Blodprov
Hej!
Är idag 14 dagar sen med mensen. Men får bara negativt på testen.. kan jag ta test via blodprov på min vårdcentral eller måste man ha en "bättre anledning" än lite sen mens? Är iofs rätt stressad för tillfället men det har jag varit mååånga gånger men mensen brukar ändå komma när den ska. Är dock överviktig men har varken gått upp eller ner så det borde inte vara en orsak, om det inte nu blivit så att kroppen bestämt sig för att den inte ska komma ändå. Har inga symptom på att jag skulle vara gravid mer än yrsel, men kan ju vara stress.
Åh blir knäpp på detta, kan jag ringa min vårdcentral och fråga om blodprov?
Ringa o fråga kan man alltid. Värsta som kan hända är väl att du får ett nej :)
Hur brukar din mens vara i vanliga fall? Regelbunden? Oregelbunden?
Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar 
Med första barnet plussade jag först på bim+20. Gjorde negativt dagen innan. Enligt min VC så är det sällan de tar blodprov, de säger att det bara är att vänta och testa igen. Så småningom märker ju man om man är gravid ändå. 😉
#1 Det är sant :) kanske får ringa.
#2 Hmm, senaste tiden har den ändrat sig lite.. har i sommar haft mellanblödningar vilket jag aldrig tidigare haft. Sedan i augusti slutade det och sen dess har mensen ändrats, innan hade jag väldigt kort menscykel och hade aldrig mensvärk. Nu efter augusti har jag "normal" menscykel och känner av mensen på ett annat sätt. Men den har aldrig uteblivit under mina 11 år med mens..
#3 Åh okej, kanske får fortsätta testa då och testa om någon dag! Hmm okej :/ dom är iofs rätt generösa här på min central, kanske får prova och ringa ändå, eller vänta.
Tyvärr är dom inte generöst inställda, men fråga kan man alltid göra. Deras resonemang är att det är slöseri med deras tid och resurser (läs pengar) om man kommer och har försenad mens men inget +.
#5 Jo förstår, men jag tycker att på min vårdcentral är dom generösa och vill hjälpa fullt ut. Är en privat. Men det får jag väl aldrig reda på om jag inte ringer och frågar i guess.. Blir orolig att det ska vara något annat som är fel.
Ska tillägga också att jag tog ett ägglossningstest runt tiden då min app har räknat ut att jag ska ha ägglossning och då gav den utslag, testade bara två dagar. Så jag verkar ha haft en ägglossning enligt stickorna iaf..
Ja ring och fråga du, du ska självklart få veta tycker jag personligen, ville bara varna för snåljåpar, vården har blivit så kall nuförtiden. Det ska sparas sparas sparas hela tiden… Privata brukar vara bättre, dom måste ju konkurrera :)
#8 Jaa men absolut. Kan verkligen hålla med! När jag var liten och hade misstänkt halsfluss så fick jag inte komma in till den dåvarande vårdcentralen då dom tyckte vi kunde vänta. Fick åka in rätt akut på natten då jag blödde och varade, hade både halsfluss och halsbölder. Men sen dom bytte till privat så får man oftast komma ner samma dag till och med, har blivit toppenbra :)
Håll hårt i dem :)
Kan man ha ägglossning, fast ingen mens? Borde inte det vara typ omöjligt? 🤔 inget plus ännu och jag känner mig ju inte alls gravid.. kan ju vara stressad men jaaa.. vet inte, detta gör mig kanske lite stressad också. 😐
Försökt googla men hittar ingenting bra och tänker att ni kanske vet bättre än mig, känns inte så schysst att ringa min mvc för att fråga och ta upp en tid haha!
Du tar inte upp någon tid om du har en fråga ju. Du upplever att något är galet med din kropp och har funderingar kring det. Det är ju just det vårdens olika avdelningar är till för!
Tror jag ska ringa imorgon och fråga om det iallafall.. sen får barnmorskan säga hur hon tycker att jag ska göra :)
Ingen mens och inget plus.. knepigt!
