringt ännu, har suttit i duschen och njutit av bebisens sparkar (man får passa på så länge man kan ;)) och mina allt starkare "mensvärkar". Tycker även det börjat komma några lite annorlunda sammandragningar som främst spänner magen upptill och orsakar ett starkt tryck neråt. Tänkte vila och se om det ökar i styrka och blir lite tätare innan jag ringer och hör. Men det verkar helt klart bära åt ett håll nu! Så spännande! :D
#76 - Hur ofta och hur länge håller de på?
/Christine
Om de inte går över med alvedon och varmdusch är du troligen igång 😃
Just duschen brukar vara en nyckelledtråd sa de på våran förlossningskurs. Förvärkar = lindras av varm dusch och avslappning. Värkarbete = stimuleras av varm dusch och avslappning! ☝️ (vilket är jättebra, de kallade latensfasen för vilofasen, så vila vila vila medan du kan).
Håller till 100% med #78!! :D så spännande! Uppdatera oss om du orkar! Vi är nyfikna!! :D
#78 har läst din tråd lite.. Hoppas det löser sig för dig också med allt elände. :S
#77 Dem är väldigt täta ibland, bara någon minut och så kan det ibland gå kanske typ 5 minuter mellan. Så dem är nästan ständiga/ihållande.
#78 Dem blir starkare i duschen så det lät ju bra :D
Ska ta och vila en kort stund och känna om det blir någon förändring annars ringer jag in till fl och hör om vi ska komma in på en koll :)
#81 - Får jag gissa har du bebis senast imorron :)
/Christine
Åh, så spännande :D Längtar tills jag får sitta där och klocka.
#81 Oj! Då håller jag nog med.. Är dom så täta så har du nog fått imorrn :) trodde det bara var oregelbundet och inte så ofta.. Lycka till då!! :D vad spännande!!
Har pratat med förlossningen och hon tyckte att jag hade "för lite ont" (har rätt hög smärttröskel) så jag skulle försöka avvakta ett tag till. Om jag inte lyckas somna inatt skulle vi däremot åka in så får vi sova på patienthotellet. Så jag ger väl sängen ett försök men hoppas på att jag vaknar på någon/några timmar med mer ont så kanske bebis är här innan morgondagen är slut ;) Sov gott alla, lovar att uppdatera om det blir någon förändring :P
Så bra.. :) lycka till nu då så hoppas vi på bebis :D
Lycka till hoppas det blir en bebis idag :-D
Ååå lycka till! Hoppas hoppas att det är bebis på g och att allt går bra!!
Det är märkligt.. Man blir visst inte klokare på barn nr 2. Gått med småmolande hela dagen. Men det händer inget mer.. Kan lika gärna hålla på hela veckan. Men jag trodde det ev skulle sätta igång lite. Men ikke! Med första så stegrade det i smärta efter 5-6 timmar. Här händer det inget mer.. Ni som har 2 barn.. Startade 2a ungefär som första eller var det helt annorlunda?
Lovade ju att uppdatera er hur det gått :P Har legat på patienthotell sedan söndag då vi åkte in till förlossningen pga mina jobbiga förvärkar. Var tyvärr bara öppen 1,5cm och tappen var typ 1,5-2cm lång. Hade dock sånt jobbigt tryck att jag fick en sovdos och vi valde att sova kvar på hotellet på sjukhuset. Värkarna har stadigt ökat men ännu inte blivit regelbundna eller "nog jobbiga". Fick igår göra ytterligare en koll då vi behövde besluta oss för om vi skulle bli kvar eller fara hem och fortsätta istället. Hade igårkväll inte sovit i stort sett något alls på fem dygn… Allt promenerande och väntande hade dock gett lite resultat så igårkväll var jag nästan 3cm öppen och tappen var nere på ca en cm, vi blir alltså kvar här då bm gissar på bebis innan helgen ;)) Fick en morfinspruta och bricanyl för att få sova och shit, så skönt jag har sovit!!! Har inte varit så avslappnad på flera månader :D
Har nu under morgonen känt av starkare sammandragningar och det svider/bränner/hugger i tappen så nu håller vi tummarna att det drar igång snart, gärna under dagen :D
Åh, vad segt då! Hoppas det rasslar på lite snart så det inte drar ut på det mer.
/Christine
#92 Ja, hoppas att det drar igång idag när jag äntligen fått sova och vila upp mig en aning :)
Håller tummarna för er!! Vill själv bara blir "klar" nu är såå trött både fysiskt och psykiskt.. BF på fredag, har haft typ en förvärk som var jobbig men inget särskilt sedan dess :-( skulle så gärna vilja få sova några timmar men det går inte, inte mer än 1-2 åt gången iaf och det tär så mycket! Att sen vakna på morgonen o veta att man går upp ännu en dag för att bara vänta typ, inte alls kul :-p har bakat, städat, tvättat o nu vet jag inte vad mer jag kan göra! Som sagt, väntan är hemsk och det kan nog alla här hålla med om :-p
#91 åh, nu är de nära! Hoppas allt går så smidigt o blir så bra de bara går nu :D håller tummarna o följer er med spänning! :D #94 Samma här.. Dåligt med sömn o dagarna är ett enda långt väntande, men ett rent hem har vi iallafall ;)
Nu slapp det ytterligare en bit av slemproppen och den här gången var den lite färgad :D Har dessutom en smärta som satt sig i/runt tappen och det kommer ibland något starkare värkar som känns mer framme i magen, dem är mer intensiva än de molande i ryggen. Hoppas på att det händer något inatt kanske :D
#94 Tack :D Ja, väntan är värst. Försök växla mellan att röra på dig och att vila, bägge behövs för att påverka tappen när förvärkarna kommer :) Men det är segt håller helt med dig :/
#95 Tack :D Nu börjar det lida mot sitt slut denna graviditeten ^^ Har nog inte riktigt fattat det ännu att snart har vi en bebis istället för en mage :P
Å vilken tur att du mår bra! Började bli lite orolig, haha :P fortsatt lycka till då! Jag kollar varje dag ifall du har uppdaterat något, jag vill se beeebis! Haha :D
#97 Haha ja, det är sjukt segt och långdraget den här latensfasen :P Har inte så ont annat än när jag rör mig så jag försöker promenera och växla det med att sova :) Vill och ha bebis nu! Hoppas vattnet går snart så det skyndar på lite :P
Pepparkatt: Inte hänt mer här heller.. Nu har vi 2 dagar kvar ;P har sammandragningar och lite molande.. Och idag släppte slemmisen. Så får se om det händer nåt?! Men de är lite småsegt nu.. Bara en väntan ;)
Svider/bränner i tappen och känner av någon/några svagare värkar per timme. Snälla bebis kooom nu! Tror ni man kan hoppa runt lite så att vattnet går haha? ;)) Vill ha lite fart på detta nu :P Legat inne på patienthotellet sedan söndagskväll, sambon håller på att göra mig lite smått tokig - jag är också rastlös men han är ännu värre ^^
#100 - Hoppa runt hjälper nog inte, men att promenera kan göra det, gärna i uppförsbackar eller uppför trappor så du anstränger dig lite.
/Christine

