Tips om bärsjal.
Jag är sugen på att köpa en sån där bärsjal till den kommande bebisen då jag tycker att det verkar bra att ha bebisen nära en så ofta som möjligt 🙂
Är det någon/några här som har bärsjalar till bebis som kan berätta om för- och nackdelar. Är det någonting särskilt man bör tänka på när man köper en bärsjal? Kan man använda samma bärsjal från att de är nyfödda tills att de blivit lite äldre? Och länka gärna till de ni tycker är bäst 🙂

Jag har en tricot slen jag köpte begagnad.. blev rekommenderad av en kompis då jag inte fått användning för min ännu.. finns en bra grupp på fb där du kan få massor av hjälp med tip på sjalar och olika knyt.. den heter "Bärsjalar!"
Jag har en tunn bärsjal en 5 som jag ska sälja! Den är vävd och helt underbar
Jag använder den här: http://www.minimundus.se/artikel.php?kid=103-109-196&mall=lista.php&id=2316 Är väldigt nöjd med den. På sidan står det att; "Sjalen kan användas för nyfödda och upp till 6-7 månader eller så länge du och barnet trivs med att bära. Det finns ingen längsta vikt för barnet eftersom den ergonomiska positionen gör att barnets rygg inte belastas. Du kan därför bära ditt barn så länge du och barnet vill, direkt från födseln."
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Jag har också en tricot-slen och tycker den är väldigt bra. Numera finns det även en särskild (minns inte vad den heter) modell som ska vara bra att ha om det är varmt. Det finns även en som heter Bambu soft som jag har hört mycket gott om. http://www.aldoriababy.com/produkter/aldoria-bambu-soft/
Den som heter tricot-slen är den vanligaste och det brukar finnas många på Tradera. Har man tid att sitta och bevaka ett tag så kan man få dem till vrakpriser. Jag fick min för 85 kr plus frakt men jag hade väldig tur :)
Jag har även en som heter MySak som är tunn och skön. Den är rätt så elastisk och bra när bebisarna är små. De säljs på Tradera. Jag har tänkt sälja min om du, eller någon annan är intresserad.
Sjalarna jag har pratat om är trikåsjalar som är lite elastiska. Vävda sjalar är mer stabila och brukar användas när bebisarna blir större och tyngre, men det har jag själv inte provat.
Fördelar och nackdelar jämfört mot vad? :) Jämföra olika sjalar mot varandra eller jämföra sjalar mot selar eller jämföra mot ingenting? :)
Jag använde min sjal ganska mycket i början tills bebis var 1½ månad. Det var fint sensommarväder och lätt att ta på sig sjalen ovanpå amningslinnet och gå ut. Sen när det blev kallare och jag behövde jacka så har jag inte riktigt orkat pilla med det. Antingen så får man ha en stor jacka runt alltihop eller så får man ha sjalen utanpå jackan antar jag men jag har faktiskt inte provat.
Min ursprungliga tanken var att använda sjalen inomhus en del samtidigt som jag gjorde andra saker. Tyvärr var min rygg lite för svag från början efter en tung graviditet så det har inte riktigt blivit av. Bebis blev väldigt snabbt väldigt tung också. Det är mysigare och sitta i soffan med en amningskudde och bebis och bara slöa :)
Förresten ett hett tips är att träna på att knyta innan barnet kommer 🙂
#4 den där bambu sjalen har jag. Helt underbar och vänlig mot bebishud. Rekommenderas varmt!
