Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 1374 ggr
[Mirjaam]
0

Gravid?

Nu vet jag att det är svårt för er att veta om jag är gravid eller inte men vill bolla lite tankar med er. 
Det var  min vän som presentera denna sida för mig. Jag är 30 år o bor tillsammans med min man sen 15 år tillbaka!

Vi har pratat om barn men jag ska slutföra min utbildning som är klar om 1 år ca. Och då vill vi skaffa barn. 

Vi har kört oskyddat men avbrutet samlag vet inte om vi hade samlag vid ägglossning eller så, kan inte minnas..
Har BIM idag faktiskt. Och dom senaste dagarna och senast förra veckan så hade jag så kraftigt ont i magen när vi gick o la oss som började med illamående sen kom smärtan som höll i sig i 30 min högst(kan vart mindre). Vet inte vad den smärtan berodde på alls, aldrig hänt innan! De va som att hela magen krampade rejält. 

Sen igår och förrgår har jag haft som mensvärk som jag faktiskt brukar ha, idag har de inte vart så mycket, va lös i magen igår som jag brukar va innan men men idag va jag så hård så har inte kunnat göra något (tillhör inte de vanliga, brukar va lös samma dag som mens oxå)…
Iförrgår åt min man glass med skivad banan i, vi satt  o kolla på en serie och jag klarade verkligen inte av lukten av bananerna trots att han hade ätit upp allt så kände jag den starka lukten av banan, brukar aldrig tänka på sånt annars. Aldrig haft problem med banan innan,. Igår va jag hos svärföräldrarna, i köket hade dom bananer som jag kände av direkt jag gick in dit, kände bara att jag ville ut därifrån. 

Idag fick jag största gråtattacken där jag knappt kunde andas, bara för att jag satt o tänkte på min man…Funderar
jag har även haft ont i ryggen vid svanskotan en del också men vet inte om detta beror på att jag renoverat gästrummetGalen

vad tror ni? Jag vågar inte ta ett test ännu, funderar på att ta ett imorgon med morgonurinen.

Kan vi ha sån otur att jag blivit gravid trots avbrutet samlag?

Ravynsfair
0

Låter som att du är gravid, gör ett test och är det negativt så testa igen om någon dag. 

Avbrytet samlag är absolut ingen säker preventivmetod. 
Inga garantier på att spermierna inte hittar ut ändå :)

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

ChristineL
11

Avbrutet samlag är inte det minsta säkert! Och har du inte koll på din ägglossning skulle jag inte kalla det otur om du skulle vara gravid, snarare klantigt.

HMC
0

Det kan absolut vara så att du är gravid, men det måste inte heller vara så. Alla graviditeter ser ju olika ut så ett test behövs för att säkert avgöra… Jag mådde illa och hade "mensvärk" dagar innan jag testade (trodde dock inte att jag var gravid utan att mensen bara var sen då den inte varit så regelbunden).

Gör ett test med morgonurin. Om du är gravid så borde det synas nu. Och rekommendation från min sida: ta ett test där du får en text som resulat (Clear Blue Digital t.ex. och gärna då med en veckoindikator). Då slipper du alla otydligheter. Visar det negativt och mensen ändå inte dyker upp är det bara att vänta en vecka till och sen testa igen. Är det fortfarande negativt då och du inte sett skymten av mensen borde du kolla upp det :)

Lycka till med allt!

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

Sarah
2

Du får ta ett test helt enkelt, omöjligt för andra att svara på. Skulle dock inte heller kalla det otur, utan ngt som var förväntat då ni inte använder något preventivmedel alls.

[Mirjaam]
1

Kalla det otur kanske är det dumt ordval.. Vi brukar använda kondom då andra preventivmedel inte funkar. Denna månad blev de inte så. Dumt av oss ja.

ChristineL Jag har koll på min ÄL, men jag minns inte om vi hade sex runt där. Har regelbunden mens och har bara varit sen en gång o då handla det om en dag bara. 
Ännu har den inte kommit, antingen så kommer den tidigt på morgonen eller på förmiddagen. Så vi får se jag kallar den "sen" just nu då den annars alltid är så punktlig. 

Jag har ett test liggandes hemma men vill inte testa nu då jag kissar minst en gång i timmen just nu så vill gärna testa med morgonurinen istället. Kan inte köpa test här heller förrens på måndag. 

Tog på mig mina jeansshorts precis o de sitter åt en del känner jag, de är såna pösiga shorts så de sitter rätt löst runt o inte tajt som de gör nu… Visst brukar ja va svullen innan men men aldrig att de märks på mina jeans/shorts.. 

Är jag gravid så är bebisen mer än välkommen. Även om de är tidigare än vad vi tänkt.

[Mirjaam]
0

Jag undrar däremot om den kraftiga smärtan jag hade förra veckan, är sånt vanligt?… Tänkte om de va då ägget fäste eller sker de tidigare?

ChristineL
7

#5 - Som 30-åring borde du veta bättre än att ha oskyddat sex över huvud taget när barn inte planeras.

[Mirjaam]
2

#7 Ja det vet jag, nu är det hänt så det kan vi släppa nu….