Eller spara på krafterna, för tro mig man behöver dem sen!
Spar krafterna, och be sambon om rejäl massage! Oxytocin vill du ha. Vila, njut, slappna av. Det är i nästa fas du kan hjälpa bebisen ner med promenader, lägesändringar mm. Men första fasen är vilofasen. Må bra hormoner snabbar på!
40+2 och ingen bebis än… Hade molvärk igår typ var tjugonde minut under lite mer än en timme, idag har jag lite samma. Drömde att jag hade värkar och visste inte om det var på riktigt eller inte när jag vaknade! :-p hoppas verkligen det drar igång snart vill inte vänta längreee…! Hur har ni andra det?
Ååå nu får ni väl säga åt era bebisar att komma ut så vi andra som står på tur kan få bebbar nån gång! ;) v.38 nu, så vi har ett tag kvar! Men det går framåt iallafall… nu kan vår kille komma när som helst, men man får väl räkna med en veckas övertid iaf…
BF imorgon, inga direkta känningar ännu så önskar att de ska komma från ingenstans imorgon! haha. Vill ha henne här nu :).
Jaha, 40+3 idag… Ingen bebis=frustration. Värkarna och sammandragningarna förra veckan la av i helgen. Såå drygt! Väntade tålmodigt på att det skulle hända något.. Grrr.. Och nu är det bara lugnt. Någon som hört nåt om tjoopa? :)
#107 I know the feeling……. Fy fan vad segt detta är! Haha, känner mig så bunden också, vågar ju inte åka in till stan utan väskan osv, bor en bit bort från Sthlm city och ja alla jag känner så är bara här hemma och försöker få tiden att gå :-( om 7 dagar blir det ultraljud om inget hänt :-( håller tummarna för oss båda nu!!
Kämpa på tjejer! Jag har som sagt BF idag, med skandera ord inte ens gått över ännu o är redan döds trött på väntan.. Haha. Ja Tjoopa kanske fått!? Misstänksam tystnad :D
Med andra ord *
Haha, eller hur är det drygt. :) har du en bit till sjukhuset så förstår jag att du inte vill åka iväg. Jag har bara ca en kvart dit så jag både handlar och annat. MEN tanken slår ju mig att vattnet kan gå.. :P så jag är inte långvarig utan gör det jag ska ;) men det är snart vår tur! Din också ewelines :D du kan lika gärna få före.. Det vet man aldrig. Det är drygt redan ett tag innan bf eftersom man nästan väntar på att nåt ska hända! :) och man vill det! Ja, misstänker att tjoopa fått.. :P misstänksamt tyst :P antar att hon är rätt trött nu efter allt ståhej. Vet själv! Hade värkar i 4 dagar med första..:P man är inte mänsklig på ett tag ;) men värt allt ändå i slutändan! Hoppas jag får i natt eller imorgon!! Tänker så varje dag :P men det har inte funkat ÄN! Men snart borde ju önskan uppfyllas iaf! ;)
Och inget i natt heller…. ;) bebisen verkar trivas i magen.
Inget här heller.. Har lite annorlunda känningar i nedre delen av buken nu efter morgon rundan med hunden men är säkert inget annat än jag som inbillar mig/önske tänkande ;) Ska snart åka till stallet så får väl se om de känns mer eller mindre sen..
Samma här.. Ska ut och mocka hos hästarna och borsta dom lite! Så kanske!!! :) säkert lite önsketänkande men någon nytta gör det ju. Så det är inte helt onödigt! ;)

Nu är jag här och varnar igen, tråktanten. Mocka vääääldigt försiktigt. Jag skottade snö dagen innan jag födde och hade så ont i ryggmusklerna att varje gång en värk tog slut tog smärtan i ryggen över så jag aldrig fick vila. Det var nästan värre än själva värkarna!
Gud vad trist detta är :-( 40+4…
Usch, det lät inget vidare.. :/ tog det försiktigt. :) det enda var att jag fick ont i magen.. Inte på ett bra sätt utan mer som om jag använde fel muskler. :) Gjorde den berömda färdknäppen också.. Inget händer. Känns mer som skrock. :) och, det var nog mer obehagligt än trevligt så det var nog sista gången under denna graviditeten. ;)
Pepparkatt, den enda trösten är att vi är i samma sits och vi har det lika drygt båda två ;)
#118 Ja jag tröstar mig med att vi båda går över lika mycket än så länge :-p vi körde färdknäppen här men inget mer än sjuukt ont i magen (som dock mest strålande ut i ryggen) hela natten… Blir inget mer med det nej hah. Kul när man tänker på det egentligen, här går vi o gnäller efter att den värsta smärtan vi någonsin ska uppleva ska starta! själv är jag så trött på detta nu så jag bara önskar att få det gjort, samtidigt som när jag väl tänkt på det blir jag rädd och tänker fan… Det är ju inte bara en bebis utan vägen dit också xD
När ni kör DEN färdknäppen (finns ju flera), det är eran orgasm man är ute efter ;) Krävs massa sperma för att påverka livmodertappen.
/Christine
Haha ja visst är det sjukt! Här går man och vill att det ska vara gjort och vägen dit är sjukt jobbig och gör grymt ont.. Men det är värt det, efteråt.. ;P har haft lite dödsångest över denna gången.. Varför vet jag inte. Kanske för att man är orolig över den lilla man har hemma redan. Mår sjukt illa idag och har haft halsbränna hela natten. Drygt.. :) såååå Novalucol ska jag ha OMGÅENDE när affären öppnar 8 idag! Haha, min orgasm får vi vänta på!! Nenene.. Det var inte kul igår alls utan bara spände mig.. Så jag hoppar nog över DEN grejen. ;) min bebis ligger så långt ner så jag tänkte bara på det.. Enl bm så kände hon bebisen sist 3 cm in genom slidväggen. DÄrför kändes det lustigt att ha sex.. :) mer i tanken. putsa fönster kanske? ;)
varje morgon när jag vaknar känner jag typ.. "Nähä inte idag heller". För har fått för mig att det kommer komma igång på kvällen/natten av någon anledning. Varje morgon känns som en besvikelse! Har gjort allt jag kan för att fördriva tiden, vad nu då? :-p helt stört med denna väntan verkligen.. Skulle vilja bli undersökt o se om något överhuvudtaget hänt där nere, men jag ska inte till min bm här mer utan får nu snart en kallelse till ultraljud som ska göras 10 dagar efter BF vilket är på måndag! Sen blir man igångsatt typ 4 dagar efter det.. Känns sjukt opraktiskt att behöva åka in två gånger bara för att det kanske inte startar av sig självt! Jag har en bit in, får åka buss eller taxi vilket jag tycker är onödiga pengar att slänga ut men ja…vad gör man. Hoppas det kommer igång senast i helgen helt enkelt!
#122 Håller med dig om den känslan.. Lika spännande varje morgon man loggar in här nu dock o kollar om någon kläckt! BF +2 idag och inga känningar alls än så länge. Pratade med två vänninor igår vars förlossningar startade som blixt från klar himmel, så mitt hopp är att de blir så för mig, haha. Är så himla trött på alla 30 personer som varje dag frågar "Känner du ingenting ännu?" , "Fortfarande ingen bebis?" NEJ JAG KÄNNER INGET OCH JO BEBISEN HAR KOMMIT O JAG HAR GÖMT DEN I KÄLLAREN får jag lust att svara men de är bara att nicka o se glad ut :p .. Sen är jag ganska liten o har varit hela graviditeten, har ingen BAMSE mage även om den är väldigt stor för mig så folk ska ständigt kommentera "men är ju så liten! När jag var gravid vägde jag minsann 10000 kg…" Jaha, tur att inte vi alla är exakt desamma…. Så nu får hon gärna komma så de kan bli tyst på alla ;) Ursäkta lite gnäll!!
Vi har tid hos BM imorgon förresten.
Åh vilka flashbacks jag får nu :) för 8 månader sen var det jag i er situation. Min tjej föddes på 41+6, det var dom läääängsta dagarna i mitt liv kan jag lova. Jag hade knappt en sammandragning under den här tiden, nån enstaka förvärk nattetid. Jag var helt inställd på att bli igångsatt (görs på 42+0 här). Men så på kvällen 41+5 så började jag få molvärk, när vi gick och lade oss vid 22-tiden började jag få värkar som snabbt blev regelbundna. 12:22 dagen där på föddes hon :) så det kan absolut gå "fort" även om inte har några känningar, så misströsta inte :)
Ni är inte ensamma!!! :) jag känner likadant med både väntan och morgonen! Och samma här med sms varje dag…. Suck. :P alla e ju så klart nyfikna men man blir less på det. Alla började smsa och fråga 2 veckor innan BF så det är ett tag nu. Ändå jag har lovat att skicka när det är klart ;) Frustration!! Jag vet. :) Ska till bm vid 13 så får se om hon fixar hinnsvepning.. Hon brukar vilja göra det. Hellre det än igångsättning!! För det har jag provat en gång ;) kom igen nu tjejer.. Slappna av så kommer nog våra bebisar snart! Koppla bort tjatet.. Så gott det går ;)
#123 hahaha det där tjatet har jag också tröttnat på så sjukt… Som att vi skulle föda och inte säga något!!?? :-D min mamma har frågat mig men jag röt ifrån till sist och sa jag ringer när jag sitter i taxin på väg in ok! Tills dess har inget hänt så sluta fråga.. Hon har typ slutat ringa mig :-p så ringde och förklarade mig och hon förstod så ja, nu väntar hon lika ivrigt som jag. Har fått min kallelse till ultraljud nu precis, måndag kl 13… Snälla kom innan dess!!!
Ja! Hoppas att du får innan dess. :) men det är skönt att dom kollar upp en när man gått över. :) Uhhh, jag börjar bli riktigt nervös.. Jobbigt!! Tror jag behöver peppning. Har en olustig känsla. Så det är nog runt hörnet.. Men har inga känningar..
Jag kan säga att jag kände inget heller förrän vattnet gick, 15 timmar senare var hon ute :)
/Christine