#1 Tack för tipset om Facebook-sidan! De hade ju en massa bra information där 🙂
#2 Åh, vet inte om jag vågar köpa något riktigt än. Känner att jag behöver samla på min information så att jag har koll på allt först 😃
#3 Men vad bra! Tack för länken, ska kolla in den 👍
#4 Massa bra information, tack! Jag tänkte mest för- och nackdelar med att använda bärsjal, borde ha varit tydlig med det i mitt första inlägg 😛 Ja men precis, tänkte att en bärsjal verkar väldigt praktisk då man kan vara nära sitt barn men samtidigt ha båda händer fria 🙂Ja, jag tänkte köpa en i alla fall innan bebis anländer, är bara i vecka 18 (17 + 5) än så länge så jag har ju tid på mig att läsa vidare om detta med bärsjalar, köpa och lära mig att knyta 👍
#6 Då får jag kolla in den mer. Har erfarenhet av att bambu är ett riktigt lent material 🙂
Förresten, förutom att trikåsjal är mer elastisk än vävd sjal, vad finns det annars för för- och nackdelar med trikåsjal jämfört med vävd? Bör man ha en trikå och en vävd? 🙂
Vävd är väl för tyngre barn? Om jag minns rätt.
Fördelar och nackdelar med bärsjal vs sele då?
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Jag tycker att de e mycket mysigare med sjal då man kommer närmare. På neonatalen fick vi tips att ha sjalen utan tröja under å avklädd bäbis, så man kan vara hud mot hud hela tiden nästan..
jag tycker dessutom att det är skönare att bära i sjal än i sele, känns tryggare och det måste vara skönare för barnet att somna i sjalen än i sele tänker jag. Har en son som vill bli buren mycket
#9 Ja, jag har läst runt lite och trikåsjalar är väl mer för nyfödda och barn som inte väger för mycket då det blir svajigare när de är tyngre. Vävd kan man ha från att de är nyfödda tills att de blir tyngre också, men trikåsjal ska vara lättare att få till rätt knyt och kanske känns bra som första sjal kan jag tänka mig 🙂 Köpte för övrigt en Aldoria bambusoft nyss, kunde inte hålla mig och den lät så otroligt bra! + att jag kommer att få min bebis någon gång i maj och då passar det ju bra att ha en sjal som andas när man bär på bebis under sommaren (även om jag läste att den även ska kunna hålla värmen när det är kallt med) 🙂
#10 Hm… Det lilla jag har läst till mig är väl att bärsjal är mer ergonomisk och en bärsele gör att bebisars ben hänger rakt ner vilket inte är bra av någon anledning 😛 Någon som är proffsigare på detta får gärna förklara 😃
#11 Jag kan tänka mig att det är mycket mysigare och det är nog skönt för bebisen att vara tätt intill och känna hjärtslagen, värmen, dofterna osv 🙂
Då antar jag att man går med bar överkropp hemma? Haha 😃
Bärselars är svårt att få helt ergonomiskt för barnet och dom har stela,hårda delar t.ex.spännen. Den kan vara stabilare och kännas tryggare utomhus(enligt mig) bärsjalen är knuten efter dig och bebis. Den är mjuk,följsam och skön mot huden. Den går bra att stå och sitta och ligga i… :)
#11 Jag gick i baröverkropp på vårat rum på sjukhuset och när vi kom hem. Hade ju en 9 veckor för tidigt född som hade väldigt svårt att hålla kroppstemperaturen och behövde hela tiden hud-mot-hud eller värmebädd..
Sjalen går dock att göra bred, så man ser inte så naken ut. :)
Jag har en Tri-Cotti och en Triconaslen (eller vad den heter?) Tricottin växte tyvärr sonen ur väldigt fort då han vägde 8,9 kg på 2 månaders kontrollen. Bärsjalen köpte jag nyligen för att ha till bebisen ifall det blir en gigantisk bebis igen :)
#12 Ska bli spännande att höra vad du tycker om den. Känns som ett bra val :) Jag håller med om det där med att spännen o sånt kan vara i vägen på en sele. Jag själv har en sele som jag tyvärr inte får till riktigt. Känns som om valen är för många :) Hud mot hud, ryser. Både jag och bebis hade svettats ihjäl, haha :)
#18 här hemma fungerade hud mot hud med mig men ej pappa pga svett.
Vi hade inget annat val än hud mot hud, svettig eller inte, alternativet var att han skulle ligga i sin spjälsäng på värmebädd dygnet runt vilken han inte tyckte var så kul. Jag blir inte såå varm av det, var bara jag som bar honom så efter som det bara är moderns bröstkorg som kan reglera värmen efter vad barnet behöver.. :)