Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 1644 ggr
tnoet
2015-11-02 10:31
0

Foglossning

Nu håller jag på att bli galen. Under en ganska lång tid, kanske sen vecka 18-19 nånstans, har jag känt av fogarna. Eller, vad jag TROR är fogarna. Det gör ont i blygdbenet, höften och ut i skinkorna(?!). Periodvis har det varit så illa att jag inte kunnat gå. Har pratat med BM om detta men hon byter bara ämne, har försökt prata med andra mammor om det men otroligt nog säger de att ingen av dem upplevt foglossning. Så de har inga svar.

Jag börjar bli trött på att sitta på soffan med värmedynan på hela dagarna. Och på att inte veta vad tusan jag kan göra åt detta. Och alla frågor jag har! Går det över? Kan det vara farligt? Ibland har det gjort så ont att benet vikt sig när jag tagit ett steg, vilket såklart inte känns riktigt OK…… 

Har även ont i ryggen när jag sitter/står, men värst är nog ändå det där området mellan magen och brösten. Där spänner det jättemycket och finns inget bekvämt sätt att existera(!!) på överhuvudtaget. Tips på hur jag kan lindra det? Någon? 

Mvh/ extremt_bitter_och_vill_bara_prata_av_sig_i_v27 :P

[Synnerlig]
2015-11-02 11:59
1

Jag har också ont av foglossning, men jag hade ondare när jag jobbade (är arbetssökande nu), kanske för att jag rörde på mig mycket mer(?).

Jag hade superont längst ner i ryggen, ut i höfterna, ut i skinkorna och ut med låren. Speciellt höger sida var värst. Ibland kunde jag knappt gå, gick som en gammal gumma. Jag hade detta enda sedan vecka 5. Frågade min BM om det var normalt att ha det så tidigt och hon sa att det går att ha det så tidigt då det är hormonellt. Men som sagt, det har blivit mycket bättre för mig nu (är i vecka 13 nu) sedan jag blev arbetslös, har bara lite ont ibland och speciellt om jag har rört på mig mycket.

Det där med att det spänner mellan magen och bröstet antar jag inte har med foglossningssmärtan att göra? Hehe :P

Tyvärr vet jag inte vad som kan lindra smärtan utav foglossningen men att sitta still mycket med stöd för ryggen och att inte sitta i skräddarställning, verkar ha hjälpt mig i alla fall.

Sarah
2015-11-02 12:23
1

Defenitivt foglossning. Kräv att din bm hjälper dig med att komma i kontakt med en bra sjukgymnast. Själv kan du mest vila, ha ett stödbälte runt höfterna, samt tänka på att gå med små steg, inte sära benen i onödan och undvika belastning som trappor och att bära. Hoppas att det går över!

typjessica
2015-11-02 12:46
1

Din stackare! Jag led också v foglossning v23- v33 typ. Var sjukskriven för det. Jag fick bälte och lite övningar. Inget som tyvärr gjorde skillnad för mig, det som hjälpte var värme. Så aldrig badat så mycket som då! :p men sen v 33 hände något och skiten nästan försvann helt! Peppar peppar! Så det kan faktiskt bli mycket bättre innan graviditeten är över!:) Men eftersom din bm inte verkar ta dig på allvar kan du själv ringa din vc och boka tid hos e sjukgymnast. Jag gick till en sjukgymnast som hade dropp in för att väntetiderna var så långa här annars!

tnoet
2015-11-02 20:14
1

Åh, tack för alla svar! Höll på att bli tokig av att bara få höra "jag vet inte, jag hade inte sånt"… 

Pluggar på distans, så jag kan sitta ner mest hela dagarna. Med tusen kuddar bakom ryggen och värmedynan som sagt. Höll på mycket med hundsport innan, och sen jag slutade med det för några veckor sen (jag är FÖR envis..) så har det blivit bättre, men inte riktigt bra. Ska kontakta sjukgymnast och se vad de säger, om nu BM vägrar hjälpa mig.

#3 Så skönt att höra att det är möjligt att skiten kan gå över! Det ger mig lite framtidshopp. :D

sisela
2015-11-02 21:15
0

Mitt blir mycket värre av att sitta. Jag kan i alla fall inte sitta speciellt länge i taget och inte för lågt. Nu har jag köpt en barstol på Ikea så vinkeln på benen blir bättre. Soffan är rena döden för mig. Ändå tycker jag inte att jag är så hemskt drabbad.

Lojs
2015-11-03 14:01
0

Jag hade hemsk foglossning, från vecka 12 typ, sedan blev det bara värre. Så här i efterhand önskar jag att jag hade tagit tag i det och fått tag på någon bra sjukgymnast eller liknande. 
Jag tog det inte lugnt heller, hundarna behövde liksom sina promenader osv. Foglossningsbälte var ett måste och om jag skulle röra mig mycket någon dag använde jag kryckor. Men men, jag överlevde. =) Redan direkt första gången jag reste mig efter förlossningen märkte jag en 90% förbättring, helt sjukt att det går så fort!
Men men, hitta någon som kan hjälpa dig, jag har fortfarande ont av höfterna när jag står och går mycket en hel dag (sonen är nu 7 år gammal), jag tror jag hade sluppit det om jag hade sökt hjälp.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.