Jag fick håll i hela högersidan när jag var ute och gick med hunden 41+3. Slemproppen hade gått på morgonen. Tre rundor in till förlossningen senare så kom hon 41+5 :)
golf.ifokus.se
#125 #129 #130 De gav lite hopp iallafall :D. #126 #127 haha ja, man förstår ju att dem menar väl och är nyfikna, men precis - skulle jag föda eller ha fött så skulle jag garanterat inte strunta i att säga till lixom ;D haha. Lycka till hos BM!
Haha.. Nej man missar liksom inte att höra av sig. ;) Usch ja.. Det kan gå undan! 15 Tim är ju ok. Bättre än mina 4 dygn, haha ;) kan skratta nu men jag gjorde det inte då! Gjorde hinnsvepning idag. Fy fan vad ont det gjorde denna gången.. Och tryck har jag fått som inte är av denna värld. Har inte jätte ont i övrigt mer än av själva trycket.. Obehagligt!!! Fick varning av bm också att det förmodligen kommer gå undan.. "När det är dax.. Då är det DAX.. Är trycket stort även om värkarna är oregelbundna så åk in direkt" Känner mig ganska osäker för detta är inte alls som med första.. Det är tvärt om!! Herregud. Jag som skulle gå hemma "länge" innan jag åker in! Detta förstörde hela min plan :P
#132 - 15 timmar är snabbt med tanke på hur svaga och oregelbundna värkar jag hade, vattnet gick på kvällen och vi fick tid för kontroll på morgonen. Efter ctg'n ville dom nästan skicka hem mig, men efter undersökningen var jag öppen 4-5 cm och en timme senare 9 ;)
/Christine

Det kan verkligen gå undan, fick instruktioner att jag skulle åka in direkt om jag kände något. Men tänkte eftersom det var första barnet så går det nog inte så fort, skickade mannen på jobb på båten på söndagkvällen utan att ha några känningar.
Klockan 23 gick vattnet, ringde mannen och åkte in till förlossningen. Klockan 24 var jag öppen 8 cm och två timmar senare helt öppen. Dottern föddes klockan 05, alltså 6 timmar senare och då fastnade hon ändå så dom fick ta henne med sugklocka. Hade hon inte gjort det hade hon varit ute strax efter klockan 2 🙂
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Oj då! Som det kan bli. :) alla olika! Jag är lite frustrerad för tillfället. Haft mitt tryck och sedan oregelbundna värkar tills nu… Och nu har det klingat av!!! Suck! Dom tog ju ändå i lite.. Åhhh, vad händer?! Känner att en värk är på G, sedan bara domnar det bort innan det kommer någon!
Tar tillbaka det sista.. Dom kom tillbaks. Dock ingen "riktig" kraft i dom än.. Kan fortfarande prata mig igenom dom. Så det är väl förvärkar hur som helst..
#136 spännande och skönt att de händer något iaf! Håller tummarna för dig!! Här har inte hänt något nytt. BM om en timme.
Varit hos BM nu. Alla mått och hjärtljud bra. Hon rekommenderade att vänta med Hinnsvepning o dylikt absolut så länge de gick så fick en till tid hos henne nästa torsdag, och OM de inte skulle hänt något tills dess får jag tid hos läkare för UL/koll inför ev igångsättning då. Men nu hoppas jag verkligen på att hon vill komma innan denna veckan är över, BF+3 idag..
Varför pratar alla om hinnsvepning?! Min bm sa ingenting om det å då hade jag gått över 3 dagar.. Nu kommer vi inte ens ses mer! Blä vill föda barn NU!!! :-p
Hej! Nu har jag fått bebis :) 21.45 igår kväll.. Blev en pojk som dom sa på UL och han var 50 cm lång och vägde 3280 g. Kom in halv 5 igår och var då öppen 5 cm. Så det rasslade till på 5 timmar och sen var han ute på 4-5 krystvärkar. :D Hinnsvepning är det många bm som är negativa till att göra. Varför vet jag inte. Inget som är farligt eller startar något som inte ändå är på gång. Det är betydligt skonsammare än smärtdropp för både mamma och bebis. Min bm hade gärna gjort hinnsvepning tidigare på mig eftersom jag var stram i början.. För att mjuka upp. Nää tjejer.. Kolla upp det. Det är inte dumt! det är en gammal metod.
Grattis å fy vad avundsjuk jag är!!! :-) bra att allt gått bra!
#140 Grattis!
Vad skönt att slippa ännu en långdragen förlossning :)

140# Grattis! ☺️

#140 Grattis!
#140 Ååå! Grattis Linnsan85! Låter som att det var en bra förlossning? Å vad avundsjuk jag blir!! All lycka till er! :D
Okej helt sjukt men ligger i badet med vad jag tror är värkar.. Höll på att sätta upp ett kattnät på balkongen och fick till slut pausa vid varje "värk", håll tummarna nu! Tror slemmiga gick gör några dagar sedan med så jaa Gud hoppas det blir nu!! Vill redan ha epidural kan jag ju säga :-/
#140 GRATTIS!!! :D och vad skönt att de gick så smidigt!! Du får berätta mer detaljer nör du har tid o ork! hihi. #146 Låter ju som de är på G iaf! Hoppas du kommer igång nu med så de börjar trilla ut bebisar här. För mig är de inget nytt idag heller.. Så drygt..
Fick ont vid 11, riktigt ont efter 12, kom in hit 14, var öppen 6!!!! Sen skulle ja få epidural o läkaren hade precis kommit in då undersökte dom mig o var öppen 10…. Sa tyvärr det blir inget stick, han föddes 15:49.. Har knappt hunnit fatta vad som hänt! Hugo, 3,6kilo 50cm kärlek :-)
#148 åh, stooooort grattis!! Underbart att läsa! Och vad skönt att de verka gått smidigt för dig oxå! Nu får ni njuta allihop! :) Dock blir jag lite avis! Varför vill inte min tjej komma ut? Jag är typ inställd på att vara gravid/se ut såhär nu resten av livet..
Stort grattis till er båda! :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

148# Grattis! 😊

#148 Grattis :)

