Folsyra
Vissa anvånder folsyre tabbletter Är de bra tabbletter? Varför/varför inte? Använder ni de? Varför/varför inte? Skulle ni kunna rekomendera folsyretabbletter? Varför/varför inte? Vad är de bra för ?
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶
Folsyra är viktigt för att förebygga ryggmärgsbråck hos barnet. Allra helst skall man börja med det redan när man försöker att bli gravid. Annars är det bra att börja så snart som möjligt. Särskilt viktigt är det under de 12 första veckorna.
Jag äter apotekets gravid kosttillskott 2 tabletter om dagen. Det innehåller rekommenderad mängd folsyra plus järn och en massa andra saker som är bra när man är gravid.
Har inte ätit några andra så kan inte rekommendera någon speciellt märke. Kolla bara så att de du väljer innehåller tillräckligt med folsyra.
Kan tillägga också att folat finns naturligt i tex frukt och grönt. Så har du ätit mycket av de innan så har du troligtvis ingen brist på folat.
Jag är vegan och använder en vegansk multivitamin som innehåller bland annat folsyra + att jag äter mycket grönt där folsyran ju finns. Efter blodprov fick jag veta att alla mina värden såg riktigt bra ut 👍 http://veganlife.se/product.html/deva-prenatal-multivitamin-2
Följnings fråga Måste man äta dom?
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
#3 Hm… Jag tror nog att man kan få i sig tillräckligt med folsyra genom kosten om man äter växtbaserat. Men jag väljer att ta folsyra för jag vill vara på den säkra sidan för mitt barns skull 🙂
#3 Det är ju ingen som tvingar dig att äta folsyra och ditt barn får ju inte garanterat ryggmärgsbråck om du inte äter tillskott. Men som #4 skriver så kan det ju vara bra att vara på den säkra sidan för ditt barns skull. Det är ju inte heller under särskilt lång tid som man äter det.
Hur länge äter man dom?
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

i alla fall de första 12 veckorna, men det är bara bra att äta längre även om det efter tre månader inte betyder nåt för ryggmärgsbråck längre.
#6 Hittade det här svaret när jag googlade:
"Hur länge behöver man ta folsyra sedan man blivit gravid?
Gravida rekommenderas att ta tabletter med 400 mikrogram folsyra varje dag fram till vecka 12, för att minska risken för ryggmärgsbråck hos fostret.
Efter vecka 12 har folsyra ingen effekt mot ryggmärgsbråck. Däremot är det viktigt att äta mat som är rik på folat/folsyra under hela graviditeten. Det behövs för fostrets utveckling och mammans blodbildning."
Efter v.12 kan du inte längre förebygga ryggmärgsbråck, enligt vissa källor så behöver man förebygga det med folsyra ännu tidigare för att de skall ha effekt. Dock så är det fortfarande viktigt att få i sig folsyra under resten av graviditeten och amning. Men just det här med ryggmärgsbråck som är anledningen till att de flesta äter folsyra är som sagt de första 12 veckorna.
Edit: ursäkta upprepningen, såg era svar efter jag skrivit mitt :P

Jag får i mig dagsdosen via vitamintabletterna som jag försöker få i mig varje dag
Jag började med folsyra den dagen jag plussade. Och man äter de genom hela graviditeten om man vill. Men de första tiden är väl de viktigaste för att förhindra ett ryggmärgsbråck. Men jag äter nyttigt så jag får folsyra genom maten ändå. Men börja ät de för att det är bra för barnet. 8 av 10 gravida tar inte folsyra så det är tydligen vanligt att man inte tar det men barnmorska rekommendera alltid att man tar det ;-) Knapra på!!!
Om mzan är i v9 och inte kört med de än Kan man börja nu i v9 då?
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
#12 Det är ju bättre att du börjar i v.9 än att du inte börjar alls :)