Gjorde ett test förut efter att ha hållt mig länge, (vi ska iväg till en större stad i morgon så ska köpa ett till då). Man skulle avläsa efter 10 min, jag glömde bort att jag gjort testet efter att klockan ringt så kollade väll på testet 2 min efter så efter 12 min avläste jag testet, visade jätte svagt +, MEN jag vågar inte lite på det alls eftersom det va efter avläsningstiden. 

Jag har fått nån konstig lukt som hållt i sig idag, de luktar sopor ÖVERALLT, vi bytte alla påsar oså igår så när ja öppnar där så luktar de inget. Drack även lite pepsi o även den smaka sopor. 🤔

Sarah
0

Låter som att du är gravid :)

jackiejohn
0

Det låter som en graviditet och ni verkar ju ändå ha varit medvetena om risken för graviditet. Men ta ett test om ett par dagar igen och gärna morgonurin! :)

[TanatosNyx]
3

Spännande :) 

Skönt att barnet är välkommet även om det kanske var lite oläglig tidpunkt. Ni löser det säkert fint ändå ska du se.

Det låter ju misstänkt i allra högsta grad, men det kan lika gärna vara så att du undermedvetet oroar dig över att vara gravid, så kroppen får för sig att den är just det (skengravid). Följer tråden!

Lycka till :)

pälli
2

Att bli skengravid är så otroligt lätt. Man oroar sig att man kanske är gravid och huxflux så har man alla symptom i stort sett. Och ändå är man inte gravid.

När vi planerade på att bli gravida (tog bara 3 veckor efter pillerstopp så var väldigt förvirrad om det var pga pillerstopp kroppen spökade eller om jag hade tur att vara gravid)  så fick jag massa symptom. Humörsvängningar, trött och utmattad, mensvärk (antar livmodern förberedde sig på ett liv utan minipiller), illamående med mera. Det som fick mig att reagera var att jag vart så förbannad på min sambo som inte pratade tydligt nog när han släppte av mig på jobbet så jag smällde igen bildörren efter han sa ''hejdå syns sen'' och var as förbannad så jag kokade, när jag kom in brast jag ut i tårar. Då började jag haja till. Sen någon dag senare så började bröstvårtorna ömma, något som jag minns ALDRIG hände innan mens utan det vanligaste jag fick var att mjölkkörtlarna ömmade men ALDRIG bröstvårtorna. Så jag avvaktade och tog två tester, ett som visade så sjukt svagt plus att jag inte kunde sluta fundera. En vecka senare plussade jag.
Så jag hade en blandning av hormoner efter pillerstopp och graviditetshormoner liksom :P Kroppen kan spela en spratt och så kan det vara på riktigt, det var dit jag ville komma.

Enda som kan berätta om du är gravid är ett test. Ta ett test snart med morgonurin, visar det negativt och ingen mens kommer testar du igen om 1-2 veckor. Om det fortfarande är negativt och ingen mens kommit så får du gå till gynekologen så får dom väl ta blodprov och kolla hormonhalterna :) Eller om nåt annat med kroppen är knas.

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.

[Mirjaam]
0

Det va ett+ igår och idag :)

Men imorse så va de som en brun flytning i trosan, de såg ut som typ när man har ÄL. fast de va brunt. Kom inget på pappret och har inte kommit något mer efter det. Fick lite ont i magen men sen försvann det. Är rädd för att de är början på missfall :(

HMC
1

#13 Kul med + ändå då!  :)

Exakt så hade jag vid några tillfällen i början. Trodde varenda gång att det var mf… (Vilket det inte var). Det behöver inte vara det. Det är bara att vänta och se, man kan ändå inte förhindra det på något sätt om det är ett missfall, så det är bäst att försöka ta det lugnt och inte oroa sig :)

/ Hanna, 26 år, gift, tvåbarnsmamma (-15 & -17)

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”

pälli
1

#13 Kul, grattis! :)

Det är jobbigt med graviditeten, för man kan inte ha kontroll över något alls. Blir det missfall så blir det och vi kan inte kontrollera det alls! Är man en sådan som vill ha kontroll över saker så är det tufft, men också en tröst. Det enda man kan göra är att äta bra och nyttigt, undvika det dom rekommenderar en att undvika när man är gravid, ta det lugnt och vila när kroppen inte orkar mer fart och fläng samt undvika stress. Mer än så kan man inte göra! Det är samma när man passerat vecka 12, barnet kan tyvärr dö i magen när som helst och man kan inte göra annat än ta hand om sig själv extra mycket (och inte ens det är bra nog i vissa fall tyvärr) och hoppas på det bästa. Men om man ändå tagit hand om sig själv extra mycket så kan man trösta sig med ''Jag gjorde mitt bästa'' om allt går åt fanders.

Så när man är gravid får man släppa på kontrollen och låta kroppen styra, för vi kan aldrig kontrollera kroppen och dess funktion.

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.

[Mirjaam]
0

Det blev ett missfall för mig. 
Vi valde att inte försöka igen förrens jag är klar med utbildningen. 

Missfallet tog väldigt hårt på båda då vi verkligen såg fram emot en liten, nu längtar vi tills vi kan försöka igen 🙂