Grattis allihopa. Är så avis. Vill föda igen (och jag hade ändå en långdragen smärtsam (förutom när jag fick EDA) förlossning) :)
golf.ifokus.se
Den 20/4 kl 00:11 kom han äntligen, våran "lille" Loke ♡ 4810g och 52 lång och det vackraste jag sett. Förlossningen tog 9h från att dem tog hinnorna (blev igångsatt i söndags till sist) och allt gick bra förutom att jag i slutet fick en blödning och förlorade ca 2l blod (därav min frånvaro här). Ligger fortfarande inne på sjukhuset men får nog åka hem imorgon :) Nu börjar äntligen livet på allvar känns det som - vad tusan gjorde vi innan HAN fanns?! :P
#155 Grattis! så otroligt söt!
Tack så mycket allihop! Kom precis hem från BB. Kul att träffa min stora prins också! Saknat honom med under dagarna. :) underbart och vara hemma!!!! Grattis ni andra också!!! :D kul att det gick bra!!! Du blev inte långt efter mig Pepparkatt! :) Tjoopa, Tråkigt med blödningen och sjukhusvistelse när man vill hem och mysa.. Men du har nåt fint som plåster på såret iaf! ;) Snart din tur också ewelines! Vi väntar tålmodigt!! :D
#155 Ååå äntligen får man höra hur det gick! Jösses vilken stor kille ni fick! Stort grattis till er, han är superfin 😍 Tur att det gått bra trots blodförust. Önskar er fortsatt lycka nu!
Tack, och grattis till er andra som fått ♡ Ska bli så skönt att få komma hem och skapa en "ny" vardag med våran lille :D
Vaknade vid 5 i morse med en kraftig blödning, trodde de var vattnet som gick men när jag kom till toan och tände så var de bara blod överallt, sängen golvet hela mina ben och toan, panik! blev ambulans in till förlossningen där vi nu ligger under bevakning. Allt är jätte bra med bebis (TACK OCH LOV!) så dem misstänker att moderkakan kan ha spruckit lite, fått medicin mot blödningen som nu avtagit så allt är lugnt o bra nu. Lite småvärkar har börjat komma. Vi kommer inte åka hem utan bebis. Jisses vilken rivstart..
#155 Grattis ! Jösses vilken tyngd mot längden, han var inte så lång trots vikten. Är han ditt första barn? Måste varit tufft att få ut honom ?
Tror att det är den nästa tyngsta födda här inne på gravid för tillfället, min klump vägde 5.270 och 57 lång med kejsarsnitt som tur var 😂
#160 Å hu! Vad läskigt! Jag drömde precis om det inatt… att jag vaknade och att det var blod överallt… tur att allt är bra med bebis! Håller tummarna att värkarna kommer igång så bebisen får komma ut någon gång!
#162 Ja de var riktigt obehagligt, hela dagen igår var väldigt tuff o oklar med besked. Nu har vi fått sova iallafall och nu vid lunch ska jag äntligen få äta riktig mat! Har fått fasta/endast äta flytande sen igår när vi kom in så är fruktansvärt hungrig nu o känner mig lite svag. Nu på morgonen fick vi lite mer besked med äntligen efter lång ovis väntan, det blir att avvakta idag oxå och hoppas kroppen kommer igång annars sätter dem troligtvis igång förlossningen imorgon. Fortsätta ta medicin som stoppar blödning (för säkerhetens skull), ska dock få den i tablett form nu vilket känns skönt för har fått den intravenöst fram tills nu vilket är jobbigt då dem måste väcka mig på natten och jag är så sliten redan nu + att man mår rätt illa av den, dem kollar bebis med CTG med jämna mellanrum och har koll så jag inte börjar blöda igen/mer. Så händer de inget under dagen ska jag satsa på sov dos inatt helt klart. Väntan är galet segt men känns endå skönt att kroppen får en dag till på sig att komma igång av sig själv o att dem inte vill stressa igång de som de kändes igår. Har lite sammandragningar men förutom de inget som direkt hänt fysiskt.

#163, usch, skönt att de har dig under uppsikt nu. Håller tummar att du kommer igång av dig själv och att allt går bra nu :)
#163 Vi håller tummar och tår!
Igår kl 20.09 kom våran flicka till världen. Blev igångsättning, började sätta igång vid 12 och vid 20 var hon ute så allt gick väldigt fort men jätte bra. Känner mig nöjd över förlossningen som bara blev med lustgas men är fortfarande lite i chock tror jag. Hon ville amma direkt och vi har lyckats sova 2,5 timme på lite mer än ett dygn ;) trötta men glada!!

Grattis! Så söt 😊
Grattis! :)
Grattis!

Grattis :)
golf.ifokus.se
Oj här händer grejor! Grattis till alla bebisar! 🙂
#166 Åååå! Grattis ewelines!! 😍
Varit borta ett tag.. Grattis till dig ewelines! 😍 Vad härligt..!! Så fin så fin!! :)
Tack allihop! Det är så himla overkligt. Kom hem från sjukhuset i fredags, att åka hem efter att varit där sen i söndags morgon var helt overkligt, världen hade ju fortsatt rulla på utanför BBs dörrar, och att ta med en BEBIS! Är så mentalt utmattad och fysiskt med för den delen, men så glada! Idag är första dagen man kunnat ta lite på de påriktigt. Vår lilla ängel.
#174 Grattis! Det är så overklig känsla att bebisen ska med hem :)
#175 ja minst sagt! När vi stod i hissen med henne påväg ner, haha, helt overkligt verkligen :) men så skönt att komma hem till sin egen säng och kunna gosa ner sig ordentligt. Vi har mer eller mindre bott i sängen i två dagar, idag satt vi dock vid köksbordet och åt lunch faktisk!;) Orkar vara uppe liiite längre åt gången nu men inte mycket mer än 20-30 min i taget på benen.
#176 Ja, och tänk känslan när ni sitter i er soffa med er flicka i knät. Som om hon alltid funnits :) Fick du komplikationer vid födseln eftersom du är lite matt ?
Ja, de är så konstigt men underbart såklart!:) Inga komplikationer vid själva förlossningen men det var väldigt mycket innan själva förlossningen startades. Söndag morgon: Vaknar för jag tror vattnet har gått, går till toan och tänder och de visar sig att ALLT som forsat ur mig var blod. Överallt var de bara blod där jag gått. Ringde efter ambulans och kom in till förlossningen runt 05.00 någon gång. Där blev de full övervakning av mig o bebis, koppla kanyl, medicin för att stoppa blödningen osv. Men allt var bra med bebis tack o lov. Här visste vi inte om de skulle behöva bli kejsarsnitt direkt eller alls vad som skulle hände. Väldigt stressande och allt hände väldigt fort. På natten mellan söndag och måndag fick vi ett rum att sova i på BB avdelningen där vi fick ligga kvar till tisdag vid lunch då förlossningen startades med alla hjälpmedel som finns, haha. 20.00 var hon ute och vid 01.00 fick vi flytta upp till ett rum på familje BB, redan här var jag jätte utmattad efter att inte sovit något de 2 första nätterna på BB och efter att ha förlösts givetvis, då dem var tvungna att väcka mig under natten för att ge medicin via kanylen. Första natten med bebis blev ingen sömn heller och andra ca 3 timmars slummer. Så tror att de är hela veckan på sjukhuset, starten med blodet hemma gjorde en väldigt skärrad och innan vi visste hur de skulle bli o sådär var de mycket. Så är nog nu när allt smälter in och man tänker igenom allt som hände som de tar på krafterna. Men själva förlossningen och utfallet av allt detta känner jag bara positivt inför. :) tänkte försöka skriva ihop en förlossningsberättelse någon dag snart innan man glömmer allt :) kul o ha o spara för egen del med!

