Sammandragningar..
Som vanligt är jag så nojig med att "ta upp" förlossningens tid genom att ringa dom… Så en liten fråga! Hur mycket sammandragningar är normalt att ha i vecka 38? (37+3)? Jag har har haft täta sammandragningar från kl 22 igår kanske, det är ibland bara sekunder mellan dom och ibland någon minut. Sen i lördags har jag haft massor sammandragningar men som igår har de verkligen avlöst varandra. När jag får dom så är det samtidigt ett otroligt tryck i svanken, inte mensvärk utan bara ett väldigt tryck. Jag har kunnat sova inatt men vaknat när jag får dom, jag har de fortfarande men inte lika täta tror jag (vakna precis) :) dom gör inte mega ont, men de känns och är väldigt obehagliga. Känns inte som innan när jag haft sammandragningar.. Men magen blir hård så jag är nog ganska säker på att det är sammandragningar i alla fall :)

Åh, det är så svårt att veta. Det bästa är ju att ringa förlossningen och rådgöra med dom :) Bättre en gång för mycket liksom och dom vet ju vad dom ska fråga efter :)
Ring in till förlossningen och beskriv det du känner! Jag tvivlar på att de på förlossningen tänker "jaha.. nu ringer hon. Igen.." det är ju faktiskt deras jobb! Eftersom jag blev igångsatt så var mitt förlopp lite annorlubda, men jag låg med väldigt kraftiga sammandragnibgar/värkar en hel natt utan att något hände. Men ring, så får du ett vettigt svar och vet hur du ska agera! =)

Har man tur får man rätt mycket förvärkar innan det drar igång ordentligt, det kan hålla på ett par timmar/någon dag och så lägger det ner, så länge det inte gör redigt ont kan man ta det lugnt. Förvärkarna gör en del av jobbet, så när det sätter igång på riktigt kan de gå fort sedan 😃 Mitt rekord all times på förlossningen är 45 minuter, två barn födda i undersökningsrummet. Lycka till!
#1 och #2 ni har så rätt och tack för era svar :) Det är så dumt att man tänker att man tar upp förlossningens tid för en rådfråga, men ibland känns det som man ringer och frågar så dumma frågor haha. Eller man åker in för man tror bebis rör sig mindre men får till svar att bebis är livligare än någonsin… Ja ni förstår ;) Men ett samtal kan kanske inte ta så mycket på tiden :) Jag har legat förut också #2 med sammandragningar en hel natt, men nu har jag liksom det där trycketet i svanken som känns så konstigt! Det är inte så att jag tror jag ska föda nu, men det känns så obehagligt allt :)
#3 åh herregud haha! 45 minuter och i undersökningsrummet!! Då måste det verkligen ha gått undan för dig ;) Men är sammandragningar och förvärkar samma sak? :)

Ja sammandragningar och förvärkar är väl typ samma, kanske blir sammandragningar om det bara är svaga och förvärkar om det känns litet mer, vet faktiskt inte :D Eller om det är hur långt gången man är? Är man i v. 38 är det bara bra med litet hjälp på traven :D
Ja, första gången jag fick barn tog det ca 15 timmar allt som allt, men eftersom jag inte hade mer ont än typ mensvärk så var vi hemma litet länge, och det tog 14 minuter på förlossningen, barn två och tre tog allt 1,5 timme(men då hade jag förvärkar litet då och då de sista två månaderna) Tvåan då tog jag det lugnt, för man vet ju att det tar tid… Ringde på utanför förlossningen 23.00, och 23,07 var han född, gick från parkeringen också, det var ju inte så bråttom :D När barn tre var på g, då körde vi in typ direkt jag började få värkar, så med honom har jag mitt världsrekord, sista jobbade min gubbe natt, och vi körde full fart in när han kom hem, och hon kom precis som tvåan i undersökningsrummet.
