bröstmjölk?
Jag är i vecka 27, snart 28 och idag såg jag någonting på mina bröstvårtor.
Det var som vitt torkat någonting på bröstvårtan. Är detta mjölk som kommit ut och torkat? Det gick att borsta av men det såg ut typ som mjölk som torkat, det var inte mycket men det var där iallafall.
Ja det är torkad mjölk :) det blir små "tussar" med mjölkprotein.
Vad coolt. Dock fick jag panik förut när jag såg det och kände på bröstvårtan, den kändes skitkonstig och stenhård fick typ panik alltså. Jag blev inte rädd, men jag är så känslig för kroppsliga förändringar :P
Brösten förändras massor, framförallt efter förlossningen och om man ammar. Bröstvårtorna blir hårda och står ut typ. När mjölken rinner till får man ont och brösten svullnar till fotbollar :/ med tiden ger det sig och ska man amma slutar det göra ont när brösten är härdade förutsatt att barnet har ett bra tag.
Tillägg till #3; det KAN vara så, behöver inte vara så ;) Jag kände knappt av att mjölken rann till och min blev inte speciellt hårda och växte inte ett smack.. däremot ömmade bröstvårtorna så in i h-e, men det gav med sig på ett par dagar.
Och jag fick megaspända, enorma tuttar när mjölken rann till men har inte haft minsta ont i bröstvårtorna med någon av barnen :) Om du läcker mera och upptäcker det innan det torkat in så använd mjölken för att smörja in vårtan och vårtgården. Bröstmjölk är väldigt mjukgörande och läkande, och en mjuk vårta löper mindre risk att spricka och bli sårig sedan om du vill amma.