#178 Har de kollat ditt Hb om du känner dig matt? Jag var väldigt svag efteråt oich fick höra att man skulle vara trött men av en slump upptäcktes att mitt Hb låg på 60 och jag var tvungen att få blod för att bli bra igen.
#179 60?? Jag är van att ha lågt men även jag reagerade på när mitt låg på 84 :O

#180 Ja jag fattar inte att det inte är standard att ta ett enkelt finger-blodprov innan man skrivs ut från BB! Jag hade blött jättemycket under natten efter sonen kom och frågade om det var normalt och fick till svar att " Har man inte så mycket mens annars känns det som att man blöder mycket" :P Kunde ju knappt gå utan att bli svimfärdig. Min BM och jag listade ut att jag borde förlorat någonstans runt 1,5-2 liter blod. Fast när jag tänker efter var det hela 63 järnvärdet låg på haha
Jösses, jag har knappt blött efter förlossningen (säger jag som har mens som går att klara nästan helt på trosskydd). Höll på att smälla av när jag fick 2 stora förlossningsbindor på mig första natten (fick hjälp eftersom benen inte bar efter EDA:n). Kändes lite överkurs när man hade en prick stor som en femkrona däri på morgonen sen 🤪
Oj vad med söta bebisar! Grattis till er alla!🙂
Loke tar andra platsen på vikten, Holly blev nerputtad 😛 4610 vägde hon.
All lycka till er och bebisarna!
#181 Mig tog dom blodprov på dagen efter då jag förlorade något liknande i blodmängd vid kejsarsnittet. Till mig sa dom att dom kollar alla som ligger lågt innan födseln, för man förlorar så mycket blod.

Mig kollade de inte. Fick be om det själv för jag normalt sett alltid har lågt HB, och blödde ju mycket, och har blött kopiösa mängder lite då och då under avslaget. Har kollat mitt HB flera gånger sen förlossningen men det bara stiger och stiger. Låg på 127 senast. Gången innan hade jag dock 129. Det är det högsta jag någonsin haft. Brukar alltid ligga under 100. Funderar på om det kan ha med min nya medicin mot inflammationen i ryggen och höfterna att göra. Har troligvis Bechterews sjukdom, och läste att ett symptom på det är anemi.
golf.ifokus.se
#185 Nej, alla sjukhus gör så olika vilket är synd.
Men vid anemi bör det ligga ännu lägre? Men skönt att ditt hb äntligen stiger :) Jag ligger alltid under 100 , tror det högsta jag legat på genom åren är strax över 100. Så nu äter jag t om järntabletter för att höja lite inför en graviditet.
Man har blodbrist om värdet ligger under 120 för kvinnor upp till 80 år.
Under 100 ses som uttalad blodbrist.
#187 hela texten :
" När har man blodbrist?
Man har blodbrist om blodvärdet, Hb, ligger under cirka 120 gram per liter för kvinnor och under cirka 130 gram per liter för män. De här riktlinjerna gäller upp till 80 års ålder. I högre åldrar ligger gränsen ungefär vid 115–120 gram per liter för både kvinnor och män.
Det finns individuella skillnader. Ett par personer av hundra har ett blodvärde som ligger under dessa nivåer utan att de för den skull har blodbrist. Det finns också enstaka personer som har blodbrist, trots att de ligger ovanför gränsvärdena. Vanligtvis behåller man samma nivå på blodvärdet hela livet."
Alla värden bra så var troligtvis bara all omställning :) Är betydligt piggare nu och energin börja komma tillbaka sakta men säkert! :)
#161 Ja, det blev lite kämpigt där i slutet då jag var så trött och mina värkar var så korta. Det talades om sugklocka men jag lyckades till slut krysta ut honom själv :) Blev dock klippt och fick lite sprickor som fick sys men det var ju inre så konstigt med en sån klump ;) Japp första barnet så nu har han "banat väg" för småsyskon haha ^^ Grattis ewelines till lilltjejen :D Men usch så läskigt att vakna full i blod, tur det gick bra i slutändan ♡ #179 Mitt Hb var nere på 61 efter förlossningen men nu vill dem inte ge blod "i onödan" utan ger hellre järndropp. Fick två omgångar innan jag började känna mig mänsklig igen.
Ja herregud, man tyckte tiden gick fort när man var gravid men nu går den om möjligt ännu fortare! Känns helt overkligt och tänker typ varje dag "tänk att jag födde barn för tre veckor sen.." Haha. Vad fin han är! Och älskar de svarta byxorna :D ! Jag mår bara bra dock är man ju rätt sleten från o till även om min lilla faktiskt är himla lugn o "snäll", skriker inget förutom en liten sväng på kvällarna ibland o sover mycket. Hur är era små änglar i sättet än så länge? :) Och hur är de med er fysiskt? Blöder ni fortfarande? Jag blöder men inte alls mycket, har börjat gå riktiga promenader o har verkligen märkt hur svag jag blivit i hela kroppen.. Helt slut efter att ha puttat vagnen upp för en litet backe typ.. Haha. Längtar tills man kan börja träna på riktigt 😊
#192 Ja, får också såna tankar ibland, typ "den där lilla människan har jag gjort, burit och fött fram" :P Så otroligt mäktigt när man tänker efter ^^ Loke är också himla snäll, sover bra på nätterna och skriker inte alls mycket på dagarna. Knorrar lite ibland om morsan är för seg med maten eller om han inte fått prutta/bajsa på ett tag. Jag blöder inte längre, har mer en lätt färgad flytning som vägrar försvinna :/ Haft nu i nästan tre veckor så jag hoppas det är slut snart. Blev dock klippt och sprack så jag blev sydd rätt mycket och det har än inte läkt helt. Fick veta hos bm att jag fått en andra gradens bristning inuti fiffin, frågade typ tusen gånger hur och var jag blev sydd men ingen har varit "ärlig" och förklarat förrän jag for till "min bm". Fick samtidigt veta att min stora blödning egentligen kunnat undvikas om jag inte behövt ha latensfasen i drygt en vecka + inte blivit fullproppad med medicin för att sättas igång hade inte moderkakan släppt så tvärt…

