Järnbrist
Min barnmorska ville att jag skulle börja äta järntillskott via tabletter. Mm ja de var ju inte Labans direkt:-/ toalettbesöken blir färre. Dock fick jag tips om paltknäcke. Någon som testat de? Köpt idag och de smakade helt ok. Kan detta få upp järnvärdet skulle de va toppen. Någon som testat bluesaft? Bra dåligt? Vet att man även kan äta näringsrik mat som innehåller Järn:-)
Det jag fått för information är att om man lider av järnbrist räcker inte järnrikkost om man jämför med koncentrerade tabletter. Däremot fick jag som tips av min bm att det finns brustabletter med c-vitamin och en mindre mängd järn som man kan ta, c-vitamin hjälper kroppen att ta upp järnet bättre

Nej kost räcker inte under graviditeten om du börjar få brist. Så du får nog knapra piller :( kombinera pillerna med mycket fiber och vatten. Jag blev aldrig hård av niferex, som många blir, trots att jag var uppe i 300mg/ dag. Åt massor av bönor som höll magen bra :)
Niferex äter jag med och har inga problem med magen. Åtminstone inte åt det hårda hållet ;) Jag bad personalen på apoteket om hjälp med att få den sort som var snällast mot magen.
Jag fick Duroferon och fick rådet att ta det tillsammans med frukost och middag för det skulle tydligen underlätta bajsandet. Men jag har inte haft några problem alls, men jag äter ju ganska fiberrikt i övrigt så det kanske hjälper?
Jag brukar dricka blutsaft från och till och jag tycker det är jättebra. Men det kanske inte räcker när man får järnbrist som gravid. Jag hade järnbrist några månader innan jag blev gravid, inte så allvarligt men lite. Drack blutsaft och slutade kanske några veckor innan jag plussade. Efter första omgången blodprover på mvc sa bm att jag hade riktigt bra järnreserver, så där måste blutsaften ha hjälpt iaf :) Men som sagt det kanske inte räcker med blutsaft när man väl är gravid.

Jag tar aminojärn och har inte märkt nån skillnad på tarmrörelserna. Det ska tydligen också upptas bättre i kroppen än andra slags järn, men jag har ändå lågt järnvärde. Hade det innan också. De säger hela tiden att jag ska äta mer av järnpillren. Jag kanske bara har lågt generellt.
Jag sitter och blir lite nyfiken på vad järnbristen kan orsaka. Min bm påpekade flera gånger under ett besök att det var jätteviktigt att jag tog järntabletterna. Då låg jag lågt i järnvärde men inte så att jag hade någon brist. Någon som vet om det är mamman man tänker på (järnbrist är ju inte roligt även om det tar ett tag innan det är direkt farligt ) eller om bristen kan påverka bebisen i magen?

Det är för dig, för att du ska klara av att förlora blod under förlossningen och inte vara tröttare än tröttast. Har det väl börjat gå ner så är det inte lite järnbrist du får, utan ganska ordentlig. Jag hade jättebra värden vid inskrivningen, sen gick det fort :)
Jag blev rekommenderas Niferex. Värsta tabletten jag ätit, fy vad jag har mått dåligt av den. Självklart är detta väldigt individuellt. Valde att sluta med den och köpte Hemofer istället. Funkar för mig!
Jag fick riktigt ont i magen av niferexen, kunde vakna flera gånger per natt och kallsvettas. Men då jag har bra reserver och även nu i v 28 bra värden så tyckte inte barnmorskan att jag behövde ta dom turligt nog
V 29*