ägglossningstest :)
Tog precis ett ägglossningstest, mest för att se om min uträkning är rätt och att jag har symptom för att ägglossningen är på g. Det visade klart och tydligt positivt :) när jag googlar står det att man då får ägglossning inom 24-46 timmar och största chansen att bli gravid är inom den tiden. Stämmer det?
Det stämmer. Hur lång tid det tar för just Dig och Ditt ägg är indivuellt.
Bäst är att ha sex varannan dag under hela fertila perioden, så spermierna är där redan då ägget släpper. Och så har man sex till dagen efter ÄL.
Har hört om varannan dag. Jag och sambon har sex varje dag runt ägglossning och det sa min kompis det skulle man inte göra. Men det kan väl inte vara något negativt?
Nej varför skulle det vara negativt? Finns ingen logik i det.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Spermierna uppnår bäst kvalité på dag 3. Därför säger man så. Men har mannen perfekta spermier så kör på.
På dag 3? Alltså tredje dagen man har sex?
Ja, precis. Mannen får inte tömma sig alltså. På dag två, som rekommenderas oftast har den också hunnit få bra kvalitéet. Fast som sagt på dag 3 allra bäst, sedan blir den sämre igen.
Varannan dag sex rekommenderas om man har minsta bekymmer och vill vara säker på att lyckas. Men så ska man veta att det är bara 40 % chans att lyckas och sedan fäster inte alla befruktade "ägg" heller.
Ok då förstår jag, tack :) vi började förra månaden att försöka så vi vet inte än om vi har svårt att bli gravida. Vet ju att det kan ta tid men hoppas självklart att det går fort :) hade egentligen inte tänkt ta något ägglossningstest utan va mest för skoj :) än är jag ju inte orolig över att det inte kommer att gå eller om det kommer ta lång tid.
Spännande! Följer 😃
Testade idag igen :) (har fått massor av en kompis). Nu visade det ett jätte svagt streck. Betyder det att jag har ägglossning just nu, eller är den redan över?
Då är den över för denna gång. 🙂
Oj redan :) ja men då prickade vi nog in ganska bra då :)
Verkade som vi prickade in bra :) plussade precis :) vågar knappt tro det är sant :) extremt svagt streck, BIM -4 och det var inte morgonurin, men killen såg också ett svagt streck :) kanske detta förklarar mitt ryggont, ömma bröst och mitt extrema sug på sushi? :)
Grattis! :) Äter du folsyra? Annars kan det vara bra att börja nu.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Tack! :) Ja har ätit det i flera månader :)
Åh vad roligt, stort grattis!! :D
Tack :) är överlycklig :)