Här vägde vi bara 5630 g den 15 maj, fast födelsevikten den 13 januari var 4166 ^^
golf.ifokus.se
#194 Holy shit! Haha 😃 damn, Alvin är ju typ hälften bara. Jag tycker han börjar bli redigt stor som kan ha 50 nu. 56 kan han tälta i fortfarande. Lägger jag ut en 56 body så är den typ stor som hela honom.
#193 Precis som min knodd då :). vilken otur! :/ speciellt om de inte tvunget hade behövt att bli så. Jag har fått lägga undan allt i storlek 50 nu men 56 funkar än så länge. Var på BVC igår då hon blev fyra veckor och hon vägde då 4,97 kg och var 57 cm lång så hon är en liten bulle min tjej med! Haha. Vilken skillnad de kan vara! :) haha.
oj, blicken rätt in i kameran! 👍
#199 Ja, hon skötte sig himla bra på sin första photo shoot hemma hos mostern sin ;) hehe.
Hur mår alla mammor och barn? :) Länge sen det uppdaterades i våran tråd nu :P Loke växer så det knakar, var hos bvc idag på hans 9 veckors dag och tots att både han och jag varit förkylda i en vecka hade han stigit bra i vikt, 5955g och 61,5cm. Snart måste vi lägga undan stl 62 då det redan börjat bli lite trångt :P Jag har däremot haft lite otur med min egen kropp :/ Hade i mer än en månad något knas i höften (mest troligt foglossning + överansträngning och inflammation) vilket gjort att jag haltat runt och nästan inte kunnat röra mig. Och mina stygn har heller inte läkt som dem ska, vi upptäckte på efterkontrollen att det nu gått upp på flera ställen så jag måste till gynspec och mest troligt åtgärda det då slemhinnan tittat fram på två ställen utvändigt och invändigt var det "flikigt" enligt bm. Suck…. Jag som hade hoppats på både bad och sex i sommar ;)
Vi mår toppen här! Snart kan han ha 62 ;) här går det undan med nästan ett halvkilo i veckan!han har vuxit ur babynestet men ska prompt ha det iaf haha! Annars ligger han och flaxar konstant!
#201 åh stora killen! :D Men vilken otur med höften o stygnen!! Är sparkdräkten ifrån Ielm? Så snygg! Här mår vi oxå bra! Ofelia blir bara rundare o rundare om kinderna för varje dag, haha vår lilla köttbulle! Hon vägde 5,5 kg o var 58 cm nu sist men ska till BVC på fredag så får väl se hur de gått upp då. Sover bra gör hon och är verkligen så himla go :) Här ska de inte sovas i nästet dock, endast sängen duger, iaf natte tid.
8 veckor är hon idag btw :) . Och på tal om stygn och sex… Är de någon som haft sex efter förlossningen ännu? Mina stygn har läkt (vad jag tror/känner iaf) men har väl inte riktigt vågat ha sex än till sambons besvikelse (haha), men känner väl att de börjar bli dax om man nu känner sig 100% snart.. Hur tänker ni kring preventiv medel nu och sådär? Själv har jag ingen aning ..
hade jag inte haft avslag hade jag varit redo för sex veckan efter förlossningen typ 😛
#202 Härligt att han växer och mår gott lille Alvin :D #203 Japp den är från iELM, älskar den ^^ Hon är så fin, gosiga kinder ♡ #204 Jag är sugen men bm sa att det var "förbjudet" pga infektionsrisken när det inte läkt som det ska :( Vi kommer iallafall att köra på kondom när vi väl får klartecken för sånt. Är ju inte allt för länge innan vi ska börja jobba på tvåan och då känns det lite riskabelt och tjorva med hormoner som kanske sabbar min cykel. (Ja vi har redan börjat prata om syskon ;) ) #205 Samma här typ ^^ Blev så lite action under graviditeten att jag har mycket att ta igen känns det som haha :P och som tvåbarnsförälder lär det bli svårt att "få till det" så vi får passa på innan ;)
Blir kondom här med tills vidare.. Åh vad mysigt. Vi pratar med syskon lite smått då jag gärna önskar jämngamla barn men då jag ska plugga så blir de nog att vänta iallafall. Få ta en kull med några täta längre fram i livet ;) Hur går med sömnen hos er? Både för er o för knallarna? Ofelia sover bra om nätterna, sov första gången i egna sängen inatt! Få se idag om de var bara tur eller inte ;) Men hon har just nu någon period där hon knappt sover alls på dagen.. Hur orka hon undrar jag själv som är kalas trött, men förvisso hellre en bebis som sover långa o bra nätter o är pigg/mycket vaken på dagen än tvärt om ;).
Här knakar det nästan om Loke tror jag ;)) Oj vad fort det går, han både växer och utvecklas så jag hinner knappt med! Haha, han föddes ju nyss och nu känns det som att jag hinner knappt blinka så har han lärt sig massa nytt… Stopp stopp x) Han har redan börjat ha stl 68 och bara vissa plagg i 62 kan användas nu. Har börjat packa undan dem minsta storlekarna och kom på mig själv med att bli lite gråtmild då det känns som att jag inte hinner med. Kan ibland komma på mig själv med att sakna den där första "bebis-tiden" (han är ju såklart fortfarande en bebis). Fler som känner så eller är jag bara full av amningshormoner? :P
#207 Det är bara 2,5 år mellan mig och min närmsta lillasyster, vi var typ oskiljaktiga :) Gjorde allt tillsammans och jag känner lite att det önskar jag Loke också :) Jag hade egentligen tänkt börja jobba litegrann när Loke blivit äldre innan vi skaffar tvåan men jag tror inte jag "hinner". Vill inte sätta honom på förskolan om jag inte måste och jag hade tänkt skaffa nästa så pass tätt att det är liksom ingen idé att gå tillbaka till jobb :) Så vi gör nog bort barnafödandet nu så får jag gå tillbaka till jobb när vi är "färdiga" ;) Loke sover jättebra på nätterna, innan det blev så varmt sov han lätt 5-6h i sträck, ammade och somnade om :) Stiger oftast inte upp förrän 11.30 typ :P Nu när värmen kommit vaknar han oftare, 2-3 h ammar och somnar om. Dagtid är han tyvärr lite svår att få att sova :/ Blir max 4h utspritt under dagen, ännu mindre om det är varmt. Jag har klarat mig bra på den sömn jag fått men nu har jag börjat känna mig lite sliten sen jag fått sluta med Levaxinet jag ätit. Enligt testerna behöver jag det inte men jag börjar känna mig så trött nu när det gått ur kroppen :/
Ofelia somnade bra i spjälsängen även inatt och idag, hon ha själv börjat sova över första maten på natten så sover nu 5-6 h i sträck till mammas stora förtjusning :D sen om de va egna sängen som gjorde de eller inte vet jag inte ;) tog bara 20 min o natta igår! Wohoo :D Satte ett par vyssan lull tassar på sängen o säger bara:magic!! Haha. #209 Precis som här då , 2-3timmar o kanske lite slummer i bilen :p
#208 Så fin han är! o låång :D
igår vände sig Ofelia från mage till rygg för första gången och idag är de de enda hon gör, haha! Känns helt sjukt! Vad är ens tid längre!? NJUT NJUT NJUT säger jag till mig själv!!
#210 Våran spjälsäng står fortfarande orörd :P Loke sover fortfarande hos mig, i början var det mest för att jag inte orkade bära honom så mycket efter fl men nu tror jag inte jag kan sova utan honom haha ;)) Trång och lite osmidigt men samtidigt så mysigt ♡ #211 Tack :D Ja, han är en stor kille ^^ #212 Loke försöker hela tiden vända sig från rygg till mage , jag vill bara att han ska fortsätta vara bebis ett tag till :P Såklart blir man stolt när dem utvecklas men jag hinner ju inte njuta nog mycket! :O
Idag hörde jag honom skratta för första gången, vilket underbart ljud ♡
#212 Precis så jag kände, blev så överlycklig o stolt men samtidigt inser man hur jäkla fort de går!! :D haha. #214 åh vad mysigt!!
Jag samsov med Ofelia men på något sätt började hon erövra våran 180 säng så hon hade 160 cm o vi 20 o dela på…… Haha. Så fick bli spjälsängen precis intill min sida av sängen o är så nöjd med de beslutet för nu sover hon 6-7 timmar i sträck så hon blev nog lika störd av mig i stora sängen som jag blev av henne. Men brukar flytta över henne till mig vid 6 tiden på morgonen när hon vaknar för att äta så sover vi ihop 2-3 h på morgonen, man vill ju ha lite sov gos/mys/värme endå :D
Jag får också ligga och trängas :) Loke på en sida och min sambo på den andra och så jag mitt i skarven :P Men jag har nu testat att lägga över honom två nätter och han har sovit 1-2 timmar "själv" :) Skönt för min rygg även om jag måste sätta mig upp och kolla honom hela tiden, vilken hönsmamma jag är ^^ Idag har han t o m sovit en liten tupplur i sin säng :D
#217 haha ja de är konstigt hur stor plats dem kan ta fast dem är så små.. ;) Vad bra! Man får ju börja lite smått :D Jag började på dagen oxå att Ofelia fick ta sina naps där så hon vande sig vid platsen :) !
Hej mammor! 3 månader gammal och allt går bra för oss :) lite gulsot och krångel med naveln första veckan men efter lapisering vart det bra. Milo har sovit i sängen med oss sen start och är väldigt mammig! Men oj vad han utvecklas snabbt! Blir så stolt över varje ny grej han lär sig :') nu har han börjat skratta sådär härligt och är en riktig solskensunge! Hoppas ni har det bra med era små!
Hej allihop!
Ja tiden springer verkligen iväg. Vad fin han är Magnetism! Och Milo, vilket fint namn!
Ofelia växer oxå så de knakar. 4,5 månad nu. Börjat ''äta'' lite smått och tycker de är super kul. Rullar, ålar omkring, fått två sylvassa tänder redan och förra helgen hade vi en superlyckad namngivelse. Jag tycker de händer saker mer eller mindre hela tiden haha. Vad är mer nytt här? hm.. Ska börja gå i en föräldragrupp med babymassage imorgon, ska bli kul :) Annars rullar allt på som de ska och hon är så go så vår lilla tjej. Hur går de för er andra? :D Har ni döpt/haft namngivelse eller valt att göra inget av de? :)
KRAM!
Alvin "kröp" för första gången idag :) rumpan upp i vädret och näsan nere som en plog 😂
I övrigt är det utvecklingssprång och tänder på g, så han är lite lagom knölig emellanåt. Helvete vad ungen bits!!! Vi kallar honom pirayan.. Jag fasar för hur amningen ska bli när det tittar fram små risgryn 🤐
I övrigt pladdrar han som en kvarn, verkligen anstränger sig och artikulerar hejvilt. Han studerar ansikten noga och härmar med största koncentration. Han kan verkligen konsten att se gravallvarlig ut också 😛
Han sover hela nätter 19 - 10 och har så gjort sen 3 mån ålder. På dagarna är han nu nere på 2 tupplurar under dagen sedan han börjat vakna vid 03 pigg som en mört.. Ammar gör han sovandes, då jag har kört in honom på det. Första nätterna han sov igenom höll mina tuttar på att explodera, så jag provade att mata honom sovandes. Numera far han iväg och pickar i sömnen om jag håller mig borta för länge.. 😛
I övrigt är tuttarna hans heliga ägodelar. Han blir skitsur om han inte får "vårda" dem i tid och otid. Det ska pillas, skruvas, bankas, knådas, dras i och provsmakas på. Nya hobbyn är att stoppa in händerna i BH:n och stjäla mina amningskupor, vilt fnissandes.. Allra helst när jag sover. Sen drar han i bröstvårtan så det blir pisseblött överallt och hela sängen stinker gammal surmjölk 🤢😟
#220 Å så söt!! Tack! Vi valde Milo för det är inte så vanligt :) 8/8 hade vi namngivning/välkommen till världen kalas för honom. Jag la ner mycket tid på tårtorna och beställde hem speciella sockerpastor och former så vi kunde göra fina tårtor! Haha
#221 Känner igen det där med tuttarna. Milo knådar och drar hela tiden när vi ligger i sängen och börjar picka å leta tutte i sömnen när han vill äta!
Övrigt så har vi nyss flyttat till en större tvåa och Milo blir 4 månader den 13e. Inga tänder i sikte än!
#222 Jätte fina tårtor! Att du gjort dem själv :O Önskar jag med kunde! Jag köpte en men var nöjd med den iaf ;) haha.
Babymassagen/föräldragruppen idag var faktiskt riktigt trevlig. Massage sen en liten pratstund. Ofelia höll lådan hela tiden. Sjöng för alla och ville helst rulla runt i hela rummet, inte ligga still och bli masserad, haha!
Hur stora är era nu förresten? Ofelia är 4,5 månad, var 68cm och vägde 7,5 kg nu sist vi var på BVC för 3 veckor sen, men väger säkert iaf 8 kg nu.
#221 Har en som bits som en tok här med. Hon har två tänder i underkäken och de är sylvassa! Riktigta valptänder ;) Hon verka inte haft någon reaktion när de kom då jag knappt märkte något, helt plötsligt var de bara där, haha.
Så fina de är våra Aprilbarn! Slänger med en liten bild på våran tårta oxå :)
Milo blir 4 månader 13/9 men han tar efter sin 2 meter långa pappa så han ligger utanför kurvan både på längd och vikt. Sist vi var på bvc när han var 3 månader på dagen så var han 64cm lång och vägde runt 7kg. Fina namn där! Ofelia Lilly! Om jag fick en flicka så var Lilja ett alternativ, men det kom ju en pojke :)
Haha känns hela tiden så konstigt att vara med i Apriltråden när Milo föddes två veckor in i Maj xD
#224 Ja just de ja, Får komma ihåg att säga våra april OCH majbarn! :)
Ofelia har ätit smakisar sen en tid tillbaka, så nu har de blivit att hon ''äter'' en liten ''lunch'' mitt på dagen och så för ett par dagar sen så har vi börjat ge lite gröt varje kväll innan läggdags. Jag tittade bort i 2 sekunder och hade sedan en unge som såg ut som här nedan 😂 Så nu börja man få aningar om vad som väntar! haha. Underbara barn!
Hahaha nää vilken solstråle!!
haha :)
Hur har ni gjort med vaccin?
Vi vaccinerar. Var jättefundersam men efter ett snack med bvc så fick det bli så. Sj då?
Vi vaccinerar
Vi valde bort den ena sprutan, den mot pneumokocker tillsvidare.
Hur kommer det sig? :) Att ni bara valde bort ena alltså?
Usch vad hemskt det var att vaccinera. Fy vad ledsen han blev… och så måste man göra det igen om ett par månder :'(
Alvin blev också skitledsen, har megaångest inför nästa gång, den 22a är det dags. Har ont i magen hela tiden över skiten.

