Mat
Jag är ju väldig konstig när de gäller maten Jad äter när jag blir hungrig ibland 1 gång/dag ibland 3 gånger, de är olika Äter dock de jag är sugen på Om de nu bara är smörgåsar en dag eller riktig mat en dag Hur viktig är kosten egentligen?
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶
Kosten är viktig skulle jag säga.
Det du stoppar i dig påverkar även barnen.
Jag har kräkts mig igenom hela graviditeten, är nu i vecka 37 och mår fortfarande dåligt!. Kosten är viktigt, men jag har alltid blivit tillsagd av både BM och läkare att bara jag får i mig något är det bra. Spelar inte så stor roll vad det är. Första tiden åt jag bara vitt bröd, glass och skräpmat. Det var det enda som gick ner utan att jag kräktes upp det på en gång. Har knappt inte ätit en enda köttbit under graviditeten heller för det kräks jag av, jag lever mest på ris/potatis och sås. Våran flicka i magen verkar i alla fall må bra fast att jag inte kunnat äta "bra" :) Hade jag kunnat skulle jag självkart att ätit bättre, men nu handlar det mest om att få i mig något eller inget alls.

Kosten är viktig det är den alltid egentligen, gravid eller ej. Från v7 till v12 ungefär mådde jag fruktansvärt illa, det som gick ner var sibylla (mos och kokt korv, pommes frites), morotsstavar och knäckemacka med smör och ost. Allt annat fick magen att vända sig. Så mår man illa är vilken mat man än får i sig/får behålla bra. Däremot om man inte har illamående/kräkningar så tycker jag att man kan ju alltid försöka äta hyfsat nyttig och regelbundet. Din kropp ska ha ork och energi att utveckla ett barn och det är inte heller så bra om du rasar i vikt för att du bara äter 1 gång om dagen. Barnet tar det den behöver av dig/dina reserver så det är du som får betala priset. Så mitt råd är att försök ät regelbundet även om du inte är speciellt hungrig/sugen och försök ät hyfsat nyttigt/varierat :)
Känns inte som jag får i mig nånting just nu då jag är jättehungrig sen når jag tar en tugga så mår jag så illa som bara den…. Varför är de så?
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
Nom har tips eller nått som man kan få ner? Testat yogurt och fil m.m med men de funkaf inte de heller :/
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
Jag tycker det är lättast att få i sig saker som rostbröd, saltakex, riskakor, smörgåsrån när man mår illa. Popcorn fungerade bra också :) Undvik feta saker, det brukar göra det värre. Ingefära hjälper mot illamående också.
Testat de med mår illa så ja vill spy men spyan kommer aldrig :-(
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
Vatten får jag i mig men inget annat..
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
Ja hade de likadant, ville spy för att de skulle släppa men kunde inte :( Är det väldigt jobbigt så kan du prata med din barnmorska och höra om du kan få medicin mot det.
Något annat du kan testa är att ha något lätt på vid sängen som du tuggar på innan du stiger upp. Så kan man mildra illamåendet ibland.
Försöker mycket med mixade grejer som blir drickbart men går sådär
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
Frukt? Det finns måltidsdrycker typ allevo och liknande, det är bättre än ingenting även om du såklart inte kan leva på sånna i evigheter. Säljs i vanliga mataffärer. Många apotek säljer näringsdrycker med, samma sak där dom duger några dagar. Kosten är såklart viktig. Ditt barn är beroende av att du får i dig bra näring och ju mindre du får i dig desto sämre mår du själv dessutom. Illamåendet beror på att kroppen när man blir gravid får en massa nya hormoner som den ska hantera. Den omställningen är jobbig för kroppen. Mår du så illa att du inte får i dig något alls på flera dagar så bör du kontakta din barnmorska. Hon kan troligtvis rekommendera något som kan minska illamåendet. Det finns läkemedel och hjälpmedel för dom som mår så illa att dom inte kan äta alls.
Ok ska prata med henne
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