Gravid iFokus

Gravid

Etikettkänsliga-situationer
Läst 1193 ggr
Anonym
Anonym
2015-12-11 14:03
0

Foglossning - ångest

Jag har ångest över en sak. 
Jag sjukskrev mig tack vare svår graviditetsillamående för ca 3 månader sedan och i och med det förlorade jag jobbet. Sedan dess har jag varit sjukskriven och det har varit först mest pga illamående men fick även foglossning väldigt tidigt. Så senaste 2 månaderna har jag varit sjukskriven endast pga foglossningen.
Jag vet inte hur det är för er andra men för mig har besvären varierat extremt mycket. Vissa dagar vaknar jag stel och kan knappt gå upp ur sängen medan nästa dag känner jag mig nästan helt bra. Det är om jag går längre stunder som jag garanterat blir stel och öm. Det har blivit mycket bättre senaste tiden, konstigt nog då jag är mer gravid och tung nu än vad jag var för 2 månader sedan. 

Varje gång jag varit hos läkaren för att få läkarintyg har jag knappt haft ont alls, för att det brukar vara på förmiddagen vi ses. Jag vågar inte säga något så sist fick jag låtsas att jag hade ont där jag brukar få. Det känns skitjobbigt, och jag vet att jag antagligen gör fel. Men vad ska jag göra då? Jag förlorade mitt jobb pga graviditeten (jag vet att de egentligen inte får göra så, men de gick runt). Och om jag skulle räknas som jobbduglig skulle jag förlora massa pengar och gå ner mycket i inkomst PLUS att jag ska söka jobb med världens gravidmage, vem anställer en gravid kvinna som ska föda om 10 veckor? Dessutom skulle min föräldrapenning påverkas negativt om jag istället blir arbetssökande sista tiden innan barnet kommer. 

Jag har ångest för varje gång jag ska till min läkare, för jag har inte så ont som jag säger att jag har. Vissa dagar kan faktiskt vara sjukt jobbiga, men senaste tiden har det varit få av dem. Ni med foglossning, har ni lika ont jämt? Så länge jag tar det lugnt på dagarna kan jag röra mig men om jag skulle gå och greja så skulle jag bli stel som en fiskpinne. Jag tar det ju jämt lugnt nu för jag är sjukskriven och gravid så därför har jag inte heller särskilt ont. Men om jag skulle börja jobba (om någon nu skulle anställa mig) så hade jag kanske fått stora problem. Jag vet ju inte, men åååh. Det här tar på mitt psyke att vara så osäker i min situation.

Läkaren har typ "krävt" att jag ska gå till en sjukgymnast, fick tid nästa vecka som jag ska gå till för jag vågar inte gå tillbaka till läkaren och säga att jag inte varit där ännu. Kan hon tvinga mig? Det kostar ju pengar, och så länge jag är stilla så känner jag inte att det är akut att betala 200 kr för lite expertråd. Dessutom måste jag ju "spela" mer stel än jag är även till sjukgymnasten vilket ger mig magont bara av att tänka på det.

[Thiah]
2015-12-11 14:59
0

Jag hade väldigt olika. Dagen jag var hos arbetsläkarem hade jag knappt ont alls eftersom jag vilat mycket. Jag blev direkt sjukskriven och då allt kunde gå i lugn takt så minskade iaf min smärta. Hade jag fortsatt jobba hade det aldrig gptt.

mollyt
2015-12-11 18:13
0

Jag kan inte riktigt leva mig in i den situationen, men jag börjar också få besvärligt med foglossning nu så ville bara sända en kram! Hoppas att det löser sig, men läkaren, sjukskrivningen och sjukgymnasten!

Anonym
Anonym
2015-12-11 18:56
0

#1 Sa du då att du knappt hade ont när du var där?
För läkaren klämmer ju och känner på mig, och om jag varit stilla innan så gör det ju inte ont där hon klämmer och trycker men jag vet att det hade gjort det annars, så då säger jag att jag har ont när hon trycker även fast jag inte har det för jag är rädd att hon ska anse mig som jobbduglig annars. Jag är livrädd att hon ska genomskåda mig och tro att jag bara spelar och aldrig har ont. Jag har ju ont om jag inte tar det lugnt men det är sällan jag har ont när jag är där och hon känner på mig. Dessutom vet jag ju inte var det SKA göra ont i vanliga fall, borde inte läkarna veta bättre än att det faktiskt inte behöver göra så ont om man tagit det lugnt? Det är ju som sagt när jag är i rörelse som det blir dåligt, och är det då meningen att jag ska behöva gå upp 7 timmar före läkarbesöket och ut och gå bara för att få ont resten av dagen för att läkaren ska förstå att jag menar allvar?

Anonym
Anonym
2015-12-11 18:56
0

#2 Tack! Det hoppas jag också :)

[Thiah]
2015-12-11 20:38
0

Min foglossning gjorde inte ont när de tryckte utan när jag gick. Jag berättade hur jag hade ont normalt.

Anonym
Anonym
2015-12-11 20:51
0

varför trycker de ens då?
Det skapar bara stress för mig då det känns som det måste göra ont för att jag ska få sjukintyg :S