Gravid iFokus

Gravid

Etiketttredje-trimestern
Läst 1940 ggr
nowalee
2015-10-01 14:32
0

Less och ont

Har haft en väldigt smärtfri graviditet fram tills för ungefär 1-2 veckor sedan. Har varken haft illamående eller känningar av foglossningar mm. 

Nu dock, i vecka 36 (35+1) så har jag börjar mått illa, spydde i natt. Mensvärk nere i ryggen och får nästan som något krampliknade i magen som gör att jag knappt kan röra mig en kort stund för att de nästan på en gång går över. Min händer och fingrar smärtar, är även svullen konstant. ilar som vid underlivet ner mot benen.  Upplever också sammandragningar väldigt ofta, alltså magen är spänd med det gör inte ont. Och slö samt trött konstant..

Ska ja ha så här resten av tiden nu? det gör mig väldigt less och nästan lite ledsen om det är meningen att allt detta kommit för att stanna resten av veckorna. 

Hur har det varit för er de sista veckorna? mådde ni sämre?

tlover
2015-10-01 14:36
0

Jag mådde sämre på vissa saker men bättre på vissa om jag minns rätt.

Nu när dottern är 8 mån så har jag nästan glömt hur illa graviditeten var så det kanske är en tröst (hade foglossning sen vecka 10 ungefär, svullnade rejält, förverkar en vecka innan förlossning så jag kunde inte sova etc).

Kanske tycker kroppen att du jäktar för mycket? (beroende på hur mycket du är arbetar/är uppe)

l'm back

OlgaMaria
2015-10-01 14:57
0

Nu är du ju höggravid och kroppen börjar på allvar förbereda sig för förlossning. Även du ska väl må lite dåligt under graviditeten.. haha :)

Och sen är det mycket från den ena dagen till den andra när man är gravid. Man har tunga dagar och bättre dagar, även i slutet. Försök ta det lugnt och vila nu så hoppas vi du får bra dagar också.

Drick pressad citron med vatten så kanske du kan kissa ut lite av överskottsvätskan.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Ruffsetuss]
2015-10-01 14:58
0

Ta och prata med din Barnmorska om du är orolig. Själv mådde jag prima under första graviditeten tills vattnet gick , då fick jag skyhögt blodtryck . Andra graviditeten hade jag förvärkar , låg inlagd för att stoppa värkarbetet fick sedan åka hem tre dagar senare födde jag i vecka 35 . Du kan ha fått någon infektion så kolla upp det .

[TanatosNyx]
2015-10-01 16:20
0

Så länge allt ser bra ut hos barnmorskan (blodtryck, protein i urin mm) så är det normalt. Slutfasen på graviditeten är tung och jobbig, och det ligger en psykologisk faktor bakom som går ut på att kroppen förbereder modern mentalt för att orka igenom förlossningen. Det känns kanske bakvänt, men man ska alltså bli fruktansvärt less på att vara gravid, det dämpar eventuell rädsla och gör en mer beslutsam att "nu ska ungen ut!"

nowalee
2015-10-01 20:06
0

Haha ja, jag kan ju egentligen inte klaga då jag mått som vanligt i princip fram tills nyligen.. Har högt blodtryck så ska ta urinprov nästa vecka, så visar sig väl om det skulle kunna vara något på så vis. Jobbar 100% fortfarande och kommer göra i 2 veckor till

[TanatosNyx]
2015-10-01 20:21
0

Börjar du få huvudvärk eller synpåverkan måste du ringa förlossningen bums. Vet du vad trycket låg på senast?

[Ruffsetuss]
2015-10-01 20:27
0

När var du hos Barnmorskan eller Läkare senast ?

nowalee
2015-10-02 08:47
0

#6 har haft lite huvudvärk senaste veckan men inget jag reagerar särskilt på, dock ingen synpåverkan. #7 var hos barnmorskan i måndags så för en vecka sedan ungefär

nowalee
2015-10-02 08:54
0

#6 frågade aldrig vad de låg på dumt nog, hon sa bara att jag skulle ta kontakt om jag fick mer huvudvärk

[Ruffsetuss]
2015-10-02 10:35
0

Om blodtrycket ligger för högt så svullnar man i fötter o händer , huvudvärk kan också tyda på högt blodtryck . Inte bra för dig och barnet

nowalee
2015-10-02 10:48
0

Tänkte ringa och rådfråga barnmorskan idag, får nog åka ner och kolla hur blodtrycket är

[Ruffsetuss]
2015-10-02 10:55
0

Tycker jag absolut att du ska göra , var rädd om dig 😊

nowalee
2015-10-05 17:55
0

Undrar ifall någon har varit med om högt blodtryck (undertryck) men utan att urinen visar något, vad kan det bero på?

[Ruffsetuss]
2015-10-05 18:20
0

Då har du högt blodtryck ,syns det i urinen kan det vara Havandeskapsförgiftning. I vilket fall så hoppas jag att du fått blt sänkande mediciner ,själv fick jag skyhögt blt när vattnet gick , fötterna svullnade upp . Det var prat om akutsnitt men de fick ta ut min äldsta Son med sugklocka efter att hans hjärtfrekvens gick ner . Fick gå på en låg dos blt sänkande när jag ammade honom i ca två månader. Var rädd om dig , ingen som tackar dig för att du jobbar heltid med högt blt.

nowalee
2015-10-05 18:27
0

Ska in på torsdag igen med ett 3 urinprov för att kolla, men det idag och de innan har inte visat något. Undertrycket har dock legat på 90 både imorse och senare på eftermiddagen då jag var in. Hänger inte med alls längre vad det är som spökar - får inget riktigt besked av bm heller