Gravidförsäkring
Jag sökte men det fanns mest gamla trådar ang. försäkringar så jag tänkte höra med er vad ni har.
Jag tecknade TryggHansas gratis-försäkring redan i vecka 5-6 eller något sådant och har nu - när det börjar närmar sig - kommit på att jag kanske ska byta upp mig till deras premie-variant "Tillägg Gravidförsäkring Extra". Den kostar 1195kr i en engångssumma och då täcker den lite mer. Mer info finns:
http://www.trygghansa.se/SiteCollectionDocuments/Privat/PA0968.pdf
Vad finns det för andra alternativ? Vad har ni och varför?
Försäkringarna hos TryggHansa börjar gälla från v22, dagen efter att man betalat in premien. Behöver vara tecknad (och betald) innan bebisen föds. Nu i slutet av v30 börjar jag inse att bebisen kan komma för tidigt, och då vill jag ju ha en försäkring så jag har bestämt att det blir helgens beting att ordna.
Jag hade folksams gravidförsäkring. Betal-varianten.. Var också en engångssumma.
Om jag fattat det rätt i efterhand så fanns det flera försäkringar som betalade ut lite mer pengar än vad folksams gör, men det funkade supersmidigt, när sonen kom för tidigt, (v.30+6)
Har för mig att jag fick 1000kr för akutsnittet, enkelt efter bara ett telefonsamtal där jag istort sett bara sa vad som hänt och uppgav kontonummer. Sen fick vi 200kr/dygn som vi/Samson vårdades på neonatalen.. Samma där, ringde efter vårdtiden och uppgav from datum och t.om datum, sen kom pengarna in på kontot nästan direkt.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Smidigt, bra att veta #1 Alla försäkringsbolag har kanske en försäkring? Jag får se över det, kolla vad som skiljer dem åt.
Jag fick barn i augusti 2015 och kollade upp det då men förmodligen har inte mycket ändrats. De flesta försäkringsbolag har en gratisvariant och en betalvariant av gravidförsäkring. De är rätt så lika. Skillnaden vad jag vill minnas är sen när man vill ha en barnförsäkring. Man kan såklart välja ett helt annat försäkringsbolag då men det är ju smidigt att ha samma. Jag hade Länsförsäkringars betalvariant, tror den kostade 1200 kr. För mig blev det akut kejsarsnitt och jag fick 3000 kr för det, efter ett telefonsamtal.
Vi valde Länsförsäkringar eftersom vi har alla andra försäkringar samlade där.
Förresten här är en bra jämförelsesida:

Ja hade swedbanks gravidförsäkring var en engångssumma på 1500:- om jag inte minns fel.. Tyckte den var suverän, det gick snabbt och enkelt att få utbetalt både dagersättning ich kompensation för akutsnittet :)
Vi hade länsflrsäkringars betalförsäkring. Den betalade sig själv med råge kan jag ju säga! Det blev en månad på neo a 200:- dag, och min personförsäkring gav 400:- per dag jag låg på sjukhuset, var inneliggande i någon månad totalt som gravid.
Har folksams betalversion, då jag har mellanbarnet som medlemsbarn där så stod det mellan folksam eller if (där jag har äldsta barnet).

Jag fick 200kr/ dagen under tiden dottern var inskriven på neo (det var hon i 2 månader) sen fick jag 1200kr för snittet. Snabba utbetalningar så vår försäkring betalade sig med råge den också! :) Kommer teckna samma försäkring nästa gång då jag är väldigt nöjd med den.
Jag hade Trygg-Hansa och fick betalt för varje dag vi var där plus en större summa för komplikationer. Kommer inte ihåg exakt men liknande summor som dom andra och fixat efter ett samtal. Dock så valde trygg Hansa att neka oss barnförsäkring efteråt, trots att jag hade haft gravid försäkringen. Alltså den höll ju tills han var 6 månader men sen fick jag inte förlänga den. Dom erbjude bara en olycksfall försäkring och att vi kunde söka igen när han blev äldre. Utöver det så har dom levererat jättebra för oss!
Jag har Trygg-Hansa gratisförsäkring just nu, funderar på att ta utökad försäkring med har inte riktigt bestämt vilken. Däremot tänker vi definitivt inte ta Trygg-Hansa barnförsäkring sedan eftersom att de nyligen tagit bort ersättningen vid medicinsk invaliditet (tänker framförallt på ersättning vid neuropsykiatriska funktionshinder) Inte kan dom ge en ett rakt svar om det när man frågar dom om det heller. Lutar åt Länsförsäkringar sedan.
#10 jag läste också det i deras undandtagsdiagnoser de inte ger ersättning för… inte heller synskador (då jag jobbar på ögonsjukhus så kändes det såklart lite märkligt). Får kolla med de andra vad de innehåller!
#9 Va? Varför nekade de er barnförsäkring?!
Vi tog IFs betalda försäkring. Kommer helt ärligt inte ihåg varför, men jag räckte över till sambon och bad honom välja den bästa. Så blev det IF, får se sen om de är bra helt enkelt!
Dom nekade oss för att han fick komplikationer efter födseln och doktorerna visste inte hur det skulle påverka honom i framtiden. Försäkringsbolagen vill väl inte försäkra när dom riskerar att få betala.