Jag tyckte inte det var nån big deal. Är ju bara ett stick. Satt inte och gullade massa heller för då fattar de ju att det är något man borde bli rädd för. Jag är ju inte det minsta nålrädd, så tänkte att det är väl inte min unge heller då ^^ Kör på bara sa jag till Bvc-tanten. Hon stack och det kom ett litet gnäll. Hårda bud i Mellerud :D
golf.ifokus.se
#233 Alltid hårda bud här ja :p Tyckte inte heller att vaccinationerna är jobbiga. Känner mig så okänslig när jag bara sitter och glor på när hon sticker. Tror inte heller att det blir bättre av att gulla för mycket. Och så känner de nog lätt på sig att föräldrarna spänner sig om de tycker de är obehagligt tyvärr.
Jag är tydligen jätte nålrädd, så de e pappan som får hålla honom. Samson har än så länge bara fått en, men han verkade inte tycka det gjorde så ont. Stackars barnet är väl så van med nålstick efter sjukhuset..
Jag daltar inte med Alvin heller, men han skrek så han tuppade av.. han brydde sig aldrig på neo om de inte stack i huvudet.
#236 men stackaren! :( Usch va hemskt.
Jo, inte så lätt att tuffa till sig och vifta bort det då.
Alice har hittills inte blivit så ledsen av sprutorna. Visst, hon gråter, men det har gått snabbt över. Vi har dock inte tagit 1årsvaccinet än, det har varit vaccinbrist här ett tag så nästa fredag är det dags för det. Får se hur hon reagerar nu när hon är lite äldre (det blir dock sambon som får följa med denna gången för jag jobbar).
Vi valde bort den med pneumokocker för att jag inte anser att den är nödvändig i samma utsträckning som den andra sprutan. Och för att jag är inte tillräckligt påläst om den (är petig med vaccin och mediciner över lag), därav har vi valt bort den tillsvidare. Får ser om vi ger den längre fram men jag tror inte de blir så, efter 1 års ålder så ger man inte de vaccinet till barn längre så blir nog att vi avstår.
Jag tyckte också de var jätte jobbigt att vaccinera lillan. Jag är inte alls blödig eller duttig på de sättet men jag höll på att börja lipa själv och hade ont i hjärtat flera timmar efter. Ser verkligen inte fram emot den 1/10 när vi ska ge andra sprutan…..

