Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 1772 ggr
be86
0

Mensvärk

Hej allihopa! Nu är det så att jag har nu fått "mensvärk" , nu inatt så vågade jag inte gå till toaletten pga av att jag var så orolig och att det gör ondare för varje dag som går. Är så rädd att någonting ska lossna. Känns som att jag ska få min mens i vilken sek som helst. Min mens skulle ha komma imorgon men jag fick reda på att jag är gravid i vecka 5. Vet någon snäll själ vad det beror på?

[Synnerlig]
0

Jag tror inte att det är ovanligt att känna molande värk i magen, ungefär som mensvärk när man är gravid. Jag är i vecka 14 + 5 och jag kan känna av lite lätt "mensvärk" då och då och vad jag har förstått så är det livmodern som växer.

Men om det gör jätteont och det inte känns rätt så skulle jag råda dig att prata med barnmorskan. Har du kontaktat barnmorska än?

emmaaaa
0

När jag va i början av denna graviditet (är nu i v 35) så kände jag mensvärk nästan hela tiden.. Ibland gjorde det så ont att jag till och med spydde och nästan svimmade.. jag minns att jag sprang till toan en miljon gånger om dagen för det kändes som det skulle komma blod, hade ett missfall precis innan denna graviditet så va livrädd för att blöda igen. Så det är nog väldigt normalt att känna "mensvärk" och av egna erfarenheter så kan det göra brutalt ont utan att det är någon fara alls med livet i magen :) Lycka till :)

emmaaaa
0

Och jag antar det beror på att det växer där inne :)

Litenloppa
0

Det är livmodern som växer/tänjs ut. Jag hade samma typ av värk från v 8 till v 14 nånting. Nu i v 23 upplever jag att det kommer och går med några dagars mellanrum.

[GråHäxa]
0

Samma här med. Jag hade det från BIM till ungefär V.9, det kunde göra rejält ont speciellt på nätterna. Nu har jag bara lite milda känningar av det någon gång ibland.

Litenloppa
0

Ja det kunde göra precis sådär ont som riktig mensvärk. Minns att jag satt vaken ett par nätter för jag hade så ont att det omöjligt gick att somna. Och inget var ju alltså fel :)

be86
0

Skönt att höra att det är normalt . Har så ont så att det känns som att mensen ska komma i vilken sek som helst. Var hos gynekologen och allting såg bra ut.