#4 ja; jag vet att vi snackat innan om det. Men å andra sidan är du ju så långt gången nu, att det skulle ju inte vara omöjligt om Bebis vill komma snart. (Bara min som aldrig ville ut…) Men jag förstår din känsla av att nästan "störa" personalen på fl. Jag kände så när jag låg där (!) Hade jätteont, barnmorskorna sa "ring på oss, om något gör ondare eller liknande". Ringde jag på dem? Nepp. Min sambo ringde.. Så ja, jag fattar helt å hållet vad du menar. men som han också sa till mig då; det är deras jobb. När jag precis blivit igångsatt kände jag ungefär så som du beskriver. Då låg jag en hel natt utan att något hände. Men det är ju så olika. För vissa går det jättefort och för andra är det inte lika bråttom. Är de
#6 Herre jisses kvinna vad bråttom du ska ha! <3 Haha
#7 ja men precis, det skulle ju va skönt om bebis ville komma nu ;) men känns som jag ändå får va beredd på att gå över tiden.. Åh va bra att du förstår hur jag menar med att "störa" :) jag har haft i tankarna att ringa dom hela dagen men något har ändå stoppat mig.. Jag har under hela dagen haft massor av sammandragningar också, mycket tryck i underlivet och svanken. Har en känsla av att natten kommer va samma som igår, alltså MASSOR mer sammandragningar.. Bebis är livlig där inne i alla fall :)
Men ring när du känner dig fundersam eller orolig nästa gång! Jag var inne med sonen hos läkaren för ett par veckor sen, lång historia kort, så visade det sig att sköterskan på 1177 "överdrivit" när hon sa åt mig att åka till jourläkaren, men väl där sa läkaren "hellre 1000 barn för mycket än 1 för lite". De finns ju faktiskt till för att svara på våra frågor! Och ingen fråga är för dum för att ställas! =) Hoppas du får sova inatt!
Hur går det för dig emmaaa?
Oj jag trodde jag svara på ditt inlägg förut hihi :) Men va gullig du är som undrar :) idag har sammandragningarna varit lite lugnare skönt nog, bebis har också varit lugn fast fortfarande så jag känner av henne ofta :) Va även hos BM idag och allt såg bra ut :) hon sa att man märkte att det va nära nu, fast nära kunde lika väl va om tre veckor som ikväll……. hade varit skönare om hon sagt "jag tror du kommer föda inom en vecka", vilket jag förståss förstår är omöjligt att kunna avgöra sådär haha. Hon gjorde ingen vaginal undersökning eller så, men när jag förklara att jag haft/har mycket mer sammandragningar nu och att magen verkligen ändrar form vid dom, samt mer flytningar mm, att jag va ännu mera öm vid blygbenet när hon skulle känna bebis läge osv. Ett ikea besök i helgen sen är bebis mer än välkommet ut ;)
Fast jag fick heller aldrig riktigt något bra svar från min BM om hur mycket sammandragningar man kan ha såhär i slutet, jag sa att jag säkert haft upp emot 40 st per dag de senaste dygnen om inte mer. Men som svar fick jag "nu stoppar dom ju inte förlossningen om det skulle starta", "och kan du inte sova får du ju såklart ringa in så dom kan ge något dämpande"… så vet inte om jag blev så mycket klokare Hahah..
Hoppas Bebis håller sig lugn, i alla fall medans ni går på Ikea ;) Visst hade det varit skönt med en "manual" som berättade hur allt kommer kännas och när man ska åka in. Men man får nog bara följa sin magkänsla helt enkelt. Har ni långt in till förlossningen? Min sambo såg alltid fram emot bilresan in till fl, och menade på att alla fartkamera-bilder vi skulle fastna på, kunde vi sätta in i familjealbumet sen :p Men nu blev det ju en lugn resa in eftersom herrn i magen behövde tvingas ut :p nu ligger jag här med en snarkande son på bröstet som precis ätit. Nu blöjbyte, sen försvinner vi in i drömmarnas land! :)