Har dock väldiga humörsvängningar likt PMS så mensen kanske kommer sen.. dock tycker sambon att jag är annorlunda på många sätt. Om det är inbillning och för att han hoppas vet jag inte haha.
Ringde du bm, vad sa hon isf?
Näe ringde aldrig.. tyckte jag började få mensvärk men det har inte kommit igång ännu..
Kanske bör ringa, 23 dagar över tiden & ska ha mens igen på fredag enligt appen.. Hade en liten blödning men ytterst liten, typ en droppe? nån dag efter ägglossning. Kanske skulle kunna vara en nidblödning, men det är ju omöjligt att veta.
Känner mig iaf som sagt inte det minsta gravid, och varken hoppas eller inte hoppas. Kanske nästan så att jag inte hoppas då jag precis fått en anställning. Men som sagt, min magkänsla säger att jag inte är det.
Funderar på att prova rosenrot, någon som har några erfarenheter? Eller bör jag prata med barnmorskan först?
Jag har ätit rosenrot. Det skall ju kunna dra ihop en lång cykel och få igång ägglossningen. Jag hade troligen ÄL innan jag åt rosenrot, men jag märkte skillnad dels på ÄL stickorna och dels på hur jag kände mig vid ÄL. Innan rosenroten så visade ÄL stickorna positivt i några få timmar, så jag kunde väldigt lätt missa det om jag inte testade flera gånger om dagen. När jag åt rosenroten så var stickorna positiva i nästan 2 dygn, så något hände ju definitivt där.
Jag åt även vitex/munkpeppar för att justera cykeln (jag har en kort lutealfas) Jag blev gravid förvånansvärt snabbt faktiskt. Sen om det var tur eller rosenrot och munkpeppar det vet jag inte.
Fast du borde absolut prata med en bm och kolla upp en eventuell graviditet innan du testar med något sånt eftersom att rosenrot kan orsaka missfall. Rosenrot skall man alltså bara tas från mensens första dag fram till ägglossningen.
Ja de låter väldigt märkligt. Mens utan ägglossning har jag hört men inte tvärtom 🤔 När tog du senast grav-test?
Ja men precis.. :/ det är nog rätt vanligt, men tvärtom låter knäppt. Sen vet jag inte om ägglossningsstickor alltid funkar?
Tog senast igår, inte tagit på flera dagar men så tog jag ett igår och det var lika negativt.. Vill ringa barnmorskan men är så rädd att hon ska tro att jag verkligen intensivt vill ha barn nu eftersom jag tog ägglossningstest, men jag ville mest se hur jag var i cykeln och hur jag kan beräkna min mens osv. får kanske förklara det också haha..
Jag vet att jag har läst någonstans att positiva ägglossningsstickor inte är en 100 % garanti för att man verkligen släpper ägg. Men hur de kan vara positiva annars de vet jag inte.
Men ring du barnmorskan så du får klarhet i det här. De finns ju där för att man skall kunna ställa frågor och det har ju du lika mycket rätt att göra som alla andra såklart 🙂
Ah sant! :)
Ringde idag men hon är inte tillbaka förrän på måndag :/ suck.. så lär väl ta ganska lång tid innan jag får hjälp..
Knepigt, hoppas att du får rätsida på det.
Jaa. känns lite irriterande faktiskt!
Idag ska jag ha mens igen enligt min app, får se om det kommer igång nu då annars blir det ännu en till.. skulle tro att jag är lite stressad men känns tokigt när jag haft ägglossning (enligt stickorna, känner aldrig av min ägglossning) och det inte kommer nån mens.
Tjohoo, mensen kom i lördags. Varken glad eller ledsen, lättad att den äntligen kommit iaf haha.
Nu börjar jag jobba 4 januari så ska jobba ett tag innan vi försöker oss på igen. 😃
Vad skönt att den kom igång iaf :) Jobbigt att gå runt och inte veta.
Lycka till med nya jobbet!
Ja verkligen :) tusen tack!