#234 Haha. Var tvungen att kolla kartan ^^ Sjukt nära Mellerud ^^
golf.ifokus.se
#238 Ber om ursäkt ifall det var min kommentar du tolkade som att man skulle "vifta bort det". Var verkligen inte så jag menade med det sista jag skrev. Att försöka vifta bort oro kring sina barn är jag fullt medveten om att det är hopplöst :P
#241 Haha, ja, knappa milen :P
Har bott i Mellerud i nästan hela mitt liv :)
Nej jag tog inte illa upp av någon kommentar alls 🙂 var mest ett inombords hopplöst litet suck över vad sjåpig man är 🙂 klart dom blir ledsna, det gör ju ont och dom fattar inte varför.

#242 Det finns inget talesätt om där jag bor :( Lite avis nu ^^
golf.ifokus.se
Nu puttar jag upp den här tråden igen ;) Vill se vad som hänt under min långa frånvaro ju :P Loke växer och utvecklas, vägde 9kg och 70 lång på 6 månaders i oktober. Blir spännande att se på 8 månaders vad som hänt :) I klädväg är det 80/86 som gäller så jag misstänker ju att det hänt lite på längden ;) Hur mår ni andra mammor och barn? :)
åh Hej!
Vad kul med en liten puff, har varit så tyst här! Vi mår bara bra. Full fart på Ofelia som växer så de knakar hon med. Ska ha 8 månaders kontroll nu den 18e så ska bli spännande o se va hon väger nu.. Skulle tippa på runt 9 kg! Har 74 i kläder nu. Hon har precis lärt sig att ställa sig upp själv så de är de som är de roligaste som finns just nu ;).
#246 Vilken sötnos :-* Loke tränar ihärdigt med att komma på hur man kryper (framåt), bakåt kan han hasa och åt sidorna men just att krypa framåt är knepigare ;) 8 månaderskontrollen hade vi nu i torsdags. 5g ifrån 10kg och 72,5cm lång :P Bvc-tanten var jättenöjd med hans utveckling och skröt för den andra bvc-sköterskan att han hade slagit ihop leksakerna och klappat i händerna, något dem tydligen brukar lära sig som 10 månaders. Haha lite kul då jag stod bevis och höll på börja skratta åt hennes "skryt" ;) Jag är då nöjd så länge han tar det lugnt då både jag och hans pappa hade bråttom och var överallt som små. Vi bor i fullt flyttstök just nu då vi åter igen ska flytta (suck). Är alldeles för livat i lägenhetshuset vi bor i nu och dessutom bor vi två trappor upp med två hundar. Eftersom vi redan pratar om syskon och jag hade så ont i kroppen förra graviditeten så vill vi gärna bo på botten. Fick nys om att hon som bodde under oss i det förra huset skulle flytta från sin 4a så jag ringde illa kvickt och tingade den :) Så vi han bo här 13 månader innan vi flyttar "tillbaka" fast en våning ner xD Besvärligt men men, nu hamnar vi på botten iaf ;) Dessutom kan vi ha barnvagnen i källaren så jag kan rulla ut genom källardörren och slipper böka med den ^^
Ja dem lär sig verkligen fort! För fort tycker jag allt.. Ofelia kryper och går själv med gåvagn.. Helt galet så duktiga de är på o förstå! O kul är de nu när de kan klappa o verkligen visa glädje :D Hon har även börjat säga ''mamamam' och ''papappapa'' haha! 😍 här vägde vi 9 kg vid 8 månaders kollen :) Dock mätte vi inte? hm, kom o tänka på de nu..
Förstår de! Sååå skönt med bottenvåning.. Vi har bara en liten trappa i vårt tvåvåningshus (bor oxå i lägenhet) men letar för fullt efter större.. Verkar dock svårt just nu :/ Nu efter jul börjar de bli vääääldigt trångt inne i Offis lilla kontors rum, hehe ;)
Vad fin han är! :D
Nu har vi äntligen flyttat över det mesta till nya lägenheten 😄👍 Nu är det bara allt som ska packas upp och den gamla lägenheten som ska städad ur så kan vi slappna av lite 😊 Spännande att bo i flyttstök med en unge som både kryper och ställer sig upp mot allting 🙈 Skulle inte sagt att han tog det lugnt… Jätteskönt att slippa alla trappor där vi bor nu, eftersom vi redan börjat prata om syskon passade det så bra att den här lägenheten dök upp just nu. Håller tummarna att ni hittar en passande lägenhet snart#248 ☺ Tack 💕
Hallå där gamla kamrater! Hoppas allt är bra med er, här flyter allt på! Är dessutom gravid i v 7 så det blir ett augustibarn i år! Någon mer som funderat på syskon? :-)
Men oj! Grattis Pepparkatt! Vad roligt!! vi har diskuterat saken men det blir inte några försök förens efter sommaren isåfall. Har fullt upp med Milo just nu haha! Men det sägs ju att om dom är snabba med utvecklingen så kommer det snart syskon och Milo satt själv och kröp vid 6 månader, två veckor senare började han mammamamamma papappappapa och ytterligare en vecka senare ställde han sig upp mot möbler. Haha så vem vet? ;)
Grattis pepparkatt! Mins pojkar är födda april -14 och augusti -15, intensiv men rolig åldersskillnad :)
#252 men åh vad häftigt! Då blir mina bara året efter. Jag var lite skeptisk i början då det ju redan är mycket jobb med en, men tänker att dom kommer ha så mycket nytta av varandra länge nu när det blir liten åldersskillnad och jag har själv alltid önskat ett syskon jag kunnat vara nära (vi får hoppas att dem blir det). Och känner också att det blir skönt att "få det ur vägen" nu när jag ändå är inne i ledigheten och småbarnslivet! Istället för att fortsätta plugga och sen kanske ta paus igen eller vänta 4 år :-/ vilket jag inte vill. Nu när jag går igenom illamåendet igen känner jag bara GUD vad skönt att jag aldrig mer behöver göra detta igen efter den här gången! För vi vill inte ha fler än två så detta blir nog bra tror jag :-) men läskigt är det helt klart! Har allt så färskt i minnet, både det ena o det andra…
Åh vad roligt! Stort Grattis! :D
Jag skulle verkligen jätte gärna skaffa ett syskon till Ofelia nu så dem blir nära i ålder men de kommer så dumt i tiden.. Jag pluggar nu och vill inte avbryta mitt i o sådär så de får vänta ett par år :/
Blev inte bättre av att en vän fick bebis nu i dagar och en annan som har jämngammal liten som Ofelia berättade att hon va gravid med nr 2.. haha
#253 Jag tänker ju inte ljuga och säga att det är lätt alla gånger, men det är roligt för det mesta faktiskt :) Det tyngsta är storebrors svartsjuka, men det tror jag beror mer på personlighet än åldersskillnaden faktiskt. Men värt att vara beredd på ändå kanske. Är nog inte så lätt att vara så liten och så stor samtidigt. Vi vill nog ha en trea om något år, men jag håller med om att det är skönt att få det avklarat på något sätt. Man slipper hoppa fram och tillbaka mellan ledighet och jobb/plugg. Jag pluggar också vanligtvis :)
Men grattis! :D Vi har faktiskt pratat om syskon ett tag nu men vi väntar nog någon månad till innan vi börjar försöka, men förhoppningsvis blir det en liten i början av 2017 ^^ Längtar massor (tokigt vad fort man glömmer allt negativt från förra graviditeten haha). Vi har valt att vänta lite då vi har tvillingar i släkten och jag vet inte riktigt hur vi skulle orka att ha tre små barn samtidigt :P