Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 1247 ggr
[Synnerlig]
0

KUB under 35 år?

Hej, Jag är 27 år och är gravid i vecka 8 med mitt första barn. Jag har varit hos BM och fick med mig papper hem där det bland annat stod att man bara erbjuds KUB om man är 35+ år gammal. Jag vill ju egentligen göra KUB :/ Hur var det för er? Kan jag be om KUB eller måste jag betala själv i sådana fall och hur mycket kostar det då?

Velinga1984
0

Allt beror på ditt landsting. Jag är 31 och gjorde KUB för 1 månad sen -i mån av tid sa dom då alla över 35 prioriteras i mitt landsting. Men man kan alltid boka privat och betala den kostnaden själv :)

Zvintos
0

Här i Örebro län erbjuds alla KUB oavsett ålder. Lite synd att det skiljer såpass mycket från län till län. Vi valde att göra KUB.

Pontiac57
0

I Eskilstuna där jag bor är det bara dom över 35 år. Jag själv är 23 ch ville gärna göra det men fick inte

Lilolizeit
0

Här i Stockholm erbjuds alla att göra ett Kub.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

soundtrack
0

I Östergötland får alla göra kub kostnadsfritt.

[Miiika]
0

I region Kronoberg är det gratis och valfritt för alla :) Vi gjorde det och vi är bara 25 :)

[TanatosNyx]
0

vg-regionen erbjuder i mån av tid

tnoet
0

Jag är 28 och bor i Karlskrona. På inskrivningsmötet sa de att de inte erbjuder KUB överhuvudtaget om man inte tillhör en riskgrupp.. Men några veckor senare under ett möte med läkare så undrade hon om fosterdiagnostiken och vips så hade vi gjort ett KUB ändå? Kostnadsfritt. Verkar vara väldigt olika.

[Synnerlig]
0

Tack för alla svar! Det verkar vara olika ja. Jag undrar hur mycket det skulle kosta om jag skulle få betala själv 🤔

#4 Räknas det om man bor i Stockholms län? (Bor i Södertälje)

[TanatosNyx]
0

jag har för mig att kub kostar ca 2500:-, mycket osäker på vart jag fått siffran ifrån dock.

soundtrack
0

Jag har en kompis som fick betala sitt kub själv, tror hon sa att det gick på 2000.. Det kan säkert variera mellan landstingen det med (detta var i Gbg)

em.nord
0

I Kalmar är det också gratis och för alla.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[WickedAlly]
0

#7 jaså? Jag fick bara höra att det inte var aktuellt då jag är för ung. Men å andra sidan så ville min bm inte ens boka in ett dateringsultraljud så..

Velinga1984
0

#13 Bor du i vg-regionen? För det gör jag med och blev tillfrågad om KUB redan 2013 när jag väntade mellanbarnet och nu 2015 gjorde vi KUB. Är 31 år.

[WickedAlly]
0

#14 Japp. Jag är 24, var 23 när jag blev gravid med David. Så jag kanske hamnade så långt bak i I-mån-av-tid-kön att hon inte ens orkade nämna det. Fick inte göra i Malmö heller förövrigt, var då 22 när jag blev gravid med Wille.

[TanatosNyx]
0

jag var 26 när jag väntade Alvin, ingen jätteskillnad. 🙂

[WickedAlly]
0

#16 Nä, det är ju sant. Då beror det nog bara på att min bm snålade som tusan med typ allt..

[TanatosNyx]
0

Jo. En kompis till mig som gick på samma MVC fick inte göra KUB, fastän det alltså är okej här..

[Synnerlig]
0

Var hos barnmorskan idag och jag frågade om det där med KUB och då sa hon att det bara är något de erbjuder de som är 35+, i riskzonen eller väldigt oroliga. Sen frågade hon om det var något vi ville göra och vi sa ja :)

[Synnerlig]
0

Nu när jag får göra KUB ändå så undrar jag om det är möjligt att de kan se exakt vilken vecka + dagar man är i då? Jag vet nämligen inte då min mens var så oregelbunden de senaste månaderna och vi "råkade" bli gravida så jag hade inte exakt koll på när första dagen på min sista mens var osv :P

[Synnerlig]
0

-

[TanatosNyx]
0

Ja darum är säkrare vid kub än RUL :)

[Synnerlig]
0

#22 Åh! Vad spännande det ska bli :D Den 3 november ska jag på KUB :)

[TanatosNyx]
0

Det är en härlig upplevelse, mycket roligare än RUL 😃

Svensson
0

Gjorde KUB 2013, var då 29 år. Barnmorskan sa först nej när jag förde det på tal men jag sa bara att jag betalar det själv o då var det ok. Betalade runt 1000 kr. Bor i Skåne.

[GråHäxa]
0

Vad olika det verkar vara även inom samma kommuner. Jag är 29 år och får bara göra det om vi själva betalar. Tillhör vg-regionen.

Linusidah
0

I Umeå får endast blivande mammor över 35 göra gratis, annars hänvisas man till privat klinik och kostar då 2200.-