#14 haha ja men eller hur :) men o andra sidan är hon ju inte beräknad förens den 26e. Nu på ett sett känner jag att det vore skönt att hon väljer att komma efter jul eller 1 januari ;) haha. Men nu börjar alla runtom mig få sina små söta bebisar, så tålamodet börjar tryta haha!. Nae, ca 3 mil :) så inte allt för långt och inte någon jobbig väg in heller, om vi inte såklart måste åka in vid 15.00-16.00 när alla slutar jobbet Hahah… för då är det oftast mycket och långa köer.. Av någon anledning finns det bara i mina tankar att vi ska åka in och föda på natten, vet inte varför. Så jag tar liksom förgivet att min sambo är hemma och vi kan åka in till förlossningen i lugn o ro.. Om han jobbar så är han ca 4-5 mil här ifrån, han jobbar utanför stan åt andra hållet och vi bor utanför stan fast åt andra hållet (detta lät konstigt hahah).. men han har hela norrköping plus lite till att åka igenom. Sen så ska han då hämta upp mig för att vi sen ska tillbaka till sjukhuset i Norrköping.. ÅÅÅÅH GUD! så mysigt det lät! Nu blir jag ännu mera bebis sugen hihi. Hoppas ni får ett mysig dag och helg :)
Klarade ni av helgens bravader? :) Hehe då får ni köra snabbresa genom Norrköping då! ;) Ja, men det är väl så att de flesta barn föds på natten. Kanske är det så för att man är mest avkopplad då, och kroppen kanske drar igång allt? Ja, det är så mysigt med bebis. Har försökt få knodden att sova i sin säng nu. Andra kvällen vi försöker. vi la honom 20.30. Fram tills för typ 10 minuter sen har han hållt låda, gråtit, skrikit, jollrat osv osv. Nu gav jag med mig, la honom jämte mig här i sängen och det tog 1 minut innan han somnade. Jaja. Rom byggdes ju inte på en dag :p
#16 vi klarade av helgens alla "måsten" ;) Sammandragningar är lite lugnare nu, fast de är ändå här och hälsar på ofta under dagarna/kvällar/nätter och trycket ner till är kvar men inget utav det är lika intensivt som då när jag skrev tråden. Jag som hoppades liiiiiiite på att det kanske kunde betyda nått haha. Bebis är lite lugnare nu också. Idag har det varit en såndär jobbig dag med miljoner känslor… är så fruktansvärt trött på att va gravid just nu, känner mig såååååå ful och svullen…. Varför skulle jag börja bli så svullen nu i slutet, har ju klarat mig så bra innan…. det har liksom satt sig i ansiktet, benen och fötterna. Är så trött på att alltid gå runt i samma kläder, finns ju inte så mycket som passar längre om man säger så haha… känner mig blek, ja jag kan göra listan lång Hahah.. Åh gud blir så galen så jag vet inte om jag ska skratta eller gråta längre.. eller gråtit har jag iofs gjort hela kvällen nu pga lessheten… Ja det kan säkert ligga något i det att kroppen är mer avslappnad då och att det "lättare" kickar igång det :) Hahah vilken busunge då, han visste va han ville ;) såklart är det roligare att sova hos mamma och pappa, sova i egen säng kan man göra sen (tydligen hihi) haha.. Hoppas det går bättre med projektet "sova i egen säng" imorgon :) Är så kluven hur vi ska göra med sovdelen när bebis kommer, har en känsla av att vi kommer ha henne i våran säng. Men är så rädd att vi ska råka slå till henne.. Eller jag ligger still på nätterna, plus att jag är van vid att ha min katt bredvid mig när jag sover och det gör att jag automatiskt ligger stilla som en pinne för att inte skada henne och vaknar lite då och då för att kika om hon ligger kvar :) Men min sambo är lite mer rörlig om man säger så haha……..
Skrutten då! Man får ha såna dagar! Inte så konstigt heller när hela världen vänds upp och ner! Men försök tänk att det är för en god sak, (Jag vet att man har svårt att se glädjen i att se ut som en flodhäst) men nu är du på upploppet och snart har ni er lilla knodd hos er! Tänk på känslan när du får upp Bebis på bröstet och får se det lilla knytet första gången. Jag hade fördelen att gå runt på samma kläder i somras, och det blev mycket klänningar. Svalt och skönt! Men skit i om du måste gå i samma kläder, du är en vacker gravid kvinna oavsett vad för bekväma kläder du har på dig! =) Ja,vår lilla har typ alltid sovit hos oss (eller mig, sambon sover på soffan på vardagarna) och de första 5-6 veckorna skulle sonen sova PÅ bröstet på mig. Men nu har han alltså legat i sin liggdel från vagnen, i vår säng. Jag trodde att det skulle vara så enkelt att bara flytta liggdelen och ställa den i spjälsängen, men tji fick jag! Men tanken på att det var mig han behövde för att sova var…ja vad ska jag kalla det?… som balsam för själen! ;)