"Gravid-behån".
När började ni köpa "gravid-behåar"?
Jag är i vecka 10 -11 med mitt första barn och jag tycker inte att mina bröst verkar ha växt men jag läste i en bok och där stod det under vecka 10 att det nu kan vara dags att börja använda en bra stödjande behå.
Hur väljer man ut en bra gravid-behå? Går man efter den storlek som passar en för tillfället? Jag vet inte hur sådana behåar fungerar 😛
Edit: Det finns visst inget som heter "gravidbehå" har jag fått lära mig nu, haha 😃
Du menar en amnings BH ?
#1 Jag vet inte vad jag menar, haha 😃 Är det en amningsbehå som man brukar ha på sig under sin graviditet när brösten växer? Behöver man ens köpa en om ens bröst fortfarande passar i sina vanliga behåar? Det är mitt första barn så jag har inte hunnit skaffa mig alla kunskaper inom allt 😛
Gravidbehåar finns väl inte direkt?
Det man ska tänka på är att undvika byglar och skarpa kanter på sidorna. BHn ska sitta mjukt och skönt. Orsaken är att mjölkkörtlarna utvecklas under graviditeten och de kan utvecklas fel/komma i kläm om det är tryck mot brösten från en BH. Man kan ju gärna använda en sport-bh t ex.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#3 Haha, då vet jag det. Känns ju nästan lite pinsamt av mig 😃
Det visste jag inte! Men så länge mina vanliga behåar känns bra så kan jag fortsätta använda dem? Mina bröst verkar som sagt inte ha vuxit någonting än. När började era bröst växa under graviditeten? Om man får fråga 🙂
Visste inte att det fanns speciella BH att använda under graviditeten 😁 jag använde mina vanliga tills jag började amma då fick de inte plats 😉
#5 Det visste jag inte heller men blev fundersam när jag läste i min bok om att vara gravid och föda barn där det stod: "Nu kan det vara dags att börja använda en bra stödjande behå" och då trodde jag att det betydde att man skulle skaffa någon särskild behå för mina behåar som jag har tycker jag redan är stödjande 😃
Jag använder normalt sett mjuka bh:ar så fortsatte med det. Mina växte bara lite under graviditeten så det var inga problem.
Tror det kan vara bra åtminstone från och med vecka 25 någonting att tänka på att undvika tryck mot brösten från byglar osv. Det brukar ju vara en kraftig kant på sidan av BHn, alltså på sidan av brösten, som inte heller är så bra. Brösten växer väl i långsam takt under hela graviditeten i princip.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag köpte en amningsbh i v.10 inte för att jag behövde det storleksmässigt utanför att jag tyckte att byglarna på mina vanliga bhåar var så fruktansvärt obekväma. Dock kommer jag nog inte kunna ha den när jag ammar eftersom den är i min vanliga storlek. Så är du obekväm så kör på säger jag, annars kan du ju vänta tills längre fram :)

Min växte mest i början så jag köpte bara några med en kupstorlek större. Har mest basic bh-ar från hm sen innan också. Om de sitter bra och är i rätt storlek så ska de inte skära in i nån känslig bröstvävnad. Nu i v. 33 har de gått tillbaka till hur de var innan. Tror det är för att jag har gått ner i vikt. Det brukar ta från brösten först. Jag fasar lite för mjuka amningsbh'ar, effetersom jag har svårt att se hur de ska kunna stötta bra, men kanske funkar det. I alla fall hemma. Mina sportbehåar har jag inte kommit i sen brösten började växa. Nu när de är mer normala är omkretsen lite större och diafragman känslig för tryck, så jag har svårt att palla att ha dem på alls.

Använde vanliga ganska länge och sen amningslinne/bh. Är lika bra att skaffa några, för om du ammar kommer du bo i dem dygnet runt efter förlossningen :) Jag saknar så att slippa bh! Åtminstone på nätterna. Men det blir mjölkkaos utan bh och amningskupor.
Jag gick utan, mina växte så jävligt att jag skulle ha blivit ruinerad på kuppen haha.
Jag köpte nog en amningsbehå i mitten någon gång denna gång. Avskydde den. Växte inte i kupan, bara lite i omkrets. Förra gången växte jag 3 kupor och minns faktiskt inte om jag hade amnings-bh då. Min faster hade underklädesaffär och skodde mig.
Amningslinnen däremot är jättesköna.

Ang bh versus linne. När man ammar och det kanske ska göras med folk runt, då föredrar jag bh. Även om man har en filt över så känner jag mig för naken ovanför bröstet i linne.
Tack alla för tips och förslag! Nu har jag bättre koll känner jag 🙂 Men kommer ni på någonting mer att säga om det här ämnet så är det bara att skriva ner det, jag lär mig gärna så mycket som möjligt 😃
Går in i vecka 5 imorgon och har jätte ömma och svullna bröst. Byglarna skaver redan! Går mest runt i sportbh nu.
Du behöver ju inte byta BH om du inte känner att brösten växt. Jag har haft normal BH väldigt länge och mot slutet kanske jag bytt mot amningsBH. Det man får tänka på är att brösten kan växa väldigt mycket när mjölken rinner till så då kan du behöver ha en som är ännu större. Hemma går jag mest runt i sportBH vilket känns lite mer bekvämt. Men byglar på vanlig BH stör mig inte normalt. Jag är i v 30.