Gravid iFokus

Gravid

Etikettoff-topic
Läst 2815 ggr
[postmortum91]
0

tips på trerätters?

Jag och sambon tänkte laga 3 rätters middag på nyår, har ni några smarriga förslag?

Zelmabus
0

Tyvärr inte, insåg att min egna förrätt får jag stryka då den skulle innerhålla tångcaviar som tydligen inte rekommenderas. Huvudrätt tänkte jag ha inbakad soja/quorn filé med championcreme och gräddädelost (har på tub). Potatisgratäng till det. Efterrätt någon bärkompott (typ digestivesmulor, vaniljkvag och bär varvat). Hoppas ni får ihop något gott iaf :-)

Linusidah
0

Vi ska göra älgkalvfilé med svampkräm på ruccolabädd till förrätt och det är väl ungefär så mycket jag vet, svågern gör huvudrätt, vilket blir en fiskrätt och svärmor gör efterrätt och där har jag ingen aning om vad det blir men gissar på något med frukt :) Förra året gjorde vi nån toast med avokado, sikrom, räkor och creme fraiche till förrätt, klassisk oxfilé med potatisgratäng och grönpepparsås till huvudrätt och hemgjord vaniljglass med knäckiga havreflarn och chokladflagor till efterrätt.

Sarah
1

#1 du kan äta tångkaviar. Anledningen till att det är restriktioner på alger, är pga jodhalten. Det kan bli för mycket. Men så länge du inte äter 2 dl sjögrässallad om dagen, behöver du inte oroa dig. Jag har räknat på det :)

fridaas
0

Förra året åt vi först räkor med limeaioli och rostat bröd. Till varmrätt blev det helstekt oxfilé (fläskfilé till mina systrar som inte äter nötkött), potatisgratäng, hemgjord bearnaisesås, packad rödlök och smörstekta kantareller. Till efterrätt blev det vaniljpanacotta med hallon och riven choklad. I år blir det tacos pga köksrenovering hos min moster.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Zelmabus
0

#3 så bra :-)

[TanatosNyx]
0

#3 Det kommer att komma nya rekommendationer till gravida om jodtillskott precis som järn och folsyra framöver :) hade jag inte haft hypothyreos hade jag varit med i den bakomliggande jodstudien.

Sarah
0

#6 jo jag vet :) jättebra! Men vissa alger innehåller så mycket att du riskerar jodförgiftning om du äter för mycket. Jag var tvungen att läsa på då livsmedelsverket varnar för alger utan att gå in på det ordentligt. Jag ville verkligen äta wakamesallad i mängder :p

[TanatosNyx]
0

det måste vara kopiösa mängder jod det handlar om? 😛 jag kanske borde börja äta wakamesallad (för sköldkörteln).

mollyt
0

Hos oss blir det: Förrätt: löjromstoast alternativt lyxigare skinksmörgås Huvudrätt: Helstekt fläskytterfilé med ugnsrostad potatis, sötpotatis, pumpa och svamp. Serverad med bröd, sallad, bearnaisesås och svampsås. Efterrätt: Glassbomb på min hemmagjorda glass, smaker: gammaldags vaniljgräddglass, blåbärsglass och chokladglass med dumlekola.

soundtrack
0

Vår meny: toast skagen till förrätt, ryggbiff och potatisgratäng till varmrätt och vaniljpannacotta till efterrätt.

[WickedAlly]
0

Vi kör toast skagen till förrätt, sedan helgrillad kyckling, potatismos med örter, någon sås och grillade grönsaker till huvudrätt och till efterätt slänger jag nog ihop en jordgubbsmousse, dekorerar med vit choklad, lite vispgrädde och ett flarn kanske :)

jackiejohn
0

Till "förrätt" blir det mer mingelmat, ost,kex, nån röra och lite annat smått och gott. Huvudrätt: köttgryta (älg) med bla ölkorv i, potatisgratäng, wokgrönsaker Efterrätt: aplesinpannacotta med hallonkompott Är inte gravid nu men hade utan bekymmer ätit denna måltid ändå. Möjligtvis avstått någon av ostarna :)

Sarah
0

#8 yep :) wakame är en av de som innehåller mest. Känner du ngn med företag så kan du köpa på Martin Olsson för en billigare penning än på sushirestauranger :p Vi kör veganskt och anpassat för en höggravid med diabetes. Blir crostini med olivröra före, sen pulled oumph med varm kålsallad (ernsts), guacamole och surkål, efterätt blir "glass" på avokado med frukt :)